Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 800
Her om dagen lærte jeg, som vanlig, noe nytt på Discovey. De kunne nemlig fortelle meg at tiden ikke går like fort for to mennesker dersom den ene står stille, og den andre beveger seg.

Jeg fikk lite ut av dette da jeg slo på mot slutten av programmet, men er interessert i å lære mer.

Det jeg så var f.eks. at man for lenge siden hadde satt et atomur på bakken og et likt atomur i et jetfly som ble sendt rundt jorden. Da de to klokkene møttes igjen, hadde det ene gått litt saktere enn det andre. Vi snakker vel 0,00001 whatever - så lite at man ikke merker det, men dette var alt jeg fikk med meg..

Jeg har lest om dette på Wikipedia, men har for vane å begynne å le etter de første atten formularene som bare kvantefysikkeksperter forstår seg på.

Er det noen som kan litt mer om dette på norsk i stedet for einsteinsk? Jeg har desverre ikke bikka 218 i IQ enda.
Jeg tror du kan få nytte av denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=149569
Les tråden Provo har skrevet om relativitetsteorien. Den skal være god og lettfattelig for folk uten realfagsbakgrunn.