Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 8619
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hvordan kan vi måle lysets hastighet til 1 079 252 848,8 km/t om hastiget er relativt? lyset hastighet er fast samme hvilket referansepungt man har.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du svarte på ditt eget spørsmål eller om du prøver å lære provo noe nytt. Men jeg lover deg at dette kan han
Jeg ser Provo kan dette. Inrømmer at jeg ikke kan så mye selv.

Men når jeg ikke forstår driter jeg i om jeg virker dum, og stiller derfor spørsmål.

Så igjen. Er lysets hastighet konstant eller relativ?

Kaizen
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Lysets hastighet er konstant, alle andre hastigheter er relative.
Hva da med ultrafiolett lys eller radiobøleger.

Har de relative hastigheter?

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hvordan kan vi måle lysets hastighet til 1 079 252 848,8 km/t om hastiget er relativt? lyset hastighet er fast samme hvilket referansepungt man har.
Vis hele sitatet...
Ja, som Bomberman sier, lysets hastighet er konstant (uavhengig av observatørens bevegelse i forhold til lyskilden), mens alle andre hastigheter må defineres ut fra et referansepunkt og er følgelig relative.

Sitat av Kaizen
Må ha tid for å ha bevegelse.....

Hvilken/hvaslags tid?

Min tid, din tid, atomurets tid, den relative tiden, eller den dynamiske utviklingen universet gjennomgår.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hva du mener. Man må ha tid. Enkelt og greit. Akkurat som vi må ha romlige dimensjoner for å ha utstrekning – uten at vi må si om det din romlige dimensjon, min romlige dimensjon eller atomurets romlige dimensjon. Selv om tiden går i forskjellig tempo for forskjellige observatører, så betyr ikke det at vi klarer oss uten tid.

Sitat av Kaizen
Så igjen, er tid en vesentlig del av universet?
Vis hele sitatet...
Ja, tidsdimensjonen er like vesentlig som romlige dimensjoner.

Sitat av Kaizen
Skjønner du blir drittlei, provo , men takk for alle svar sålangt.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg blir ikke drittlei. Men jeg hadde som sagt satt pris på om du leste den andre tråden, slik at du får det grunnleggende på plass. Det er håpløst å forklare lengdekontraksjon når du ikke en gang er med på at hastighet er relativt. Man må begynne på begynnelsen for å forstå dette.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hva da med ultrafiolett lys eller radiobøleger.

Har de relative hastigheter?
Vis hele sitatet...
Alt fra radiobølger, via infrarødt lys, via synlig lys, via UV, via røntgen, og opp til gammastråler er elektromagnetisk stråling, og er akkurat det samme fenomenet, bare med forskjellige frekvenser. Hastigheten på bølgeutbredelsen (eller fotonhastigheten om du vil) for alle disse frekvensene er den samme.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum
Sist endret av Provo; 13. oktober 2010 kl. 17:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hva da med ultrafiolett lys eller radiobøleger.

Har de relative hastigheter?

Kaizen
Vis hele sitatet...
Radiobølger og ultrafiolett lys er fortsatt lys. Det er kun frekvensen som er anna enn det du ser.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg forstår ikke hva du mener. Man må ha tid. Enkelt og greit. Akkurat som vi må ha romlige dimensjoner for å ha utstrekning – uten at vi må si om det din romlige dimensjon, min romlige dimensjon eller atomurets romlige dimensjon. Selv om tiden går i forskjellig tempo for forskjellige observatører, så betyr ikke det at vi klarer oss uten tid.

Ja, tidsdimensjonen er like vesentlig som romlige dimensjoner.
Vis hele sitatet...
Skal forsøke å forklare meg litt bedre.

Siden bigbang har det skjedd en utvikling.
Vi kan også si at utviklingen har en retning. Fra orden til uorden. I begynnelsen var det kun de enkle stoffene som f.eks hydrogen. Etter som tiden har gått, har vi fått avanserte samensetninger som f.eks gull. Vi kan si at denne utviklingen har skjedd i et vist tempo. Etter hva jeg vet er det ingen som tror at denne utviklingen er på et annet stadie her enn andre steder i universet.

Den relative tiden varierer etter som hvor fordt man beveger seg inne i det samme universet som jeg beskriver over.
Hvordan kan det påvirke eller ha noen egenskaper i universet på noe som helst måte?

La oss gjøre et tankekspriment og si at vi står på avstand å ser på bigbang og skal si noe om tid ut ifra dette. Det åpenbare svaret på hva tid er vil være den tiden det tar for lyskonen å nå et vist punkt ute i rommet.
Vi er enige om at lyset reiser med en konstant hastighet. Derfor har det ingen konsekvenser hvor man står å observerer dette. Tiden vil være den samme uansett.

Jeg mener, ut ifra dette, at den tiden universet har eksistert ikke er relativ.

Det vil si at den relative tiden må være noe annet.

Så hva er den relative tiden dere snakker om?
Har den noen konsekvenser på universet som på et nivå med f.eks masse, hastighet eller gravitasjon?

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
La oss gjøre et tankekspriment og si at vi står på avstand å ser på bigbang og skal si noe om tid ut ifra dette. Det åpenbare svaret på hva tid er vil være den tiden det tar for lyskonen å nå et vist punkt ute i rommet.
Vi er enige om at lyset reiser med en konstant hastighet. Derfor har det ingen konsekvenser hvor man står å observerer dette. Tiden vil være den samme uansett.
Vis hele sitatet...
Ikke vis du observerer det fra lysets system. Altså vis plassen du velger å observere lyset på er i en rakett ved siden av lyset og følger etter, til gitt avstand er nået i samme fart. Da er avstanden fra ditt perspektiv i raketten over tid forskjellig fra avstanden du ville observert utenfra.

Og du er enig i at lyset reiser i konstant hastighet, som du sa.
Lyset går like fort i din rakett, men utenfra tar det lengere tid å observere
Altså tid er ikke konstant.

(om jeg ikke er trøtt å surrer nå )

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Så hva er den relative tiden dere snakker om?
Vis hele sitatet...
det er på relativt tide at du leser tråden til provo vis du ikke har gjort det =)
Sist endret av Sixpounder; 14. oktober 2010 kl. 05:08.
Nå er du nokk litt trøtt.
Tror til og med Provo er enig i at lys vil bruke samme tid fra et pungt til et annet samme hvordan man vrir og vender på det.
Om ikke det er riktig kan man vel heller ikke si at lysets hastighet er konstant.

Har lest postene til Provo flere ganger nå men det gir meg ingen svar på dette.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Den relative tiden varierer etter som hvor fordt man beveger seg inne i det samme universet som jeg beskriver over.
Hvordan kan det påvirke eller ha noen egenskaper i universet på noe som helst måte?
Vis hele sitatet...
Ved at tiden er en fjerde dimensjon som utgjør romtiden (hvor tidsdimensjonen riktignok har enkelte andre egenskaper enn romdimensjonene). Det virker som du skiller mellom "den relative tiden" og "den absolutte tiden", men det kan du ikke gjøre. Poenget er at et tidsintervall mellom to hendelser er forskjellig i utstrekning avhengig av den relative bevegelsen du er i, og det relative gravitasjonspotensialet. Det siste er for øvrig en del av generell relativitet, og du trenger ikke å ta det med i bildet for å forstå poenget.

Sitat av Kaizen
La oss gjøre et tankekspriment og si at vi står på avstand å ser på bigbang og skal si noe om tid ut ifra dette. Det åpenbare svaret på hva tid er vil være den tiden det tar for lyskonen å nå et vist punkt ute i rommet.
Vi er enige om at lyset reiser med en konstant hastighet. Derfor har det ingen konsekvenser hvor man står å observerer dette. Tiden vil være den samme uansett.
Vis hele sitatet...
Det er da knapt et tankeeksperiment. Det er ingenting i det tenkte scenarioet som motbeviser at tidsintervaller har forskjellig utstrekning, eller lengde om du vil, ut fra hvilken hastighet du forflytter deg med i forhold til hendelsens referanseramme.

Sitat av Kaizen
Så hva er den relative tiden dere snakker om?
Har den noen konsekvenser på universet som på et nivå med f.eks masse, hastighet eller gravitasjon?
Vis hele sitatet...
Hastighet?? Du kan da ikke ha hastighet uten tid! Ok, dette gidder jeg ikke lenger. Du stiller de samme spørsmålene gang på gang, og jeg har svart deg. Hvis du ikke forstår svarene, så er mye av årsaken at du ikke kan det du må kunne for å forstå de. Jeg har linket til den andre tråden min mange ganger, og oppfordret deg til å lese den enda flere. Hvis du leser den så vil du se blant annet et tankeeksperiment som beviser at tiden ikke holder samme tempo for legemer som er i bevegelse i forhold til hverandre.

Du må gjerne stille flere spørsmål, men jeg har ikke tid til å svare deg på ting som viser at du ikke har tatt deg bryet med å gjøre en egen innsats for å forstå det. Det er ikke nødvendigvis lett stoff, så det er godt mulig du ikke henger med på alt, men da kan du i det minste stille spørsmål fra riktig side av problemet.

Sitat av Kaizen
Nå er du nokk litt trøtt.
Tror til og med Provo er enig i at lys vil bruke samme tid fra et pungt til et annet samme hvordan man vrir og vender på det.
Om ikke det er riktig kan man vel heller ikke si at lysets hastighet er konstant.
Vis hele sitatet...
Nei, det er han ikke enig i. Og nei, det betyr ikke at man ikke kan si at lysets hastighet er konstant – tvert i mot er det faktum at tiden lyset bruker fra et sted til et annet varierer med observatørens bevegelse i forhold til lyset en direkte konsekvens av at lysets hastighet er konstant.

Så igjen, og for siste gang, vær så vennlig å gjør en liten innsats for å forstå dette hvis du faktisk er interessert. Hvis ikke du gidder å prøve, så gidder ikke jeg å hjelpe.
Sist endret av Provo; 14. oktober 2010 kl. 11:18.
Tror det er veldig vanskelig å forstå relativitetsteorien, både den spesielle og den generelle av å kun lese på internett. Hvis du hadde fått 30minutter face-to-face med en fysikkstudent eller professor så tror jeg du vil skjønt konturene! Poenget er at det hele er veldig vanskelig å relatere til da det går helt imot vår virkelighetsoppfatning.

Det mest essensielle å forstå er at lysfarten er det eneste som er konstant, som er den samme uansett hvem som observerer den. Hva dette innbærer er det som er litt vanskelig å forstå med det første. Men cluet er at hvis lysfarten skal være konstant uansett hvilken fart du har så er det noe annet som må være relativt, eller i forandring ettersom hvilken fart du har. Dette noe er tid, (og avstand, men det trenger man ikke å gå så nøye innpå)

Denne filmen er en slags populærvitenskapelig måte og forklare fenomene på. Prøv å se den, og så kan du stille flere spørsmål om relativitet.
http://www.youtube.com/watch?v=V7vpw4AH8QQ#t=0m20s

Sitat av spelley Vis innlegg
Reiser du like fort som lyset står tiden stille.
Lyset sin hastighet er: 1 079 252 848,8 km/t til informasjon.
Vis hele sitatet...
Det er synsing, du kan ikke reise i lysets hastighet, det er umulig (jf Einsteins relativitetsteori)
Takker så mye for svar Provo. Skjønner ikke du gidder, så Takk.

Jeg skønner at om man er i bevegelse så påvirker det tid.

Men alikevel har jeg vansklig for å forstå.

Hvordan kan vi sette en alder på universet siden big bang?
Snakker vi da i forhold til tiden vi har her på jorden?
Vil universet ha en annen alder i en fjern galakse?

Hvordan kan den lengden lyset ha nådd, eller tiden det har brukt siden big bang kan være variabel?
Jeg kan ikke skjønne at utstrekningen av lyset kan variere utifra hvordan man beveger seg inni.

Er det ikke mulig å si noe om tid uten å blande inn en observer?

Kaizen
Geografisk, ja. Men det er jo pga når det er lyst. Det betyr jo ikke at om han flyr "tidløst" i 40 år så blir han ikke eldre enn det han er nå når han flyr.

Sitat av Bartulf Vis innlegg
Vennligst les litt mer opp på emnet før du uttaler deg om det.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er jo krise. Folk kan jo begynne å tro at det kan bli svart hull1 OMFGFG
Apropos relativitet, GPS-satellittene blir påvirket av at jordas gravitasjon er mindre der oppe, og gjør at de må ta hensyn til relativitetsteorien for å holde seg nøyaktige.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hvordan kan vi sette en alder på universet siden big bang?
Snakker vi da i forhold til tiden vi har her på jorden?
Vil universet ha en annen alder i en fjern galakse?
Vis hele sitatet...
Akkurat det er faktisk et ganske interessant spørsmål hvis du tar det ett skritt videre, som jeg ikke kan gi noe godt svar på her og nå.

Problemstillingen slik jeg ser den for meg, er følgende:
Estimert alder på universet er 13.75 ± 0.17 milliarder år, og vi vet dette ved bl.a. å måle den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Hvis vi sier at vi kunne målt så nøyaktig at vi vet universets nøyaktige alder, så kan vi, så vidt jeg kan se akkurat nå, få et paradoks. La oss kalle den nøyaktige målte alderen på universet x1 i det øyeblikk vi starter utførelsen av tvillingparadokset (som i seg selv egentlig ikke er et paradoks) ved at du raser ut i verdensrommet med en rakett og jeg står igjen her. Jeg vil da oppleve tiden du er borte som y, mens du opplever den som z, hvor y>z. Hvis vi deretter måler den nye alderen på universet, vil vi da måle alderen til x2=x1+y eller x2=x1+z? Eller noe helt annet?

Jeg vet ikke, men hvis jeg får tid til å forsøke å finne det ut så skal jeg komme tilbake til det.

Sitat av Kaizen
Hvordan kan den lengden lyset ha nådd, eller tiden det har brukt siden big bang kan være variabel?
Jeg kan ikke skjønne at utstrekningen av lyset kan variere utifra hvordan man beveger seg inni.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg forklart hvis du glemmer universets alder (som i seg selv er et ganske vanskelig tema, ettersom vi snakker om utvidelse av rom så vel som klassisk bevegelse). Hvis du forstår forklaringen forstår du hvorfor det må være slik. Dette er som sagt eksperimentelt bekreftet, så det beste vil være å forstå og akseptere dette før du eventuelt bryner deg på paradokset ovenfor – hvis ikke vil du nærmest garantert gå helt i spinn i forklaringer med helt feil premisser.

Sitat av Kaizen
Er det ikke mulig å si noe om tid uten å blande inn en observer?
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig å bestemme utstrekningen av tidsrommet mellom to hendelser uten å beskrive bevegelsen i forhold til hendelsene. To hendelser som er samtidige for en observatør er adskilte i tid for en annen observatør som er i bevegelse i forhold til den første observatøren. Man må selvfølgelig opp i store hastighetsforskjeller før dette er merkbart, og derfor har ikke evolusjonen programmert oss til å forstå dette intuitivt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Problemstillingen slik jeg ser den for meg, er følgende:
Estimert alder på universet er 13.75 ± 0.17 milliarder år, og vi vet dette ved bl.a. å måle den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Hvis vi sier at vi kunne målt så nøyaktig at vi vet universets nøyaktige alder, så kan vi, så vidt jeg kan se akkurat nå, få et paradoks. La oss kalle den nøyaktige målte alderen på universet x1 i det øyeblikk vi starter utførelsen av tvillingparadokset (som i seg selv egentlig ikke er et paradoks) ved at du raser ut i verdensrommet med en rakett og jeg står igjen her. Jeg vil da oppleve tiden du er borte som y, mens du opplever den som z, hvor y>z. Hvis vi deretter måler den nye alderen på universet, vil vi da måle alderen til x2=x1+y eller x2=x1+z? Eller noe helt annet?

Jeg vet ikke, men hvis jeg får tid til å forsøke å finne det ut så skal jeg komme tilbake til det.
Vis hele sitatet...
Det blir jo som at tid siden big bang er relativ? Det vil jo bli håpløst å prøve å komme fram til hvem sin tid som gjelder?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Det blir jo som at tid siden big bang er relativ? Det vil jo bli håpløst å prøve å komme fram til hvem sin tid som gjelder?
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis vi står i ro i forhold til hverandre så vil vi observere det samme. Så hvis vi begge står i ro ved siden av hverandre og observerer universets alder via ekstremt presis måling til å være en spesiell verdi, for deretter å drikke kaffe i 5 minutter før neste måling, så skulle man tro at man da ville målt den gamle verdien pluss 5 minutter. Men hvis vi i stedet for å drikke kaffe utfører tvillingparadokset så får vi plutselig et problem når vi under andre måling atter igjen står ved siden av hverandre og observerer det samme. Vil vi da måle den nye verdien til å være den gamle pluss mitt tidsintervall siden forrige måling, eller den gamle pluss ditt tidsintervall siden forrige måling?

Som sagt aner jeg ikke, men finner jeg det ut så skal jeg si fra. I mellomtiden får vi håpe en astrofysiker trer frem fra skyggene og gir oss løsningen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, men hvis vi står i ro i forhold til hverandre så vil vi observere det samme. Så hvis vi begge står i ro ved siden av hverandre og observerer universets alder via ekstremt presis måling til å være en spesiell verdi, for deretter å drikke kaffe i 5 minutter før neste måling, så skulle man tro at man da ville målt den gamle verdien pluss 5 minutter. Men hvis vi i stedet for å drikke kaffe utfører tvillingparadokset så får vi plutselig et problem når vi under andre måling atter igjen står ved siden av hverandre og observerer det samme. Vil vi da måle den nye verdien til å være den gamle pluss mitt tidsintervall siden forrige måling, eller den gamle pluss ditt tidsintervall siden forrige måling?

Som sagt aner jeg ikke, men finner jeg det ut så skal jeg si fra. I mellomtiden får vi håpe en astrofysiker trer frem fra skyggene og gir oss løsningen.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg en astrofysiker, så langt derifra, så nå beveger jeg meg ut på både glatt og tynn is.
Uansett, i og med at vi vet at tiden er relativ må man jo ta hensyn til dette ved en eventuell måling slik du beskriver.
For om, som du foreslår, vi sender en tviling ut i verdensrommet i tilnærmet lysets hastighet i 5 minutter, mens den andre tvilingen blir stående på jorda i 5 minutter, har jo ikke disse befunnet seg i samme treghet-system og derfor hatt forskjellig tid (om det ble forståelig på noen måte).

Så om tvillingene skulle benytte seg av for eksempel et armbåndsur for å bestemme når 5 minutter var gått, ville de etter fem minutter på hver sin klokke, befinne seg på hvert sitt sted i tiden og ikke lenger få samme resultat på målingene sine. Dette avviket vil tilsvare tidsdifferansen som nå befinner seg mellom tvillingene. Om man derimot tar hensyn til at tiden er relativ og dermed tar målingen på samme tid vil man jo få samme resultat.

Lyst bever seg jo i en konstant hastighet og er slik jeg har forstått det sentralt når det kommer til å bestemme universets alder. Og siden lyset beveger seg mot et objekt med samme hastighet uavhengig av hvilken hastighet objektet har, tilsier vel dette at man vil måle samme alder på universet uansett hvor man befinner seg. Så lenge man bare befinner seg på samme sted i tiden?

Dette kan du så mye mer om enn meg, så dette er først og fremst et spørsmål og ikke et svar på ditt.

En veldig simpel illustrasjon på hvordan jeg ser det for meg. Click image for larger version

Name:	Tid.png
Views:	27
Size:	87,8 KB
ID:	8226

Den lengste streken representerer tiden for universets ekspansjon og jeg ser for meg at vi kan bevege oss skrått eller rett/på kryss og tvers av denne tidslinjen, men alltid i pilens retning.

Så dersom man beveger seg i nær lys hastighet vil man nesten stå stille på denne tidslinjen. For eksempel om man var i stand til å bli en million år gammel og reiste rundt i tilnærmet lysets hastighet, ville man etter en million år, stått på mer eller mindre samme sted i den universelle tidslinjen.
Hva er den universielle tidslinjen?
Er det det samme som absolutt tid?
Eventuelt hva er forskjellen?

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hva er den universielle tidslinjen?
Kaizen
Vis hele sitatet...
Det er den tiden vårt univers har brukt på å ekspandere siden Big bang og fram til i dag.

Sitat av Kaizen
Er det det samme som absolutt tid?
Eventuelt hva er forskjellen?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva du mener med absolutt tid, men jeg tror all tid, hva vårt univers angår, befinner seg innenfor denne tidslinjen. Jeg tror at avhengig av hvilken hastighet man beveger seg i m.m. (Jorda har en hastighet rund sola, Jorda roterer, tyngdekraften, solsystemet vårt og galaksen vår beveger seg), ser jeg for meg at er med på å påvirke vår oppfattelse av tid. Slik at vi her på jorda vil ha en annen oppfattelse av hvilket tempo tiden har, om det blir forståelig. Eller for å si det på en annen måte, jo nærmere du befinner deg lysets hastighet, jo langsomre beveger du deg langs den universelle tidslinjen.

Men dette er bare hvordan jeg ser på det og sikkert både dårlig og feil forklart.
Så håper noen andre snart kommer med en bedre og mer riktig forklaring.
Sist endret av Veggen; 26. oktober 2010 kl. 14:13.
men om romferga reiset med jordas rotasjon i samme fart som jorda vil den falle rett ned da?
@winkeesalami: Jorda roterer rundt sin egen akse omtrent 1670km/h, og alt/alle på jorda reiser følgelig i samme hastighet (sett utenifra). Dersom romferga reiser i 1670km/h i forhold til jorden, vil den ikke falle rett ned, men om den reiser i 1670km/h i forhold til universets xyz vil den med våre øyne reise i 0km/h, og dermed falle ned.
Sitat av Zepur Vis innlegg
men om den reiser i 1670km/h i forhold til universets xyz vil den med våre øyne reise i 0km/h, og dermed falle ned.
Vis hele sitatet...
Hæ? Den skjønte ikke jeg. Det virker som om du mener man kan ha et fast referansepunkt i (0-punktet i xyz-koordinatsystemet ditt), men det finnes jo ikke.
Sitat av Zepur Vis innlegg
@winkeesalami: Jorda roterer rundt sin egen akse omtrent 1670km/h, og alt/alle på jorda reiser følgelig i samme hastighet (sett utenifra). Dersom romferga reiser i 1670km/h i forhold til jorden, vil den ikke falle rett ned, men om den reiser i 1670km/h i forhold til universets xyz vil den med våre øyne reise i 0km/h, og dermed falle ned.
Vis hele sitatet...
Om man bare sørger for å ha tilstrekkelig og riktig avstand til jorda, vil man vel ha et punkt der man kan gå i bane, men befinne seg på samme sted i forhold til jorda?
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hæ? Den skjønte ikke jeg. Det virker som om du mener man kan ha et fast referansepunkt i (0-punktet i xyz-koordinatsystemet ditt), men det finnes jo ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser den
Det er selvfølgelig ikke et fast xyz-punkt i universet, men du forstår hva jeg egentlig vil fram til?
Farten er sett ut fra fergas startpunkt i universet (eller utenfor jorda i alle fall), og ikke jorda, slik vi ellers ville målt farten.

Jeg innrømmer at dette er meget dårlig formulert.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om man bare sørger for å ha tilstrekkelig og riktig avstand til jorda, vil man vel ha et punkt der man kan gå i bane, men befinne seg på samme sted i forhold til jorda?
Vis hele sitatet...
Kanskje, om det er MYE vind. Men jeg tror ikke det vil fungere. Er det ikke litt av prinsippet ved å fly, at det krever en hvis hastighet? Er du på samme plass i forhold til jorda er farten din 0km/h, men du kan "stå stille" i forhold til sola, eller månen, uten å falle.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hva er den universielle tidslinjen?
Er det det samme som absolutt tid?
Eventuelt hva er forskjellen?
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi skal gå bort fra uttrykket "absolutt tid", ettersom det kan virke litt forvirrende, og kan tolkes på forskjellige måter. La oss heller bare si (og slå fast igjen) at et tidsintervall mellom to hendelser er forskjellig i utstrekning i forskjellige treghetssystemer hvor hendelsene observeres fra.

Eksempel:
Du befinner deg i et romskip, og ved et spesielt punkt i tiden ser du et smell en viss avstand fra skipet ditt, og etter en kort periode ser du et smell til på samme sted. Du måler tidsintervallet mellom smellene til å være en tid T1. Samtidig som du gjør dette så farer jeg forbi deg i en konstant hastighet og observerer de samme smellene. Siden vi er i bevegelse i forhold til hverandre vil tidsintervallet jeg måler mellom smellene, T2, ikke være den samme som din T1.

Ut fra dette kan jeg ikke se annet enn at hvis to forskjellige treghetssystemer måler den nøyaktige alderen til universet, altså nøyaktig det tidsintervallet som har passert siden big bang, så vil de måle forskjellig.

For å bringe tankerekken videre til det foreslåtte eksperimentet som kombinerer tvillingparadokset og måling av universets alder, så må nødvendigvis alderen som måles når tvillingen er tilbake med sin bror eller søster være konsistent med et målt tidsintervall hos tvillingen som ble igjen på jorden, og alderen de måler må da være x2=x1+y. Den tilsynelatende forskyvelsen av tiden som oppleves av den reisende tvillingen vil være grunnet akselerasjonene. Så vidt jeg kan forstå er dette den eneste paradoksfrie løsningen.

Zepur/winkeesalami:
Det finnes ingen "universets xyz", og romskipet vil ikke falle ned om det følger jordens rotasjon. En satelitt som følger jordens rotasjon kalles geostasjonær. Grunnen til at en satelitt eller et romskip følger en fast bane og ikke faller ned er at den opplever en sentrifugalkraft, som følge av at den roterer rundt et punkt, og denne er lik den opplevde tyngdekraften.
Sist endret av Provo; 26. oktober 2010 kl. 15:33.
Er lysets hastighet konstant selv i væske? eller eventuell stjernetåker i universet?

Hørt noe om bølgeteorien men kan ikke skiten :P

Edit: og ekspanderes ikke universet raskere nå enn det gjorde før?
Sist endret av Kejerith; 26. oktober 2010 kl. 15:37.
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Er lysets hastighet konstant selv i væske? eller eventuell stjernetåker i universet?
Vis hele sitatet...
Nei, hvis lyset går gjennom et medium annet en vakuum, så vil hastigheten synke. Hvor mye avhenger av mediet.

Sitat av Kejerith
Edit: og ekspanderes ikke universet raskere nå enn det gjorde før?
Vis hele sitatet...
Jo, det virker som at universets ekspansjon akselererer. Og det er det man snakker om når man omtaler mørk energi.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Kanskje, om det er MYE vind. Men jeg tror ikke det vil fungere. Er det ikke litt av prinsippet ved å fly, at det krever en hvis hastighet? Er du på samme plass i forhold til jorda er farten din 0km/h, men du kan "stå stille" i forhold til sola, eller månen, uten å falle.
Vis hele sitatet...
Siden du sier romferge ser jeg for meg et romskip som flyr i verdensrommet og der er det ikke så mye vind å snakke om. Så sant det ikke er solvinder du mener.

Jeg vet ikke om man med en hastighet på 1670km/t klarer å opprettholde en bane rundt jorda, men jeg ser som sagt for meg, at på en gitt avstand vil dette være mulig.
Jeg nevner igjen: http://no.wikipedia.org/wiki/Geostasjon%C3%A6r_bane

Det er fullt mulig å få noe til å gå i en bane som gjør at de holder seg over samme punkt på jorden hele tiden.

Sitat av Provo Vis innlegg
Så svaret på spørsmålet blir at man ikke vil få noe svart hull, fordi det ikke er noen endring i hvilemassen til legemet – og det er denne gravitasjonen er et produkt av.
Vis hele sitatet...
Må bare få rette litt på meg selv, ettersom det jeg sa der ikke er hundre prosent riktig. Det er riktig at den lokale tyngdekraften på romskipet ikke vil endre seg, og at det dermed ikke blir noe sort hull, men ettersom romskipet sett fra et treghetssystem hvor romskipet er i bevegelse og i en konstant hastighet har en kinetisk energi, så vil faktisk tiltrekningen mot romskipet som man opplever i dette treghetssystemet bli noe større desto raskere det går, ettersom det totalt har en høyere energi. Dette medfører at et legeme i bevegelse har en høyere tyngdekraft sett fra det den passerer, fordi den krummer romtiden mer, men ettersom man snakker om en metrikk i bevegelse er det visstnok et svært vanskelig matematisk problem å løse kvantitativt, selv for de som mestrer GR.

Gitt relativiteten, kan man kvalitativt eksemplifisere det slik: jo raskere et romskip passerer et stort legeme, som f.eks. en planet, desto sterkere vil planetens tyngdekraft virke på romskipet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For å oppnå lysets hastighet eller en høyere hastighet trenger man en masse lik null, en drivkraft som kan oppnå denne hastigheten, samt et vakum. Når vi får til dette har vi skapt en tidsmaskin, noe som ikke er fysisk mulig.

Min fysikk lærer på teknisk fagskole prøvde å forklare dette scenarioet, med å reise med romferge i motsatt retning av jordas rotasjon i samme hastighet. Han forklarte det at hvis du gjør dette, da vil tiden for deg i romferja i teorien stå stille, men du vil allikevel eldes og tiden på jorda vil gå som vanlig. Ergo: Du vil ikke merke noe forandring når du kommer ned på jorda igjen. Denne mannen var visst nok Professor i fysikk.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Min fysikk lærer på teknisk fagskole prøvde å forklare dette scenarioet, med å reise med romferge i motsatt retning av jordas rotasjon i samme hastighet. Han forklarte det at hvis du gjør dette, da vil tiden for deg i romferja i teorien stå stille, men du vil allikevel eldes og tiden på jorda vil gå som vanlig. Ergo: Du vil ikke merke noe forandring når du kommer ned på jorda igjen. Denne mannen var visst nok Professor i fysikk.
Vis hele sitatet...
Man vil jo nødig si i mot en professor i fysikk, men jeg mistenker at en av dere husker litt feil. Tiden vil ikke stå stille selv om han flyr mot jordas rotasjon – tvert i mot kan jeg ikke se at retningen romfergen flyr i skal spille noen rolle. Og hvis tiden på romfergen hadde stått stille i forhold til jorden, så vil jo det si at når romfergen kommer ned igjen på jorden så har det gått mye mer tid her nede enn for de ombord, og denne forandringen burde de merke, forutsatt at de holder på en stund, selvsagt. Til slutt kan jeg si at for de ombord på romfergen vil det aldri virke som om deres egen tid avviker fra normalen – altså, de vil ikke merke noen forskjell på sin egen tid, men de vil oppleve andres tid til å avvike fra sin egen. Derfor vil de alltid vil normalt i forhold til sin egne lokale tid.
Sist endret av Provo; 9. november 2010 kl. 07:33.
Sitat av Provo Vis innlegg
Man vil jo nødig si i mot en professor i fysikk, men jeg mistenker at en av dere husker litt feil. Tiden vil ikke stå stille selv om han flyr mot jordas rotasjon – tvert i mot kan jeg ikke se at retningen romfergen flyr i skal spille noen rolle.
Vis hele sitatet...
Hehe, mulig det er jeg som husker feil.
Hørtes ikke helt rett ut når jeg leste det nå.
Jeg mener det var samme retning som jorda roterer.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og hvis tiden på romfergen hadde stått stille i forhold til jorden, så vil jo det si at når romfergen kommer ned igjen på jorden så har det gått mye mer tid her nede enn for de ombord, og denne forandringen burde de merke, forutsatt at de holder på en stund, selvsagt. Til slutt kan jeg si at for de ombord på romfergen vil det aldri virke som om deres egen tid avviker fra normalen – altså, de vil ikke merke noen forskjell på sin egen tid, men de vil oppleve andres tid til å avvike fra sin egen. Derfor vil de alltid vil normalt i forhold til sin egne lokale tid.
Vis hele sitatet...
Med ingen forandring mente jeg at tida på jorda ville gå som normalt
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Hehe, mulig det er jeg som husker feil.
Hørtes ikke helt rett ut når jeg leste det nå.
Jeg mener det var samme retning som jorda roterer.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det ikke spiller noen rolle. Satelitter som roterer i samme retning som jorda, slik at de står stille i forhold til landemerkene her nede, finnes, og kalles "geostasjonære satelitter". Hvis tiden skulle stått stille for de, så ville det medført at vi ikke kunne kommunisert med de, og de ville følgelig vært ubrukelige.

Sitat av Jigsaw
Med ingen forandring mente jeg at tida på jorda ville gå som normalt
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med at du mener at romfarerne ville sett tidsforløpet på jorden til å være likt sitt eget? Det vil jo ikke si at tiden står stille for de – heller tvert i mot; den ville gått akkurat like fort som på jorden. Og det er ikke helt riktig i seg selv, for på grunn av forskjellen i gravitasjonspotensiale (avstand fra en betydelig tyngdekraftkilde) så ville tiden faktisk gått litt raskere for de, noe vi må ta hensyn til i f.eks. GPS-satelitter. En annen ting er også at selv om de er geostasjonære, så vil de gå noe raskere, ettersom de går en lenger bane enn oss her nede i en rotasjonsbevegelse, og det vil også medføre en svak tidsdilatasjon.

Kan det kanskje tenkes at han sa at hvis fartøyet fløy mot jordens rotasjon med en fart på én omdreining i døgnet, så vil de ikke oppleve noe synlig skifte mellom døgnene, ettersom de da f.eks. alltid står mellom solen og jorden, men at akkurat dette ikke påvirker hvordan selve tidsforløpet i fartøyet forløper seg i forhold til nede på jorden, og følgelig ikke heller eldingen til de ombord?
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget er at det ikke spiller noen rolle. Satelitter som roterer i samme retning som jorda, slik at de står stille i forhold til landemerkene her nede, finnes, og kalles "geostasjonære satelitter". Hvis tiden skulle stått stille for de, så ville det medført at vi ikke kunne kommunisert med de, og de ville følgelig vært ubrukelige.?
Vis hele sitatet...
Det poenget var det jeg også ville frem til, Min lærer sa at det var slik i "teorien", hvorvidt han hadde rett eller bare var en overintelligent professor vil jeg ikke ha noe formening om.(Han hadde mange andre rare "teorier".


Sitat av Provo Vis innlegg
Da regner jeg med at du mener at romfarerne ville sett tidsforløpet på jorden til å være likt sitt eget? Det vil jo ikke si at tiden står stille for de – heller tvert i mot; den ville gått akkurat like fort som på jorden. Og det er ikke helt riktig i seg selv, for på grunn av forskjellen i gravitasjonspotensiale (avstand fra en betydelig tyngdekraftkilde) så ville tiden faktisk gått litt raskere for de, noe vi må ta hensyn til i f.eks. GPS-satelitter. En annen ting er også at selv om de er geostasjonære, så vil de gå noe raskere, ettersom de går en lenger bane enn oss her nede i en rotasjonsbevegelse, og det vil også medføre en svak tidsdilatasjon.

Kan det kanskje tenkes at han sa at hvis fartøyet fløy mot jordens rotasjon med en fart på én omdreining i døgnet, så vil de ikke oppleve noe synlig skifte mellom døgnene, ettersom de da f.eks. alltid står mellom solen og jorden, men at akkurat dette ikke påvirker hvordan selve tidsforløpet i fartøyet forløper seg i forhold til nede på jorden, og følgelig ikke heller eldingen til de ombord?
Vis hele sitatet...
Jeg ville bare viderefortelle det min lærer fortalte meg, men tydeligvis husker jeg ikke hele historien. Den kritikken tar jeg til meg.

Men det som var poenget mitt var at om tiden står stille for deg i romfartøyet så går allikevell klokka, så jeg tror nok i utgangspunktet vi deler noe av den samme oppfatning.