Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 6905
Allow me to copy paste noe jeg har skrevet i en annen tråd som jeg har laget angående skadevirkninger av rusmidler. Tenkte at det kanskje er noe i den gata TS er ute etter, selv om jeg ikke påberoper meg å være en ekspert på feltet. Jeg er ikke Cochrane for å si det sånn. Dette har ligget litt på is i det siste pga. diverse, men her er det jeg har funnet ut hittil:

Sitat av Drachir
Virkestoff: Tetrahydrocannabinol + cannabidiol + andre.

Akutt toksisitet: Liten toksisitet i doseområdet for bruk. Symptomer på overdose inkluderer sløvhet, trøtthet og forvirring, men ingen livstruende respirasjonsdempende eller blodtrykkssenkende effekt. Det er med mindre en injiserer THC intravenøst i store mengder, ekstremt usannsynlig å oppleve en akutt toksisitet av cannabis. [COLOR="red"]1[/COLOR]

Kortsiktige bivirkninger:
  • Dårligere korttidshukommelse og mindre evne til å lære enkle oppgaver. [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Nedsatt motorisk koordinasjon. [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Katalepsi [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Hypotermi (nedkjøling) [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Nedsatt smertefølelse (analgesi) [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Økt apetitt [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Rask puls (tachycardi)[COLOR="red"]1 [/COLOR]
  • Utvidelse av blodårene i øyet (grunnen til at de blir rødsprengte) [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Reduksjon av trykket inne i øyet [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Utvidelse av luftveiene. [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Nedsatt IQ ved jevnlig høyt inntak av cannabis [COLOR="red"]2[/COLOR]
  • Svekket hukommelse og læringsevne i opp mot en måned etter avslutning av stort, jevnlig, cannabisbruk (merk at dette er hos voksne) [COLOR="red"]8[/COLOR]

Langsiktige bivirkninger:
  • Bronkitt og nedsatt funksjon i luftveiene (trangere)[COLOR="red"] 3[/COLOR],[COLOR="red"]4[/COLOR]
  • Langsiktig (over 6 uker, nøyaktig varighet ukjent) nedsatt hukommelse og læringsevne hos ungdom som bruker cannabis i større mengder. [COLOR="red"]9[/COLOR]

Ikke sikre bivirkninger.
  • KOLS (Usannsynlig) [COLOR="red"]4[/COLOR]
  • Lungekreft (uklart) [COLOR="red"]4[/COLOR]
  • Utprøvning av andre rusmidler (gateway teorien) (Sterk korrelasjon, men kausalitet usikker) [COLOR="red"]5[/COLOR]
  • Langvarig psykose/schizofreni som ellers ikke ville inntruffet (Det er en sammenheng mellom cannabisbruk og psykose, men årsaken er muligens at folk med tendenser til psykoser bruker mer cannabis) [COLOR="red"]6[/COLOR],[COLOR="red"] 7[/COLOR]
    Sitat av McLaren, 2010
    The contentious issue of whether cannabis use can cause serious psychotic disorders that would not otherwise have occurred cannot be answered from the existing data
    Vis hele sitatet...
  • Kortvarige psykotiske symptomer (Det er en sammenheng, men det er usikkert hvilken vei sammenhengen går) [COLOR="red"]7[/COLOR]
  • Amotivasjonssyndromet, med nedsatt deltakelse i utdanning, lavere karakterer etc. Det er en assosiasjon, men kausalitet er usikker [COLOR="red"]10[/COLOR]


Kilder:
1: Rang and Dale's Pharmacology, 2007. p. 252.
2:Fried P. et al.Current and former marijuana use: preliminary findings of a longitudinal study of effects on IQ in young adults.CMAJ. 2002 Apr 2;166(7):887-91.
3: Tashkin DP. et al.Respiratory symptoms and lung function in habitual heavy smokers of marijuana alone, smokers of marijuana and tobacco, smokers of tobacco alone, and nonsmokers.Am Rev Respir Dis. 1987 Jan;135(1):209-16.
4: Tashkin DP.Does cannabis use predispose to chronic airflow obstruction?, Eur Respir J. 2010 Jan;35(1):3-5.
5: Fergusson DM.Cannabis use and other illicit drug use: testing the cannabis gateway hypothesis.Addiction. 2006 Apr;101(4):556-69.
6: Daniel Werb et al.Cannabis policy: Time to move beyond the psychosis debate. International Journal of Drug Policy
Volume 21, Issue 4, July 2010, Pages 261-264.
7: McLaren JA. et al.Assessing evidence for a causal link between cannabis and psychosis: a review of cohort studies.Int J Drug Policy. 2010 Jan;21(1):10-9. Epub 2009 Sep 26.
8: Grant I. et al. Non-acute (residual) neurocognitive effects of cannabis use: a meta-analytic study. J Int Neuropsychol Soc. 2003 Jul;9(5):679-89.
9: Schweinsburg AD. et al.The influence of marijuana use on neurocognitive functioning in adolescents.Curr Drug Abuse Rev. 2008 Jan;1(1):99-111.
10: Lynskey M,Hall W. The effects of adolescentcannabisuse on educational attainment: a review. Addiction.2000 Nov;95(11):1621-30.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jallis370 Vis innlegg
Jeg holder på med en rapport hvor jeg objektivt vurderer farene/uskyldigheten med cannabis. Problemet jeg konstant har er at det hovedsaklig er to sider, de som er for og de som er imot, hvor begge parter bruker alle midler som er mulig for å overbevise om at de har rett. Med andre ord driver alle med propagandaspredning, og det blir vanskelig å finne den virkelige sannheten.

Eks: Om det foreligger en rapport hvor noe er blitt bevis og taler i mot en av partene vil denne parten grave grundig i denne rapporten og finne bevis for at informasjonen som foreligger er feil eller påvirket av tidligere propaganda.

Hvordan kan man finne informasjon som er objektiv og som ikke har blitt påvirket så man kan komme til en skikkelig konklusjon om cannabis er farlig eller ei?

Jeg håper de som svarer kan prøve å holde seg objektive, for jeg vil komme til bunns i denne saken.
Vis hele sitatet...
Se "The Union"

Kode

http://www.imdb.com/title/tt1039647/
Lærer alt du trenger å vite omtrent om cannabis
The union er strengt talt laget av aktivister og de vinkler ting kun fra sin side, men jeg har den med som kilde i rapporten min, sammen med mange andre dokumentarer.

Men det har kommet mange andre fine linker til mer objektive sider her jeg skal ta en nærmere titt på og integrere i rapporten. Pøs på med fler. Selv dårlige kilder kan være gode for å vise til propaganda og bevis på uvitenhet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Jallis370 Vis innlegg
Hvordan kan man finne informasjon som er objektiv og som ikke har blitt påvirket så man kan komme til en skikkelig konklusjon om cannabis er farlig eller ei?
Vis hele sitatet...
Du kan lese deg opp på farmakologien og egenskapene til cannabis og stoffene det inneholder, og så vurdere selv

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det "farligste" med cannabis blir ofte nevnt å være at man øker risikoen for å bli pskykotisk. Det høres jo meget farlig ut, men ser man litt etter så gir selv en tredobling av denne risikoen fortsatt relativ liten risiko.
Vis hele sitatet...
Å våkne opp av tåka og finne ut at man har sløst bort mange år av livet på uproduktiv røyking vil jeg se på som ganske bekymringsverdig, og absolutt ikke noe å se bort ifra. Cannabis kan godt være pasifiserende.

Sitat av Lujei Vis innlegg
Psykisk avhengighetsskapende, ja.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på farmakologien til cannabis, altså hvordan stoffet virker på kroppen, ser du at det fører til fysiske forandringer hvorav mange er tilsvarende de som forekommer ved opioid-, amfetamin-, nikotin- og kokainbruk, for å nevne noen; altså forandringer i mesolimbiske dopaminerge signalveier i hjernen (forenklet kalt belønningssenteret av noen). Virkningsmekanismene bak psykisk og fysisk avhengighet er jo akkurat de samme, så det blir temmelig dogmatisk å skille mellom dem, både på akademisk og individnivå – er du avhengig av et stoff, så er du avhengig av et stoff. Sjekk ellers ut denne og denne tråden, hvor jeg går mer i detalj.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Du kan lese deg opp på farmakologien og egenskapene til cannabis og stoffene det inneholder, og så vurdere selv

Sjekk ellers ut denne og denne tråden, hvor jeg går mer i detalj.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg tviler på din visdom, og jeg skal innrømme at jeg ikke har lest dine innlegg i detalj i skrivende stund, men jeg hadde blitt overlykkelig om du har noen gode kilder til alt det du skriver. Det hadde også vært interessant å vite om du er for, imot eller nøytral til cannabisdebatten så man veit hvilken vei du vinkler ting?
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er en gjennomsnittlig bruker av disse rusmidlene da? Hvor går grensen for når det ikke er skadelig, blir litt skadelig eller når det uten tvil er skadelig?
Vis hele sitatet...
En gjennomsnittlig bruker er en gjennomsnittlig bruker vel.. Alkoholbrukeren ruser seg på det 1-2 ganger i uka, heroin-brukeren 1 gang om dagen. (Vet junkier tar det 1-3 per dag, men kutta ned siden bare rundt 50% av heroinbrukere er avhengige).


Sitat av caperno Vis innlegg
Ved disse rangeringene så er også samfunnsmessige kostnader knyttet til f.eks helsevesenet osv. regnet inn. De som i rus skader enten seg selv eller andre er som oftest påvirket av alkohol, og dette er en av årsakene til at alkohol rangeres høyest.
Vis hele sitatet...
Mange undersøkelser rangerer alkohol på toppen, selvom det bare handler om skadelighet på individet.

Sitat av caperno Vis innlegg
Når det gjelder heroin og amfetamin så er ikke de stoffene nødvendigvis så skadelige som du tror. Ulike varianter av disse stoffene brukes innenfor medisinen den dag i dag. Det som gjør mest skade er blandingstoffene som disse stoffene blir "tynnet" ut med. For eksempel så kan en person på heroin av høy renhetsgrad fungere helt fint både i jobbsammenheng og sosialt.
Vis hele sitatet...
Bare så du vet det, jeg er ikke en fuckings kristen bibelgutt som tror hasj er det samme som heroin. Blandingsstoffene bidrar nok til større helserisiko(men den er nok ikke så stor som du skal ha det til, dealere vil ikke drepe folk heller), men når jeg ser på skadeligheten av heroin og amf tenker jeg ikke bare på fysiske skader. Det som er farlig med det er at etter noen år er stoffet blitt det eneste personen bryr seg om. En heroinavhengig funker sikkert på jobb, men ikke når det er gått 3 dager siden siste skudd.

Men fuck denne diskusjonen. Det er lite vits i å diskutere skadeligheten ved et stoff, man kan finne 1000 kilder for hvert synspunkt uansett. Derfor driter jeg i det, og ser heller på hva som skjer med folk som bruker det.
Sitat av Jallis370 Vis innlegg
Ikke at jeg tviler på din visdom, og jeg skal innrømme at jeg ikke har lest dine innlegg i detalj i skrivende stund, men jeg hadde blitt overlykkelig om du har noen gode kilder til alt det du skriver. Det hadde også vært interessant å vite om du er for, imot eller nøytral til cannabisdebatten så man veit hvilken vei du vinkler ting?
Vis hele sitatet...
Det er litt av hvert du siterer, men nevrologikunnskapene har jeg hovedsaklig fra boken Sentralnervesystemet av Per Brodal, selv om jeg har brukt artikler på nettet for å komme mer i dybden på ting. Farmakologi har jeg lest på nettet. Det jeg skriver om avhengighet baserer seg på disse kunnskapene.

Angående mekanismene bak cannabis-avhengighet, kan du se på denne.

Jeg er for legalisering av cannabis, såvel som alle andre rusmidler. Uansett vinkler jeg ikke innleggene mine til fordel for min politiske agenda, men jeg prøver ofte å skape en balanse mellom ekstremene i legaliseringsdebatten slik at den ikke blir så polarisert. Og så det er sagt, jeg anser hele denne tråden som irrelevant for denne debatten.
Sånn jeg ser det så har konsekvensene av cannabis, mye å gjøre med åssen psyken din er fra før av. Er du lat, blir du fort enda latere av å røyke, men er du kreativ fra før av, kan det hjelpe deg til å bli enda mer kreativ føler jeg. Og hvis man har litt svak psyke, så kan cannabis ødelegge psyken din enda mer. Såvitt jeg vet så er det ingen fysiske bivirkninger av cannabis.
Så en dokumentar hvor en forsker pratet om at cannabis har en evne til å stanse den psykiske utviklingen på folk. Altså at folk som har røyket nonstop fra de var 15 til 25 år, vil fortsatt være 15 år i hodet. Og dette høres ganske logisk ut spør du meg, etter hva jeg ser rundt meg, og etter hva faren min har fortalt meg om hans kompiser som forble fjoddehuer. Har også lagt merke til at folk som driver med det de elsker, ved siden av røykingen, tar ikke like stor effekt av bivirkningene, mens de som er misfornøyd med livet sitt, samtidig som de røyker hele tiden, fort råtner fast i sofaen eller noe. Mye av trikset er vel det å ikke la røykingen komme først, men heller ta det som en bonusgreie, som kan gjøre f.eks skatingen eller syklingen til en enda bedre opplevelse.

Røykingen kan fort føre til en dårlig livsstil for mange, og jeg tror det er denne livsstilen som kan være så ødeleggende, og ikke nødvendigvis cannabis i seg selv. Med dårlig livsstil så tenker jeg for eksempel på å sitte inne og spille playstation og munche dagen lang i den samme kjelleren hver dag, aldri møte nye folk, aldri møte nye opplevelser eller utfordinger osv. Klarer du å leve en sunn livsstil ved siden ved røykingen hvor du er jevnlig i fysisk og sosial aktivitet, eller i det hele tatt driver med det du elsker, så ser jeg ikke grunnen til at cannabis skal kunne ødelegge så mye.