Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 14457
Digital nomade
trippy's Avatar
I det siste har det florert med tråder som handler om at personer ikke blir ruset på cannabis. Så jeg tenkte at vi lager en tråd så vi slipper alle disse andre unødvendige trådene.

Her er en liten "checkliste" over ting du kan gjøre feil eller hva som er nyttig å få med seg hvis man skal røyke for første gang.

Nr 1:
Du inhalerer ikke godt nok. Ser dette ofte, mange som bare fyller munnen og drar litt ned i lungene. Prøv heller å ta en munnfull med røyk og ta et stort magedrag, fyll lungene dine til randen, helt till du føler du må hoste. Slipp ut røyken sakte og vent litt før neste trekk.

Nr 2:
Nå til dags skryter ofte dealerne varene sine opp i skyene for at du skal kjøpe det, hvor du har kjøpt produktet har også noe å si. Hvis du kjøper det fra en utlending på Akerselva så ber du om å bli lurt, som oftest. Vær kritisk til varen du kjøper. God hasj lukter oftest sterkt og er litt klissen. Den trenger ikke å være klissen, men det er ofte et godt tegn på at du har kommet over bra hasj. Pot er ikke like enkelt og se om den er bra eller dårlig, men god pot er også ofte klissen og har en sterk aroma. ofte mye sterkere en hasj. Hvis man ser nøye nok kan man se små hvite "hår" som stikker ut. Disse små hårene kalles trikomer, som betyr "hårvekst". Trikomene er fyllt med cannabinoder.

Nr 3:
Mange (meg inkludert) tror at cannabis er et rusmiddel gjør allt morsomt, musikk bedre og livet generelt 10x bedre. Ikke vær så ekstremt spent over at DU skal røyke, det er oftest ikke så villt som det folk skal få det til å være, selvfølgelig kan det hende at du kommer over noe skikkelige bra saker som får deg veldig ruset, men dette kommer du som oftest ikke over hvis man er ny i "miljøet". Altså: Ikke ha så høye forventninger, dette kan være en stor faktor som ikke gjør deg ruset. (Sier selvfølgelig ikke at dette er et rusmiddel som er svakt, siden jeg vet godt hva cannabis kan gjøre med personer, men ikke ha så høye forventninger, enkelt og greit).

Nr 4
Det er over 66 forskjellige stoffer i cannabis som gjør deg ruset, de det er mest av er: THC (Tetrahydrocannabinol) CBD (Cannabidiol) og CBN (Cannabinol). For at du skal bli ruset må disse stoffene "feste" seg til mottakere i hjernen. Man tror at det hos mange mennesker er disse mottakerene litt "rustene" og trenger litt oppvarming for å fungere som de skal. Dette er grunnen for at mange ikke blir ruset de første gangene man røyker. Det kan ta mange forsøk før man blir ruset, men det tar det som oftest maks 1-3 ganger.

Håper du fikk med deg noe og at noen av disse tipsene kommer til nytte.

Henviser til den store cannabis tråden som har mange fine tips som du bør få med deg. http://freak.no/forum/showthread.php?t=63514

-Trippy

Edit: Kom også med flere tips som jeg ikke har skrivd ned
Sist endret av trippy; 29. mars 2010 kl. 00:05.
Punk 4 burde egentlig være punkt 1. Av trådene jeg har lest på forum om folk som ikke merker rus av cannabis så handler alle om førstegangsbrukere som har røyket en eller to ganger uten å merke noe. Det er meget vanlig å ikke merke noesomhelst første, andre og til og med tredje gangen man røyker cannabis - noen merker ikke noe før fjerde eller femte gang. Som oftest og mest sannsynlig er det da trippys punkt 4 som er grunnen.
Sist endret av Bearass; 29. mars 2010 kl. 01:25.
Digital nomade
trippy's Avatar
Trådstarter
Enig der ja
Slang egentlig bare ut de grunnene jeg kom på.
Hvis andre har noen flere tips så er det bare å fyre løs!
Fin tråd. Hadde dette 'problemet' selv til å begynne med, og trodde jeg var immun eller noe i den duren. Kjente det litt, men ikke mye, og alle gutta jeg røyka med var førstegangsrøykere de også, så egentlig tror jeg at vi gikk rundt å lata som om vi var steine hele gjengen.
Prøv forskjellige røykemetoder. De to første gangene røyka jeg joint å fikk ingen effekt, tredje gangen røyka jeg "bøtta", litt overkill kanskje, men det funka til de grader.
hva med oss som røyker ganske ofte og ikke blir stein lengre?
har prøvd masse småtriks som å bytte røykemetode, ta en ukes pause. nå er det litt vanskelig å bytte strain å røyke på her jeg bor, siden det enten er hasj i byen eller ikke. her må man bare ta tiltakke med det man får.
noen som har noen supergode ideer om hva jeg kan gjøre ?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Første gangen jeg prøvde, så forventet jeg, slik som mange nybegynnere, den heftige, sløve, latterusen. Det resulterte med at jeg "ikke merket noe". Men når jeg tenker tilbake, så var jeg faktisk ganske stein. Prøv bare å venne dere til rusen. Ikke ha store forventninger. Det er trossalt et veldig svakt stoff, i forhold til andre stoffer. Og jeg regner med at de fleste som begynner allerede har erfaring med alkohol, som er 1000x kraftigere.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Første gangen jeg prøvde, så forventet jeg, slik som mange nybegynnere, den heftige, sløve, latterusen. Det resulterte med at jeg "ikke merket noe". Men når jeg tenker tilbake, så var jeg faktisk ganske stein. Prøv bare å venne dere til rusen. Ikke ha store forventninger. Det er trossalt et veldig svakt stoff, i forhold til andre stoffer. Og jeg regner med at de fleste som begynner allerede har erfaring med alkohol, som er 1000x kraftigere.
Vis hele sitatet...
Nåja, det kommer helt an på hvor potente greier du får tak i selvfølgelig. Jeg tura balle sist gang jeg røyket noe grønt som var her i byen. Har aldri "tura" på cannabis før, men det var utrolig fett
Sitat av Ellowic Vis innlegg
hva med oss som røyker ganske ofte og ikke blir stein lengre?
har prøvd masse småtriks som å bytte røykemetode, ta en ukes pause. nå er det litt vanskelig å bytte strain å røyke på her jeg bor, siden det enten er hasj i byen eller ikke. her må man bare ta tiltakke med det man får.
noen som har noen supergode ideer om hva jeg kan gjøre ?
Vis hele sitatet...
hook opp med de eldre folka som røyker?
Ha brus og noe å munche på klart! Trippy sier at mat blir mye bedre og dette stemmer 100% (for meg iallefall). Og ikke ha noe å spise når du får munchies er helvette nesten ;D Og ikke gidder du å dra på butikken når du er stein

Og førstegangs brukere har en tendens til å å bli kvalm og må spy. Men det varier fra person til person. Jeg prøvde første gang med bøtte og jeg var full, og jeg ble ikke dårlig. Heldig der
Så ikke bli overrasket hvis du må lapse, men det er kun første gangen som regel.
Sitat av illuminatix Vis innlegg
Ha brus og noe å munche på klart! Trippy sier at mat blir mye bedre og dette stemmer 100% (for meg iallefall). Og ikke ha noe å spise når du får munchies er helvette nesten ;D Og ikke gidder du å dra på butikken når du er stein
Vis hele sitatet...
Haha det er jo en klassiker at man går tom for muchies og må ture møksteine til butikken og handle inn ett helt lass med godsaker^^
Det er som sagt utrolig godt med mat og drikke når man er stein, men det får blodsukkeret opp. Dette medfører at rusen går ned. Spesielt hvis du spiser masse søte ting.
Mange får også problemer med rulle&mekke, det gjorde hvertfall jeg i starten. For det første er det mye lettere med big risla , det fungerer med vanlig, men det er veldig klønete i forhold. Bruk 3/4 av en sigg og varm hasjen jevnt rundt hele, men ikke så den brenner. Legg den på røyken og pakk den inn og start og gni. Hvis man ikke gidder/får bitene små nok fungerer saksa perf.

Med pot bruker man 1/4 sigg og klipper alt fint. For å lage filter klipper du ut av noe som er hardere enn papir mykere enn papp, 1,5 x 3 cm funker. Bøy tuppen på tvers ca 4 mm mot deg, samme en gang fra deg også en gang til mot deg og rull den sammen og varm lett med en lighter så den holder fasongen. For selve rulling må du nesten gå på instinkt eller youtube.

Ps: Ikke stamp jointen alt for stramt, men ikke for løst
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er trossalt et veldig svakt stoff, i forhold til andre stoffer.
Vis hele sitatet...
I det øyeblikk du er innrøykt virker det kanskje slik. Men etter egen og andres erfaring, div. gamle kunstnere, psykonauter og garvede stonere jeg har snakket med, samt. fra det farmakologiske synspunkt er cannabis et rimelig sterkt psykoaktivt stoff.
Man bygger toleranse. Selv om noen sier at du kan oppnå samme rusen ved å ha "pauser", så stemmer ikke dette helt etter min erfaring. Jeg har røykt i 30+ år, og blir fremdeles stein når jeg veser. Har selvfølgelig noen gode kontakter, men det er ikke bare kvalitet det går på. Det betyr mye HVA du er vant til å røyke. Jeg røyker god kvalitet i vannisen min, og det virker. Joint, (den mye oppskrytte) bøtten, chobang og chillum virker i langt mindre grad for meg.
Mitt tips er, ikke mer tobakk enn at hasjen brenner, fyll lungene HELT, og for all del, IKKE SPIS ELLER DRIKK SUKKERHOLDIGE TING! En annen ting jeg har erfart er at rusen forandrer seg etter en stund. Har aldri "mat-kick" lenger, og skjelden "latterkick". Faktisk så synes jeg ikke noe videre omm å spise uten spyttproduksjon. For meg er rusen i dag bare en fin måte å slappe av på. Jeg blir (nesten) like stein som før, men er vant til rusen og kan derfor takle nesten alle daglige gjøremål. Det betyr ikke at jeg er nykter, men at man etterhvert lærer seg å utføre daglige gjøremål i ruset tilstand. Sååååå, i korte trekk: Røyk skikkelig, hold deg unna godter, og kanskje viktigst IKKE kjenn etter om du er ruset. DET finner du fort nok ut av...
Jeg har prøvd sikkert 13-15ganger nå. Flere ulike måter, både med og uten alkohol innabords. joint, bøtte, bong, you name it. Prøvde første gang for sikkert fem år siden, prøvd sikkert 7-8 ganger siste par månedene.
Temmelig mange ulike typer og. Den "du har ikke prøvd noe bra" har jeg hørt tusen ganger, og gjentatte ganger prøvd noe som visstnok er så bra og gir mer enn nok effekt til alle andre.

Null, niks, nada, effekt. Det eneste jeg noensinne har oppnådd er litt vondt i hodet og at jeg ble tørr i halsen av å holde røyken i lungene så lenge som mulig. For min del funker det som vanlig sigg som smaker annerledes. Typen min trodde selv ikke no særlig på det her, men etter å ha gjort det med meg og sørga for at jeg gjorde alt rett, er han vel bare litt satt ut. Dreiv å testa meg gjorde han og, hadde visst helt normale reaksjoner på øynene og jeg hadde like mye energi og samme humør som alltid.

Tro meg, jeg er et vandrende eksperiment blandt de fleste jeg kjenner som røyker, ingen har lyktes i å skape noen form for effekt enda. Har neppe noe med hverken hva jeg røyker eller hvordan jeg røyker å gjøre.
Er det bare jeg som er sånn eller? :P Kan ikke si det plager meg noe enormt, men er jo litt snodig.
Sitat av dailyck Vis innlegg
Tro meg, jeg er et vandrende eksperiment blandt de fleste jeg kjenner som røyker, ingen har lyktes i å skape noen form for effekt enda. Har neppe noe med hverken hva jeg røyker eller hvordan jeg røyker å gjøre.
Er det bare jeg som er sånn eller? :P Kan ikke si det plager meg noe enormt, men er jo litt snodig.
Vis hele sitatet...
Tror som deg at det ikke har noe med hva du har røyka eller hvordan du røyker.. Som i 99% av tilfellene der nybegynnere ikke merker effekt av hasj så har det med punkt 4 i trådstarters post å gjøre.

Det du røyka for årevis siden og ikke fikk effekt av kan egentlig ikke taes med i beregninga for hvor mange ganger du må røyke for å få effekt. Om det er sant at du har røyka 7-8 ganger de siste to månedene (altså ca. en gang i uka) og enda ikke har fått effekt så virker det som du er en av dem som det tar litt ekstra tid før merker noe.

Personlig røyka jeg 5 eller 6 ganger før jeg fikk effekt. Det er helt vanlig.
Sist endret av Bearass; 7. april 2010 kl. 15:59.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Tror som deg at det ikke har noe med hva du har røyka eller hvordan du røyker.. Som i 99% av tilfellene der nybegynnere ikke merker effekt av hasj så har det med punkt 4 i trådstarters post å gjøre.

Det du røyka for årevis siden og ikke fikk effekt av kan egentlig ikke taes med i beregninga for hvor mange ganger du må røyke for å få effekt. Om det er sant at du har røyka 7-8 ganger de siste to månedene (altså ca. en gang i uka) og enda ikke har fått effekt så virker det som du er en av dem som det tar litt ekstra tid før merker noe.

Personlig røyka jeg 5 eller 6 ganger før jeg fikk effekt. Det er helt vanlig.
Vis hele sitatet...
Var noen få ganger for årevis siden, de fleste gangene det siste halvåret ca. 1 og 2 gang for ca 5år siden, 3 og 4 gang for 2-3år siden, resten nå siste tida. Og med siste par mnd, tenkte jeg mer siste 3månder ca.
fikk heller ikke no effekt av x, vet ikke om det har noe med saken å gjøre men.
Da ble jeg bare jævlig trøtt.
At det bare tar tid før jeg merker noe, hadde jeg jo forventet. 2-3-4ganger vet jeg jo at er normalt.
Men nå får det da virkelig være måte på :P Er ikke akkurat noe jeg går inn for lengre, synes bare det er litt merkelig. Og mest komisk, egentlig.

Sorry for litt rotete innlegg akkurat nå, søvnmangel + studier er en dårlig kombinasjon.
Sitat av dailyck Vis innlegg
Var noen få ganger for årevis siden, de fleste gangene det siste halvåret ca. 1 og 2 gang for ca 5år siden, 3 og 4 gang for 2-3år siden, resten nå siste tida. Og med siste par mnd, tenkte jeg mer siste 3månder ca.
fikk heller ikke no effekt av x, vet ikke om det har noe med saken å gjøre men.
Da ble jeg bare jævlig trøtt.
At det bare tar tid før jeg merker noe, hadde jeg jo forventet. 2-3-4ganger vet jeg jo at er normalt.
Men nå får det da virkelig være måte på :P Er ikke akkurat noe jeg går inn for lengre, synes bare det er litt merkelig. Og mest komisk, egentlig.

Sorry for litt rotete innlegg akkurat nå, søvnmangel + studier er en dårlig kombinasjon.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert like greit å legge hele greia på hylla. Vil ikke oppfordre til å jakte etter hasj-rusen for enhver pris. Det er en rus som har begrenset potensiale og som det egentlig er like greit å holde seg unna (det er iallefall min mening).

Men jeg tviler sterkt på at du er et medisinsk fenomen som ikke er mottakelig for hasjens virkestoffer - og mener derfor at grunnen til at du ikke har merka noe særlig skyldes, som det nesten alltid gjør, punkt 4 i trådstarters post.

Altså at du ikke har røyka mange nok ganger, tett nok opp mot hverandre.
Sitat av dailyck Vis innlegg
Var noen få ganger for årevis siden, de fleste gangene det siste halvåret ca. 1 og 2 gang for ca 5år siden, 3 og 4 gang for 2-3år siden, resten nå siste tida. Og med siste par mnd, tenkte jeg mer siste 3månder ca.
fikk heller ikke no effekt av x, vet ikke om det har noe med saken å gjøre men.
Da ble jeg bare jævlig trøtt.
At det bare tar tid før jeg merker noe, hadde jeg jo forventet. 2-3-4ganger vet jeg jo at er normalt.
Men nå får det da virkelig være måte på :P Er ikke akkurat noe jeg går inn for lengre, synes bare det er litt merkelig. Og mest komisk, egentlig.

Sorry for litt rotete innlegg akkurat nå, søvnmangel + studier er en dårlig kombinasjon.
Vis hele sitatet...

Har du prøvd å innta cannabisen oralt?
Du er sikker på at du tar gode nok trekk. Jeg har en kompis som ikke røyker sigg til vanlig og han sleit mye med å ta ordentlige trekk i begynnelsen. Introduserte han for bongen for noen dager siden og han ble balle fjern :P
Røyker alltid bong, skifter mellom grønt/brunt og hvilke planter godsakene kommer fra om jeg begynner å få dårlig funk av det jeg røyker.
Måtte selv røyke ett titals ganger før jeg fikke no effekt, da av et nytt parti grønt,
og fyfaen jeg ble stein også skikkelig trippy, noe av samme følsen jeg hadde på syre, kan ikke sammenlignes forøvrig men, alle 3 -4 gangene jeg har røyka dette parti inkludert en gang oralt hvor jeg ekstraherte det i olje/vann og hadde det over maten, det var den mest heftige turen
▼ ... over et år senere ... ▼
Har røyka kanskje 30 ganger nå og føler seg jeg blir ganske fjern. Men etter en times tid føler jeg meg helt tilbake til meg selv. Betyr det at jeg ikke er så fjern likevel??
Spiser du mye (sukkerinnholdige varer) når du røyker? Er det potente saker du røyker?

For min del ved røyking av brunt med vannpipe så har jeg vel en rus i rundt 1 - 1.5 time, men så har jeg røykt i noen år også da som kan spille en liten rolle. I begynnelsen var det vel på topp i rundt 2 timer så ble det litt mer tåkete tilstander videre, men da fyrte jeg jo bare på nytt.

Type du røyker? Pot eller brunt? Sativa/Indica?
Sist endret av smokeeye; 9. august 2012 kl. 13:54.
Blir fort litt sukker ja.

Røyker grønt, og det er visstnok veldig bra shit iflølge de jeg røyker med. Pleier å røyke med tobakk da, kan ha noe å si? Mekker en joint med alt innholdet i en sigarett og kanskje litt større mengde weed enn tobakken.
Sist endret av nebbmus; 9. august 2012 kl. 14:01.
Har mange ganger sett folk som bare puffer, gjorde det selv helt i starten. Og det er en veldig god grunn til å IKKE få tatt ut det du vil av røyken. Først når man tar et såpass stort hit at det blør i halsen, du hoster opp ene lungen og er passelig kvalm du gjør det rett

Om du ikke takler tobakk (som meg) så røyker du rent. Minuset med det er vel at man må ha endel så man kan fyre opp. Røyken blir ikke like "hard" og det er enklere å trekke ned. Og jeg er mest personlig fan av bong, siden man kan bestemme selv når man skal røyke opp, i motsetning til rullings der den av og til røyker seg selv, og for å lage en må du ha en passelig haug med mekk
Jeg tror dt største problemet er at folk RØYKER det feil. Hadde en kompis som mente han var imun, han ble aldri stein whatsoever. Helt til vi bakte kake, da tok han kvelden med en gang og var umulig å kommunisere med ^^ Stakkaren fikk jo sjokk i og med at han hadde ikke peiling på hvordan rusen var.. Alltid like gøy
Har noen en forklaring på punkt 4?
Første gangen jeg prøvde hasj, så tok jeg 2 gode trekk fra bøtta. Forventet god rus, men ble bare litt slapp. Trodde først at det ikke funket på meg, osv. Men senere forstod jeg at hasjen var av den tørre, dårlige typen og at cannabis rus ikke funker som en coctail av LSD og heroin som mange uerfarne tror etter å ha sett for mye på "That 70's Show" og "Cheech & Chong".
Sist endret av Mexxy; 9. august 2012 kl. 16:14.