Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  150 47115
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Er det hva vi skal si til barna våres? Jeg kan ta meg en joint, broren din kan ta seg en, men du er en person med lite psykisk kontroll så du får ikke lov.

Hadde noen foreslått det med en gang hadde vi jo kunne legalisert det for lenge siden!
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest det jeg skrev ordentlig, så hadde du sett at det sto "min mening" og "JEG holder fast ved".

Altså; ikke en regel jeg gir tenåringer/barn, men mer en personelig (og kansje litt rar) mening ang. rusmidlet.
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Er det hva vi skal si til barna våres? Jeg kan ta meg en joint, broren din kan ta seg en, men du er en person med lite psykisk kontroll så du får ikke lov.

Hadde noen foreslått det med en gang hadde vi jo kunne legalisert det for lenge siden!
Vis hele sitatet...
Hvordan er det annerledes enn at vi forteller barn under 18 at de ikke er gamle nok til å nyte alkohol, eller folk med nøtteallergi at de ikke kan spise nøtter?
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Jeg mener at det er samme hva de som røyker aktivt, de som røyket i perioder eller de som ikke røyker måtte mene er helt uinteressant.
Er det ingen som har røyka i løpet av livet som har sluttet og kan med sin egen erfaring si at det ikke er noe annet enn negativt hvis du ser bort i fra rusen?

Jeg tør å påstå at dere som røyker aktivt eller i perioder sier at det er helt ok og ufarlig kan bare si det fordi 95% av befolkningen ikke gjør nettopp dette.
De røyker ikke, de jobber hardt og dyrker familielivet. De får seg utdanning, blir lærere og lærer andre at stoff ikke er bra.
Dere kan bare ta dere en joint på bekostningen av alle de andre. Hvorfor tror jeg det?
Hva hadde skjedd om 4 millioner nordmenn hadde røyket en joint hver dag? Hvordan skulle det gått? Hvem skulle da dratt på generalforsamlingen i velhuset eller borettslaget?

Den siste millionen med konservative fanatikere?
Vis hele sitatet...
I enkelte religioner ville de sagt at du er sendt fra helvette, bare sånn.. info.
Denne nydelige planten har reddet livet til folk som ligger hjemme og knasker 14 piller om dagen og skal dø neste uke, denne planten ble laget av gud selv (om du er religiøs) og ble skapt for å hjelpe. Mine største forbilder har alle røyket cannabis en gang uten å ha blitt dummere av det. Jeg har ikke røyket cannabis på over 2 uker nå og kan igrunnen si at jeg har sluttet da siden jeg tar reine urinprøver? ok, da vil jeg påstå at jeg ble en mye snillere person etter å ha prøvd cannabis, jeg fikk mer innsikt i hva livet går ut på, jeg behandler mine venner og min kjære familie mye bedre, jeg jobber hardere og dømmer mindre.

Jeg har dog aldri vært en missbruker. Men jeg ser ingen grunn til å ikke røyke en jonas igjen neste helg
Jeg vil jo oppleve den deilige orgasmen planten gir meg, jeg vil spise den gode maten kjøleskapet kan tilby meg og jeg vil få nytt innspill i min kreativitet.

Jeg vet at planten ikke er et leketøy, jeg vet at planten trenger respekt og jeg vet at jeg elsker planten. Jeg håper du får røyket cannabis en gang. Da begynner sikkert du også å kjempe for fred på jord. Peace & pot kompis
Sist endret av RealistDrømmer; 24. oktober 2012 kl. 17:19.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Dette med 3 dagers prinsippet er bare teit, tenk på alkohol.

Du har 7 øl du skal drikke opp hver uke. La oss si at du drikker en øl hver dag, over et år - er du en misbruker?

La oss si at du drikker 7 øl på lørdagskvelden over et år - er du en misbruker?

En fyr sa til meg, når du står opp om morgenen og VET at du ikke klarer å gå gjennom dagen uten spriten/ølen. Er du en misbruker
Vis hele sitatet...
men så er det heller ikke snakk om øl
burde vært möderatör
RealistDrømmer: ikke alle blir hippier av cannabis.
Jeg er hverken blitt snillere, fått mer greie på hva livet handler om eller blitt mindre dømmende av å røyke et fjell med weed. Enkelte røyker cannabis enkelt og greit fordi rusen er digg
Sist endret av pappabetaler; 24. oktober 2012 kl. 18:26.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
RealistDrømmer: ikke alle blir hippier av cannabis.
Jeg er hverken blitt snillere, fått mer greie på hva livet handler om eller blitt mindre dømmende av å røyke et fjell med weed. Enkelte røyker cannabis enkelt og greit fordi rusen er digg
Vis hele sitatet...
Det er jo greit. Poenget mitt var bare å svare på det han jeg siterte sa. Han påstod at ingen kan skryte på noe annet enn selve rusen, og alt det andre man får er negative ting.
burde vært möderatör
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Joda, gjør jo forsåvidt det, men så lenge de er inhabile er det uinteressant.
Vis hele sitatet...
Er du ute etter å diskutere cannabisbruk bør du nesten være mottakelig for argumenter fra folk som har erfaring med det. I forhold til deg har de faktisk peiling på hva de snakker om.

Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Alle Nederlendere røyker ikke fast, så poenget ditt er jo også helt uinteressant. Eliten som skaper de fleste arbeidsplasser røyker ikke fast, de røyker antageligvis ikke i det hele tatt.
Jeg tror også at i Nederland så er stamgjesten på Kafeteriaen ansett synonymt med hva vi ser på som en alkoholiker i en bar.

Alle kan ikke gjøre det. Hvis alle hadde gjort det hadde man kommet til ett punkt hvor du hadde blitt for opptatt med å finne mat og hugge trær til å bry det om rusen.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om hva "eliten" driver med? En overraskende stor del av eliten, og med eliten mener jeg ikke bare de som skaper arbeidsplasser, men også de som tjener relativt fett med penger generelt, f. eks. advokater, aksjemeglere, skuespillere osv. holder ikke rent sjeldent på med både cannabis, kokain, ekstrem fyll og mye annet rart.

Hva du tror nederlendere tenker om stoners er forsåvidt totalt irrelevant, og at du presterer å kalle en coffeeshop for "kafeteria" signaliserer at du ikke aner hva du prater om.

Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Det er jo greit. Poenget mitt var bare å svare på det han jeg siterte sa. Han påstod at ingen kan skryte på noe annet enn selve rusen, og alt det andre man får er negative ting.
Vis hele sitatet...
Haha, right, tenkte ikke på det på den måten Men whatever, han har enten null peiling på noe han har ekstremt sterke meninger om, eller så er han et troll. Fatter uansett ikke at jeg gidder å bruke tid på å diskutere med en slik løk anyways. Fuck this shit, I'm out.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Men sammenlikningen du brukte her er så stoner-realitet at jeg blir flau. Det er slik mentalitet som også ødelegger ryktet til Cannabis og gjør at vi som røyker fremstår som idioter i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Så flau at du isteden for å prøve å svare heller klager over spørsmålet faktisk? For du såg vel at det var et spørsmål?
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Hva vet du om hva "eliten" driver med? En overraskende stor del av eliten, og med eliten mener jeg ikke bare de som skaper arbeidsplasser, men også de som tjener relativt fett med penger generelt, f. eks. advokater, aksjemeglere, skuespillere osv. holder ikke rent sjeldent på med både cannabis, kokain, ekstrem fyll og mye annet rart.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Leger har en tendens til å følge loven på en ekstremt nivå, og dermed tar de alt ut på fester med litt for mye alkohol. Det er også ikke helt uvanlig at (noen av) dem koser seg med kokainen også, så da er da ikke cannabis noe å ta tak i. Jeg har hørt historier fra leger som får meg til å grue meg til å gå til legen hver gang, hehe. Jeg tror vi vet lite om hva som skjer bak kulissene, men samtidig så gjør jo ikke det så mye så lenge jobbene blir gjort.

Mange av de som jobber i coffeeshops er høye hele jobbdagen. Det er jeg vitne til.
uansett om en person røyker hver dag, 4 ganger i uken, 2 ganger i uken eller 1 gang i uken/måneden, gjør ikke en person til en misbruker. jeg er diagnotisert med Bekhterevs sykdom. noe som gir meg alvorlige smerter i både nakke å rygg.
hvis du har noe peiling så er faktisk Cannabis noe av det beste smertestillende som er å skaffe. å istedet for å bli avhengig av paralgin forte, pinex forte.. you name it. alt av reseptbelagte medisiner som inneholder morfin som faktisk igjen kan gjøre deg avhengig. Cannabis er mindre helsefarlig enn tobakk, medisiner/tabletter (også paracet og ibux), snus og alkohol. jeg røyker hver gang jeg har anledning til det for å unngå store smerter i rygg å nakke slik at jeg bare blir liggende i sengen/sofaen å ikke gjør en dritt hele dagen... da fyrer jeg heller opp bøtta å tar meg en tur på jobb å jobber opptil 14 timer dagen.

uansett du chorx eller hva faen du heter. du kan ikke uttale deg over hva som er misbruk før du virkelig misbruker det. Å MISBRUKE NOE ER NÅR DU BRUKER DET UTEN NOEN SPESIELL GRUNN ELLER BARE BRUKER DET FOR Å VÆRE TØFF!

takk for meg
Sitat av Switchykins Vis innlegg
uansett om en person røyker hver dag. [...] Å MISBRUKE NOE ER NÅR DU BRUKER DET UTEN NOEN SPESIELL GRUNN ELLER BARE BRUKER DET FOR Å VÆRE TØFF!
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker på cannabismisbruk, så er det innenfor den kategorien hvor et individ røyker hver dag, selv også om vedkommende "fungerer sosialt og i arbeidslivet", da det er et rusmiddel og har potensielle psykiske og fysiske konsekvenser ved overdrevent bruk. Da altså, hvis man bruker det rekreasjonelt. Dersom det derimot er medisinske årsaker inne i bildet, så vil ikke en som bruker medisinen sin på daglig basis være klassifisert som en misbruker, i mine øyne.

Å ruse seg for å være tøff er ikke rusmisbruk, men manglende evne til å kunne foreta fornuftige og fremtidsretta valg.
altså jeg bruker medisinene jeg får hos legen i ny og ned, men de gjør meg uvel, kvalm. rettere sagt jeg føler meg syk av de... cannabis kan jeg trekke en gang også ender jeg opp med å jobbe uten noen spesielle smerter i rygg å nakke.
Sitat av Switchykins Vis innlegg
altså jeg bruker medisinene jeg får hos legen i ny og ned, men de gjør meg uvel, kvalm. rettere sagt jeg føler meg syk av de... cannabis kan jeg trekke en gang også ender jeg opp med å jobbe uten noen spesielle smerter i rygg å nakke.
Vis hele sitatet...
Bruker selv cannabis i medisinsk øyemed, så kan relatere til det du skriver.
altså å røyke hver dag er mye for meg... men det å ta disse smertestillende og betennelsesdempende medisinene jeg får hos legen funker nesten ikke i det hele tatt. Bekhterev er ikke en sykdom som er noe spesielt kjent. hvis dere går på wikipedia så skjønner dere kanskje litt mer, men du må også kunne ta forholdsregler ovenfor både røyking og pilledosering (reseptfrie og reseptbelage medisiner)

godt at noen ser cannabis sin egentlige betydning for en gangs skyld
Sitat av Switchykins Vis innlegg
Å MISBRUKE NOE ER NÅR DU BRUKER DET UTEN NOEN SPESIELL GRUNN

takk for meg
Vis hele sitatet...
Snakker vi kun medisinske grunner eller gjelder dette også grunner som at man ønsker å kose seg, ha det gøy eller slappe av?

Sitat av Tawon Vis innlegg
Bruker selv cannabis i medisinsk øyemed, så kan relatere til det du skriver.
Vis hele sitatet...
Flink gutt
Sist endret av Mofse; 25. oktober 2012 kl. 04:44.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Flink gutt
Vis hele sitatet...
Takk for det, Smetown.
Ekspert på påstander
Jeg har ingen problem å innrømme at jeg er en misbruker av cannabis, når jeg røyker det hverdag. Jeg fungerer bra i det sosiale livet, er på skolen hverdag og klarer meg fint i livet mitt.

Men jeg kan si at jeg er blitt mer passiv og likegyldig til alt. Er ofte sen til avtaler, klarer ikke å vise glede/sorg og jeg gir faen i alt. Men jeg har aldri kommet sent på skolen og har null fravær fra skolen. Gjør leksene og pugger til prøver er jeg blitt derimot flinkere på det enn før. Og tenker mer konstruktivt også enn før.

Ja der ser du hvordan cannabis virker på meg, både positive sider og negative sider
Min erfaring:

Noen av triksene med cannabis er å kutte ut den jævla tobakken, og å la seg selv bli edru mellom hver gang man røyker mer, ikke fyre som en heroinist med fast aluminiumsfoliespace på stuebordet. Det tar 3 uker for fettansamlingene (metabolitter) å klarne ut av leveren i følge akupunktøren min, ikke det at jeg tror dere tror meg når jeg sier akupunktør, men han hadde nå vitterlig gjort sin research uten at jeg kan huske en døyt av hva han egentlig refererte til

Da jeg røykte hasj uten tobakk var jeg aktiv hele dagen og klarte fint å fungere på alle arenaer i hverdagen. Da jeg begynte å røyke med tobakk igjen, gikk det til helvete med meg, hasjen mistet sin skikkelige virkning og jeg ble basically bare sløv i trynet av å røyke og fikk lyst på mer og mer hele tiden, stigende toleranse og pengeproblemer. Dermot så holder det gjerne ikke å bare fungere i hverdagen, man må også kunne planlegge og kvotere livet sitt inn litt, konsepter som gjerne blir litt distant mens man benytter seg av cannabis.

Problemet med å konstant være i tilstanden cannabis induserer er at man blir "shanti" av det, en tilfreds/matet tilstand fokusert på nuet og de siste og neste timene i livet, fritt fra jag og stress. Egoet softes ned og man blir "grounded"/samlet av det, noe som gjør det mye, mye vanskeligere å gjøre langsiktige ting, jeg vil til og med påstå at en stein tilstand ikke fungerer bra til slikt i det hele tatt for de aller fleste. Det fungerer til å sitte seg ned for å tenke, slappe av, meditere, lese, evt. noe annet man liker å gjøre istedenfor å stresse med tull, som en "pause" fra hverdagens mas, og som et verktøy for å komme inn i denne modusen idét man ikke klarer det på kommando i edru tilstand.

Etter mye røyk og psykedelika (lsd, sopp, aya) sitter dette her støpt fast i hjernen min, så for min del så gav jeg bare opp røykingen ettersom jeg lærte å gjøre dette uten å ta meg en bom. Og det er helt fint mulig for alle mann, så dere må faen ikke sitte der og si at dere medisinerer dere med hasj fordi dere "er sånn" og påføre dere selv flere begrensninger enn dere har. Utrolig mange stonere som gjør...

Så ja, optimalt bruk av hasj? Oralt, ikke mer enn en til to ganger i uken, evt. etter trening og i andre settinger der cannabis sine medisinske og restituerende virkninger faktisk skinner. Og nei, det å røyke for å få sove hver kveld i 10 år er ikke å bruke det som sovemedisin, det er å bruke det som en unnskyldning for å ikke konfrontere problemene som fører til symptomet.

Gud så jeg gleder meg til å drikke skakkao igjen, den gang det igjen kommer til å gi meg intens eufori sterkere enn MDMA og psykedeliske virkninger utover hva jeg får av syre... Det første jeg merket etter å ha kuttet ut var basically at humøret og kroppsfølelsen ble ca. tilsvarende stein tilstand etter bare 4-5 dager uten. Da innså jeg at jeg hele tiden styrte tilstanden min med å røyke fremfor å la ting flyte av seg selv i livet.

Marihuana tør jeg å påstå at man fint kan røyke mye mer utav uten å få like mye trøbbel, spesielt om den er ren og hjemmelaget, men vil også her anbefale forsiktighet og nøye analyse av eget forbruk. Dette rett og slett fordi det inneholder mer av plantens virkestoffer som også flyter i bladene, istedenfor bare et konsentrat av de mest psykoaktive, resultatet at det da er mildere og mer balansert i effekt. Jeg mener at hasj er for å sitte i lotus på en fjelltopp med et chillum i dyp meditasjon mens man ohm-m-m-mmmer, og skal kun røykes når den er av aller, aller fineste kvalitet...
Sitat av Dreper Ræ Vis innlegg
Jeg sier jo at det er fysisk skadelig, men røyking før du er ferdig utviklet er skadelig både fysisk og psykisk.

Eller er jeg helt på trynet nå?
Vis hele sitatet...
Kan være skadelig psykisk selvom du har passert 18 år
Jeg har et stort problem med hasj. Jeg vet jeg har det, og har hatt det lenge. Men det og bare kutte ut er langt ifra så lett som noen vil ha det til. Nå har jeg en jobb som gjør det umulig for meg og få tak i, eller røyke hasj. Så jeg er helt fri i 1-3 mnd om gangen. Det første jeg gjør når jeg er på landejorden er og prøve og skaffe meg røyk. Jeg bryr meg ikke om hva et koster meg, jeg SKAL ha det. Har brukt opptil 200.000 norske kroner på litt under 2 mnd på hasj før.
Jeg har lyst og slutte, ja. Men sliter.
Hasjen har hjulpet meg mye i livet skal det og sies, takket være den så lever jeg idag, uten den hadde jeg ikke vert i live.
Jeg har ikke verdens sterkeste psyke, men har et titan belegg utenfor den.
Hasjen har selvsagt påvirket psyken min både på godt og vondt, men nå vet jeg ikke hva som vil skje om jeg mister den når jeg er 'hjemme'. Kan og nevnes at alle jeg kjenner røyker, så da er det litt vanskelig og slutte.
'skaff deg nye venner da!' How? Jeg er ikke meget sosial, mer nå en før, liker generelt ikke mennesker (mye pga hasj) og der jeg kommer fra bor det bare idioter.
Jeg er og en dealers drøm da jeg tjener fett og røyker som en gris. Så mine dealere ringer meg og lurer på når jeg er hjemme, sier fra at de har fått noe jeg bare MÅ prøve, gjerne gratisprøve om jeg er skeptisk osv...
Så og slutte med hasj etter lang til nedi bongen er mye vanskeligere en folk vil tro.
jeg har misbrukt hasj i 10 år ca. de siste 8 har det ihvertfall vært røyking hver dag og veldig mye de siste 4-5 åra pga inntekt og leilighet. er 26 år.

jeg kutta ut hasjen "cold turkey" for rundt 2,5 mnd siden.
har gått greit, men for 2 uker siden begynte jeg å få plager. jeg tror kroppen min ikke liker at thc nivået i fettet mitt går ned eller noe. at den og hjernen min er i en omstillingsprosess.

for en uke siden pisset jeg og en positiv pisseprøve. mine plager de siste 2 ukene er muskel og leddsmerter, kulde/varme-sjokk i kroppen, dårligere appetitt, hodeverk, hjertebank/raske hjerteslag, svært heftige svettetokter når jeg gikk under dyna. sov nesten ingenting den første av de 2 ukene, var helt gåen. orka ikke ha på tlf eller gjøre noe som helst, bare spille litt pc.

flere av mine nermeste venner som jeg har røyket fast med daglig i alle år har og kutta, så det er jo greit. han ene gikk til legen og hadde lavt eller høgt stoffskifte i et par mnd etter kuttet, men dette gikk over.
lurer på om jeg og har det nå siden jeg har mye mindre energi om dagen på jobb. ser etter 5-minutters pauser hele tiden hehe.

jeg tror at mange tunge røykere, jeg har bare røyket hasj i disse år, har abstinenser i flere måneder etter cold turkey. ikke bare 3 uker-ish som man leser så mange steder. jeg har begynt med daglige omega3 piller og multivitaminer som jeg håper får fart på ting.

leter etter måter å rense/detoxe kroppen raskere på og

jeg er langt ifra noe antirøyker etter dette, jeg vet at jeg har misbrukt og levd et usundt liv. jeg har ikke sluttet for godt men kroppen min sa ifra at jeg måtte "resette" nå. skal aldri røyke så tungt igjen som jeg har gjort.
bivirkninger? kan fint røyke fra morgen til kveld hver dag så lange man røyker kvalitet.. bare virkninger, ingen bivirkninger hos meg. røykt i 9år nå, ligger på 1-1,5g dagen.. gjelder å bytte fram og tilbake mellom noen få gode typer. får meg er det pollen, zero zero, noen navnløse egg og forskjellige typer grønt. liker ikke afgan og nepal, greit til kubbings men ikke en digg "flyt" av de, er litt spesiell der
Sitat av chrox Vis innlegg
Jeg quoter Hippi Rødstømpe som har noen meget gode linjer angående hverdagslig hasj misbruk

"Cannabis er ikke et leketøy og en hverdagslig fritidssyssel/hobby, men det er helt OK å nyte Cannabis hvor anledningen tilsier det, på samme måte som med alkohol. Begynner å bli lei av naiviteten og at så mange unge ødelegger livene sine ved å sterkt misbruke dette fantastiske rusmiddelet. Det gjelder rimelig mange eldre også egentlig, som juger til seg selv og andre at de ikke merker til noen skader etter å ha røyket cannabis daglig i flere år. Mest sannsynlig er det fordi de er blitt så sløvet ned og blitt stokk dumme, at de ikke evner å se det selv. Hjernen er det viktigste organet i dette samfunnet vi nå lever i, det er ekstremt viktig å holde kniven skarp."

Bruk og misbruk folkens!

Hvor skiller man?
Jeg vil si at en god måte og skille bruk og misbruk på er hvor mange dager i uken du røyker og hvor mange dager du er nykter. Røyker du 3 av 7 dager i uken så bruker du cannabis ganske ofte. Røyker du 4 av 7 dager har du et bruk som kvalifiserer til misbruk. Gradene av ditt bruk og misbruk kan variere alt etter som. Men hovedregelen til bruk vil jeg si er at du er nykter flere dager enn du er ruset. Man kan man sikkert diskutere grunnene til at du røyker osv. Men jeg synes dette er en fin regel.

Max 3 dager i uken folkens! Dette er litt mye d også, men du slipper å bygge opp et så stort thc nivå i kroppen at du svetter om natta uten hasj og svetter ekstra under fysiske anstrengelser. Da tror jeg du skal klare fint å sove uten hasj også. Mange som har problemer med å sove uten cannabis når de er vant til å røyke nattings. Jeg sier ikke at alle har svette og sove problemet. Men de fleste som jeg kjenner har dette. Jeg tror også at et høyt thc nivå i kroppen vil gjøre noe med din konsentrasjons evne og du vil være litt tregere i topplokket enn du ellers ville vært.

Da jeg i 16 års alderen røyket kan jeg ikke huske å ha opplevde dette svette og sove problemet så mye. Jeg lurer litt på om det kan ha med at jeg skyldte på andre ting eller ikke tenkte at det var hasjen. Ellers så er dette noe som ikke kommer med engang men etter en tids bruk. På den tiden ble hasj glorifisert som helt ufarlig i kompisgjengen. Var litt mye "legalize" prat for å si det sånn. Hvis jeg tenker litt tilbake tror jeg dette kan være en måte og avvæpne og forbedre din egen samvittighet på for noe som du engang så på som veldig farlig, og noe som du aldri kom til å gjøre.

Max 3 av 7 dager folkens.

Tror det er mange der ute som prøver å slutte helt. Men du må tenke litt over hvorfor du bruker dette. Man røyker fordi man liker rusen. Man er glad i cannabis.

Hva med å lære deg å røyke mere moderat? Mindre bivirkninger, sterkere virkning av hasjen og mindre pengeforbruk. Kan sikkert finne på flere positive ting.
Det finnes bare positive sider med dette i forhold til å røyke hver dag.

Lykke til for dere som vil prøve å snu litt om. Jeg klarte det. Jeg elsker Cannabis, men hater bivirkningene. Derfor fant jeg et kompromiss.
Det er bare du som kan kontrollere deg selv, og jeg vil si det er en fin ting for selvfølelsen å føle at man kan kontrollere fristelser til en viss grad.

Gjør dine valg og handlinger etter tankene dine, ikke etter følelsene dine.
Vis hele sitatet...
Er Nord-norsk mester og klubbmester i en idrett som krever MYE kondis og psyke. Røyket 0.8 dagen i et halvt år. Ingen store bivirkninger, eneste er pengeforbruket
Sitat av r0baa Vis innlegg
Er Nord-norsk mester og klubbmester i en idrett som krever MYE kondis og psyke. Røyket 0.8 dagen i et halvt år. Ingen store bivirkninger, eneste er pengeforbruket
Vis hele sitatet...
Tviler veldig på at OM det skulle finnes noen bivirkninger av hasj, så kan du hvertfall ikke merke det etter et halvt år.
Har snakket med flere personer som har røyket i langt over 10 år og enda ikke mener dem merker noen form for bivirkning.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Er det hva vi skal si til barna våres? Jeg kan ta meg en joint, broren din kan ta seg en, men du er en person med lite psykisk kontroll så du får ikke lov.

Hadde noen foreslått det med en gang hadde vi jo kunne legalisert det for lenge siden!
Vis hele sitatet...
Det du skal si til barna dine er fakta om cannabis.

Så du mener helt ærlig, at fordi det finnes et fåtall mennesker som ikke takler denne planten, skal vi bannlyse den og oppføre oss som noen uinformerte 10åringer i en drømme verden som aldri har sett en annen plante enn aloe vera før?

Når det gjelder rusmidler generelt, er det som oftest de samme personene som ikke bør røre alkohol pga psykiske problemer eller svakheter, som ikke bør røre cannabis.

Etter som jeg har forstått har vell aldri du røyket cannabis i en periode, og derfor bør gå av hesten og legge inn årene før du driter deg ut mer enn nødvendig. Prøv og se en jævla dokumentar i det minste om dette før du uttaler deg om noe som helst.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tokis Vis innlegg
Må si at jeg var mindre kritisk, likeglad og passiv til hva som skjer i livet mitt da jeg røyka hverdag, og var faktisk på nygårdsparken i Bergen i en periode (et stort narkoarena), hvor jeg røykte hasj med tunge erfarne narkiser på parken. Ble til og med tilbydd heroin fra en "narko kompis", og vurderte om jeg skulle ta heroin, men var glad at min mor ringte meg på mobilen og spurte hvor jeg var og hvorfor jeg var ikke på skolen akkurat da. Da gikk opp til meg, og takket nei til tilbudet. Narkisen døde etter noen dag av en overdose, tydeligvis samme heroinet som jeg skulle ta. Det kunne vært meg som døde.

Etter det bestemte jeg å skjerpe meg på skolen og slutta å røyka hasj hverdag, nå røyker jeg når det passer meg.

Er evig glad i min mor og hun har redda livet mitt. Hun vet ikke fortsatt at jeg røyker hasj og var nære på å ta heroin. Men takket være hun henger jeg ikke på nygårdsparken.
Vis hele sitatet...
Wow awesome historie, har du fortalt henne det`?
mamma har og en tendens til å ringe på riktig tidspunkt!
Jeg kan røyke daglig i perioder, og da gjerne alt fra 0,2-1 g. Jeg misbruker ikke - jeg nyter og koser meg med cannabis. Har jeg en dårlig dag, så dropper jeg det og sparer heller kosen til en annen gang.

Jeg fungerer utmerket i hverdagen. Jeg trener, går på skolen, gjør skolearbeid + andre daglige gjøremål. Jeg kan fint ta flere ukers pause midt på dagen. Greit, så hender det at jeg tenker "Oh, nå hadde det vært digg med en liten en...", men ikke noe som plager meg. Jeg får heller så og si ingen bivirkninger, bortsett fra at jeg kan bli litt groggy neste morgenen dersom jeg tok en nattings.

At alle blir grønnsak eller utvikler schizo/misbruker dersom man røyker hver dag, er bare tull. Vi er alle ulike og hele den reglen. Det har noe med hvor vi er i livet, i hvilken setting man røyker, hvilke risikofaktoer o.l.
Sitat av shallabaiz Vis innlegg
Tviler veldig på at OM det skulle finnes noen bivirkninger av hasj, så kan du hvertfall ikke merke det etter et halvt år.
Har snakket med flere personer som har røyket i langt over 10 år og enda ikke mener dem merker noen form for bivirkning.
Vis hele sitatet...
Enkelte kan få bivirkninger av cannabis etter en joint. Og disse bivirkningene finnes, bare så du vet det.

Når man røyker burde man i det minste vite litt om hva man holder på med.
De fleste med et høyt inntak av cannabisprodukter opplever bivirkninger. Enkelte vil kanskje ikke erkjenne det når de er inne i tåka. Med høyt forbruk av cannabis mener jeg: daglig - hver eneste dag, fra morgen til kveld.

Kort oppsummert kan man si at jo yngre brukeren er, jo oftere de bruker og jo mer THC det er i stoffet, dess farligere er det med tanke på utvikling av psykoser og avhengighet.

Røyker man importhasj/marihuana er sannsynligheten mindre for å oppleve negative effekter enn hvis man røyker ice-o-lator hasj/olje/budder.

Noen røyker 0,5 g pr dag, mens andre røyker 5 g om dagen.. osv
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ekspert på påstander
Jeg har mange onkler og noen fettere som var eller er alkoholikere, er det mulig at jeg er avhengig av cannabis? Alsta genetisk? Beklager for skriveleifer, men jeg bruker en pc med utenlandsk tastaratur.
Det er ikke noe som heter å være genetisk avhengig av noe, avhengig er du når du er avhengig, og det avhenger jo av bruken din og forholdet ditt til rusmiddelet. Det er riktig at man genetisk kan være disponert for avhengighet, dette kan bety at du har lettere for å bli avhengig av rusmidler (og dette skal faktisk ikke undervurderes), og betyr i bunn og grunn at man må være forsiktigere, og være flink til å se etter faresignaler, for miljøfaktorer spiller naturligvis også en viktig rolle. Viktig er det også å ikke fraskrive seg ansvaret -- "jeg blir avhengig uansett, det er ikke min feil".

For å utdype litt, som blir noe teknisk:

Hvordan gener spiller en rolle i avhengighet er interessant, og for å se litt på hvordan dette kan foregå: Et system som er viktig for avhengighet er det mesolimbiske dopaminerge system, som består av blant annet det ventrale tegmentale område (VTA), nucleus accumbens (NAcc), amygdala og hippocampus. Forenklet kan man si at det starter i VTA og slutter i NAcc, hvor D2-reseptorene i NAcc i denne sammenhengen er viktigst. Det er dopaminerge celler i VTA som skiller ut dopamin i NAcc, men de kan på veien bli hemmet av diverse GABAerge celler. Hvis de GABAerge cellene blir hemmet, som er tilfellet ved visse rusmidler vil mer dopamin bli sluppet ut, dette kalles disinhibisjon.

Uansett, hvis man har under normalt nivå av D2-reseptoren, er man mer disponert for angst, depresjoner og avhengighet da man vil prøve å kompensere for den svake dopaminaktiviteten på måter som fører til dopaminutslipp, som inntak av rusmidler. Dette kalles Reward Deficiency Syndrome (RDS).

D2-reseptoren er kodet av et gen som kalles A, som ligger i den lange armen av kromosom 11. Dette genet kommer i fire variasjoner, eller alleler: A1, A2, A3 og A4. A3 og A4 er veldig sjeldne. A1-allelen finnes hos ca. 25 % av befolkningen og A2 hos ca. 75 %. A1-allelen kan, vanligvis under ungdomstiden føre til en reduksjon av antall D2-reseptorer, og er dermed viktig i utviklingen av RDS. Dette kan føre til en hel del impulsive og kompulsive trekk:

De impulsive kan være hyperaktivitet, ADHD og tourettes. Kompulsive er misbruk av rusmidler og/eller gambling, shopping og lignende. Noe av dette kommer av at når dopaminaktiviteten som følge av dette er lav, vil noradrenerge celler i locus coreoleus slippe ut mer noradrenalin til amygdala.


Ellers har vi en Innføring i nevrologi og farmakologi, som er nyttig i denne sammenhengen, og en tråd som utdyper litt om avhengighet generelt: Et lite perspektiv på avhengighet.
Sist endret av exocytose; 6. juni 2013 kl. 14:46.
Personlig har jeg to veldig enkle tommelfinger-regler angående alle vaner og rusmidler:
1) Hvis vanen eller bruken av rusmidlet hindrer meg i å nå noen av målene/ambisjonene/drømmene mine så gjør jeg det for mye.
2) Hvis jeg fortsetter vanen eller bruken til tross for at jeg er klar over at det går ut over ambisjonene mine så regner jeg meg som avhengig.
Jeg synes også det er fullstendig irrelevant om avhengigheten er fysisk eller psykisk, og om den er genetisk predisponert eller ikke. Poenget er at det går ut over livet ditt, eller livet til de rundt deg, på en negativ måte.

For noen vaner og rusmidler er en gang i uken greit. Andre vaner og rusmidler er greit en gang i måneden, osv.

Dette krever selvfølgelig at jeg har noen klare mål, og er streng med meg selv i forhold til om jeg bryter denne regelen min. Jeg har erfart at det er kjempeviktig å tenke over vanene og rusbruken min jevnlig for å oppdage om de går negativt ut over livet mitt. Det suger megahardt å la det gå så langt at verden gir deg et skikkelig spark i balla fordi du gikk langt over streken uten å merke det!
Hvis selvdisiplinen er dårlig så kan man alltids få hjelp av en venn.
Fortell han eller henne hva målene dine er, og be han/henne om å sjekke opp hvordan du klarer deg en gang i blant.

Jeg er helt uenig i at man kan si at "så-så mange dager i uken er greit"!
Hvor mange er det som blander hasj med tobakk her inne i stedet for dabbing? Ingen som bruker tobakk i statene for eksempel, der er det "kun" dabbing, og ikke like mye snakk om avhengighet som i Europa..

Jeg har alltid ment at grunnen til at folk (jeg også noen ganger) føler seg avhengig av hasjen er jo selvsagt at de blander med tobakk, som er veldig avhengighetsskapende i forhold til hasj..

Personlig de gangene jeg har gått uten fyrings, så får jeg lyst til å røyke, det er ikke rusen jeg vil ha da.. Bare det å røyke.. Jeg har også røyket sigaretter tidligere, og det er den samme trangen til å røyke jeg får når det er gått noen dager eller uker uten..

Just my two cents
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg røyker hver eneste dag, da jeg har mye vondt i ryggen, bruker dette som unnskyldning.

Jeg skal trappe ned til 3-4 dager i uken nå, for jeg kjenner huet trenger en pause. Denne tråden var vekkeren, KP!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Defman Vis innlegg
Hvor mange er det som blander hasj med tobakk her inne i stedet for dabbing? Ingen som bruker tobakk i statene for eksempel, der er det "kun" dabbing, og ikke like mye snakk om avhengighet som i Europa..

Jeg har alltid ment at grunnen til at folk (jeg også noen ganger) føler seg avhengig av hasjen er jo selvsagt at de blander med tobakk, som er veldig avhengighetsskapende i forhold til hasj..

Personlig de gangene jeg har gått uten fyrings, så får jeg lyst til å røyke, det er ikke rusen jeg vil ha da.. Bare det å røyke.. Jeg har også røyket sigaretter tidligere, og det er den samme trangen til å røyke jeg får når det er gått noen dager eller uker uten..

Just my two cents
Vis hele sitatet...
I hear you.

Jeg "sluttet å røyke" for 7-8 år siden, men brukte alltid tobakk i mekket.
Nå har jeg droppet bonger og slikt, det nærmeste jeg kommer en bong er vel magic flight boxen min.
Det jeg røyker oftest er joints, og der hører det med noe gul 3 mix, blir ofte en 2-3 jointer på kvelden om jeg har tid.
Personlig syntes jeg det er viktig at man legger vekt på at cannabis ikke kun er en plante. Selv hadde jeg glemt dette når røykinga mi stod på som verst, og jeg gjerne befant meg i en rusa tilstand minst en gang i døgnet. Så spørsmålet blir da hva slags merkelapp daglig røyking vil sette på en person. Jeg vet at folk gjerne skriker ut "alkoholiker" eller "junkie" til folk som missbruker alkohol eller andre narkotiske stoffer daglig. Stoner virker som et begrep som er relativt åpent siden jeg har fått inntrykk av at begrepet dreier seg om stereotypiske personlighetstrekk hos folk som røyker jevnlig og ikke det faktum at man ruser seg ofte. Fordi cannabis er ikke bare en plante, men et rusmiddel er det ikke?

Ville da ordet rusmisbruker være passende eller vil det ikke være mulig å misbruke et rusmiddel de fleste daglige røykere mener de ikke har noen negative erfaringer med?

Personlig tror jeg itillegg til at avhengigheten i cannabis ligger i kosestundene man ikke ønsker å gi slipp på ved å slutte å fyre. Mer som en opplært mentalitet hvor man tenker at cannabis skaper kosen og de beste stundene og de ville vært gråere uten." For et tomt høl verden er uten ." Det sistnevnte her er egentlig basert på mentaliteten jeg måtte bryte når jeg kuttet røykinga.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg mener alt dette kommer ned til definisjon på ting. Jeg har røyket hver kveld flere uker i strekk til tider, og jeg har ikke følt noe særlig negativt. Noen dager føler jeg meg såklart litt foggy i hodet og tankene er litt løpske, men det er ikke værre enn sånn jeg var når jeg var trøtt på morgnene før jeg begynte å røyke (men føler meg mindre trøtt i kroppen når jeg er bakfjern). Når det kommer til psykiske lidelser og lignende etter heavy bruk så tror jeg det har mye mer med personen å gjøre enn noe annet. Tankemåten og tankemønsteret endrer seg endel når man har røyka, personlig ble jeg litt skremt av dette i starten, jeg begynte å tenke utifra den idiotiske propgandaen; "dette må være sånn folk blir psykotiske" og begynte å bli skremt for at jeg skulle begynne å prate med meg selv og bli schizophren. Etterhvert fikk jeg en helt annen forståelse og tenkte at jeg faktisk er i kontrollen over hva som skjer med meg, og at bare fordi jeg har røyket litt av en plante så omgjør ikke det meg til et menneske med mentale problemer.

Etter det har jeg falt til ro og engster meg ikke for noe slik, jeg bare tenker over livet og over historie, sosiale ting, hvordan mennesker fungerer, hvordan hodet fungerer og masse slike ting. Jeg reflekterer over det meste og føler faktisk at jeg kommer fram til endel positive ting. Jeg føler jeg har fått en mye bedre forståelse for andre, og hvordan de tenker. Jeg forstår mye bedre at mennesker faktisk kan ha helt forskjellig oppfattelse av samme sak, til og med om de er gitt helt samme informasjon. Og jeg sier ikke dette er den magiske marijuana planten som skal redde verden, dette kommer simpelthen av at jeg reflekterer mye når jeg røyker, som gjør at jeg tenker over ting mye mer nøye og det får meg til å se ting fra flere sider. Sosialt har det faktisk hjulpet meg, jeg hadde ikke sosiale problemer fra før av, langt ifra, men føler at jeg forstår andre mennesker bedre, og at jeg har fått mer empati for folk og dyr (ikke at jeg ikke hadde det før)
Folk tror at man blir helt gal i hodet av marijuana, det setter deg jo mer inn i en annen state-of-mind enn noe annet. Jeg mener at det folk sier med psykose og cannabis er bullshit, om du har et eller annet underliggende kan cannabisen sin effekt fremheve det pga hvordan tankegangen går når man er påvirket, spesielt om rusen skremmer deg og du kjemper mot den. Tror også det har mye med hvordan du psykisk tenker rundt det, om man reelt ikke har noe problem med det og kan nyte det for hva det er så tror jeg ikke det vil skape noen negative mentale problemer, men om du derimot skremmes av den og prøver å kjempe imot og negative ting omfavner deg så får du såklart et problem, det kan lede til deprisjoner, angst og panikk, men dette går jo somregel over når rusen har gått ut.

Min mening er at det rett og slett er veldig individuelt, og har veldig mye med hvordan du reagerer på en ruseffekt. Om man er eldre og har vært negativ til cannabis og vært redd for de negative sidene hele livet, så kommer å røyke den mest sansynelig til å være alt det negative du tror, fordi det er det du føler rundt det. Alt et menneske vet og reagerer på har med hvordan man oppfatter det, og det kommer ann på hvordan livet ditt har vært. Alt man ser, føler, smaker, lukter osv må tolkes og filtreres gjennom hjernen, og hjernen lærer av fortiden. Derfor vil to situasjoner også kunne være helt forskjellige for to forskjellige mennesker. Cannabis er sånn at det ikke nødvendighvis er et problem før du eller andre mener det er det (om det ikke kommer i veien for ting da såklart, om det påvirker deg negativt men du nekter å se det er det såklart et problem), om du røyker hver dag og det ikke gjør noe negativt med deg eller de rundt deg så er det ikke noe reelt problem. Jeg mener alt har med hvordan man oppfatter ting, men man kan ikke alltid noe for hvordan man oppfatter det.

(mulig det er noe skrivefeil her og der i og med jeg ble litt revet med)
Sist endret av iSatan; 14. juni 2013 kl. 16:14.
Sitat av Defman Vis innlegg
Hvor mange er det som blander hasj med tobakk her inne i stedet for dabbing? Ingen som bruker tobakk i statene for eksempel, der er det "kun" dabbing, og ikke like mye snakk om avhengighet som i Europa..

Jeg har alltid ment at grunnen til at folk (jeg også noen ganger) føler seg avhengig av hasjen er jo selvsagt at de blander med tobakk, som er veldig avhengighetsskapende i forhold til hasj..

Personlig de gangene jeg har gått uten fyrings, så får jeg lyst til å røyke, det er ikke rusen jeg vil ha da.. Bare det å røyke.. Jeg har også røyket sigaretter tidligere, og det er den samme trangen til å røyke jeg får når det er gått noen dager eller uker uten..

Just my two cents
Vis hele sitatet...
Blir litt det samme som folk som trykker tyggis opp under leppa når de har sluttet å snuse, jeg gjorde det selv. Det er en vanesak.

men on topic:

Jeg handler som oftest type 15-20 gram om gangen, så har jeg det en liten stund, så tar jeg gjerne en pause på en mnd eller 2.

Prøver å beholde litt av kosen ved å ikke la det bli for ofte.

Forresten, det er ikke hasj som blir brukt til dabbing, det er BHO(Butane Honey Oil), kan røykes i oljeform, men mange bruker å prosessere det videre til en slags voks eller en fastere form som ligner på hasj, men er MYE mer potent.

Ved cold turkey slutting merker jeg de vanligste symptomene, sliter med å sove, svetter mer, osv.
Hei

Jeg synes det hadde vært spennende å vite alderen på dere som engasjerer dere i denne debatten.

Jeg synes også at det er en veldig interessant tråd dette her. Det som slår meg er hvordan mange forsvarer sitt forbruk av cannabis. Det er påfallende mange som virker seg "tråkket" på. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å forsvare sin bruk av dette.

Å sammenligne cannabis røyking med det å ta seg en pils eller et glass vin om kvelden synes jeg er ganske søkt. Hvis jeg tar meg et glass vin for å kose meg, synes jeg blir feil å sammenligne med å røyke en joint. Jeg er liberal av meg og synes overhodet ikke at det er farlig eller feil å kose seg med en joint innimellom. Forskjellen på et glass vin og en joint, for meg, er at når jeg røyker er det pga. rusen. Jeg ønsker å bli ruset for kvelden og for å sove ekstra godt. Når jeg tar meg et glass vin eller en pils, er det ikke for å oppnå rus. Det er simpelthen fordi jeg synes det godt.

Å sammenligne disse to med hverandre synes jeg derfor blir litt søkt. Hvis man ruser seg på cannabis flere ganger i uken vil jeg personlig kalle det "misbruk", på samme måte som at hvis man drikker seg full flere ganger i uken. Uten sammenligning forøvrig.

Jeg er fullstendig klar over at det for noen, går fint an å bruke cannabis jevnlig uten at det i veldig stor grad påvirker jobb, skole osv. Ruser man seg flere ganger i uken vil jeg kalle det misbruk. Ikke nødvendigvis i negativ forstand, men pr. definisjon, men det er allikevel misbruk i mine øyner.

Jeg mener også at det er vesentlig forskjell på en 17-18 åring og en voksen person som bruker cannabis jevnlig. Jeg vil påstå at en person som ikke er voksen vil i større grad være eksponert for å ta skade av det.

Vel, dette ble litt lengre en tenkt var. Spørsmålet mitt var som sagt hvorfor veldig mange går rett i forsvarsposisjon straks dette temaet kommer opp. Og som tidligere, det hadde vært interessant å vite alderen på dere andre som engasjerer dere i denne diskusjonen.

Selv er jeg 33 år.

Spennende tråd forresten.

Fred og kjærleik
Uten å lest for mye av innlegga siden de fleste argumenta for og imot har gått 10gangen her inne så synest jeg selv at noe av det som er mest fascinerende med cannabisdebatt er; Det er det eneste rusmiddelet meg bekjent hvor folk kan ha et bruksmønster som overstiger/matcher narkomane/alkoholikere sine bruksmønstre uten at brukeren selv tenker så mye negativt rundt det. I fare for å bruke et negativt ladd ord, så er det nok ikke så mangen 'stoners' som hever et øyenbryn om en kar på jobben tar seg en 'mornings' og en 'nattings'. Da snakker jeg selvsagt om de som røyker cannabis grunnet rusen det gir, og ikke det fåtallet som bruker det som et legemiddel.

Cannabis er uten tvil blant de mest harmløse rusmiddelet verden har å by på for folk flest, noe som i mine øyner ironisk nok er noe av det farligeste ved stoffet.
Sitat av hideout Vis innlegg
Uten å lest for mye av innlegga siden de fleste argumenta for og imot har gått 10gangen her inne så synest jeg selv at noe av det som er mest fascinerende med cannabisdebatt er; Det er det eneste rusmiddelet meg bekjent hvor folk kan ha et bruksmønster som overstiger/matcher narkomane/alkoholikere sine bruksmønstre uten at brukeren selv tenker så mye negativt rundt det. I fare for å bruke et negativt ladd ord, så er det nok ikke så mangen 'stoners' som hever et øyenbryn om en kar på jobben tar seg en 'mornings' og en 'nattings'. Da snakker jeg selvsagt om de som røyker cannabis grunnet rusen det gir, og ikke det fåtallet som bruker det som et legemiddel.

Cannabis er uten tvil blant de mest harmløse rusmiddelet verden har å by på for folk flest, noe som i mine øyner ironisk nok er noe av det farligeste ved stoffet.
Vis hele sitatet...
Det er nå noen, men jeg syntes du overdriver hvor mange dette er. Det er ihvertfall lenge siden jeg har hørt noen påstå at det er greit å røyke daglig. Å røyke før jobb har jeg så og si aldri hørt noen forsvare.

Det er mulig det er annerledes i yngre miljøer, men det handler vel strengt talt om umodenhet. Et av de store grunnene til å endre rusmiddelpolitikken ift. cannabis er jo å regulere markedet og forminske tilgjengeligheten for mindreårige.
Kan skrive under på at det å røyke hasj for mye, også det å kun røyke kun 1 eneste 1, som i de fleste tilfeller fører til misbruk, er ufatterlig dustete! Det fører bare videre til andre rusmidler. Nesten hver gang

Les dette guttevalper:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=222340
Og kom ikke her med noe positivt vrøvl om marihunamøkka!
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er nå noen, men jeg syntes du overdriver hvor mange dette er. Det er ihvertfall lenge siden jeg har hørt noen påstå at det er greit å røyke daglig. Å røyke før jobb har jeg så og si aldri hørt noen forsvare.

Det er mulig det er annerledes i yngre miljøer, men det handler vel strengt talt om umodenhet. Et av de store grunnene til å endre rusmiddelpolitikken ift. cannabis er jo å regulere markedet og forminske tilgjengeligheten for mindreårige.
Vis hele sitatet...
Forsvare var vel ikke det jeg sa, men at de som røyker hver dag reagerer så veldig på at andre tar seg en spliff før jobb eller hver kveld før de legger seg det har jeg ikke registrert så ofte. Ser selvsagt for meg at alle her inne ville reagert kraftig på det(pun intended) - Men på verft/oljebaser/fiskebåter o.l. hvor jeg har venner er ikke det noe som blir sett på som så veldig unormalt. Kunne trekt frem enkelttilfeller av folk i stillinger som man ikke får uten å virkelig være kvalifisert for jobben som røyker daglig og til og med i lunsjpauser, men det kan vel ikke siest å være representativt for flertallet.. - Om det er misbruk eller ei har jeg igrunn ikke noe mening om, jeg bare konstanterer at det kunne ikke skjedd med noe annet stoff, hvertfall ikke med tanke på aksept blant andre brukere og personene sitt eget syn på hva de holder på med.

Kan som sagt bare utalle meg om hva erfaringer jeg har selv - Men det er virkelig ikke unge/umodne/mindreårige som røyker mest hasj eller 'misbruker' det om det er ordet man velger å legge seg på. Akkurat det vil jeg faktisk påstå uten engang å lete frem noen kilder som sikkert ikke eksisterer engang.

Regulere markedet - dvs. legalisere cannabis men sette åpningstider og aldersgrense på det. Om det er ungdommen sin tilgang du har i tankene for at det skal være et bra tiltak, så kan jeg ikke akkurat si at jeg hadde satt mine to cents bak det forslaget. Tilgangen iform av illegalt salg av dealere som selv tar cannabis inn til landet ville blitt oppretholdt, og 18åringer som langet til sine noe år yngre venner ville jeg tippe ble en selvfølge. Samt at vi sier at dette er et produkt vi som staten Norge selger i mine øyner utvilsomt ville ført til lavere terskel for å prøve cannabis blant ungdom, som før enten ikke visste hvor de skulle få tak i det, eller visste at de måtte gå til kriminelle.

Dette er selvsagt bare mine egne erfaringer og teorier om temaet - Men at en legalisering/regulering av markedet ville hatt noe veldig positivt effekt på ungdom tviler jeg på. Amsterdam med alt det positive de har å vise til når det kommer til rusproblematikk, så er de vel fortsatt byen i Europa hvor flest ungdommer utforsker cannabis(?) - Og selv om det ikke er legalisert der, så er fortsatt markedet regulert til en viss grad.

Og Norge ligger vel ganske lavt på statestikken som omhandler ungdom som prøver cannabis(?)
Sitat av Bendulf Vis innlegg
Kan skrive under på at det å røyke hasj for mye, også det å kun røyke kun 1 eneste 1, som i de fleste tilfeller fører til misbruk, er ufatterlig dustete! Det fører bare videre til andre rusmidler. Nesten hver gang

Les dette guttevalper:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=222340
Og kom ikke her med noe positivt vrøvl om marihunamøkka!
Vis hele sitatet...

Hvor naiv går det an og bli.

Alkohol er jo så klart greit det er jo lovlig! det betyr at det er BRA! og man gjøre det hver jævla dag for hei, DET ER JO LOVLIG GUTTA!

og den første setningen de gir ikke mening
Sist endret av Carlozero; 18. juni 2013 kl. 05:53.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hideout: Jeg var klar over at noen slike finnes, de som røyker før jobb og kanskje på jobb, men at det også var litt overdrevet som en slags urban myte.

Jeg har røkt ganske lenge, over 10 år, men jeg blir fremdeles helt ubrukelig om jeg røyker på morgenen, jobben min krever at jeg møter nye folk hver dag, jeg er også mye i høyden (lift, stiger) og noe går på programmering. Denne kombinasjonen av oppgaver er ikke lett når man er beruset på noen måte.
Det jeg derimot kan gjøre, er å ta meg en joint på kvelden, slappe av i sofaen og se en tv serie, våkne opp i rett tid dagen etterpå å gjøre jobben min.

Jeg synes det blir litt dumt å røyke så mye at man må ha det tidlig på morgenen, i lunsjen og kvelden, man kjenner jo ikke rusen noe særlig om man ikke har vært en smule nykter i mellom slagene, alt blir bare en kjedelig suppe.
For å si det på en annen måte, jeg må ha noe "hyperaktivitet" i løpet av dagen, noe som får hjernen i gang, der jeg må tenke og være en smule på hugget.
Å være stein hele tiden må være noe av det kjedeligste jeg vet av.
Sist endret av Dodecha; 18. juni 2013 kl. 16:53.
Om det er overdrevent eller ei har jeg ikke peiling på, men det er nok selvsagt snakk om et fåtall av cannabisrøykere som gjør det. Men det var mer som påfyll til hva jeg sa om bruksmønsteret til cannabis kontra andre rusmiddel.

Enig i at det å røyke så mye at man må fyre opp flere ganger daglig er en dum ting - Men du som har røykt i 10 år har vel nok av bekjentskap/erfaring til å se at hyppigheten av inntak for cannabis overgår de fleste stoffer uten at man selv(med unntak selvsagt..) tenker at det er så veldig problematisk?
Det er jo ikke nødvendighvis slik at om man røyker flere ganger i uken må dette være negativt. Såklart om det kommer i veien for hva du skal osv er det jo et problem som absolutt bør gjøres noe med. Om du røyker fordi du syntes det gir deg en bra feeling og det ikke ødelegger noe for deg så ser jeg ikke problemet. Jeg røyker gjerne i ukedagene, men da gjerne etter dagen min er ferdig og jeg vet jeg ikke skal noe særlig, fordi det er slik jeg liker det best. Jeg kan fint fungere om jeg har røyket litt og gjøre mine daglige mål, men foretrekker å ha ting ferdig om jeg skal røyke, det er noe jeg nyter, ikke noe jeg må ha. Om jeg ikke har noe jeg skulle gjort så syntes jeg det er deilig og bare slappe av med en liten en. Det er ikke fordi jeg bare må ruse meg, det er samme som noen glass vin på den måten at jeg liker å røyke og slappe av, jeg får mer ut av det. Jeg vil ikke nødvendighvis bli helt balle heller, jeg bare liker å være i den settingen hvor tankene flyr litt mer og ting er mer (mangel på bedre ord) spennende og interessant. For meg er det ikke å drive å ruse meg. Det er bare noe jeg gjør fordi jeg liker det og når det ikke går negativt ut over meg eller mitt så har jeg ikke noe problem med det.

Folk som er så kraftig imot marijuana overreagerer veldig føler jeg, det er ikke så big deal å røyke litt av en plante, og jeg tror det er skepsis og alt det negative som den eldre garde har sagt og sier som påvirker mer enn noe annet. Det er ganske mange mennesker i verden som røyker, det er ikke sånn at mentalsykehusene er fulle av folk som har røyket marijuana eller gater fulle av paranoide, gale mennesker, fordi de har tatt seg en J.

Det som er litt frustrerende er at fordi det er atferdsendrene så er det stempla som et rusmidel og du er stemplet misbruker. Selvom jeg røyker ganske ofte så tror de færreste det, det er ikke noe problem å være et oppegående og normalt individ uten mer komplikasjoner selvom man røyker ofte. Ta med en klype salt; men det er ikke noe problem før du gjør det til det selv. Jeg virker sikkert litt hippi sliker jeg skriver nå, men det er så sorthvit hvordan noen folk ser på dette. Mener selv det er ganske individuelt om det blir et problem eller ikke
Sist endret av iSatan; 19. juni 2013 kl. 19:05.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sakawa is the way
27 2
Jeg røyket hver dag i mange måneder, og det var gjerne 5 ganger om dagen. Men nå må jeg på pisseprøver å har gått dager uten og føler ikke at jeg sliter med det i det hele tatt. Jeg sover like bra og merker ikke noe særlig forandringer. Om dere finner på de tingene eller om folk virkelig blir avhengig vet jeg ikke, men jeg syns alle de mytene er ganske fjerne for meg ihvertfall.
Sitat av Bendulf Vis innlegg
Det fører bare videre til andre rusmidler. Nesten hver gang
Vis hele sitatet...
Det stemmer rett og slett ikke. Det er langt, langt flere i Norge som har prøvd cannabis enn som har prøvd andre ulovlige rusmidler. Du kan synes hva du vil om cannabis, det respekterer jeg. Men jeg skal gi deg et tips: Den der "én eneste joint gjør deg narkoman"-historien tror jeg nok de fleste har gjennomskuet for lenge siden.