Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Burde freak.no oppdatere til et mer moderne utseende på forumet?
Ja 45 17,51%
Nei 212 82,49%
Stemmegivere: 257. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  61 4884
Jeg tenker da på et mer moderne utseende på forumet slik som kvinneguiden og diskusjon.no

Hva tenker dere om det?

Eller er det selve stilen med freak.no at det skal være gammeldags og litt "undergrunn" aktig?
Kvinneguiden og Diskusjon sitt format er bare stressende å forholde seg til synes jeg. Mye mer glad i oposettet her på Freak. Mer oversiktlig. Lettere å bla i gamle tråder også.
Psykisk ustabil
La det være, vær så snill..
Freak skal jo se ut som noe jævla herk! Ikke kom her og påstå at Freak er utseendemessig utfordret!
Sitat av GromseBermen Vis innlegg
Freak skal jo se ut som noe jævla herk! Ikke kom her og påstå at Freak er utseendemessig utfordret!
Vis hele sitatet...
Alltid kult å drite på folks ulønna dugnadsarbeid når man har fuck-all å vise til selv..

Nå er det riktignok en del år siden forumet fikk seg en grafisk overhaling men det er fremdeles folk som har lagt ned timer i frivillig arbeid for at siden forumet skal være okei å bruke så kanskje hold oppkastet ditt for deg selv?

Det er som i det ordtaket; Om du ikke har noe pent å si, føkk off
Nei. Nei, nei og nei, please don't.

Og oppsettene på de to forumene du nevner er hvertfall shtøgt. Heller ikke spesielt moderne. Rotete, irriterende fonts, bråkete design på alt (og innhold, ikke minst).

En av grunnene til at freak får mange klikk av meg er fordi oppsettet er on point og cleant. Du vet hva du får, det er ikke fullt av rot med forskjellige fonts og størrelser og piss og møkk.
Det er ikke gammeldags, det er behagelig for øya og enkelt å lese.
<3
Nei, freak gjør ikke vondt i øynene av å lese pluss slipper å sortere så mye unødvendig informasjon, dog alltids vært fan av eldre grafikk, lei av masse tull mange nye nettsider gjøre når de endrer grafikk. Dog hvis du har kommet over de sidene først så er det jo ikke helt forunderlig at man fotrtrekker de da mest brukstid.
Nei.

Men litt justeringer her og der hadde ikke gjort noe. Hadde for eksempel vært veldig velkomment å få inn funksjonen hvor man automatisk detter ned til siste uleste innlegg når man klikker seg inn på en tråd man har lest i før (som registrert bruker)
Sitat av yAWN Vis innlegg
litt justeringer her og der hadde ikke gjort noe. Hadde for eksempel vært veldig velkomment å få inn funksjonen hvor man automatisk detter ned til siste uleste innlegg når man klikker seg inn på en tråd man har lest i før (som registrert bruker)
Vis hele sitatet...
Den funksjonen er her. Du trykker på nedoverpila foran trådtittel. Da faller du ned til siste uleste innlegg i tråden.

Sist endret av celtseus; 3. mars 2024 kl. 22:02.
Sitat av something Vis innlegg
Jeg tenker da på et mer moderne utseende på forumet slik som kvinneguiden og diskusjon.no

Hva tenker dere om det?

Eller er det selve stilen med freak.no at det skal være gammeldags og litt "undergrunn" aktig?
Vis hele sitatet...
Husker for 15 år siden når vi brukte å være her inne. Ser akkurat helt likens ut. Men det er noe nostalgisk over det.
Sitat av Flemming Vis innlegg
Husker for 15 år siden når vi brukte å være her inne. Ser akkurat helt likens ut. Men det er noe nostalgisk over det.
Vis hele sitatet...
Forumet har sett ut som dette siden 2016. For 15 år siden så det slik ut:

https://web.archive.org/web/20101130...tp://freak.no/
Jeg stemte nei og det er jeg ikke redd for å si.
Om forumet bytter design kommer jeg til å slite med å bruke det, så gjærnedød er jeg.
Fuck Mr. Plod!
du har jo masse kule stiler å bytte til



nei, ikke endre på freak da stikker jeg
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Forumet har sett ut som dette siden 2016. For 15 år siden så det slik ut:

https://web.archive.org/web/20101130...tp://freak.no/
Vis hele sitatet...
Gode gamledager! Make freak greit igjen!
Synes det er bra som det er. Behagelig for øya.
Synes formatet er bra jeg. Enkelt, lettlest og oversiktelig.
Bra som det er-se kordan det gikk med reddit etter oppdatering for nokre år sia.

Der injiceres reklame mellom hvert innlegg og lager brukeropplevelsan som forventa helt r*va.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Brukeropplevelsen på mobil kunne imidlertid vært bedre.
Det eneste jeg savner er at man får et varsel når noen har svart eller sitert innleggene mine.
Det hadde gjort det lettere å ha litt lengre dialog i de trådene man deltar i.
Tror at folk på generelt grunnlag er lite begeistret for forandring. Freak har jo etablert seg som et forum med ''klassisk'' UI så jeg ser ikke for meg at det skjer så mye på den fronten med det første.
Design messig så syns jeg forumet ser kjempe bra ut, og det burde beholde sin visuelle identitet. Det er derimot en del ting jeg mener freakforum burde ha implementert for lenge siden funksjonalitets messig. Av det som ikke har blitt nevnt til nå i denne tråden så tenker jeg hovedsakelig på følgende:
  • Punktlister i innlegg: "avansert redigering" etterfulgt av pop-up vindu spam per element er komisk tungvindt sammenlignet med å bare parse "*" / "1." symboler automatisk på serveren. Dette er et løst problem.
  • Selvbetjent endring av nick: At man ikke kan endre brukernavn / deaktivere brukeren sin uten å kontakte en administrator er galskap. Dette burde være på plass for lenge siden. Legg på en tidskontroll på 1 eller 2 år mellom hver gang en bruker kan endre nick så blir det ikke misbrukt heller.

Med det sagt: Jeg har ikke innsyn i hvordan freakforum er bygd opp rent teknisk, så det kan godt være gode grunner til at funksjonaliteten jeg nevner er vanskelig å implementere.
Sist endret av Juicekongen; 4. mars 2024 kl. 16:32.
Ser helt fint ut, gjort det enklere med opplasting av bilder, kanskje? Stadig folk som sliter med det.
Behold designet! Veldig oversiktlig og lite mas. Akkurat sånn et forum bør se ut.
kan de som er moderator gjøre som man kan velge hva man får når du trykker på nye innlegg at man kan slippe å få opp rus/rusmidler for jeg er skikkelig lei å bare se at rus kommer på innlegg.

det jeg mener er at man kan gå på innstilinger å velge va man kan se og ikke
De 20 som stemte ja må være undercover agenter fra flasback for hele brukerbasen kommer til å flytte seg dit hvis det hadde skjedd.

Enig med Fraktalist om det med varsling da.
Sist endret av putinerdritt123; 5. mars 2024 kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Selvbetjent endring av nick[/b]: At man ikke kan endre brukernavn / deaktivere brukeren sin uten å kontakte en administrator er galskap. Dette burde være på plass for lenge siden. Legg på en tidskontroll på 1 eller 2 år mellom hver gang en bruker kan endre nick så blir det ikke misbrukt heller.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i å deaktivere en bruker?

Ellers helt enig i forslagene.
Liker forumets utseende som det er, men det er en ting jeg savner veldig som jeg er vandt til
å ha på andre forum jeg bruker, rett og slett funksjonen som at man kan trykke på en tråd,
og forumet husker hvor jeg var i tråden sist jeg var innom..

Slitsomt å måtte bla seg gjennom alt hver gang isteden for at man bare kommer der man var sist,
men når det er sagt, så har jeg null peiling på hvor lett/vanskelig det er å implementere noe sånt..
Sitat av FeilFreak Vis innlegg
Liker forumets utseende som det er, men det er en ting jeg savner veldig som jeg er vandt til
å ha på andre forum jeg bruker, rett og slett funksjonen som at man kan trykke på en tråd,
og forumet husker hvor jeg var i tråden sist jeg var innom..

Slitsomt å måtte bla seg gjennom alt hver gang isteden for at man bare kommer der man var sist,
men når det er sagt, så har jeg null peiling på hvor lett/vanskelig det er å implementere noe sånt..
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du mener med hvor du var sist, men hvis du mener at du ønsker å bli ført til førte nye innlegg, så har celtseus allerede forklart hvordan du gjør det lenger opp i tråden her.
Sitat av FeilFreak Vis innlegg
Liker forumets utseende som det er, men det er en ting jeg savner veldig som jeg er vandt til
å ha på andre forum jeg bruker, rett og slett funksjonen som at man kan trykke på en tråd,
og forumet husker hvor jeg var i tråden sist jeg var innom..

Slitsomt å måtte bla seg gjennom alt hver gang isteden for at man bare kommer der man var sist,
men når det er sagt, så har jeg null peiling på hvor lett/vanskelig det er å implementere noe sånt..
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å trykke på den pila ned foran innlegget.
Hehe my bad, mente akkurat det gakkgakk ga svar på �� den funksjonen har gått meg hus forbi ����x♂️


Edit: får vist ikke til emoji funksjonen heller hehe
Sist endret av FeilFreak; 6. mars 2024 kl. 03:29.
Kanske burde vært mulig med støtte for LaTex i tilfelle man vil skrive in pent formaterte matematikkoppgaver man vil ha hjelp med?
Men skjønner det kanskje ikke er noe enkelt å få til.
På generell basis ser jeg altfor ofte at GUI endres helt uten at det bringer noe nytt i form av forbedret funksjon eller substans om du vil. At utseende og eller layout på en webside endres just because none kreative sjeler fikk gehør er jeg egentlig litt imot.

For altfor ofte så skaper slike endringer problemer for mange brukere. Og altfor ofte så endres ting slik at det blir mindre brukervennlig. Feks at ting som kunne løses på 1 klikk tidligere plutselig tar 2 eller 3.

En kan gjerne freshe opp - om en klarer beholde funksjonaliteten, men for ofte ofres den for keiserens nye klær og det er bare trist. Dessverre viser det ofte at ledergruppene er for distanserte fra IT, evt. at de faller for buzz word og siste hype uten å klare å tenke brukervennlighet samtidig.
Psykisk ustabil
Når det er nevnt, footeren er fucka på iPhone (Chrome), diverse knapper overlapper.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tenker Freak, døende og basert på eldgammel ihjelhacket programvare som det er, antakelig har sett sin siste overhaling eller større nye feature.

Særlig lite sannsynlig virker det å tilpasse ting til mobil, tenker forumprogramvaren er fra før "alt må være mObIlE FiRsT"-æraen (før kristus for den saks skyld ) slik at noe sånt måtte blitt utviklet fra scratch.
2pac alive in serbia
Sitat av robhol Vis innlegg
Tenker Freak, døende og basert på eldgammel ihjelhacket programvare som det er, antakelig har sett sin siste overhaling eller større nye feature.

Særlig lite sannsynlig virker det å tilpasse ting til mobil, tenker forumprogramvaren er fra før "alt må være mObIlE FiRsT"-æraen (før kristus for den saks skyld ) slik at noe sånt måtte blitt utviklet fra scratch.
Vis hele sitatet...
Synes mobilinterfacet er dødsbra. Forum softwaren er nok modernisert. Bruker sikkert en av de eldre populære forumsoftwarene som enda får oppdateringer og support enda
Virker som om mange klager over manglende funksjonalitet i forumet, så da er det kanskje verdt å nevne et par ting:
  • Ved å trykke på "hamburger"-knappen øverst for å åpne menyen, og velge "Nye i deltatte tråder" får man opp en liste over tråder hvor man har et innlegg fra før, og hvor det har kommet nye innlegg siden sist.
  • Man kan trykke på de blå pilene ved en tråd for å komme til siste uleste innlegg. Dette fungerer også for søkeresultatet når man bruker "Nye i deltatte tråder"-funksjonen.
  • I instillinger kan man skjule rusmiddelforumene fra å dukke opp, f.eks. for jobb. Der kan man også skru av KP, brukertitler, avatarer osv. Det eksisterer også et uoffisielt userscript som gir deg bedre kontroll på nøyaktig hvilke forum du vil skjule, men jeg vet ikke hvor oppdatert dette er. Sist diskutert i 2017.

(Før i tiden hadde vi også et sitatvarsel, som sendte epost til brukere når de ble sitert i en tråd. Forumsoftwaren var ikke så flink å skjule personlig informasjon når denne eposten ble sendt, så den utgikk permanent.)
Sist endret av Dyret; 6. mars 2024 kl. 13:30.
Eneste jeg ønsker dere endrer på er antallet tråder på hovedsiden. I dag er det 30 stk. kan dette gjøres om til uendelig? Evt økes til 100?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av celtseus Vis innlegg
Den funksjonen er her. Du trykker på nedoverpila foran trådtittel. Da faller du ned til siste uleste innlegg i tråden.

Vis hele sitatet...
Tusen takk, var ikke klar over det!
if it works, don't break it
Synes det er fint som det er. Enkelt og greit.
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Alltid kult å drite på folks ulønna dugnadsarbeid når man har fuck-all å vise til selv..

Nå er det riktignok en del år siden forumet fikk seg en grafisk overhaling men det er fremdeles folk som har lagt ned timer i frivillig arbeid for at siden forumet skal være okei å bruke så kanskje hold oppkastet ditt for deg selv?

Det er som i det ordtaket; Om du ikke har noe pent å si, føkk off
Vis hele sitatet...
Totalt uenig.

Det må være lov til å hva man mener om et design. Det er jo ikke noen unnskyldning at det er ulønnet arbeid, det er jo ikke så lett å vite det
Personlig hater jeg at nettsteder oppdaterer siden med ny "look" for å henge med "i tiden", spesielt om det kun dreier seg om å sminke siden. Det brukes tid og ressurser på endring av layout uten at de bringer noe som helst innovasjon i brukervennlighet eller uten at det egentlig bringer et bedre og mer intuitivt UI. I mine øyne er det da bedre å vente til de evt. har ny funksjonalitet som faktisk forbedrer bruken av nettsiden.

Et eksempel på enkelt, rent og brukervennlig design er feks wikipedia. Selv da det kom var det ikke ground breaking på noe som helst måte. De hadde en rent, enkelt og godt design og det står seg helt fint den dag idag.
Perfekt som det er
Liker hvordan det ser ut her, det eneste jeg savner er funksjonalitet som sier ifra når noen svarer eller siterer en post jeg har laget, jeg kan ikke gå rundt med 20 tabs åpent på telefonen bare for Freak.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Liker hvordan det ser ut her, det eneste jeg savner er funksjonalitet som sier ifra når noen svarer eller siterer en post jeg har laget, jeg kan ikke gå rundt med 20 tabs åpent på telefonen bare for Freak.
Vis hele sitatet...
"Nye i deltatte tråder"-knappen finner du i hovedmenyen, til venstre for "FORUMLISTE"-knappen.
Har bestandig likt formatet og utseendet på FF. Håper det er sånn som det er nå i 20 år til.
Nei nei og atter nei.

Det deiligste med freak er hvor kompakt og praktisk designet er.
Se på nesten hvilket som helst PhpBB forum, f.
Eks Norcan forumet, teksten er liten og grafisk design med store områder mellom teksten gjør forumet nesten ubrukelig. Det er så upraktisk, så jævlig tacky.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Like det gode gamle utsende, men å ha ett normalt svart tema hadde vert fint. 'Farge-palettene og bakgrunnene, er som å modde windows 3.11.
Sist endret av Alphanio; 3 uker siden kl. 11:37.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Eneste jeg ønsker dere endrer på er antallet tråder på hovedsiden. I dag er det 30 stk. kan dette gjøres om til uendelig? Evt økes til 100?
Vis hele sitatet...
Hadde det vært mulig? Liker og lese om alt mulig random men ønsker ikke og måtte gå inn spesifikt på ett tema.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hadde det vært mulig? Liker og lese om alt mulig random men ønsker ikke og måtte gå inn spesifikt på ett tema.
Vis hele sitatet...
Bruk heller NYE INNLEGG knappen.

Jeg ser forsiden av freak sånn omtrent en gang i året eller sjeldnere. Alle steder jeg har lenker som går til freak (nettleser, startsider etc) går til den lenken.