Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305869
Sitat av Grix Vis innlegg
Hva er gjennomsnittvekten til en fleinsopp? Eller, hvor mange fleinsopp trenger man for en sterk, medium og mild tripp?
Vis hele sitatet...
vanskelig å si da innhold av virkestoffer, størrelse på soppen og individuelle forskjeller hos de som spiser den virker inn. Også hvordan du får i deg soppen har sikkert noe å si (spise den rå, koke te etc...)

Du kan ture kraftig på en mengde og ha en helt annen effekt på lik mengde en annen gang.
Sist endret av morpheum; 23. juli 2010 kl. 16:01.
Bestemoren min har vært innlagt på psykiatrisk sykehus pga mentale problemer. Har dette noe å si for meg om jeg spiser flein? Vil gjerne få bekrefta det som står på Erowid.
Det kan være en indikator ja. Du bør undersøke hvorvidt det hun har lidd av er arvelig eller ikke.
hvis du skal prøve en mild trip, ville jeg ikke spist merr enn 1 g tørket. har hatt en ganske heftig trip på 1,5 g.
Har folk prøvd å dyrke flein heime?
Fant fint lite flein på tur i går så bestemte meg å prøve å dyrke dei heime. Har tatt blomejord, 3-4 soppar og tilsatt kunstgjødsel og store mengder vatn. Det som kan øydelegge litt er at det gjekk nesten 24 timar før eg fekk dei i jord igjen (hard kveld på byen).

Fant ikkje noko i tråden om det...
Sitat av Ravndalen Vis innlegg
Har folk prøvd å dyrke flein heime?
Fant fint lite flein på tur i går så bestemte meg å prøve å dyrke dei heime. Har tatt blomejord, 3-4 soppar og tilsatt kunstgjødsel og store mengder vatn. Det som kan øydelegge litt er at det gjekk nesten 24 timar før eg fekk dei i jord igjen (hard kveld på byen).

Fant ikkje noko i tråden om det...
Vis hele sitatet...
Det dær kan du bare glemme=)
Fant mye flein på en tur i fjellet for noen dager siden, vokste i kumøkk i rundt 500-750 m. høyde over havet. Det jeg lurer på er om alt sammen var flein, for riktignok vokste de tett i samme områder og lignet på hverandre, men ikke allle hadde spiss hatt, så jeg sorterte ut de som bare hadde spiss hatt og husket også at de skulle ha et lilla preg på undersiden av hatten. Hatten på "de andre soppene" hadde også riller som ikke gikk opp mot spissen, men var vannrette. Og det som er mer merkelig er at jeg spiste 4-5 håndfuller med ferske, digre, sunne sopp, men fikk ikke noe tripp av det. Så etter en skuffet følelse etter å ha spist alle med spiss hatt, bestemte jeg meg for å tørke dem fordi jeg har hørt at de blir mer kraftig da. Men de som nå er tørre og fine var altså sånne som ikke hadde spiss hatt, eller bare en antydning til klump på toppen, og har hørt at det er en sopp som ligner veldig på flein, men er giftig. Noen som kan gi litt forklaringer?
Ta bilder og post i denne tråden, eventuelt gå der og sammenlign Ikke spis sopp du ikke er 100% sikker på. Det kan faktisk bli det siste du gjør hvis du bommer skikkelig.-
Sitat av Ravndalen Vis innlegg
Har folk prøvd å dyrke flein heime?
Fant fint lite flein på tur i går så bestemte meg å prøve å dyrke dei heime. Har tatt blomejord, 3-4 soppar og tilsatt kunstgjødsel og store mengder vatn. Det som kan øydelegge litt er at det gjekk nesten 24 timar før eg fekk dei i jord igjen (hard kveld på byen).

Fant ikkje noko i tråden om det...
Vis hele sitatet...
Selve soppfrukten er bare en liten del av soppen. Det er praktisk talt kjønnsorganet til soppen. Skal man kultivere sopp, så må man først og fremst kultivere mycelet, som er det hvite nettverket av tråder som strekker seg under bakken. Uten dette, vil det ikke kunne produseres soppfrukt.

I tillegg er Spiss fleinsopp en usedvanlig vanskelig art å kultivere. Du er nødt til å jobbe med langt mindre krevende arter, slik som Psilocybe cubensis, og du er nødt til å gjøre det innendørs i helt sterile omgivelser.

Se guiden for mer info.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=92997
Sist endret av mentalmelt; 29. juli 2010 kl. 13:30.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var ute og leita i dag (ca 3 timer) førsk på kirkegården og så på noen jorder der det går sauer og kuer. fant ingen ting, Er det for tidlig? jeg har funnet noe få kantareller allerede med det var jo ikke i skogen da.

Og er det noen fra Arendal Omegn som vil være med på sopp tur en gang i år? kontakt meg på pm.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av Stignot Vis innlegg
Var ute og leita i dag (ca 3 timer) førsk på kirkegården og så på noen jorder der det går sauer og kuer. fant ingen ting, Er det for tidlig? jeg har funnet noe få kantareller allerede med det var jo ikke i skogen da.

Og er det noen fra Arendal Omegn som vil være med på sopp tur en gang i år? kontakt meg på pm.
Vis hele sitatet...
Tror nok det er litt tidlig, så langt sør
Noe som vet sånn ca. hvor stor forskjell det er på psilocybin-innhold i fleinsopp som vokser i naturen og de folk dyrker under optimale forhold hjemme hos seg selv? Trenger ikke være en nøyaktig ratio, men mer om det er snakk om tre ganger så mye eller bare null komma fem.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Noe som vet sånn ca. hvor stor forskjell det er på psilocybin-innhold i fleinsopp som vokser i naturen og de folk dyrker under optimale forhold hjemme hos seg selv? Trenger ikke være en nøyaktig ratio, men mer om det er snakk om tre ganger så mye eller bare null komma fem.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva du dyrker selv. Den vanligste å dyrke hjemme er Psilocybe Cubensis. Den er somregel en del svakere enn den fleinsoppen vi har her hjemme, Spiss Fleinsopp eller Psilocybe Semilanceata som den heter på latinsk.
Sist endret av VinumSabbathi; 14. august 2010 kl. 16:02.
Har akkurat flyttet nordover, jo lengre nord jeg kommer vil sesongen starte tidligere/senere? Hvor langt nord kan man finne sopp (feks Tromsø)?
Sitat av Hautainn Vis innlegg
Har akkurat flyttet nordover, jo lengre nord jeg kommer vil sesongen starte tidligere/senere? Hvor langt nord kan man finne sopp (feks Tromsø)?
Vis hele sitatet...
"Den vokser i hele fastlandsnorge og er vanlig nordover til Troms."

Ifølge wikipedia. Akkurat når de begynner å poppe opp avhenger mer av værforhold enn akkurat tidspunkt.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
"Den vokser i hele fastlandsnorge og er vanlig nordover til Troms."
Vis hele sitatet...
Jeg har funnet mye langs kysten også. Bare for å nevne det =)
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Jeg har funnet mye langs kysten også. Bare for å nevne det =)
Vis hele sitatet...
Langs kysten er jo på fastlandet det og
Sist endret av VinumSabbathi; 15. august 2010 kl. 19:32.
Er det normalt å finne fleinsopp på beiteområder nær kysten? Har nemlig et slikt rett utenfor døra
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Er det normalt å finne fleinsopp på beiteområder nær kysten? Har nemlig et slikt rett utenfor døra
Vis hele sitatet...
Det er helt normalt.
Her på østlands kanten nær kysten er det litt tidlig enda,
men har lagt merke til økt forekomst av sopp generelt bare siste dagene,
så er vel ikke lenge før jeg tar meg en liten tur ut i det fri og ser hva naturen har å by på
Noen som kan bekrefte sesong i midt-Norge enda?
Bor i hedmark å her har jeg sett en del flein i det siste.
Ok, jeg kan ikke så mye om detta: Men noen enkle spørsmål.. Spiss-Fleinsopp? (Sa seg egentlig selv) .. Å om jeg vil bare ha en mild og fin tur, bør jeg spise 0.5? Tygge godt??? Å hvor lenge varer det sånn ca. ? (Ja, vet det varierer)
Takk..
Kan fleinsoppen ha svart stilk?
For fant noen idag som ligna veldig mye, men stilken var svart så jeg droppet å plukke den.
Har det da sjekket ut en lokal gård her i område. Var mye sopp, også innenfor psilocybe-familien, men ingen spiss fleinsopp. Det hadde jo regnet en del, så forholdene for soppen må være helt greie. Noen innspill om jeg bare skal konkludere med at stedet er uten sopp eller om det fortsatt er muligheter for at de spretter opp om en tre ukers tid?
Tror det fortsatt er litt "dårlig" i sør fortsatt, selv om jeg kjenner folk som har funnet her nede i år.
Vent et par uker til, tror det lønner seg særlig her på østlandet.
Sist endret av gilde; 18. august 2010 kl. 23:40.
Er det noe vesentlig praktisk forsjell på en fleintripp i forhold til en cubensis tripp?
Er det lurt å spise flein når man har vondt et sted? En konstant men svak smerte. Vil rusen få meg til å glemme det, eller vil smerten bli forsterket og ødelegge opplevelsen?
Sist endret av blendtek; 21. august 2010 kl. 10:37.
Har ikke funnet noen enda, men om jeg skulle være så heldig å finne noe flein, kan jeg da steke den før jeg spiser den (digger stekt sopp), eller vil dette ødelegge virkestoffene?
Det vil nok gå bra. Psilocybin er såpass stabilt at det takler høye temperaturer, men du må nok regne med å miste det som er av psilocin i soppen. Heldigvis er mengden psilocin forsvinnende liten (ca 0.02 %) i spiss fleinsopp, kontra rundt 1 % psilocybin, så tapet er ikke stort.
Sist endret av exocytose; 22. august 2010 kl. 21:31.
Takker, da vet jeg hva jeg skal prøve om jeg finner noen.
https://imma.gr/18906

Yo! Har vært en tur i skogen, vet at noen av disse er flein og andre ikke. Kan jeg få noe hjelp her?
thanks!
Sitat av Shroomhead Vis innlegg
https://imma.gr/18906

Yo! Har vært en tur i skogen, vet at noen av disse er flein og andre ikke. Kan jeg få noe hjelp her?
thanks!
Vis hele sitatet...
HOLD DEG LANGT UNNA NR. 3!
Dette må skrives så tydelig da det lignet utrolig mye på spiss giftslørsopp som er en av de giftigste soppene i Norge(og verden generelt), er du glad i livet så kaster du alle soppene, da den kan ha vært i kontakt med de andre.

Sånn ellers: Fleinsopp vokser ikke i skogen men på gress-sletter, beitemarker for dyr(hest, ku, sau) og andre steder der gress vokser. Hatten SKAL ha en spiss tupp/nippel før du i det hele tatt vurderer å plukke den som en nybegynner. Stilken er veldig tynn og ofte ikke rett men snor seg som en "s".
Sist endret av Revbatim; 23. august 2010 kl. 21:45.
Meg og en kamerat spiste 55 fleinsopp hver som vi fant i skogen på lørdag, 2 dager siden (Vestfold). Noen små og andre store. Alle var spisse i toppen og "gjellene" gikk rett opp mot hodet. Noen grodde nær skogkanten, andre fant vi der gamle trær hadde råttna fra før.

Har plukka og spist flein før (60 ferske), men fra en åker (Telemark) ved 1 frostnatta i fjord og fikk bra effekt.

Denne gangen kjennte vi -ingenting-! Var bare litt tom i huene som sikkert var "hangoveren". Jeg var helt sikker på at alle var flein, men hva er greia med å ikke få effekt? Skulle nok tatt noen bilder for å vise, men har ikke kamera.

Trodde det bare var myter om at virkestoffene ikke funka før nær 1. frostnatta?

Vi må av sikkert plukka feil type sopp, viser bare hvor lett det kan være å ta feil. Holder meg heller til åkern der det av en eller annen grunn -bare- vokser flein (unntak med en eller to andre typer sopp, som ser helt annerledes ut)
Flein vokser ikke i skogen(naturlandskap?), ikke gå dit for å plukke dem Egget. De vokser i åpne gressletter, parker og åkere (kulturlandskap).
Når er det antagelig godt ute i sesongen for Opplands-området? Sett litt rundt om kring, men har ikke sett noe enda. Når ender egentlig sesongen? Jeg er bevegelseshemmet frem til slutten av september; kan ta en mye grundigere search da.



edit:
ekstra delsetning.
Sist endret av Reitaner; 23. august 2010 kl. 22:43.
Tatt opp før, den første frostnatta er vel tegnet på at vendepunktet er her, og at sesongen gåt mot slutten.
Sitat av Egget Vis innlegg
Meg og en kamerat spiste 55 fleinsopp hver som vi fant i skogen på lørdag, 2 dager siden (Vestfold). Noen små og andre store. Alle var spisse i toppen og "gjellene" gikk rett opp mot hodet. Noen grodde nær skogkanten, andre fant vi der gamle trær hadde råttna fra før.

Har plukka og spist flein før (60 ferske), men fra en åker (Telemark) ved 1 frostnatta i fjord og fikk bra effekt.

Denne gangen kjennte vi -ingenting-! Var bare litt tom i huene som sikkert var "hangoveren". Jeg var helt sikker på at alle var flein, men hva er greia med å ikke få effekt? Skulle nok tatt noen bilder for å vise, men har ikke kamera.

Trodde det bare var myter om at virkestoffene ikke funka før nær 1. frostnatta?

Vi må av sikkert plukka feil type sopp, viser bare hvor lett det kan være å ta feil. Holder meg heller til åkern der det av en eller annen grunn -bare- vokser flein (unntak med en eller to andre typer sopp, som ser helt annerledes ut)
Vis hele sitatet...
Dere har åpenbart plukket feil sopp. Fleinsopp trives generelt sett ikke i skogkanten. Råtne trestubber er heller ikke noe fleinsoppen bryr seg om, da den ikke er en trespisende sopp.
Hvor normalt er det egentlig å opplevle kvalme på sopptripp? Jeg hadde en temmelig sterk virkning på 19 tørka flein, men kvalmen satt en demper på opplevelsen. Var ikke så kvalm at jeg måtte kaste opp, men den lå der gjennom hele trippen. Hjalp til en viss grad å prøve å ikke fokusere på den, og den forsvant gradvis mens jeg landa igjen. Må nevne at jeg ble ganske stressa i starten av trippen og var på grensen til å begynne å få badtripp, men klarte heldigvis å snu det ved å gå meg en lang tur i nabolaget. Mulig kvalmen kan ha hatt noe med det å gjøre? Var også flere timer siden jeg hadde spist.

Har lest litt om baeocystin (som finnes i spiss fleinsopp), og at dette muligens kan være grunnen til mageubehag når man spiser flein.
Sist endret av KreaDep; 24. august 2010 kl. 10:08.
Sopp er meget tungt fordøyelig med mindre man varmebehandler det, og det er nok det som gir kvalmen og mageubehaget som kan oppstå. Men det kommer an på matinntak på forhånd; å innta sopp på nesten tom mage gjør deg gjerne kvalm. Jeg har selv vært så kvalm at jeg ikke klarte å stå på spiss fleinsopp, men ved å forberede kroppen og magen litt for turen har jeg klart å unngå mye kvalme, selv ved store doser.
Sitat av Egget Vis innlegg
Holder meg heller til åkern der det av en eller annen grunn -bare- vokser flein (unntak med en eller to andre typer sopp, som ser helt annerledes ut)
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig. Det kan vokse mange typer sopp i åkre og på jorder, og enkelte kan likne mye på fleinsopp, i sær for et utrent øye.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
HOLD DEG LANGT UNNA NR. 3!
Dette må skrives så tydelig da det lignet utrolig mye på spiss giftslørsopp som er en av de giftigste soppene i Norge(og verden generelt), er du glad i livet så kaster du alle soppene, da den kan ha vært i kontakt med de andre.

Sånn ellers: Fleinsopp vokser ikke i skogen men på gress-sletter, beitemarker for dyr(hest, ku, sau) og andre steder der gress vokser. Hatten SKAL ha en spiss tupp/nippel før du i det hele tatt vurderer å plukke den som en nybegynner. Stilken er veldig tynn og ofte ikke rett men snor seg som en "s".
Vis hele sitatet...

JEG ER GLAD I LIVET!
hadde lagt de til tørking på litt dopapir over et magasin med en svart t-skjorte over, kasta hele dritten, t-skjorta og alt når jeg leste at det kan være en av Norges giftigste sopper
takk for svar!
Noen som vet helt sikkert hva fleinen lever i symbiose med?
Har googlet litt og funnet gress og en indikasjon på at det kanskje er eik og bjørk, så noe som vet?
Flein og trær har vel etter min erfaring ingenting og gjøre med hverandre. Speq her har vel foreslått at elver og bekker øker sjangsen, men i bunn og grunn vil jeg si fleinsoppen lever i symbiose med vilt gress, urørt mark, steiner, mose, bæsj og beitedyr!
kan jeg spørre en av dere eksperter om jeg har fått tak i fra plenen min er the real deal her ?

og hva isåfall skal jeg nå gjøre med det?tørke?hvor lenge og i hvilke omstendigheter?når funker det da best og hvor lenge varer effekten lagret i en boks ett sted.

vil dette være noe for en som sliter med nerver og depresjoner?hva er en dose?en stk?bare svelge den?må den tørkes?er virkningen "katastrofal"eller blir du bare litt dizzy og rolig

får ikke til bildet her,skal prøve å poste først å legge opp bildet etterpå
@ Downer: Jeg regner med at du snakker om flein...

Tørke: Legg dem ut over et avispapir i romtemperatur. Har funka fint før det. Tørk dem til de er tørre, sier seg selv.
Dose: Umulig å si. Det kommer an på hvor hardt du vil trippe og hvor potent soppen er.
Inntak: Svelge hel eller tygge først.
Virkning: Du blir nok laaaangt mer enn bare dizzy og rolig.
Nei, fleinsopp er ikke noe for en som sliter med psykiske lidelser.
Sitat av downer Vis innlegg
kan jeg spørre en av dere eksperter om jeg har fått tak i fra plenen min er the real deal her ?

og hva isåfall skal jeg nå gjøre med det?tørke?hvor lenge og i hvilke omstendigheter?når funker det da best og hvor lenge varer effekten lagret i en boks ett sted.

vil dette være noe for en som sliter med nerver og depresjoner?hva er en dose?en stk?bare svelge den?må den tørkes?er virkningen "katastrofal"eller blir du bare litt dizzy og rolig

får ikke til bildet her,skal prøve å poste først å legge opp bildet etterpå
Vis hele sitatet...
I tillegg til det Beis nevnte vil jeg minne på at det er en egen tråd for identifisering av fleinsopp i Rusmiddelforumets utvalge emner. Jeg vil også understreke det at du bør holde deg langt unna alle former for psykedelia om du sliter med den mentale/psykiske helsen din.
Man kan ikke bli straffet for innsamling eller oppbevaring av spiss fleinsopp for artsbestemmelse, eller av vanvare. Salg, eller bruk av soppen kan imidlertid bli straffet i Norge

http://no.wikipedia.org/wiki/Spiss_fleinsopp
Sitat av methewall Vis innlegg
Noen som vet helt sikkert hva fleinen lever i symbiose med?
Har googlet litt og funnet gress og en indikasjon på at det kanskje er eik og bjørk, så noe som vet?
Vis hele sitatet...
usikker på om den lever i noen symbiose. Kan være i en slags symbiose der ku avføring spiller inn? Der hvor Psilocybinsopper gjerne kose seg.
Jeg var ute og letet litt på et sted jeg vet det vokser, for noen dager siden. Dette var i Bergen, så vestlandet sin butikk er åpen nå. Lette i en vel 3 timer og fant 67 stk. fleinsopper. Ikke så veldig mange, men planen er ikke å ture før om 3 uker, så stikker vel å leter en gang til.

En vanvittig grei måte å avslutte sommeren på dette, synes jeg.
Har funnet flein i Sør-Trøndelag.