Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1808
Hei.

Jeg har nå de siste 3 av mine år røyket cannabis og hasj.

Har vel for det meste gått i GOD hasj den bedre halvdelen av de årene.

Jeg tenker veldig mye på det med å kutte ned på røykingen, da det fort går 1-3 jointer om dagen. da er det som regel 1g weed/0,5hasj i jointen/mekket

Det går fort på psyken ens, hvertfall for min del. spesielt det da med at man "tar alt i morgen" - den tar de fleste vil jeg tro.

Jeg har jo i tillegg hatt diagnosen AD/HD siden 7.klasse. (er jo da for samtale-emnets skyld 23 år nå) og føler vel at cannabis/hasj roer ned det.
Dette gjelder jo da mest mot kvelden og det roer seg rundt en, vil det veldig fort oppstå stimuli som setter igang hjerneaktivitet og hindrer en i å sovne hvis en har AD/HD. dette er i hvertfall tilfellet for meg.
Og med cannabis/hasj så er det ikke bare lettere å luke vekk denne fæle stimuli'en men den føles mer kontroller/uforstyrrende.
eller rett og slett det at hjerneaktiviteten blir lavere og at det av den grunn blir lettere å holde fokus.
for meg er det å holde fokus en kostant oppgave gjennom hele dagen.

det kan hende jeg bruker det ordet feil, men det jeg mener er: lyder, bevegelser, lys, følelser, tanker og alt annet som en ikke har noe kontroll over.ting som dette kan få meg til å ligge lange netter og kun tenke.
men tankene flyr hinsides grenser og man tenker ikke på ting som er av noen mening.

jeg kunne lett ha sitti her å skrevet en kilometer men det er vel ikke av noen hensikt.
det jeg vel i grunn lurer på er hva andre har opplevd/opplever ved å slutte.
spesielt om du har AD/HD eller ADD, da kan din innsikt være veldig nyttig.
Det virker som om du føler at det har negative effekter, så ja. Det lønner seg nok å ta en pause.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Anbefaler Lucy in the Sky sin guide på hvordan trappe ned/slutte med cannabis!
Det handler om selvkontroll, klarer du å la være å røyke i en uke klarer du det i ett år.
Jeg har en kamerat med AD/HD.
Han forklarte meg i all hovedsak akkurat det samme du sier.
Tankene hans flyr, og han sliter med å sove. Men hvis han røyker en joint
er han totalt avslappet og kontrollert, og han sovner derfor med en gang.

Men hvis dette igjen går utover andre ting så må man rett og slett sette seg ned
for å finne ut av om cannabisen bringer mer positivt enn negativt. Ofte er det lett
å bli blind på seg selv, så her er kanskje en klassisk pros&cons liste ikke en dum idè?
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Er 24, har røyket daglig siden jeg var 18, har ADD. Det har faktisk gått grådig til helvette de siste 6mnd. Har mistet jobb(forsåvidt akkurat fått ny jobb i annen by), og en helt sinnsyk smørje av problemer har fulgt med. Mye hadde vært svært mye bedre uten røykings, er litt slit å slutte av og til men gud så verdt det er. Man føler seg bedre, man fungerer bedre, man blir rik, og det blir sykt artig når man først røyker osv osv.

Vist du vil ha et tips: SLUTT, gjør det til en helge ting eller mindre, du kommer ikke til å angre. Og vist du gjør så er det bare å rulle opp igjen..
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Hvis du føler at du bør slutte, bør du mest sannsynelig det.

Men du kan alltids ta en pause så hodet forstår at du må ikke ha cannabis hver dag, da blir det lettere å leggen på hylla en stund.
Føler med problemet ditt og hvis du føler cannabis hjelper deg kan det bli vanskeligere.
Jeg fant ut at "idle hands" er bestekompisen til cannabis, og det burde være noe man koser seg med, ikke bare døyver kjedsomheten sin. I ditt tilfelle har det kanskje blitt en krykke med ADHD og du føler du trenger det for å sove.
Men jeg har flere kamerater med ADHD som klarer fint å sove uten "medisin" av noe slag.

Legg det på hylla en uke eller to å se hvordan det går.
Finn på noe å gjøre når du kjeder deg og ikke sitt så mye inne å se tv/film.
Da savner jeg røykingsen hvis jeg har pause.

Lykke til mann!
Dette ordner du
Har også skrevet en tråd selv om mine tanker rundt å gi seg med dagsrøykingen.
http://freak.no/forum/showthread.php...agsr%F8ykingen
Jeg fikk selv diagnosen Adhd for en måned siden, og jeg har vært aktiv spliff-røyker i snart tre år.

Dude, jeg skjønner så sykt godt hvordan du har det! Konsentrasjonvansker, dagdrømming... all tenkinga! Dessverre er det sånn at rusmidler og Adhd ofte går hånd i hånd, og for min egen del har det bare gjort symptomene verre.

Jeg syns du skal sjekke ut noen av trådene på "ADD Forums - Addiction & Substance Abuse". Det er mye god lesing om hvorfor man selv-medisinerer og hvordan det påvirker Adhd symptomene, på godt og vondt.

Jeg har prøvd å slutte flere ganger, men jeg sprekker alltid når uroen blir for overhvelmende. Det eneste som betyr noe, er det som skjer nå... ikke sant?

Tar du forresten medisin? Jeg har ikke kommet så langt, men jeg håper det kan hjelpe meg med å slutte. Det er jo selvfølgelig ikke bra å erstatte et rusmiddel med et annet, men jeg tror selv at med økt konsentrasjon så blir det mye lettere å styre unna.

Du har motivasjonen, men noen, eller noe, må dytte deg i riktig retning. Jeg håper du finner ut av det og ikke forsvinner ut i tåka.
Første som slår meg er at du ikke sier om og i tilfelle hvilken ADHD medisin du går på. Cannabis gir deg jo nå noen av effektene en AD/HD medisin skal gi deg. Om du ikke går på det - gå til legen og start. Om du går på det og det tydeligvis ikke har noen effekt(med tanke på at du føler du må 'ty' til cannabis) - Oppsøk legen og få en annen type medisin.
Oik
Trådstarter
33 3
@alle:
Tusen takk for inspill. setter stor pris på det.
kjenner allerede tankene klarner litt (sikker pga den pipa for par-tre timer sia -litt skrå humor kan man ha :P)
men seriøst, innspillene deres får meg til å se på saken med litt andre øyne og jeg håper flere kommer med innspill også.


@Negr: Du har nok rett i det, men det rette er ikke alltid det lette. jeg vet hva jeg vil, sånn ca, men ikke hvordan jeg skal oppnå det.

@PerPerPerPer:Takk, Jeg skal ta en titt på denne, og se om det gir meg noe.

@Walter White: er ikke mange fordelene, ser derimot endel problemer med så høyt forbruk jeg har. men det er ikke der jeg har problemer, jeg er klar over situasjonen min, jeg er bare ikke klar over hva jeg vil gjøre med den elelr hvordan det skal gå til. men takk for inspillet, å veie fordeler/ulemper mot hverandre hjelper i riktig retning.

@lockhead: Det er lett å havne utpå, du må bare huske å holde hodet høyt og holde ut. akkurat vert gjennom en ganske fucka periode med jobb/leilighet-hælvete jeg og. slitsomt som faen!
men det med å gjøre det til helgeting er jo noe annet, det hadde vert kurant, både om jeg hadde selvbeherskelse nok og motivasjonen til å kun røyke i helgene. jeg vet jo ikke hvor godt det er å slutte, jeg har aldri hatt pause. sikkert bare enda større indikasjon på at det er på tide med pause!

@Navnl0s:Ja, jo selvfølgelig. burde aldri ha startet. men det kan man si om nesten alt.
Det er ikke så mye det at jeg MÅ ha hver dag heller, det er bare det at da får jeg faktisk sove.
og det at jeg ikke føler meg trøtt eller i kontroll til å lukke øynene uten at det skal fly fyrverkeri når jeg gjør det, gjør meg enda mer oppspilt over at jeg ikke kommer til å få sove, og det er jo en tankegang i seg selv som er ganske forstyrrende når man prøver å sovne.
jeg har teknikker for å kontre dette, men de dagene etterpå føler jeg meg utslitt.
det har nok en del å si på at jeg vil slutte det at jeg 'tror/mener' cannabis hjelper meg å samle tankene/roe AD/HD'n for å si det sånn. om det da ikke bare er noe jeg er så feig å lener meg på?
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "idle hands" med mindre du mener at weed gjør deg rolig da:P men er fullstendig enig på at det skal være en koseting. jeg mener og på en måte at det er likt som med forbruk på alkohol, daglig er misbruk.
det med at du har kamerater som har AD/HD og får sove lett, å gud hvor jeg misunner dem.(alle er forskjellige, AD/HD varierer i styrke og hvilke områder det påvirker en) Har selv mange venner med AD/HD som sovner lett og sover HARDT.
Nå kommer sommern, har ganske ny jobb og føler motivasjonen for å komme meg ut å nyte solen og få svettet av litt flesk bygger seg opp.
Takk - du vet hva dem sier, det ordner seg for snille gutter. (og de med store føtter)
skal skjekke tråden tråden din, tror det kan være mange gode innspill der, utifra responsen her.

@dazedet at du har fått diagnosen er et stort steg, da vet du hva det er og da er det lettere å ta tak og lære seg hvordan man skal håndtere ting. Jeg skjønner hva du mener, de fleste jeg kjenner som har AD/HD eller ADD har vert eller er aktive brukere.
Skal lese litt på det forumet, ser ut til å være ganske nyttig info det der.
jeg skulle gjerne ønske jeg hadde kommet så langt med å slutte at jeg faktisk kunne kalt det det. hver gang jeg har virkelig bestemt meg for å ta kraft-tak i å slutte, så går det over natten og da har jeg rett og slett glemt hva jeg bestemte meg for.
men kan være enig i at tiden prioriteres slik for min del (om det er bevist eller ubevist vet jeg ikke):
nåtid, 5min-2t
framtid, 2t-10t
fortid, ....
det jeg mener er at etter at jeg har sovnet, er jeg nullstilt. det er bokstavelig talt en helt NY dag!våkner jeg flere ganger ilø en natt, vil jeg kunne tro det har gått flere dager (vet ikke om det er bare meg men :P )
Jeg føler også nå at jeg har vokst såpass mye, jeg vil ikke lenger sitte i tåka, jeg vil ut i lyset for å si det på den måten.
man blir fort glad i dyna og tvkontrollen, for ikke å nevne opprulla avis.
det at jeg føler at jeg virkerlig aldri har hatt noen jeg kan snakke med forverre den delen med at noen må dytte meg, men da ligger det en ny hindring i veien og hindringer er kun til for å overkommes eller hva?

@hideout: Det første som slår meg da, er; hvorfor er det det første som slår deg?
de første 2 årene med diagnosen gikk jeg på ritalin 4 ganger daglig 2 tabletter. dette var sent 6-8. klasse
i mellomtiden hadde da concerta kommet ut, som jeg da fikk(2xtabl). varte 12t i stedet for ritalins 4t.
concerta gikk jeg på i 1,5-2 år derpå strattera kom. det gikk jeg på (2xtabl 24t) ca 2år før jeg følte at medisiner ga meg mer negative bivirkninger enn det AD/HD gjorde - derimot har jeg rett og slett utviklet teknikker for å beherske situasjoner, som har subsidiert mitt behov for medisiner på veldig mange områder.
jeg ønsker ikke å måtte resultere i å gå tilbake til medisiner, da jeg mister matlyst(matglede), blir mer aggressiv (og jeg har MYE aggresjon tilogmed uten meds) og andre ganske livsviktige ting (for min del) blir borte.

Takk igjen til alle!

-Oik
Først vil jeg si jeg er helt enig med deg i at du bør styre unna "medisinene" i så stor grad som mulig.

ADHD-medisiner er i bunn og grunn amfetaminpreparater. I motsetning til den tidligere allment aksepterte sannheten at "adhd-pasienter får en motsatt effekt" er realiteten den at ALLE får en beroligende og "fokusert" effekt av tilsvarende doser. Å holde seg unna speed'en er det lureste du kan gjøre, ADHD eller ikke.

Slik jeg ser det er det ikke verre enn at du prøver å slutte/kutte ned på blazingen. Klarer du ikke det uten problemer, ja da har du ihvertfall en grunn til at det er på tide å ta seg selv i nakken. Om du klarer det venter du en ukes tid, ser an hvordan du føler deg og sammenligner pro's and con's.

Selv har jeg mange ganger følt at et rusmiddel har forbedret/forenklet hverdagen min, men hver gang jeg slutter med noe blir jeg like overrasket over hvor feil jeg tok
Tøffetom, å bruke medisiner er jo lurt for han, da det vil hjelpe han å få et sunnere forhold til røykingen og gi han konsentrasjonen han får av å røyke. Folk med ADHD som tar medisiner, får ikke den "speeda" effekten av å ta det, så lenge en holder seg til dosen en skal. Man blir ikke avhengig av speed om man bruker det som medisin når man virkelig skal bruke det.
Jeg har det akkurat som deg, tankene er ute av kontroll kan man si, er ikke diagnosert med ADHD/ADD. Men må også si at det kan være når jeg skal sove jeg har de beste tankene, det er som ett sykt tankerush, selv om det er uvanlig så er det ikke unormalt for meg, bruker også og få det, når jeg er ekstremt stein. Selv om det kan være sykt irriterende, til tider, det som også irriterer meg at det er skikkelig vanskelig og huske på hva man tenkte på, for det kan være noen geniale ting ihvertfall for min del.