Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  636 155103
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Administrator
Pga flere oppfordringer den siste tiden skal jeg nå prøve å beskrive teorien bak hvordan man på egenhånd kan kultivere psilocybe-sopper med reltativt lave kostnader. Denne guiden er er ikke en oppfordring til å bryte de juridiske lovene som gjelder der du måtte befinne deg, men er ment som en informasjonskilde og en mulighet for folk til å diskutere meninger og erfaringer.

Psilocybin-innholdig sopp er ulovlig i Norge, men det finnes heldigvis fortsatt en del land som ikke har innført dette fascistiske forbudet. Derfor er det fortsatt mulig å dra nytte av disse kunskapene visse steder uten å bryte med lovverket. I tillegg kan kultivasjonsteknikkene overføres til en rekke andre sopper, som ikke er ulovlige her i landet.

Guiden er hovedsakelig basert på en tek som heter PF-tek, utviklet av Robert McPherson, (Psylocybe Fanaticus) som først ble publisert i 1992. PF-tek gjorde det mulig for hvem som helst å kultivere sopp med lett tilgjengelige materialer.



Innledning

Alle sopper er det vi kaller heterotrofe organismer. Det betyr at de lever av å bryte ned og fordøye organisk materie fra andre organismer, enten levende eller døde. De er altså ikke i stand til å dra nytte av energikilder som sollys, og trenger heller ikke noen form for lys ved innendørs kultivasjon. Dette gjør sopp-kultivasjon til en langt mindre ressurskrevende prosess enn for eksempel cannabis-kultivasjon, i og med at man slipper å bruke masse strøm og penger på dyre HPS-lamper.

Allikevel bør det nevnes at det lønner seg å gi soppen et par timer lys hver dag fra enkle lysstoffrør under frukningsfasen, bare for å etterligne de naturlige forholdene mest mulig. Psilocybe soppene er det som kalles photosensitive mushrooms. Det vil si at den bruker lys for å finne ut hvilken vei den skal vokse. Lys i det blå og ultrafiolette lysspekteret er det soppen reagerer på.

Mange sopper krever visse forutsetninger i form av næring for å kunne vokse. Enkelte andre er ikke så kresne, og gror villig på en rekke forskjellige substrater. Den mest dyrkede psilocybe-soppen, Cubensis, er en av disse, og gror godt på mange forskjellige næringskilder. I denne guiden tar jeg for meg et av disse mediumene. Alternative mediumer kan diskuteres etter hvert. Ingen av disse substratene er kostbare, så utgiftene til prosjektet går hovedsakelig på utstyr, og er engangsutgifter.

Mesteparten av soppens masse ligger under jorda/mediumet, og tar form av et tråd-lignende nettverk som heter mycel. Mycelet inneholder også psilocybin, men er ikke spiselig. For å gro frem fruktkroppene til soppen må vi først gro fram mycelet, så kultivasjonsprosessen består altså av flere deler:
  • Aller først må man forberede substratet og alt utstyret.
  • Så følger inokulasjonen, hvor man sprøyter sporer inn i gro-mediumet.
  • Deretter kommer inkubasjonsfasen, som er en tid hvor mycelet gror og sprer seg.
  • Så må man "Case", altså klargjøre mycelet for frukting.
  • Og til slutt har vi fruktingsfasen, hvor selve fruktkroppen til soppen gror opp - den vi spiser.

Det er få faste rammer når det kommer til sopp kultivasjon. De beste resultatene får du hvis du bruker hodet underveis, og tilpasser framgangsmåten mest mulig etter hvilket utstyr du har tilgjengelig. Det er mange teks/guider som ligger ute på nett. Det jeg gjorde var å lese en del av dem, for så å plukke ut de ideene jeg likte best, og legge til mine egne. Utstyrslista er basert på de innkjøpene jeg selv har gjort.



Utstyr:

Sporer - Kan kjøpes på internett eller gjennom bekjente. Sporer er ikke frø, og er derfor heller ikke forbudt i Norge.
Næring - brunt rismel fra helsekost butikk. Men her er det også mange andre alternativer.
Glass - Vanlige kjøkkenglass eller ildfaste former.
Vermikulitt - Finnes i dyrebutikker, brukes ofte til edderkopp-terrarier.
Steriliseringsvæske - Veldig godt å ha. Hydrogenperoksid for eks, og Antibak. Finnes på apoteket.
Varme-sterilisering - Trykkoker er best. En gryte eller en ovn kan nok også fungere, men anbefales ikke.
Sporesprøyte - Helt vanlig sprøyte med helst litt lange kanyler. (Apotek-vare)
Plasthansker - Også fra apoteket.
3 Bokser: To medium og en stor plastboks/kasse fra Clas Ohlson.
Varmeelement - Akvarievarmer - også i dyrebutikk.




Sterile omgivelser

Når man skal gro fram sopp eller mikro-organismer generelt er det svært viktig å ha sterile omgivelser. Man kan aldri få til det 100% uten å ha et skikkelig laboratorie, men man gjør så godt man kan. Grunnen til dette er at du skal lage gro-forhold som er perfekte for psilocybin-sopper, og som naturligvis også er perfekte for diverse fientlige organismer. Sporer av muggsopp finnes bokstavlig talt over alt rundt oss, og det samme gjør bakterier. Hvis disse får muligheten til å infisere mediumet vil hele prosjektet være ødelagt, og du må starte på nytt.

Begynn derfor med å vaske det området du jobber på godt. Kjøkkenbenken for eksempel, eller et bort. Bruk et så tørt og rent rom som som mulig. Det lønner seg også å bruke plasthansker og passe på at du ikke puster rett på utstyret ditt.




Gro-medium

Gro-mediumet, eller substratet er næringskilden til soppen. I dette tilfellet er det brunt rismel, men det kan som sagt være mye annet rart. Soppen trenger fuktighet for å vokse, så mediumet består også mye av vann. Mel og vann blir ofte veldig tett og hardt, så derfor blander vi også i noe som heter vermikulitt. Vermikulitt er et produkt laget av glimmer, som holder godt på vann. Det gjør at mediumet blir mye lettere, da fuktigheten suges opp i vermikulitten og frigis sakte ut i melet ettersom soppen vokser.

De ideelle forholdene mellom mel/vann/vermikulitt/ er omdiskutert, og har en tendens til å variere litt fra prosjekt til prosjekt. Det har mye med hva slags vermikulitt som benyttes, da den fine typen holder bedre på vann enn den grove.

PF-tek oppgir forholdene til 140 ml vermikulitt pr 40 ml brunt rismel. Vannet tilpasses på øyemål. Ha vermikulitten i en bolle og hell vannet over. Pass på at det ikke blir mer vann enn vermikulitten har kapasitet til å suge opp. I PF-tek står det også at du skal kunne se litt vann som renner til siden når du heller på bollen. Har du helt i for mye vann siler du det bare ut igjen. Når miksen ser bra ut blander du i melet og rører godt om.




Glass/Form

Mediumet skal nå legges i glass. Standard PF-tek bruker vanlige drikkeglass. Disse må ha en hals som er bredere enn bunnen i glasset, for at mycel-kakene skal kunne gli fint ut når inkubasjonen av substratet er ferdig. Fyll glassene godt opp, men la det være igjen en cm med luft på toppen som du fyller opp med tørr vermikulitt. Ikke pakk substratet hard sammen, det skal være luftig og lett. Pass også på at det ikke ligger noe substrat på kanten av glasset da dette kan føre til kontaminasjon.

Så trenger vi lokk på glassene. Det vanligste er å bruke sølvfolie og sette flere lag stramt oppå hverandre. Dette er en del av prosjektet hvor det lønner seg å bruke huet. Her er det flere forhold som spiller inn, og som er med på å avgjøre hva slags materialer som er best å bruke. Noen av de materialene jeg selv brukte fikk jeg fra en farmasøyt, og kan derfor være vanskelig å oppdrive. Men det er uansett masse brukbare alternativer.

For det første er det viktig at lokket, hva nå enn du bruker, sitter godt på glassene. De skal ikke slippe inn fremmede sporer og miko-organismer, men må samtidig kunne tilby en ventilasjon for at glassene ikke skal sprekke av trykket under varme-steriliseringen. Sølvfolien gjør denne jobben relativt godt. Den sitter greit på glasset, men ikke så stramt at det ikke kan komme luft ut.

Problemet med folien er at den kan slippe mye luft inn igjen når substratet kjøles ned, som inneholder skadelige organismer. Et glass med et skikkelig lokk ville ikke gjort dette, men da må man igjen løse problemet med ventilasjonen. Den beste løsningen er kanskje å finne glass med et skikkelig lokk, lage et lite hull i lokket, og sette inn et syntetisk filter. Et materiale som ikke danner gro-bunn for mugg, som slipper gjennom luft, og som stopper alle partikler.

Så må man også kunne stikke hull på lokket med en sprøyte. Dette er ikke noe problem med folien, men kan være vanskelig med et hardt metall-lokk. Når man trekker sprøta ut av lokket blir det et lite hull igjen. Dette hullet er en potensiell inngang for fremmede mikro-organismer, og bør tettes med en gang. Jeg løste dette problemet ved å legge en tynn gummiaktig film mellom lagene av folie. Sprøytespissen gled fint gjennom, og når jeg trakk den ut, lukket filmen igjen hullet med en gang.


Det er også flere andre muligheter enn å bruke glass. Ulempen med glass er at mycel-kakene får en form som gir dem lite overflate i forhold til masse. Jo mer overflate, jo flere sopp-frukter vil dannes av mycelet. Løsningen er ofte at man kutter opp mycel-kaken i skiver, og legger de utover i kassen som pepperoniskiver på en pizza. Dette er en del av det som kalles casing, som jeg skal komme tilbake til senere.

Når man kutter opp kakene slik, utøver man små skader på nettverket i mycelet. Det ideelle ville vært om kakene kom i former som allerede hadde store overflater. Derfor lette jeg etter ildfaste former som var store og flate, og som samtidig passet oppi tykkokeren min. Med disse flate kakene slapp jeg å kutte opp mycelet. Det går også ann å bruke noe som heter stekeposer. Det er gjennomsiktige plastposer som er til å tilberede mat i ovnen med. Disse har jeg ikke prøvd selv, men de skal visst funke bra.




Varme-sterilisering

Når substratet er på plass i glasset/formen/posen, skal det steriliseres. Dette gjøres ved hjelp av høye temperaturer. En trykkoker fyllt med vann oppnår lagt høyere temperaturer enn en vanlig gryte, og er derfor å foretrekke. Har du ikke tilgang på en trykkoker kan du prøve en gryte, men da må du regne med at det kan være sporer og bakterier der inne som overlever behandlingen. Har også lest, her på forumet blant annet, at det skal fungere å bruke ovn også. Men det har jeg ingen personlig erfaring med. En ovn utsetter glasset for en langt mer direkte varme, og kan lettere svi og skade både glass og substrat.

Fyll eventuelt trykkokeren med ca 3 cm vann. Det er viktig at det ikke blir for mye, for da vil det renne inn i glassene og ødelegge vannbalansen i substratet. Varm det sakte opp for å unngå at glassene sprekker, og la det hele stå og koke i en snau time. Så skal det hele avkjøles, i helst 5-6 timer, gjerne lengre.




Sporesprøyter og inokulasjon

Jeg var så heldig å få sporene mine ferdig pakket i sprøyter. Har du kjøpt et sporetrykk på internett må du skrape sporene ned i 100& sterilt vann, som for eksempel batterivann, og suge små porsjoner inn i spøyta. Det er nå det er viktig å ha sterile omgivelser. Bruk hansker, og gjerne noe forran munnen også. Pass på at stedet du jobber er vasket, og tørk gjerne over benken med hydogenperoksid og antibak. Brenn tuppen av nåla i en gass-flamme og la den kjøles av. Det gjør den fort. Rist deretter sprøyta, og sprøyt sporene ned gjennom lokket. Fordel det litt rundt i substratet ved å bevege på nåla og gjerne stkke flere steder. En lang kanyle sprer bedre enn en kort. Pass på at hullet etter sprøytespissen dekkes til med en gang, enten av et lag med folie eller noe annet.




Inkubasjon

Glassene/formene er nå klare for inkubasjon, altså spredningen av mycel i substratet. Til dette er det godt å ha et inkubasjonskammer. Kammeret er lett å bygge, men du bør naturligvis gjøre det på forhånd. Inkubasjonskammeret skal sørge for at mycelet får den ideelle varmen mens det vokser. Dette er ca 30 grader, men i og med at mycelet produserer varme i seg selv bør temperaturen i kammeret ligge noe lavere. Hvis du klarer å holde den på ca 25-27 grader så vil du få gode resultater.

Inkubasjonskammeret består av to bokser. En liten og en stor. Legg akvarie-varmeren oppi den store boksen og still den inn på 27 grader. Varmeelementene kommer i forskjellige størrelser, så pass på at du kjøper en som har kapasitet til å varme opp like mye vann som du skal bruke. Er du usikker så velg et stort element.

Legg så 4 treklosser/murstein el lign. i bunnen av boksen og sett den lille boksen oppi disse. Sett substrat-glassene inni den lille boksen og fyll den store med vann til vannet stiger opp mellom boksene. Skru deretter på varmeelementet.Det er viktig at selve elementet ikke er i kontakt med noe annet enn vannet, spesielt ikke plastboksene da de kan smelte.

Husk at du av og til må fylle på vann i og med at det sakte vil fordampe. Sørg alltid for at varme-elementet er omgitt av vann. Dekk så til begge kassene med et teppe for å holde på varmen og beskytte mot lys.

Mycelet begynner nå å vokse =) Det tar ca tre uker før det er ferdig utviklet, men ikke nødvendigvis. Det kan ta mer enn tre uker, eller også så lite som to, avhengig av hvor stabil og god temperaturen er. Se på glassene av og til, de er ferdig når det hvite mycelet har dekket alt substratet. Hvis mediumet er kontaminert vil du lett kunne se det. Blå-grønn muggsopp er en vanlig infeksjon, og det samme er rød-røsa bakteriekolonier. Hvis du oppdager et glass som er infisert av fientlige organismer må dette bare fjernes og innholdet kastes.

Når substratet er ferdig kolonisert skal man senke temperaturen til ca 21 grader. Da iverksettes en prosess i mycelet som danner små "pins", eller små klumper. Dette er begynnelsen på fruktingen. Disse små klumpene utvikler seg så til bittesmå soppfrukter, og nå du ser dette er det på tide å slippe soppen ut av glassene. Denne utviklingen kan ta alt fra en til fire uker, avhengig av hva slags gener du har, men som regel går det på under to uker.
Sist endret av mentalmelt; 14. september 2009 kl. 19:18.
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Casing

Nå er det tid for å case mycelet. I en standard PF-tek står det ikke noe om å lage større overflate på mycelet. Der lar man simpelt hen mycel-kakene frukte slik som de er. Hvis du har brukt kjøkkenglass er det nå du skal ta kakene ut og kutte dem opp i skiver. Bruk hansker, og pass på at de ikke blir for tynne. Hvis du har brukt glass eller stekeposer som har store overflater, som for eksempel en grateng-form, trenger du ikke kutte i mycelet.

Finn fram den andre lille boksen og steriliser den med hydogenperoksid. Steriliser også fuktet vermikulitt på samme måte som med substratet og la det avkjøles. Legg så et lag med fuktet vermukulitt (eller noe annet) i bunnen av fruktingsboksen og spre platene med mycel oppå dette. Deretter legger du et tynt lag med fuktet, sterilisert vermikulitt oppå dette igjen. Mycelet ligger nå mellom to fuktige lag. Dette er den enkleste formen for casing hvis du ikke har tilgang til andre materialer.

Du kan (og bør) også bruke andre materialer enn vermikulitt til bunnen av casingen, som for eksempel kokos eller jord. Bare pass på at alt er sterilisert. Vermikulitt i bunnen av casingen blir gjerne alt for fuktig og tett, og er egentlig ikke spesielt godt egnet.

Det er mange som legger noe som heter perlitt i bunnen av boksen, noe som antageligvis er det aller beste å bruke. Perlitt er et vulkansk glass som gir en luftig og fin balase, og sørger for at mycelet verken blir for fuktig eller for tørt. Det anbefales å skaffe seg dette.

Det øverste laget av vermikulitt kan lett tørke ut, så det lønner seg å passe på, og kanskje av og til sprute på litt sterilt vann. Ha gjerne et lokk på boksen, men åpne det et par ganger om dagen slik at det ikke blir for tett og fuktig.

Frukting

Når soppen så begyner å frukte tar den alt fra 2 til 5 dager før de er store og hattene åpner seg. Soppene kommer i noe som kalles flush. Det betyr at når de fleste av soppene har åpnet hattene sine skal alle høstes. Til og med de bittesmå som ikke har åpnet hattene. Alle skal med, slikt at neste flush kan sette i gang, noe som skjer ca en uke etter høsting. Du kan regne med å få ca 4 slike flush.


Ferdig =)

Sånn, det var det jeg hadde i huet om soppkultivasjon for øyeblikket. Det er sikkert mye å legge til, for det begynner å bli en stund siden jeg har drevet med dette her, så om noen har noe de vil si, eller om det er noe de mener jeg har forklart dårlig eller til og med feil, så må dere for all del komme med innspill. Sikkert mange gode hoder fra norshroom og lignende her.

I tillegg er det en hel del ting man kan gjøre for å forbedre resultatene sine, men det orker jeg ikke å gå inn på nå. Det kan jo eventuelt tas opp i en diskusjon..
Sist endret av mentalmelt; 28. april 2009 kl. 20:40.
Wow. Her har du gjort deg flid. Egen forumtek er stas, takk så mye.
Dette her var fantastisk mentalmelt, virkelig fantastisk. Et stort bidrag til forumet, som vi alle bøyer oss i støvet for. Tusen takk.
Virkerlig fin post!
Tusen takk!
Tusen takk for en veldig lærerik tråd!
Kp til deg, blir muligens til å ha nytte av denne.
Spread the knowledge, mentalmelt. Props til deg!
Bra tråd! La den like godt inn her med en gang.
Yeah Thanks =)
Får sopper i magen bare av å lese om det..
fantastisk, mentalmelt! helthelt fantastisk!
Digital nomade
trippy's Avatar
Drit bra du får KP når jeg får nye Nå blir det sopp på meg. Beste posten på lenge her på forumet, STÅ PÅ!
Flott guide, takk!!!
Yes, dette var konge, likte spesielt hvordan du forklarer din egen metode på å kutte opp kaken før man caser. KP

Er ikke noen som kan sende meg en pm om de har noen sporer å avse da? Har kanskje noe i bytte?=) Hadde vært kult gjort i såfall=)
Sist endret av LoveToGrow; 26. september 2007 kl. 09:39. Grunn: Kom på en liten ting=)
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Bra jobba! *KP*
Man har også en kjekk videotutorial på youtube, som kan være verdt å sjekke ut: http://www.youtube.com/watch?v=ZHJQrsZFQdE
Jeg lurte altså på en liten ting ja, er det mulig å bruke et et glass som ikke er 100% kolonisert til å "spawne" andre glass med sterilt substrat? Glasset er for tørt og må uansett åpnes for vannpåfyll, vil ikke faren for kontam. være den samme?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Det er fullt mullig å pirke ut en bit mycel og legge den ned i et annet glass ja. Bare bruk en steril pinsett og være kjapp men forsiktig, så går det nok bra.

Faren for kontaminasjon er jo alltid til stedet når glasset åpnes før mycelet har spredd seg skikkelig, men om du uansett skal åpne det så, kjør på =)
Takk, ja jeg må nesten det, siden det har forsvunnet alt for mye fuktighet og glasset har begynt å slakke farten=/ Da vet man det=)
▼ ... over en uke senere ... ▼
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Hvordan gikk det med glassene LoveToGrow?

Holdt det første seg sterilt?
Og hva skjer med glasset som du "spawnet"?
Alt holdt seg sterilt. Glassene har det kjempefint, de som ble spawnet koloniserer seg 70-80% raskere enn de glassene som ble injektet med sporer.

Jeg vet ikke om dette kan stemme, men jeg har funnet et "triks" som jeg mener er med på å holde ulumskheter i sjakk.

Mitt triks er så enkelt som å gjøre alt på et avlangt plastlokk, som originalt hørte til en oppevaringsboks. Kan også bruke lokket til en hvilken som helst plastboks, bare pass på at det er noen deler av lokket som er dypere enn resten(se bilde). Jeg heller et tynt lag med Antibac i fordypningene i lokket, som fordamper konstant mens jeg holder på med glassene.

Noen som kan bekrefte/avbekrefte om dette bare er placebo effekt i hodet mitt siden alt gikk knirkefritt??
Nå vet ikke jeg så mye om Antibac, men det hørtes ut som et godt triks. Genialt om det er dette som skal til for å holde bakteriene vekke på en enkel måte!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det vanlig at mycellen begynner å vokse i bunnen av glasset? Har stått i 4 dager nå, og det har begynt å gro der.
Helt normalt, så lenge du har brukt en sporesprøyte, hvis du kjører pf-tek er det ikke mye du kan gjøre med det, men bruker du en litt annen type substrat som, pokorn, fuglefrø o.l. kan glasset ristes for å spre mycellen bedre og glasset vil koloniseres fortere.
takker for svar. ble litt usikker da jeg så det
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Mycelet begynner å vokse fra hvor enn sporene dine ligger i glasset. Så om du enten har sprøytet sporene inn nederst, eller om de har funnet veien ned til bunnen selv, så vil de begynne å danne mycel der først. Så sprer det seg gradvis til resten av glasset..
Sitat av Aztro
Vis hele sitatet...
Denne virket veldig enkel og grei. Jeg liker utviklingen. Om noen år kan vi kanskje kjøpe slike på qxl ol.

Ser at denne ikke blir shippet til andre steder enn statene. Hadde slike blitt produsert i Norge, hadde nok veksten av soppkultivasjon økt betraktelig. Eneste som mangler er billige trykkokere så er vi der
Ser jo også at de ikke sender den utenfor USA. Men det var heller ikke spørsmålet mitt.

Har fått i gang en dialog med selgeren angående dette btw.

god kveld
Tenkte jeg skulle prøve denne på Shiitake eller noe annet eksotisk noe... Når jeg steriliserte glassene, forsvant mye av rismelet ned i bunnen av glasset. Er fortsatt en del rismel innimellom vermakulitten, men i bunnen er det nesten helt tett med mel. Har jeg bæsja på leggen her eller? Lurer på om jeg var litt vel grundig med steriliseringa skjønner dere

Edit: Bare et lite tips, på Nille selger de små flasker med steriliseringsgel til hendene for ti spenn. Bare gni det inn som håndkrem og du er good to go

Edit2: Når det gjelder det selskapet som selger ovennevnte shroomkit, er det ikke mye positivt å høre om dem. University Scientific Corporation, som de heter, står bak fadeser som sporebank.com og sporeshop.com. De er kjent for å ikke sende det de lover, sende sporeprøver som ikke er merket med artens navn (!) og til og med selge sporesprøyter som ikke har vært skikkelig forseglet (ergo er kontaminert). Etter å ha lest så mye dritt om dem på så mange forskjellige steder skal ihvertfall jeg holde meg langt unna.
Sist endret av capo420; 1. november 2007 kl. 02:01.
Fin guide, men vermikulitt lukter rart og er litt ekkelt siden det har blitt funnet asbest i det. Selv om det sikkert er helt trygt å bruke, ville jeg heller anbefalt å bruke popkorn eller fuglefrø. Da trenger man casing. Til matsopp ville jeg aldri vurdert vermikulitt, siden lukten etter min smak er uapetittelig.
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
capo420:
Uten at jeg kan si det med sikkerhet, så høres ut som om du har for mye vann i glassene dine. Eventuelt at det har lekket vann inn under varmesteriliseringen. Kan også hende de har stått for lenge til koking som du sier. Åpne de opp, bland på nytt og prøv igjen =)
Sitat av hampus
Fin guide, men vermikulitt lukter rart og er litt ekkelt siden det har blitt funnet asbest i det. Selv om det sikkert er helt trygt å bruke, ville jeg heller anbefalt å bruke popkorn eller fuglefrø. Da trenger man casing. Til matsopp ville jeg aldri vurdert vermikulitt, siden lukten etter min smak er uapetittelig.
Vis hele sitatet...
Hmm... Den jeg bruker lukter absolutt ingen ting. Det eneste minuset er at det er bilde av en kjempediger edderkopp på pakka.
Sitat av capo420
Hmm... Den jeg bruker lukter absolutt ingen ting. Det eneste minuset er at det er bilde av en kjempediger edderkopp på pakka.
Vis hele sitatet...
Jeg overdriver kanskje litt. Men popkorn-metoden skal visst gi bedre resultater, også slipper man å tenke på blandingsforhold og den slags, det er bare å koke frøene, ha dem på glass og sterilisere. Fuglefrø er visst enda bedre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lite aktivitet på denne tråden. Er det ingen som gror sopp? Hadde vært nice med noen growlogger med bilder og greier.
▼ ... noen uker senere ... ▼
SWIM (Someone Who Isn't Me) har fått tak i Golden Teacher-sporer (cubensis strain) og prøver seg på første dyrking (yay!). Er det noen som har erfaring med å dyrke denne strainen? Det har nemlig vært litt vanskelig for henne å få tak i skikkelig info spesifikt for Golden Teacher, men det var nå engang denne hun ville ha...

Derfor et par spørsmål:

1. Pga. mye førjulsstress og reising, har hun utsatt fruktingen av mycelet så lenge som mulig. Planen er nå å sette prosessen i gang i romjula. Det vil si at det har gått halvannen måned fra injisering til "utplanting". Dette er helt OK, skyldes dårlig tid, noen nybegynnerfeil og lite penger til ekstrautstyr. Et par av glassene er ikke helt kultivert engang. Men selv ikke de to glassene som ble kolonisert med en gang har igangsatt pinning (egentlig heldigvis). Det ble forsøkt å sette dem i lys og også i kjøleskap over natta. Pinner GT som andre cubensis-strains, eller er den treg? Bør jeg få i gang synlig pinning før jeg setter igang frukting, eller kan det gå greit uten?

2. Er det noen som sitter på erfaringer ang. temperatur og luftfuktighet for GT? SWIM har fått fancy måledings til jul, og kan endelig gjøre dette skikkelig


På forhånd takk!
Jeg har ikke erfaring med Golden Teacher, men det er så vidt jeg vet ganske liten forskjell på Cubensis variantene når det gjelder vekstforhold, og derfor ikke nødvendig med spesifikk strain-info..

Du kan fint sette i gang med frukting selv om du ikke ser pins. Selv har jeg pleid å smuldre opp kakene og lage casing (noe jeg anbefaler), latt denne stå og kolonisere i mørke et par dager, og så brukt 12 timers lys. Da har det dukket opp pins innen en ukes tid hvis jeg ikke husker feil.

Vanlig romtemperatur går helt fint. Prøv å holde luftfuktigheten mellom 85 og 95%. Luft hver dag, bruk en sprayflaske med vann og ha en liten sprekk i terrariet så går nok alt som det skal. Å dyrke sopp er enkelt! Shroomery har svar på alt..
Sitat av hampus
Jeg har ikke erfaring med Golden Teacher, men det er så vidt jeg vet ganske liten forskjell på Cubensis variantene når det gjelder vekstforhold, og derfor ikke nødvendig med spesifikk strain-info..
Vis hele sitatet...
Sant nok, men leverandøren anbefaler temp og fuktighet for de fleste andre strains. De varierer med noen (få) grader. Golden Teacher har vedkommende ikke nok erfaring med til å si noe sikkert, sier han, derfor jeg spør. Men herregud, om mycelet er så sterkt etter den mishandlingen de har vært utsatt for tror jeg ikke det skal bli noe problem
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei lurte på når man har spore prints, åssen får de til sprøyte eller er det nødvendig?
btw hvis det har noe å si så skal jeg bruke p-ftek
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Du skraper litt fra printet opp i en beholder med sterilisert vann, og trekker så dette opp i en sprøyte. Pass på at alt du bruker av utstyr er så sterilt som over hodet mulig..
kay ca å mye må oppi da?
hvor mange sprøyter får man ut av 1 print?
Nå har jeg på mystisk vis klart å få tak i en growbox som ble åpnet på fredag. Kommer til å rapportere hvordan det går. Forhåpentligvis vil man kunne se tegn til vekst på torsdag/fredag.
Etter å ha finkemmet Oslos helsekostbutikker forgjeves i min søken etter brunt rismel, kom jeg over Landlords Kokosmasse til kr. 9,- på rema, og lurer derfor på om dette er egnet som næring i substratet mitt?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Nå har jeg ingen erfaring eller førstehåndskunnskap om akkurat dette Slaktern, men jeg tror allikevel ikke kokos er så veldig næringsrikt eller egnet som substrat.

I sammenheng med cannabiskultivasjon må man ihvertfal tilsette en del flytende næring hvis plantene står i kokos, og det eneste jeg vet med sikkerhet at kokos brukes til i soppkultivasjon er som casing.
Trodde jeg hadde sett det brukt som næring, men er mulig det var som casing da. Det var de 9,- ut vinduet...

Så på fungifun nå at det står man kan bruke hvete- eller rugmel istedet for BRF, med samme resultat. Syntes det var rart at det står man skal bruke BRF da, siden det jo tydeligvis er veldig vanskelig å få tak i. Har du noen erfaring med bruk av hvete- eller rugmel istedet for BRF?
Sist endret av Slaktern; 26. februar 2008 kl. 22:49.
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Nope, men har aldri hatt noe problem med å få tak i brunt rismel i Oslo. Prøv Helios på Majorstua for eksempel, har ikke vært innom der på en stund nå, men de hadde ihvertfal masse av det i fjor.

Hvete og rug funker nok greit, men sikkert ikke like bra. Neste gang skal jeg imidlertid prøve popkorn selv, synes det høres veldig interessant ut =)
Sist endret av mentalmelt; 27. februar 2008 kl. 17:32. Grunn: skrivef.
Har hørt om flere som bruker popkorn på shroomery, men tror jeg overlater de mer avanserte metodene til jeg har litt mer erfaring. Dog er jeg veldig intressert i få mest mulig sopp ut av arbeidet mitt, og vurderer om jeg skal knuse kaken og case de, istedet for å bare kutte de opp. Er det noe spesielt vanskeligere å knuse de for så å case? Evt. om det er større sjanse for kontaminasjon?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Det kommer nok helt ann på hvordan du knuser de, men så lenge du kun bruker sterilt utstyr og er rask og forsiktig så skulle det vel gå fint. Du kan jo for eksempel putte de i en steril fryse eller stekepose og knuse de inni den.

Har dog fått intrykk av at det ikke er så gunstig å bryte mycelet altfor mye opp da dette vil skade trådene i mycelnettverket og redusere soppens evner til å danne frukter..
Sist endret av mentalmelt; 26. februar 2008 kl. 23:46.
kay ca å mye av en print må oppi en sprøyte?
hvor mange sprøyter får man ut av 1 print?
og hvor mange glass ca får man ut av en sprøyte?
takker for svar, stoners
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
I aint no god damn stoner..

Du skraper bare bittelitt oppi så du så vidt kan se at det flyter noen små partikler rundt inne i sprøyta. Sporene er helt mikroskopiske, og du trenger ikke store mengder pr sprøyte, men du må uansett ta det på øyemål.

Resten av spørsmålene finnes det vel egentlig ikke noen fasitsvar på, det hele kommer ann på hvor stort printet er, hvor store sprøytene er, og hvor store glass man bruker.