Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 18664
Hei, nFF. Dette er en tråd for dere der ute som ønsker å enten slutte eller kutte ned på forbruket av cannabis. Det er ikke ment for propagandasnakk eller stille cannabis i et dårlig lys. Alle mennesker er individuelle, og det er variasjoner blant hva man opplever av fysiske og psykiske langtidsvirkninger.

[COLOR="SeaGreen"]Cannabis[/COLOR] brukes som samlebetegnelse på rusmidler framstilt på materiale fra en plante som tilhører hampefamilien. Det er en hovedart av planten, og to underarter. Cannabis sativa og cannabis indica. Det er det mest brukte stoffet i Norge, og cannabis anses for å være mindre avhengighetskapende enn enkelte andre rusmidler. Likevel kan avhengigheten oppleves som sterk.

Den store cannabis-tråden for mer nyttig informasjon: http://freak.no/forum/showthread.php?t=63514

Innholdet nedenfor er tatt fra, skrevet om og utarbeidet fra en guide jeg fant gjennom "rustelefonen". Nærmere bestemt "Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor Lund, Sverige" og oversatt og utgitt i Norge av: Borgestadklinikken kompetansesenter. Mer om den etterhvert.

[COLOR="Indigo"]Hvordan påvirker cannabis meg?[/COLOR]

Fase 1: Dette er den akutte rusvirkningen, og denne fasen varer mellom 15 og 45 minutter etter røyking. Her vil du kjenne fysiske symptomer som:Hjerteklapp, svimmelhet, hoste, trykk i hodet, økt puls, tørrhet i øynene, munn og svelg. De psykiske virkningene vil gjerne være opprømthet, lykke, glede, aktive tanker, fnisete, snakkesalig og en rekke andre kjennetegn. Det er veldig individuelt fra bruker til bruker.

Fase 2: Dette er en mer innadvendt tilstand som kan var i rundt 3 timer. Om du røyker fast er denne fasen lenger enn fase 1.

- Aktiv i tankene, men innadvendt.
- Farger blir sterkere og lukter blir mer framtredende.
- Endret perspektiv
- Man sitter gjerne og hører på musikk, på film, sitter på nettet eller bare ligger og "sløver" for deg selv. l den akutte rusen kan du finne de effekter som gjør det positivt å røyke. Det blir nesten litt som å skru opp volumet på en radio. Alt man sanser opplevelses som forsterket.

Noe jeg personlig har erfart med både meg selv og andre som røyker fast/jevnlig er at de fleste av dem føler at de får større følelse av ro, avslapning og velvære. Og alle forteller de at de har fått en høyere selvbevissthet, bedre innsikt og toleranse, bedre forståelse av seg selv, høyre kreativitet og en mer positiv betraktningsmåte. Men, som jeg nevnte blir effekten en helt annen regelmessig bruk (daglig høy bruk over lengre tid). Den akutte rusen, eller fase 1, blir kortere, og den passive rusfasen blir lengre og dypere. Den passive rusfasen vil bli som en slags kronisk tilstand, og ved slikt høyt, regelmessig forbruk kan man gjerne bli mer innadvent, få endret perspektiv, bli apatisk og sløv. Dette er noe man ofte ikke er bevisst på selv. Rusen kan også føre til svimmelhet og trøtthet.

[COLOR="Indigo"]Har jeg et problem?[/COLOR]

Jeg vil si at hvis den akutte rusen gir deg en følelse av å bli "normal" har du nådd det stadiet der man kan se på det som et problem. Vi kan vel først som sist innrømme at man gjerne ikke utnytter sin fulle tankekapasietet ettersom f.eks kortidshukommelsen blir sterkt redusert (kommer tilbake til normalt når cannabinoidene går ut av kroppen). Hvis du føler at du er nødt til å røyke før du gjør noe er det også et lite faretegn. Å bruke cannabis til å få sove bedre er svært vanedannende og kan føre til et enda større søvnproblem enn du hadde til å begynne med. Mange bruker det også for å lette på angst, stress, nervøsitet og uro. Problemet er bare at disse følelsene tilbake, og da må man røyke igjen. Et vanlig tankemønster er f.eks:

"Alle røyker hasj."
"Jeg kan slutte når jeg vil, men ikke akkurat nå."
"Min hasjrøyking er ikke noe problem, kjernekraften er et problem."
"Alkohol er jo tillatt og det er mye farligere."
"Hasj er et naturprodukt."
"Jeg er unik og immun mot de negative effektene."
"Jeg fungerer best når jeg er sann passe "stein". Jeg har en mangel som må kompenseres med hasj."


Jeg syns disse er veldig kjent.


[COLOR="Indigo"]Abstinensperiode[/COLOR]

Har du opplevd følgende symptomer?

Søvnforstyrrelser, Kald og varm svetting, Økt drømmeaktivitet, Muskelverk, Hodepine, Snue, Dårlig mage, Irritasjon, Negative følelser?

Som med de fleste andre ting man er avhengig av er det lurt å ikke tenke for langt frem i tid. Ta en beslutning for hver dag som går. "I morgen skal jeg ikke røyke". Det fungerer mye bedre enn å skulle hanskes med tanken om å aldri røyke igjen. For å hindre tilbakefall er det lurt å unngå å trappe ned gradvis. Hvis du har lyst på et mer moderat forhold til cannabis kan det være en større utfordring enn å slutte helt. Jeg mener at det kan være lurt å ta en lang, lang pause hvis man er i denne situasjonen. For noen fungerer det, og for andre ikke. Tilbakefall i dette stadiet er ofte en flukt fra de symptomene som er nevnt ovenfor. Det er viktig at man husker at disse kun er forbigående. Man vil oppleve at man kanskje fungerer dårligere, får humørsvingninger osv. Det er helt naturlig og vil gi seg etterhvert.

[COLOR="DarkOrchid"]Hvordan forbli rusfri???[/COLOR]

Her kommer vi inn på denne guiden jeg snakker om. Jeg tror at disse rådene virkelig kan fungere med litt viljestyrke. Ingen kan hjelpe deg om du ikke vil eller er klar for det selv, så klart. Here goes:

http://www.droginfo.com/pdf/guideno.pdf

"Om du har synspunkter, forslag til forbedringer, positiv eller negativ kritikk, hører vi gjerne fra deg"

Borgestadklinikken komp.senter Håvundveien 381 N - 3711 Skien, Norge Tel.: +47- 35500660 Fax.: +47- 35502366 Email:


Hvis du ønsker å trappe ned på røykingen eller rett og slett å slutte helt anbefaler jeg virkelig å ta en titt på dette her. Om man er enig i informasjonen som blir oppgitt er en helt annen sak. Dette er ikke en tråd for ivrige "legalize it" eller stonere. Jada, vi liker denne [COLOR="SeaGreen"]planten[/COLOR] veldig godt men man kan bare ikke skyve det under teppet at det kan ta feil retning også. For de som føler at dette er et problem som påvirker dem fysisk og psykisk i hverdagen er dette forholdsvis enkle trinn å utføre for å igjen kunne føle seg sunn og frisk!

- Lucy

EDIT: Som guiden allerede nevner kan det i mange tilfeller vært lurt å danne nye relasjoner og bytte miljø. Hvordan man velger å gjøre dette er opp til hver, så klart. Aktivitetsvenner er jo en mulighet hvis man er helt "lost" på dette området. http://www.aktivitetsvenner.no/.

Hvis man ikke vet helt hva man skal ta seg til kan jeg anbefale denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php...hlight=lei+rus

Mitt innlegg om saken finner man her: http://freak.no/forum/showpost.php?p...5&postcount=20
Bra tråd Lucy.

Største problemet mitt og hovedårsak til at jeg ønsker et mer moderat forbruk er hverken avhengighet, effekter eller bivirkninger, men heller miljøet man havner i. Ikke det at jeg er i et farlig MC-miljø eller lignende, men at de jeg ruser meg med hovedsaklig foretrekker å sitte apatisk på ræva og røyke mens de ser på tv.
Tror mange kunne fått en sunnere forhold til cannabis hvis de hadde gjort mer fornuftige ting under rusen.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Ja, og det kan være det vanskeligste. Å bytte miljø, mener jeg. Tviler sterkt på at forslaget om å "gjøre noe annet for a change" når gjennom hos enkelte i slike røykemiljøer. Da må man jo bare tenke på hva som er best for seg selv, og prøve å danne seg litt nye relasjoner. Noe som ikke alltid er like lett.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Ja, og det kan være det vanskeligste. Å bytte miljø, mener jeg. Tviler sterkt på at forslaget om å "gjøre noe annet for a change" når gjennom hos enkelte i slike røykemiljøer. Da må man jo bare tenke på hva som er best for seg selv, og prøve å danne seg litt nye relasjoner. Noe som ikke alltid er like lett.
Vis hele sitatet...
Ja, enig der.
Har man sittet med den samme gjengen i 1-2 år skal det mye til å bryte ut av det mønsteret. Det blir jo gjerne slik at de i gjengen blir dine beste venner og dine ruspartnere, noe som kan være en farlig blanding. Å kutte ut en halvnarkoman bekjent er nok noe de fleste hadde gjort tankefritt om det var for ens eget beste. Når det derimot er snakk om gode venner, blir det en helt annen sak...
Ikke lett å få seg nye venner utenfor rusmiljøet heller hvis man er veldig innrusa.
Flott tiltak!
Så en dokumentar hvor en forsker mente risikoen for å utvikle sinnslidelser var 450% høyere for en som begynte med cannabis som 15 åring, og 150% større for en som begynte som 18 åring, enn de som aldri har rørt stoffet. Dette er nok på grunn av hjernens utvikling.
De mente og at cannabis hadde 70% flere kreftfremkallende stoffer enn tobakksrøyk, men dette kan diskuteres. Cannabis sies jo både å kunne drepe kreftceller og å fremorovosere kreft.

Bare en liten vekker - ingen rusdbatt
Flott tråd! Har slitt selv med dette, men føler jeg har funnet en allright balanse nå. Er ikke noe galt å nyte en blås i ny og ned, men hverdagsrøykingen skadet meg. Apati er forferdelig, og du skjønner det ikke helt selv. Og det er litt rart, siden vi har jo faktisk sett verden fra sine mest fantastiske sider, hvorfor ikke gå ut å oppleve mer?
Sitat av Ketchy Shuby Vis innlegg
Så hvorfor i all verden begynner du å ta det opp i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Gud, går det an å svare dummere på et forsøk å spore tråden inn på tema igjen?

Synes det med Fase 1 og Fase 2 i guiden var relativt interessant. Skjønner ikke helt den setningen som sier "Røyker man fast blir fase 2 bli lengre enn fase 1".
Ettersom fase 1 kan vare opptill 45 minutter, og en cannabisrus varer i to timer. (Dette er idividuelt, og kommer an på når du regner deg som 'landet') Basert på det vil vel alltid fase 2 være lengre enn fase 1?

Jeg kjenner meg igjen i at rusen blir anderledes etter fast konsum, men syns heller at rusen blir mer og mer fraværende jo mer man røyker. Det med at farger, lyder og følelser forvrenges og forsterkes under cannabisrusen, synes jeg hovedsaklig er en effekt som tiltrer under veldig moderat bruk. Jo større misbruk, jo mindre positive effekter, spør du meg.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Flott tråd! Har slitt selv med dette, men føler jeg har funnet en allright balanse nå. Er ikke noe galt å nyte en blås i ny og ned, men hverdagsrøykingen skadet meg. Apati er forferdelig, og du skjønner det ikke helt selv. Og det er litt rart, siden vi har jo faktisk sett verden fra sine mest fantastiske sider, hvorfor ikke gå ut å oppleve mer?
Vis hele sitatet...
Ja, det med å finne en balanse er veldig vanskelig. Særlig siden man gjerne får de tankene jeg beskrev i førstepost. Man "ser" ikke seg selv og er lite oppmerksom på hva som egentlig foregår. Klart man sitter mer med skjegget i postkassen om man misbruker pappas OxyContin eller setter sprøyter med smack. Men vaner kan være vonde å vende.

Screwdriver: Det er nok veldig individuelt. Men for å være ærlig syns jeg ikke den akutte fase 1 varer såppas lenge som 45 minutter, engang. Kanskje rundt tyve minutter, eller noe. Selv om jeg liker å ha opphold mellom hver gang jeg røyker syns jeg faktisk rusen kan bli litt for intens når jeg tar meg pause på et par uker. Forstår meg ikke helt på folk som sier at cannabis ikke kan ha en voldsom effekt, hehe.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Ja, det med å finne en balanse er veldig vanskelig. Særlig siden man gjerne får de tankene jeg beskrev i førstepost. Man "ser" ikke seg selv og er lite oppmerksom på hva som egentlig foregår. Klart man sitter mer med skjegget i postkassen om man misbruker pappas OxyContin eller setter sprøyter med smack. Men vaner kan være vonde å vende.

Screwdriver: Det er nok veldig individuelt. Men for å være ærlig syns jeg ikke den akutte fase 1 varer såppas lenge som 45 minutter, engang. Kanskje rundt tyve minutter, eller noe. Selv om jeg liker å ha opphold mellom hver gang jeg røyker syns jeg faktisk rusen kan bli litt for intens når jeg tar meg pause på et par uker. Forstår meg ikke helt på folk som sier at cannabis ikke kan ha en voldsom effekt, hehe.
Vis hele sitatet...
Eller så er du en heldig pike og får god kvalitets cannabis.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Ja, det får jeg jo også, da. Er litt kresen, antagelig.
Sist endret av Lucy In The Sky; 16. februar 2012 kl. 08:31.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Flott tiltak!
Så en dokumentar hvor en forsker mente risikoen for å utvikle sinnslidelser var 450% høyere for en som begynte med cannabis som 15 åring, og 150% større for en som begynte som 18 åring, enn de som aldri har rørt stoffet. Dette er nok på grunn av hjernens utvikling.
De mente og at cannabis hadde 70% flere kreftfremkallende stoffer enn tobakksrøyk, men dette kan diskuteres. Cannabis sies jo både å kunne drepe kreftceller og å fremorovosere kreft.

Bare en liten vekker - ingen rusdbatt
Vis hele sitatet...
Vil bare påpeke en liten feil ang. risikoen du snakker om: Risikoen for å utvikle sinnslidelser var 450% høyere for en som begynte som 15 åring og 150% for en som begynte som 18 åring, enn for de som begynte etter de fyllte 24 år - ikke i fohold til de som aldri har rørt cannabis.

Dette er forøvrig fra National Graphics dokumentarserie Drugs Inc om jeg ikke husker feil.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Må også legge til at den forskningen dere sikter til kun reflekterer en korrelasjon. Skyt meg hvis jeg tar feil. Alfa omega innen forskning er at en korrelasjon ikke beviser noe som helst. Feks kan det at 15-åringer prøver hasj være symptom i seg selv på at noe er galt (og det er det som regel dersom man starter i denne alderen), og at de derfor dukker opp senere med sinnslidelser som nå plutselig er pga cannabisen. God unnskyldning for ikke å se på det virkelige problemet.

Når det gjelder metoden for avrusing så er den bedre enn ingenting. Men synes liksom det var det vanlige, godt vannet ut med myter. Forresten, er det noen som har lest denne famøse forskningsrapporten til han svensken? Han påstår jo at cannabisen gir langvarige skader på kognitive evner. Dette var fra 90-tallet, og det finnes en hel haug motstridende forskning nå.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Jeg er helt enig med deg i dette med at lysten/behovet for bruk av rusmidler i seg selv kan være et symptom. Veldig viktig å ta tak i slike saker mens man fremdeles er ung.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Cannabis kan være veldig avhengighetsskapende avhengig av røykemønster (mengde, styrke, hyppighet) og inviduelle forskjeller.
Røykte 2-3 gr hver eneste dag i 2-3 år. Var som regel høy fra morgen til kveld de siste to årene. Det siste året gikk det mye i vannhasj som ofte har et THC-innhold som er 7-8 ganger sterkere enn kommersiell hasj. Merket etterhvert at jeg at ble mer og mer deprimert og bestemte meg for å kutte ut bruken helt. Det resulterte i en dyp og langvarig depresjon med angst, depersonalisering og derealisering. Derealisering og depersonalisering er du sekundære lidelser som ofte opptrer ved en depresjon. Itillegg er det veldig vanlig å oppleve depersonalisering og derealisering ved misbruk av hallusigener. Hallusigener har også en tedens til å gi tankene fritt spillerom - noe som kan påvirke tankemønsteret negativt over tid. Mot slutten av min cannabiskarriere husker jeg at jeg ikke husket hvordan det føltes å ikke være under påvirkning av cannabisrus.. Men ihvertfall - det var ei tøff tid (hadde egentlig tenkt å skrive et lengre innlegg, men er så vanvittig søvnig..).

Poenget er at cannabis er et rusmiddel man ikke må undervurdere. Avhengighetspotensialet er omtrent det samme som ved bruk av alkohol: nyter du noen pils på kveldstid noen dager i uka får de færreste problemer - drikker du ei flaske vodka hver eneste dag får de fleste problemer. De negative effektene er derimot ulike fra alkohol.

Denne artikkelen er god: Kognitive effekter av kronisk cannabisbruk: Nyere forskning og kliniske implikasjoner

Depresjon av cannabis? Cannabis: Potent Anti-Depressant In Low Doses, Worsens Depression At High Doses

Endringer i strukturen i hjernen ved høy langvarig bruk av cannabis: Long-Term Cannabis Users May Have Structural Brain Abnormalities


Det er foreløpig lenge til man forstår hvordan bruk av cannabisprodukter påvirker oss. En del negative effekter er allerede avdekket, men jeg er sikker på at det vil dukke opp flere. Dette youtube-klippet er veldig godt: Smoking Marijuana: The Long Term Effects.
Sist endret av Dodecha; 14. mars 2012 kl. 11:13. Grunn: Dobbelpost
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Veldig reflektert og gjennomtenkt innlegg, sonmarak! Et godt bidrag med nyttig informasjon. Kp!
Itillegg er det mange som misforstår den psykiske avhengigheten cannabis replikerer. Mange tror det er tanker det dreier seg om, men det er faktisk fysiske forandringer i hjernen som gir avhengigheten. Hovedsaklig i form av forandringer i serotonin- og noradrenalin-nivåene i hjernen.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Dette youtube-klippet er veldig godt: Smoking Marijuana: The Long Term Effects.
Vis hele sitatet...
Anbefaler alle cannabisrøykere og se dette klippet, og se om dere kjenner dere igjen! Filmen satte ord på bivirkninger jeg tidligere ikke har klart å sette fingeren på ved cannabisbruk. Har tidligere røyket èn helg i måneden, men nå blir det pause i minst 3 måneder.

Takk for linken sonmarak!
Sist endret av ferskvann; 14. mars 2012 kl. 14:52.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Ja, det med å finne en balanse er veldig vanskelig. Særlig siden man gjerne får de tankene jeg beskrev i førstepost. Man "ser" ikke seg selv og er lite oppmerksom på hva som egentlig foregår. Klart man sitter mer med skjegget i postkassen om man misbruker pappas OxyContin eller setter sprøyter med smack. Men vaner kan være vonde å vende.

Screwdriver: Det er nok veldig individuelt. Men for å være ærlig syns jeg ikke den akutte fase 1 varer såppas lenge som 45 minutter, engang. Kanskje rundt tyve minutter, eller noe. Selv om jeg liker å ha opphold mellom hver gang jeg røyker syns jeg faktisk rusen kan bli litt for intens når jeg tar meg pause på et par uker. Forstår meg ikke helt på folk som sier at cannabis ikke kan ha en voldsom effekt, hehe.
Vis hele sitatet...
Russtyrken man opplever ved bruk av cannabis er svært inviduell. Hvor sterk rusen oppfattes er avhengig av signalstoffer i hjernen og hvor komplekst nervesystemet er.
Sist endret av sonmarak; 14. mars 2012 kl. 18:16.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Og ikke minst hvilken Variant/hybrid av planten, kvalitet, konsentrasjon av THC og så videre. Trenger ikke fyre opp en Tangerine dream hvis man vet at man blir helt blåst.
Mer og mer skeptisk til denne Thomas Lundqvist. Her "dokumenterer" man bivirkninger av cannabis, basert på Lundqvists bok. Jeg skal ikke være for bombesikker for at Lundqvist står bak hver av de påstandene i artikkelen, men forundrer meg ikke. Rystende var den hvertfall. Feks:

Hasjbrukeren kan ikke navngi mennesekr, vet ikke hvilke relasjoner menesker har til hverandre, og har sjelden kontinuitet i egne relasjoner.
Vis hele sitatet...
svake mennesker uten selvkontroll...og bli clean er jo faen ikke noe man må lese seg fram til, det er noe du må bestemme deg for, akkurat som og begynne og trene og spise sunnere, du må bare bestemme deg for det, om du fortsatt ikke klarer det så er du ikke dedikert nok...

ja jeg har sluttet og røyke, har vært clean i 2 mnder nå etter 14 mnder med røyking som var bortimot nesten dagelig
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Dette syns jeg er en veldig bastant og smålig innstilling, Faceplant. Vi mennesker er veldig individuelle. En årsak som bidrar til å opprettholde rusavhengighet kan for eksempel være mangel på produksjon av kjemiske stoffer i hjernen, og en annen årsak kan være at ved langvarig rusbruk kan føre til varig manglende produksjon av kjemiske stoffer i hjernen. Ringvirkningen av dette er medfører at noen ikke klarer å slutte å bruke rusmidler. Vi kan selvfølgelig også gå inn på temaer som genetikk og biologi, personlighetstrekk, psykiske lidelser og samfunn og kultur i forhold til hvorfor man ruser seg. Jeg må dessverre si at det er litt forkastelig av deg å formulere deg på denne måten. Kjempeflott at du har lykkes med å oppnå målet ditt, og alt det der. Men man tråkker ikke på de som ligger nede ved å skrive slike ignorante innlegg.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Mer og mer skeptisk til denne Thomas Lundqvist. Her "dokumenterer" man bivirkninger av cannabis, basert på Lundqvists bok. Jeg skal ikke være for bombesikker for at Lundqvist står bak hver av de påstandene i artikkelen, men forundrer meg ikke. Rystende var den hvertfall. Feks:
Vis hele sitatet...
Denne Lundqvist høres ut som en viss DR. BLUMQUIST

"Now, there are four states of being
in the cannabis, or marijuana,
society: Cool, Groovy, Hip, and
Square. The square is seldom if
ever cool. He is not "with it,"
that is, he doesn't know "what's
happening." But if he manages to
figure it out, he moves up a notch
to "hip."
And if he can bring himself to
approve of what is happening, he
becomes "groovy." After that, with
much luck and perseverance, he can
rise to the rank of "cool." A cool
guy... cool guy... cool guy..."
Utspillet bygger på en del fakta. Opplevde at jeg hadde problemer med å huske hvordan venner var og hvilke relasjoner jeg hadde til de ulike. Det skal sies at jeg røykte daglig i 3 år - 2 år med røyking fra morgen til kveld hver eneste dag.
Kompisen min som hadde inntak tilnærmet meg i en periode opplevde også det samme.

Nå røyker jeg kun engang i blant og alle de negative senvirkningene har forsvunnet.

Thomas Lindquist appellerer til de som har høy daglig bruk over lengre tid (misbruk).

Drikker du et par pils noen dager i uka får de færreste problemer - drikker du ei flaske vodka hver eneste dag får de fleste problemer.

Hadde ingen problemer med å ta med meg en pause etter et år med nesten daglig røyking. Røykte 4-5 dager i uka, men som regel kun på kveldstid. Røyker du 3-4 ganger i uka blir de færreste avhengig.

Etter to år med røyking hver eneste dag (bortsett fra 3-4 dager i året) var det derimot svært hardt, men det er bare å bestemme seg (som du sier). Mange opplever at de negative effektene kommer fram etter langvarig misbruk noe som kan være en ekkel opplevelse.
Depresjon, depersonalisering og derealisering er typiske negative bivirkninger etter et langvarig kraftig misbruk av cannabis og andre hallusinogener. Itillegg vil cannabis prege personligheten din ved langvarig bruk.
Sist endret av sonmarak; 17. mars 2012 kl. 17:39.
Jaja, helt enig, stemmer nok mye av det han sier, det ble bare litt komisk antipropaganda.
Kjenner (kjente) en del jeg kunne observere nevnte langtidsbivirkninger på.
Mentalmelt har noen gode artikler om misbruk av cannabis. Artiklene går ikke spesielt i dybden, men tar for seg noen problemstillinger som er felles for de fleste cannabismisbrukere.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=171040
http://freak.no/forum/showthread.php?t=99723

Årsaken til at det finnes så mange misbrukere av cannabis (særlig unge) er feilinformasjon. Det er mye forskning som gjenstår før man vet direkte- og indirekte negative effektene av cannabis. Det er veldig komplekst.

Blir kvalm av cannabis-fanatikerne som mener cannabis er helt ufarlig og har få negative effekter. De har som regel ikke erfaring, et stort inntak eller kunnskap om hvordan cannabis påvirker oss.
Sist endret av Mullah; 23. mars 2012 kl. 15:10.
Marijuana: Negative Health Effects:
http://www.youtube.com/watch?v=nnNPm5cG85c

En faktabasert youtube-video som tar for seg de dokumenterte negative effektene av cannabisbruk.
Sist endret av sondrem; 24. mars 2012 kl. 23:35.
Denne tråden beskriver opplevelser som er typiske ved et høyt inntak av cannabisprodukter over tid.

Selv opplevde jeg få negative effekter under selve perioden med høy bruk av cannabis, men når jeg avsluttet bruken ble de negative effektene tydligere. Jeg røyket fra morgen til kveld i hver eneste dag i 2 år, daglig bruk i 3 år før jeg bestemte meg for å slutte etter noe som lignet på et panikkanfall. Har aldri hatt noen spesielle problemer med angst og paranoia under selve rusen tidligere.
Tidligere så jeg heller ikke på bruken som misbruk, og hadde et helt annet syn på cannabis. Jeg trodde planten var nærmest helt ufarlig - noe som viste seg å være helt feil.

Røyker du engang er cannabis selvfølgelig ikke like farlig. Røyker du annenhver dag - inntar du halvparten så mye, og kroppen får i mye større grad resituert seg (annenhver dag er også for mye i de fleste tilfeller).

Videoen som sondrem linker til anbefales på det sterkeste.

*engang i blant

Røykemønsteret ditt har også mye å si. Det er stor forskjell på en joint til kvelds, og flere joints pr. dag. Styrken på produktet spiller selvfølgelig også en rolle.
Sist endret av sonmarak; 25. mars 2012 kl. 05:11.
▼ ... over et år senere ... ▼
Flott at de svake sjelene som ikke kan håndtere dette på egen hånd har noe å lese. Men å legge seg inn til avrusning? Jeg er helt sikkert fæl som sier det her men da er du en liten bitch uten viljestyrke som mest sannsynlig hadde blitt avhengig av burgere, BDSM eller kattepiss om det ikke var cannabis. Ikke et spesielt politisk korrekt innlegg, nei.
▼ ... noen uker senere ... ▼
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Jeg har selv opplevd en relativt lang periode med avhengighet til Cannabis, og valgte derfor å ta et oppgjør med både meg selv og situasjonen. Merket klare symptomer på at den passive rusfasen ble en kronisk tilstand. Etter å ha tuklet med hjernens "belønningssystem" (mesolimbiske området) merket jeg klart og tydelig tvangsatferd og sterkt sug (det er ytterligere to kretser i hjernen som er med på å danne og opprettholde avhengighet). Etterhvert ble dette bare mer og mer ubehagelig både fysisk og psykisk. Jeg fikk ikke lenger noe ut av bruken, og så hvordan det gikk "down spiral". Noe jeg absolutt ikke ønsker da planten definitivt har sine gode bruksområder som på ingen måte omfatter misbruk. Hva gjorde jeg?

1: Komme seg bort! Jeg var borte fra mine vanlige omgivelser, venner og bekjente i de dagene det var verst for meg. Dette fungerte veldig bra, og jeg hadde en eldre kvinne som støttet meg opp hele veien (med utdannelse innen dette). Å kunne prate åpent med noen om problemet sitt er virkelig noe som hjelper, og særlig når personen er vandt med slikt. På den måten kan man få støtte, råd og mulighet for å ventilere tanker/følelser. Det var heller ingen mulighet for å "sprekke" lett med tanke på avstand.

2: Ikke ta vekk alle gleder: Metoden for inntak er i grunnen en veldig viktig faktor. Sigaretter med en pils på si (drakk dog veldig lite) var nok til å ikke gå på veggen av frustrasjon. Skal man kutte ut/kutte ned med rusmidler/annet fikk jeg beskjed om at det var viktig å ta et skritt av gangen. Å skulle kutte ut alt på sparket er det gjerne utrolig vanskelig å gjennomføre selv om det så klart finnes de som klarer det også. Men å ha noe igjen å kose seg med i blandt er viktig, fikk jeg forklart. Som for eksempel en pils i sola, sigaretter i morgensola og så videre. Når man da har tatt hovedroten kan man fortsette trinnvis.

3: Hold ut! Ta en dag av gangen, og plutselig har det gått tre dager. Da får i alle fall jeg personlig avsmak for å skulle sprekke. Man har jo tross alt kastet vekk all tiden på å kutte! Denne tankegangen hjalp meg, i alle fall. Tross at psykiske og fysiske abstinenser (husk at dette er forskjellig fra individ til individ).

4: Distraher deg selv! Jeg brukte tiden min på ulike aktiviteter som fotografi, turer ut i naturen, skriving, lesing, spill og annet. Dette tilpasser man selvfølgelig etter egne interesser.

Det kan være viktig å ha en lite lager med kvalmestillende, smertestillende, tilgang på lett mat og ikke minst noe som hjelper på søvnen. Her er man fri til å velge selv, og man har mange valg. Lydbøker, avslappende naturlyder, søvndyssende te og så videre. Det siste valget jeg personlig ville tatt var medikamenter, dog, disse burde være så lite avhengighetsskapende som mulig.

Nå er det strålende i forhold til hvordan [COLOR="DimGray"]tåkeland[/COLOR] var! Jeg drømmer igjen(!), kjenner ingen tegn til hodepine, har ikke feber eller generelt ubehag i kroppen og humøret bygger seg opp til en enda mer stabil tilstand. Veldig fornøyd! Håper andre freaks her har klart å oppnå målet sitt, og til de som enda sliter; Lykke til! Det er vanskelig i starten men det går bare lettere og lettere for hver dag som går.
Jøss. Du kan jo faen meg alt, du. Kjempe informativt og alt det der, men det er ikke heroin vi snakker om, er det? Blir mye ord for veldig lite, på en måte. Bra du kom deg ut av hasjhelvette, da.

Blir liksom så jævlig trivielt at noen er avhengig av cannabis. Cursed be the plant, for it helps me see!!

Syns det er merkelig hvordan folk i Norge syter over slikt, når det i statene (ikke verdens beste eksempel, men la gå) er mennesker som bruker hver dag, hele dagen, pga lidelser og annet ymse. Er det slik at man ikke blir avhengig og like fucka i hodet ved langvarig bruk hvis det er for legit medisinske årsaker man bruker? Explain, Orakel.

Som sagt, veldig informativt, da.
Det kan virke som om samtlige som har noe negativt å si rundt bruken av cannabis glemmer helt at korrelasjon ikke betyr årsak. Etter min mening handler problemstillinger rundt cannabis-bruk KUN om hvor mye og hvor ofte, i tillegg til sosiologiske faktorer og eksponering for psykiske lidelser. Det er ingen tvil om at cannabis endrer deg, men effektene en får av cannabis-bruk er veldig individuelt. Det blir nesten som å diskutere hvorfor noen liker ketsjup og andre ikke.

Jeg har røyket relativt fast de siste 2 årene, og kan absolutt kjenne meg igjen av flere av bivirkningene som nevnes i denne tråden, men jeg syntes det er ganske pinglete å mene at det er store problemer. Depresjonen handler for min del mer om at jeg har fått et helt nytt perspektiv på livet, og jeg kan identifisere negative aspekter ved samfunnet og eget liv mye enklere enn jeg kunne før jeg begynte å røyke. Jeg er 100% sikker på at cannabisen har gjort meg mer reflektert. F.eks. kan jeg bli deprimert fordi jeg har funnet ut at det jeg studerer ikke er det jeg vil drive med og jeg vil sitte igjen med en heftig studiegjeld (penger styrer altfor mange av de valgene vi tar i livet, fremfor å søke etter noe man virkelig trives med).

Det er ingen tvil om at misbruk av cannabis fører til visse negative virkininger. Det er en grunn til at det heter MISbruk. Men de negative effektene fra misbruk bør ikke være godt nok grunnlag for å ha et negativt forhold til cannabis. Hvis man merker noe til disse negative effektene er det rett og slett bare å trappe ned på mengden og hvor ofte. Vitamin C har også visse negative effekter hvis du spiser for mye av det. Faen, til og med vann er farlig hvis du drikker for mye av det.
Sist endret av BicBoi; 20. april 2014 kl. 00:19.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor enkelte som kommenterer her er så jævli negative. Hvis dere ikke har noe problem knyttet til deres Cannabis-konsum, hvorfor gidder dere i det hele tatt å lese tråden? Hva gir dere rett til å sette standarden for hva som er misbruk og hvordan et misbruk arter seg? Jeg er 100% for legalisering av Cannabis, men herregud, skal det ikke være lov til å diskutere problemstillinger rundt bruk og misbruk? Er det sånn at alt annet enn en uforbeholden kjærlighetserklæring er å være negativ?

Brsbent, din Cannabis-bruk er triviell for deg. Flott. Hva slags rett har du til å mene at alle det ikke gjelder for er svake sjeler? Jeg kan forresten love deg at mange brukere av lovlig forskrevne Cannabis-preparater også blir "avhengige og føkka i hodet". Dette gjelder ikke bare Cannabis heller, men et hvilket som helst psykoaktivt legemiddel. Både lovlig og ulovlig bruk kan være akkurat like skadelig. Samtidig har man med lovlig forskrevne produkter langt bedre kontroll på hva og hvordan man medisinerer.

Jeg er ingen ekspert på området, men hvis dere kan diktere hvordan andre mennesker skal oppleve sine problemer fordi dere har røkt hasj i ett til to år, må vel jeg som har røkt i 20 år også kunne gjøre det?

Hvordan man takler å gå fra en hverdag med tung Cannabisbruk til en hverdag uten er akkurat like individuelt som hvordan man opplever samlivsbrudd, dødsfall blant nære venner/familie, miste jobben eller andre vanskelig opplevelser. Jeg tror de fleste ville synes jeg var et rasshøl om jeg kalte noen her for et svakt menneske fordi de f.eks. viser sorg over et dødsfall i nær familie fordi det gikk bra når det skjedde med meg.

Å kritisere noen for å bidra med en "hjelp til selvhjelpguide" for cannabis som noen kan ha nytte av, fordi man ikke har behov for den selv, blir bare patetisk og toppen av lavmål.
Vet ikke om du også sikter til mitt innlegg Judaz, men personlig leste jeg i denne tråden fordi jeg syntes det er interessant å se hvilket forhold andre mennesker har til cannabis, og også hvilke negative virkninger andre har.

Kanskje andre kunne kjenne seg igjen i innlegget mitt, og komme seg ut av det negative forholdet de har utviklet til Cannabis fordi de tror eller føler at de har blitt avhengige, mens det egentlig bare skal litt positivitet og endringer av holdninger til for å få bukt med problemet. Det finnes veldig mange mennesker der ute som med en gang de finner et symptom på nettet som stemmer overens med noe de føler eller har, selvdiagnostiserer seg med diverse fysiske og psykiske lidelser. En negativ bivirkning av det å bruke Cannabis kan jo også være økt paranoia for mange ting, og det kan jo kanskje føre til at mange også får paranoia for Cannabis-bruken?

Hvis noen føler at de ikke får noe positivt ut av å bruke cannabis og vil slutte er det selvfølgelig helt idiotisk å stå i veien for det. Jeg syntes bare det var trist å lese at noen har et negativt forhold til noe jeg opplever som positivt, på bakgrunn av noe som jeg personlig klarte å takle ganske enkelt. Hvis noen følte seg støtt av det jeg skrev, beklager jeg det.
Sist endret av BicBoi; 20. april 2014 kl. 03:49.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Sitat av brsbent Vis innlegg
Jøss. Du kan jo faen meg alt, du. Kjempe informativt og alt det der, men det er ikke heroin vi snakker om, er det? Blir mye ord for veldig lite, på en måte. Bra du kom deg ut av hasjhelvette, da.

Blir liksom så jævlig trivielt at noen er avhengig av cannabis. Cursed be the plant, for it helps me see!!

Syns det er merkelig hvordan folk i Norge syter over slikt, når det i statene (ikke verdens beste eksempel, men la gå) er mennesker som bruker hver dag, hele dagen, pga lidelser og annet ymse. Er det slik at man ikke blir avhengig og like fucka i hodet ved langvarig bruk hvis det er for legit medisinske årsaker man bruker? Explain, Orakel.

Som sagt, veldig informativt, da.
Vis hele sitatet...
Enser jeg hersketeknikker? Jeg er intet orakel. Bare en vanlig bruker akkurat som deg og alle andre her. Og jeg kan langt ifra alt. Hvem påstår det?
Hvem syter? Jeg skrev om min opplevele til de der ute som føler det på samme måte, og ønsker å høre hvordan jeg gjorde det. Hvordan Cannabis påvirker hver enkelt er og vil bli individuelt i likhet med bivirkninger når man kutter. Dette går heldigvis så klart mye raskere/enklere over enn la oss si, benzodiazepiner, men det er faktisk ikke "bare bare" for alle. Det kan til og med variere fra gang til gang (noe jeg har opplevd før). Denne tråden var ikke ment til å diskutere hvorvidt Cannabis ikke leder til noen form for problemer for enkeltindivider og deres konsum her som egentlig bare kan bruke Den store Cannabis-tråden, og herje rundt der.

Jeg har opplevd flere at tegnene på denne listen (i rundt tre-fire dager hvor det dabbet mer og mer av). http://mentalhealthdaily.com/2013/03...ay-experience/

Og selvfølgelig er det snakk om misbruk! Det er jo akkurat det. Mange ganger kan man lett falle i fellen ved å konsumere det oftere enn man burde av ulike årsaker, og da kan spiralen komme fort. Jeg er ikke en av menneskene som sitter på nettet og leter etter en diagnose på meg selv. Det er sikkert og visst. En annen ting jeg misliker sterkt er å kalle andre svake. Hva så om du ser problemet som lite eller stort? Hva andre opplever det som selv er faktisk det som er relevant. Ikke diskusjoner om hva/hvordan det er i statene, eller gud vet hva. Og paranoia? For noen muligens, absolutt. I mitt tilfelle, nei. Igjen, dette er helt og totalt individuelt. Les deg opp om hvorfor hvis du ikke allerede vet. Har forresten ei heller opplevd noen problemer med planten helt til nå, og man kan si trygt at det er godt over tre år siden jeg tok mitt første tekk. To, fem, tjue... det er ikke det som er temaet for denne tråden. Det verste jeg vet om er mennesker som innbitt nekter å se ting fra et annet perspektiv enn sitt eget selv om de mener at de er så utrolig reflekterte. Noen ganger lurer jeg på om enkelte går rundt og ser verden svart/hvitt gjennom briller med dugg. Jeg beklager om dette virker strengt, men når noen kommer her med slike innlegg, i en tråd som ikke er ment dette, og kaller andre svake? Samt mistroen til problemene deres? Det liker jeg lite.

Judaz: Godt innlegg, mann.
Sist endret av Lucy In The Sky; 20. april 2014 kl. 13:54.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg er ikke en av menneskene som sitter på nettet og leter etter en diagnose på meg selv. Det er sikkert og visst.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at du er en som sitter på netter og leter etter en diagnose på deg selv, det jeg sier er at veldig mange gjør det. Ved å lese i denne tråden kan mange fort bli veldig skremt, akkurat som mange kanskje blir skremt av helseøster-propaganden de får servert om de blir tatt for bruk av cannabis. Jeg tror (presiserer igjen at det er min mening her, så noen ikke blir fornærmet) hvertfall at det for mange kan være lurt å roe seg litt ned og se reflektert på situasjonen uten å dra noen forhastede konklusjoner til at man er avhengig eller har problemer.

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Og paranoia? For noen muligens, absolutt. I mitt tilfelle, nei. Igjen, dette er helt og totalt individuelt. Les deg opp om hvorfor hvis du ikke allerede vet.
Vis hele sitatet...
Igjen, ikke rettet mot deg. Og som jeg også skriver i mitt første innlegg, virkninger og effekter av cannabis-bruk er veldig individuelt.

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
To, fem, tjue... det er ikke det som er temaet for denne tråden. Det verste jeg vet om er mennesker som innbitt nekter å se ting fra et annet perspektiv enn sitt eget selv om de mener at de er så utrolig reflekterte.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke meg du sikter til her. Uansett, jeg prøver bare å dele mine meninger og mine erfaringer rundt negative effekter av mitt cannabis-bruk og hvordan jeg ser på det. Som sagt, veldig mange leser rundt på nettet etter symptomer og selvdiagnostiserer. Det kan i verste fall ende at man tar avgjørelser i livet som man tror er til hjelp, men som kan ende opp med negative konsekvenser. F.eks. ved å legge seg selv inn på avrusning på bakgrunn av det som blir sagt i denne tråden. Kanskje ikke et realistisk scenario, men hva vet jeg. Det er jo som du sier veldig individuelt hvordan folk reagerer. Jeg syntes hvertfall ikke noe av det jeg har skrevet bærer preg av at jeg "nekter" å se ting fra et annet perspektiv, dog er det flere andre innlegg her som definitivt er litt for krasse i formuleringen ja.
Sist endret av BicBoi; 20. april 2014 kl. 16:45.
La meg bare først påpeke at jeg var hundre prosent ærlig. Du sitter på veldig mye relevant informasjon innenfor en del temaer. (Jeg spekulerer dog på om du faktisk kan alt dette, eller om du leser deg opp før du lager tråd/skriver innlegg, dog, det er ikke poenget)

Jeg stilte et spørsmål, som jeg ærlig lurte på svar. Har selv røyket i mange år, daglig og sporadisk fordelt utover årene - men har aldri opplevd problemer utenom det vanlige. Klart folk reagerer forskjellig, og det er mange individuelle forskjeller ute å går.

Det er ikke det at jeg innbitt nekter for å se fra andres perspektiv, jeg kan fint akseptere det at andre har det forskjellig fra meg selv - jeg har bare til gode å oppleve at noen jeg kjenner, kjenner til, eller meg selv for den saks skyld, får disse kraftige problemene du/dere sikter til. Var ikke ute etter å lage kvalm, selv om det kanskje hørtes slik ut. Er bare slik jeg formulerer meg.

Beklager.
En fin tråd du har lagd her, KP fra meg! Selv om jeg er kritisk til å dele ut KP om narko. Men jeg har ørlitegrann småpirk.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
[COLOR=SeaGreen]Cannabis[/COLOR] brukes som samlebetegnelse på rusmidler framstilt på materiale fra en plante som tilhører hampefamilien. Det er en hovedart av planten, og to underarter. Cannabis sativa og cannabis indica. Det er det mest brukte stoffet i Norge, og cannabis anses for å være mindre avhengighetskapende enn enkelte andre rusmidler.
Vis hele sitatet...
For det første; så skal alle vitenskapelige slektsnavn eller over (slik som familie, orden, klasse, rekke og rike) alltid være med stor forbokstav. Så skal alle navn som er på familienivå eller under (slekt, art, underart, varietet og form) alltid så i kursiv. Men det er ett unntak, og det er kultivar (sort eller rase), disse skal ha normale bokstaver, med stor forbokstav og være plassert mellom 2x'.
Så hvis vi tar hagejorbærsorten 'Senga sengana' blir dette på vitenskapelig: Fragaria xananassa 'Senga sengana' (dette er en hybrid (kryssning mellom 2 arter derfor xananassa, som egentlig står for et gangetegn)

Ellers har du her egentlig ført opp 2 arter Cannabis sativa og Cannabis indica, som stemmer i følge Wikispecies. Pluss det er også en annen art i slekta, som heter C. ruderalis (C. er forkortelsen for Cannabis selvsagt, noe som er lov når det ikke kan missforstås), som jeg tipper er ganske uinteressant for dere. Jeg finner ikke noe annet enn arten C. sativaArtskart og Artsnavnebasen. Men hvis vi setter de som underarter, sp blir det:
Cannabis sativa ssp. sativa ogCannabis sativa ssp. indica der ssp. nettopp står for underart (sub species)
Men jeg har også sett dem som varietet:
Cannabis sativa var. sativa ogCannabis sativa var. indica der var. står for varietet (den tror jeg dere tok).

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Cannabis sies jo både å kunne drepe kreftceller og å fremorovosere kreft.
Vis hele sitatet...
Det at cannabis dreper kreftceller, vil jeg gjerne se en eller helst flere seriøse forskningsresultater på! Og da mener jeg, ikke noe lignende som legalizecannabis.com o.l.

Ellers kan inntaksmetoden ha mye å si! For det som er virkelig farlig med tobakk, er røyken og tjæren i denne. Cannabis har en rekke harpiks(lignende) stoffer, som ved røyking blir med ned i lungene. Og det er VELDIG logisk å tro, at tobakksrøyk + cannabisharpiks er en god del verre enn tobakksrøyk alene. Noe som også er observert en rekke ganger. Da harpiksen blir mye som tjæren fra tobakksrøyken i lungene. Og jeg ser hekker ikke bortifra, at ren cannabisrøyk gir mere tjære enn tobakksrøyk.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Må også legge til at den forskningen dere sikter til kun reflekterer en korrelasjon. Skyt meg hvis jeg tar feil. Alfa omega innen forskning er at en korrelasjon ikke beviser noe som helst. Feks kan det at 15-åringer prøver hasj være symptom i seg selv på at noe er galt (og det er det som regel dersom man starter i denne alderen), og at de derfor dukker opp senere med sinnslidelser som nå plutselig er pga cannabisen. God unnskyldning for ikke å se på det virkelige problemet.

Når det gjelder metoden for avrusing så er den bedre enn ingenting. Men synes liksom det var det vanlige, godt vannet ut med myter. Forresten, er det noen som har lest denne famøse forskningsrapporten til han svensken? Han påstår jo at cannabisen gir langvarige skader på kognitive evner. Dette var fra 90-tallet, og det finnes en hel haug motstridende forskning nå.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke du tar feil! Men jeg tror du maler verdenen her litt "svart og hvitt". Men jeg mener det er utrolig mange "gråtoner"! Jeg tror det kan være, at personene har anlegg for psykiske problemer og/eller at det er p.g.a. cannabisen. Og en kar jeg kjenner, følte ikke drag til cannabis i det hele tatt, men hans mor begynte "å lære" han å røyke, når han var 13 år gammel. Han ble schizofren, og etter det jeg vet, er det ingen i nær familie som har denne diagnosen (så det er lite som tyder på gener). Sammen med at psykiateren sier det er fra hasjen.

Sitat av flexx Vis innlegg
Flott at de svake sjelene som ikke kan håndtere dette på egen hånd har noe å lese. Men å legge seg inn til avrusning? Jeg er helt sikkert fæl som sier det her men da er du en liten bitch uten viljestyrke som mest sannsynlig hadde blitt avhengig av burgere, BDSM eller kattepiss om det ikke var cannabis. Ikke et spesielt politisk korrekt innlegg, nei.
Vis hele sitatet...
Her synes jeg, at du elegant har vist oss hvilket (kunskaps)nivå du opererer på!
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Takk for et flott, konstruktivt innlegg, ambd73! Lenge etterlengtet!

Som sagt, dette er ikke en tråd for å spre skremselspropaganda som nasjonalistene under andre verdens krig. Herlighet. Denne tråden er laget for de som ønsker å kutte ned/slutte, har opplevd problemer i forkant og leter etter noe lesestoff her på freak som kan hjelpe. Har sett drøssevis av tråder der brukere har spurt om råd, og derfor ble denne laget. Jeg påstår ikke at Cannabis er hverken den hellige gral eller at man får permanent hjerneskade. Slike diskusjoner kan som sagt tas i andre tråder som er lett tilgjengelig på forumet.

Setter pris på at tonen rundt brukere seg mellom her fikk en avspenning. Godt!
Sist endret av Lucy In The Sky; 21. april 2014 kl. 07:15.
Holder på å kutte ned etter endel dritt i det siste som jeg har skrevet innlegg på andre tråder om. Men forsåvidt fant jeg noe relevant for folk som har tanker om å slutte:
Marijuana Withdrawal Symptoms:
Anxiety – You may feel more anxious in social situations and develop some sort of generalized anxiety. This is the exact opposite of how relaxed you felt while using the drug – your brain is trying to compensate for the chemicals it received while you used marijuana.
Appetite changes – If marijuana helped boost your appetite, you may not feel hungry at all while coming off of the drug. In some cases, people actually feel hungrier coming off marijuana – it totally depends on the case.
Cramps – Some people notice stomach cramps and digestion problems. Others may feel achy.
Cravings (for marijuana) – At some point in time, most people will experience a craving to use marijuana again. This is because you stimulated your brains pleasure center and kept feeding it chemicals to make you feel good. It wants its fix, and knows marijuana makes you feel good, so you will likely crave the drug.
Depersonalization – You may feel like you are not the same person or are going crazy. This is usually a result of intense anxiety. You may have never felt this way before; your brain chemistry has been thrown out of whack.
Depression – Many people experience some sort of depressive symptoms when coming off of the drug. You may feel sad and as though you have lost all zest for life.
Dizziness – Some individuals report feeling dizzy. Try not to lose your cool if this is happening, just accept it as a symptom.
Headaches – Another common withdrawal symptom is that of headaches.
Insomnia – Not being able to sleep at night is a problem, but one that you need to tackle head on. Try learning some relaxation techniques or getting more exercise during the day to help tire yourself out at night.
Irritability – You may experience anger or frustration with the world when coming off of the drug. No one wants to get mad at little things, but this will eventually pass with enough time.
Mood swings – Some people experience extreme changes in mood when trying to quit this drug. You may feel alright one minute and then raging mad or depressed the next.
Nausea – Feeling nauseated, especially before, during, or after eating is common.
Sleep disturbances – You may experience crazy vivid dreams or have disrupted sleep where you wake up in the middle of the night.
Sweating – Some people end up sweating more than they normally would during withdrawal.
Vis hele sitatet...
Dette kan vare opp til 3 måneder, eller til og med lengre hos noen.
Personlig kjenner jeg meg igjen i mange av disse tingene særlig humør-svingninger og noe depersonalisering. Jeg kan være glad og se postivit på ting for så å bli stressa og ha et negativt syn på tilværelsen. Samme med depersonalisering, det er noen stunder hvor jeg bare føler jeg har 0 kontroll på hodet og er redd for å bli gal, og ting virker så anderledes enn hvordan jeg så på det før.
Jeg fikk iallefall litt ro i meg når jeg leste at dette mer eller mindre er normalt en liten stund etter du har sluttet - håper det kan hjelpe noen andre!