Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8521
Hvor gammel bør man være før man prøver marijuana og fleisopp? Og hvor gamle var dere første gang?
Jeg ville blitt ferdig med utdannelse og flyttet for deg selv. Det kan og være greit å være ferdig med lappen.
Nå kan jo det gå greit å røyke som fjortis, men noen personer røyker for mye, og blir litt umotivert.
Når vi er inne på bør, så må en isåfall tenke helsemessig, både fysisk og psykisk og hva som kan lindre skade mest både psykisk og fysisk. For at du skal få en tryggest mulig utforsking av disse stoffene aldersmessig vil jeg si 25 på begge, da det er på dette tidspunktet hjernen din er fult utviklet. Skal jeg snakke av egen mening vil jeg si det kommer an på hvordan du er som person, hvor moden du er, og hvor utviklet du ser ut til å være. Vil si 18 går fint for cannabis, og 20 for fleinsopp. Aller helst vent til du er 25 for fleinsopp. Røyker du cannabis når du er 16 vil det antakeligvis ikke skje noe alvorlig, men du vil bli påvirket mer en du aner i en tid hvor denne type påvirkelse er svært ugunstig. Forsøker du fleinsopp uten å være helt klar for det kan det ødelegge ekstremt mye for deg. Les deg mye opp på fleinsopp før du prøver, jeg anbefaler ''Psykedeliske stoffer, er dette noe for meg?'', og ''Den nye store fleinsopptråden!''.
Sist endret av Relevant; 10. oktober 2015 kl. 19:50.
Minst 18, uten å utdype hvor åpenbart individuelt det er.
Det er vel egentlig ingen fasit på hvor gammel du bør være, det avhenger litt fra person til person.
Jeg startet selv å røyke hasj/marihuana når jeg var 14-15. Flein prøvde jeg første gang når jeg var 17.
Jeg røyket marijuana for første gang kun få dager før 17års dagen min, så kan vel si jeg var 17. Men synes ikke man burde starte noe tidligere enn det.
Jeg er 16, men føler meg ganske moden. Føler jeg har ganske mye ''kontroll'' på hva jeg gjør og at jeg ikke kommer til å misbruke det.. Er også over gjennomsnittlig interessert i det og har bestilt denne boka http://www.amazon.com/gp/product/145...s=books&sr=1-1
Sitat av FollowUrDreams Vis innlegg
Jeg er 16, men føler meg ganske moden. Føler jeg har ganske mye ''kontroll'' på hva jeg gjør og at jeg ikke kommer til å misbruke det.. Er også over gjennomsnittlig interessert i det og har bestilt denne boka http://www.amazon.com/gp/product/145...s=books&sr=1-1
Vis hele sitatet...
Handler ikke bare om å missbruke, handler om hjernen, den er ikke ferdig utviklet.. Kom ikke å si at du prøvde da og da, det er jo ikke det det handler om?
Jeg vil prøve det med håp om at det kan hjelpe mot min astma og kun for min egen del... Ikke for å skryte av det
Mhmm håper det var ironisk..?
Det gjør det nok garantert ikke �� spørs litt på inntaksmetode, men det er en dårlig unnskyldning (aldri sett kilder på weed og astma)
Edit om ikke så burde det blitt tatt oralt.. mena har aldrig hørt om å ta cannabis mot astam LOL
Sitat av FollowUrDreams Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Comeon.com kan også kurer din astma om du vinner... for da har du råd til og faktisk forske på astma, det der er ikke noe du burde påvirke deg av.
Link til en faktisk kilde!
Sitat av FollowUrDreams Vis innlegg
Jeg har trua
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke og være frekk, men du må ikke la deg påvirke av disse upålitelige kildene, trening er faktisk det beste mot astma som er dokumentert så langt!
Cannabis vil gjøre deg sløvere og du vil bare ikke gidde og bry deg om astmaen din, for du vil aldrig være i aktivitet som igjen gjør at du ikke kommer til å få astma anfall med mindre du er under virkelig stress.
Tren, få bedre kondis, kjenn din egen grense, tren!
Du tjener på det uansett
Skjønner at du er skeptisk.. Det er jeg også Skal ikke prøve cannabis fordi jeg har lest det greiene der
Bør være minst 18 år. Var 16 selv.
Sitat av FollowUrDreams Vis innlegg
Jeg vil prøve det med håp om at det kan hjelpe mot min astma og kun for min egen del... Ikke for å skryte av det
Vis hele sitatet...
Slutt å vær godtruende, ta dette fra en som har astma og har røyket i flere år
Les mye om både positiver og negativer, og se hele livet ditt i perspektiv. Ikke basèr valget på et følelsesmessig hulrom, les deg heller opp og ha litt kunnskapsmessig fundament.

Skal du prøve bare for å prøve? Skal du røyke for å ha det gøy og feire helga og fritiden, eller er det for å fylle et tomrom av sorg og depresjon? Hvis du møter kriser du ikke tenkte på, vil du greie å si nei til rusen og heller holde fast på andre verdier i livet? De få gangene jeg selv har prøvd marijuana og hasj, så har det absolutt ikke vært noe for meg og jeg har rett og slett blitt av"skrekket", eller veldig demotivert til å fortsette. Jeg holder meg til alkohol og det fungerer bra for meg for å avreagere. Jeg er i konflikt hvorvidt man skal legalisere eller ikke. Men den diskusjonen tar jeg ikke her.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
De få gangene jeg selv har prøvd marijuana og hasj, så har det absolutt ikke vært noe for meg og jeg har rett og slett blitt av"skrekket", eller veldig demotivert til å fortsette.
Vis hele sitatet...
OT: Alt med måte
Begynte når jeg var 15 og når jeg runda 16 var det dagligrøyking til uti tidlig 20-årene. Er lite jeg treger mer på enn akkurat dette.. Det går nok ikke sånn med alle som begynner i ung alder, men kunne jeg fått en ny start hadde jeg ikke prøvd før jeg var over 18, og helst over 20.
Ikke noen her som kan gi et pålitelig og moralsk forsvarlig svar på det.
Syntes det blir feil å skulle anbefale stoffer til folk, man kjenner skjeldent andres potensiale for avhengighet og misbruk.
Sist endret av Bothrops; 11. oktober 2015 kl. 01:25.
Sitat av Hater Vis innlegg
Begynte når jeg var 15 og når jeg runda 16 var det dagligrøyking til uti tidlig 20-årene. Er lite jeg treger mer på enn akkurat dette.. Det går nok ikke sånn med alle som begynner i ung alder, men kunne jeg fått en ny start hadde jeg ikke prøvd før jeg var over 18, og helst over 20.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å spørre deg noen spørsmål for moro skyld, du må jo ikke svare hvis du ikke vil:

1) Fungerer den rusen slik at du skal fungere 80-100% i hverdagen, kan du klare deg uten i uoversiktlig fremtid?

2) Hvis du tenker tilbake, om du ikke hadde hatt marijuana eller hasj som en del av rusen i livet ditt, ville du fungert like bra i dag?

3) Hvordan ser du for deg at denne rusen skal fungere i livet ditt for resten av livet ditt?

Jeg er bare nyskjerrig... er ingen "saint", jeg drikker jevnlig og har problemer som bare dèt, har vært igjennom en kjøttkvern uten like... Men jeg er interessert i disse temaene. Bare slett hvis off topic.
Sist endret av Oro; 11. oktober 2015 kl. 02:38.
Det går helt fint, jeg røyker ikke lengre og ruser meg kun i helger nå, kanskje jeg skal ta meg en blås en helg men er redd gamle vaner så har styrt unna det lenge.

Før fungerte jeg ikke uten, vil påstå jeg var blodig avhengig, fikk abstinenser om det gikk noen timer uten- og hadde ingen intensjoner om å endre på det.
Når jeg ser tilbake er det tåpelig, og jeg har gått glipp av hele ungdommen ved å kun bygge dårlige rusvennskap og røyke bort hele dagene. Det pluss at det sikkert har hemmet den psykiske utviklingen min er tungt å tenke på, og det hjelper jo ikke å tenke på det nå.. Har ingen gode venner eller venner i det hele tatt etter at jeg kutta ut "rusmiljøet", men nå har jeg hvertfall ett ok utgangspunkt for ett normalt liv

Ble en smørje av ett svar, men er småbrisen på phenibut og sprit
Du er en veldig reflekterende person, og det er verdt mer enn 100 venner. Hvis man er sin egen beste venn, så trenger man ingen andre, egentlig.

Jeg liker ikke å skrive/si dette, men "du er ung".. hater å bruke dèt utsagnet. Men jo mer tid man har før man skal gå bort, så velger jeg å tro at man har mer tid til å utvikle seg i den riktige retningen (den retningen man kommer frem til at man -vil- gå til når man velger det i livet). Og "Den riktige retningen" kan være så utrolig mangt... Jeg er 31 år gammel, snart 32, og har så mange tanker om hva jeg vil gjøre og hva jeg ikke vil gjøre. Som skrevet; Har vært igjennom en møllestein uten like.
Sist endret av Oro; 11. oktober 2015 kl. 03:01.
Sant nok egentlig, men det er bare noen ganger man lengter etter det felleskapet mange har med alle vennene sine, det er noe jeg virkelig kunne tenkt meg, samtidig er jeg ganske introvert i perioder så det er en spesiell situasjon.

Hehe, har hørt den mange ganger ja, og det stemmer jo.. men årene går fort og plutselig er man ikke så ung lengre men man får bare håpe at ting ordner seg og muligheter dukker opp Alkohol og problemer går hånd i hånd(for meg hvertfall) så om du er litt over gjennomsnittlig glad i alkohol kan jeg godt se for meg at du har hatt dine ting å rutte med oppigjennom du og, men jeg får si det samme til deg som du sa; Du er fortsatt ung, og du har nok mer en halve livet igjen å utrette det du vil
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av FollowUrDreams Vis innlegg
Hvor gammel bør man være før man prøver marijuana og fleisopp? Og hvor gamle var dere første gang?
Vis hele sitatet...
De fleste vil si "når hjernen er ferdig utviklet". Men det er vanskelig å si for hver enkelt person. I tillegg kan det være en fordel at hasjen ikke er særlig "sterk" eller potent. Det vil si at det bør være riktig mengde med THC og CBD. Hvis du ikke vet hva dette er, bør du vente. CBD-en vil forhindre den som konsumerer marihuanaen å få psykoser. En førstegangstaker bør altså ikke benytte seg av potent marihuana med store trikomer. I tillegg burde du være frisk. Selv om du ikke har noen diagnoser (vet du har astma), kan man ha latente ting som utløses. Det er heller ikke sikkert at du får noen funk første gangen i det hele tatt, det gjorde ikke jeg. Da var jeg 18 eller 19. For en stoner var jeg kanskje heldig, for det var potente saker med flaskebong. Jeg tør ikke tenke på bøtte. Senere har jeg fått visuals helt ut av det blå, av røyk. Det kommer når som helst. Enten i venstre eller høyre hjørne av mitt synsfelt kommer det røyk som om når man tenner på en sigarett. Snur jeg meg for å se, er det borte. Om det er hasjen eller noe annet vet jeg ikke. Men om det er knark, kan det ikke være annet enn den. Det har tonet seg ned i det siste.
Var 15 når jeg begynte å røyke og 16 første gang jeg spiste flein.
Har ikke hatt noen problemer med dette, men er jo veldig individuelt.
Min anbefalling er at man bør vente til man er 18-20 år, man må heller IKKE glemme at hasj faktisk er ett gateway drug, og det blir lett til at man prøver andre ting, er klar over at mange vil si nei til det jeg mener, men det har ALT med kontakten man får med rusmiljøet generelt!
Sitat av susiserken Vis innlegg
Min anbefalling er at man bør vente til man er 18-20 år, man må heller IKKE glemme at hasj faktisk er ett gateway drug, og det blir lett til at man prøver andre ting, er klar over at mange vil si nei til det jeg mener, men det har ALT med kontakten man får med rusmiljøet generelt!
Vis hele sitatet...
Hater det argumentet, men må nesten innrømme at det er litt sant..
Jeg ville, som flere nevnte, venta til jeg var 25. Har slutta med tjall nå, og syns bare det er teit å ha det "behovet" jeg hadde.
Prøvde for første gang jeg var 14, og har prøvd et par andre rusmidler etter det.
Helt opp til deg selvfølgelig, men spør deg selv om det er verdt det å faktisk prøve det (skulle ønske jeg gjorde det).
Ah! tidlig marihuanadeby- du spiller russisk rullett.
Men. Ingenting er så romantisk som en røykekveld med gutta hvor forventninger, placebo og rusen gjør de vaklende, sterke, tenåringsfølelsene ekstra sterke og mange.

Mye av problemet med å være ung å prøve marihuana er at kulturen i Norge er dass, shit. sannsynligvis kommer du og vennene dine til å sitte kalde på en benk eller et leskur-- angsfylte i det dere sniker dere inn, til kjelleren, rommet uten at foreldrene i huset merker det. der inne popper man munchen kjøpt på kiwi, og slenger opp en film.
det kan jo være gøy, men det kan også være sykt mye bedre. her er noen tips:

Moderasjon. Røyking er et hellig rituale du ikke skal utføre for ofte! Typ 1 gang i måneden, ikke mer. Ikke røyk og dra ut (/drikk mye alkohol) samme helg. Velg en av delene.
Set. Dette hadde alt å si på den alderen. Hvordan føler du deg dagen du skal røyke? Ved mindre du har overskudd, er i godt humør -- never ever smoke. Det er da du får en dårlig rus og/eller skaper dårlige vaner.

Setting.
Her feiles det. Weed gjør underlige ting med persepsjonen din av sosiale forhold. Vær med gode venner du liker godt og er helt komfertabel med. 4-8 stk, eller deg og en annen person.
Vent til noen er alene hjemme, en hel helg. Gjør det så komfertabelt som overhodet mulig, dim belysningen, kjøp den beste munchen, pælm pizzaer i ovnen, sett på noe chill hip-hop. Rull opp, røyk! Bond med vennene dine, ha dype og morsomme samtaler- skate, sykle til et sted med smud utsikt, klatre opp på skolen, ligg å se på stjernene. Embrace w(eed)ierdness.
Bor du i Oslo, er det mange resturanter hvor det er innafor å røyke, det er drit gøy å dele den med vennlige fremmede dere man møter. Om sommeren, STRANDA. På telttur rundt et bål. Eller røykefest (planlegg godt), det er groovy stemning som får norsk fyllakultur til å virke enda mer stusselig.

Fuck Norsk smålighet! Opprør for helvet! Det er på tide at den kjedelige generasjonen inhalerer, slenger bort: mobilen, kroppspresset, lovlydigheten, øllen, statusjaget; perfeksjonsforventningene. Ekshaler, ha det fett!

yolo <3
Sist endret av anon348863510; 12. oktober 2015 kl. 20:31.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
De fleste av de jeg kjenner som røyket i ung alder dabbet helt av og sitter hjemme hos foreldrene uten noen form for utdanning.
Har også kamerater som studerer medisin som også røyket i lav alder.
Så det de andre her har skrevet om individualitet stemmer nok.

Røyke for å prøve vil nok ikke skade, men det er vansklig å se selv når du plutslig sitter der hver dag og rusen blir mer og mer verdt enn det sosiale livet ditt.

Så mitt tips:
Prøv det noen ganger( eller bare en gang om du ikke liker det), men du vil nok se at noen av kameratene dine røyker oftere og oftere, vil prøve flere ting o.l. Da må du ikke bli med dem, den veien videre er en du burde holde deg borte fra til iallefall du blir eldre, det går veldig fort i svingene når du starter med speed, rivo osv.
Prøvde første gong som 19-åring, hadde tatt lappen, ferdig med VGS og var i ferd med å flytte for meg sjølv til større plass for å byrje på studium. Testa ut grønt og hadde ei finfin tid i lag med gjengen med vanvittige mengda med ukontrollerbar latter og elles ei natt med så god søvn som eg aldri har kjent det før. Har i etterkant røyka en 10-12 ganga, og det har vore ei god oppleving kvar gong.

Vil anbefale deg å vente til du er fylt 18, om ikkje lenger. Då styrar du stort sett ditt eige liv, og du er antagelig meir klar på dine eigne verdiar, grensene dine, og ikkje minst kva du vil utsetje deg sjølv for, både av moglege strafferettslige reaksjonar, men ikkje minst psyken og helsa di.
Jeg synes man bør være ferdig utviklet psykisk. Dette varierer, kvinner er som regel tidligere ute her. 20 år kanskje. Jeg var 20.
Sitat av SnillePike Vis innlegg
Jeg synes man bør være ferdig utviklet psykisk. Dette varierer, kvinner er som regel tidligere ute her. 20 år kanskje. Jeg var 20.
Vis hele sitatet...
Det er relativt "ny viten" at hjernen utvikler seg noen år lenger - helt opp til 25.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er relativt "ny viten" at hjernen utvikler seg noen år lenger - helt opp til 25.
Vis hele sitatet...
Men dette er også veldig individuelt. Etter min mening bør man være min. 20 før man prøver noe som helst..
Sist endret av SnillePike; 13. oktober 2015 kl. 11:27.
Jeg begynte som 25 åring. Kjøpte inn 1gram her og der. 3 år senere røyker jeg så og si daglig.
Føler at det på INGEN måte hindrer meg på noe som helst måte.

Jobbet 100 % siden militæret, bruker masse tid på trening, kosthold, og å lære nye ting ( dokumentarer og leser mye på internett om alt som interesserer meg.
Jeg har fått et helt nytt tankesett av Cannabis. Jeg bryr meg mye mer om alt. Blitt medlem av unicef blandt annet, ga penger til røde kors i starten av flyktningskrisen.

De aller nærmeste kompisene mine røyker ikke, stort sett for dem tror på alt det gale som media fikk fram i lyset før.
Har flere i familien som gjør det, og en del andre venner som røyker.

Aldri hatt noia, eller paranoid på noe som helst måte. Eller jeg er litt beskymret over luften som naboer kan få fatt i, men det har gått noen år uten en eneste klage eller politi på døren :P

Slik som mitt liv er nå, så føler jeg at det verste med Cannabisbruk er faktisk å bli tatt for det.
Sitat av SnillePike Vis innlegg
Men dette er også veldig individuelt. Etter min mening bør man være min. 20 før man prøver noe som helst..
Vis hele sitatet...
Nja.. det er faktisk ikke så individuelt, delen av hjernen som utreder konsekvenser er ikke ferdig før man er over 23 hos de aller fleste.

Det sagt så betyr ikke det at det er så farlig å ha tatt seg en blås før den tid, men som de fleste andre som har hatt en del erfaring er jeg enig i at jo lengre man venter jo bedre.

Cannabis blir så fort en sånn "greie" man har for å møtes og deretter ofte sklir ut i hverdagen for mange. Blir du schisophren om du røyker det ofte mens hjernen er i utvikling? Nei, sannsynligvis ikke. Påvirker og stjeler det fra andre aktiviteter og opplevelser som ville vært med på å danne personligheten din i den viktigste fasen av livet ditt? Ja, det er mulig.

Nå vet jeg at du ikke har tenkt til å bli stoner eller kanskje du ikke en gang har tenkt at det skal være noe som gjentar seg, men når noe kjennes så ufarlig ut som det og samtidig er morsomt har man en tendens til å gradvis tilpasse seg ny holdninger man ikke hadde påtenkt da man begynte. Når man alltid har en enkel og kjapp måte å "berike" hverdagen eller en kveld med gutta så blir man uten å tenke over det selv mindre sannsynlig og berike den med andre ting også. Slik samfunnet ser på hasj gjør også at man ofte danner stonergjenger og man begyner å eksludere folk som ikke ville likt det, men til slutt så er det en selv og sin vennegjeng man har eksludert.

Lev og berik livet med så mye annet som mulig iallefall er mitt råd, det er alle de andre opplevelsene du har og personene du tilbringer tiden med, som du vil se tilbake på med et smil.
Sist endret av Picard; 13. oktober 2015 kl. 14:35.
Ta med i betrakning at menneske sinnet er først utviklet ferdig i en alder av 21 år. Da også er ditt skjellet ferdig å vokse.
Anbefaler en alder på 21 år.
Men så er jeg noe konservativ.
Sitat av spongenova Vis innlegg
Ta med i betrakning at menneske sinnet er først utviklet ferdig i en alder av 21 år. Da også er ditt skjellet ferdig å vokse.
Anbefaler en alder på 21 år.
Men så er jeg noe konservativ.
Vis hele sitatet...
Korreksjon: Sinnet slutter aldri å utvikle seg, men det gjør hjernen. Det er riktignok ikke før en er 25 hjernen er ferdig utviklet på en generell basis.
Sist endret av Relevant; 13. oktober 2015 kl. 22:50.
Marijuana er nok verken helt ufarlig eller ett rent djevelsk dop. Alle rusmidler må tas med en viss risikovurdering. Jeg ser ofte det skrives om psykoser knyttet til cannabisbruk, men dette er i de aller fleste tilfeller knyttet til en livsstil som også kan ha vært med på å utløse psykosen. (en evigvarende debatt).

Var selv 16 første gang jeg prøvde marijuana. Det ideelle ville vært å vente til du er ute av familiens hus. Skapte mye mas rundt mitt forhold til mine foreldre, og det samme for mine kompiser. Foreldre vet mer enn du tror de vet. Samtidig var jeg ikke moden for stoffet, og hadde lite kontroll på å styre negative impulser under rusen.

Mange i ung alder har skapt en slags trend rundt det å bare røyke for å så ikke gjøre en dritt (type: se på dumme filmer og spise boller). Ville styrt meg unna en slik vane uavhengig om du skal røyke eller ikke. Den beste opplevelsen jeg selv har hatt på marijuana var i en alder av 19 år. Jeg røyker fortsatt ikke på fast basis og har aldri gjort det.
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Jeg er 15 og har gjort det 4-5 ganger, har ikke merket noe annerledes i mitt liv til nå hvertfall. Men det beste er jo å vente til du er 18-25, eller egentlig bare å ikke gjøre det i det hele tatt. Ser ikke noe særlig vits i å gjøre det i det hele skal jeg være helt ærlig
Man burde ikke prøve det i det heletatt...
Når du spør om bør, så burde man vente til man er rundt 25(spesielt med psykedeliske) da hjernen er ferdig utviklet. Men jeg tror de aller aller fleste som prøver weed prøver det i første omgang når man kanskje er 16-18 år, prøvde det første gang når jeg gikk førstetrinn på videregående, så var vel akkurat blitt 16 ofte på fest, siden da var man faen meg en tøffing, var typ 2 drag og så gikk man rundt å sa til folk "shit man jeg er høy ass"

Største faren med dette stoffet er at mange ser på det som "bare" weed, og helgebruk glir fort over i hverdagen, en venn av meg begynnte å røyke hver dag i en alder av 19, i dag er han 25 år sitter på ræva å gamer og har kuttet absolutt all kontakt med alle, han sitter på loftet til moren sin og det virker som cannabis er det eneste som teller, han setter det faktisk over alt annet.

Men igjen veldig individuelt, de fleste klarer seg fint hele livet og lever vanlige liv, mens andre som feks. vennen min sier at han ikke klarer seg uten, så lenge man bruker det med måte og ikke har holdningen "det er bare weed" går det fint for de fleste virker det som