Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 10090
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Kjedet meg på 4chan og så dette bildet:

http://i40.tinypic.com/2yjok7c.jpg

Går dette?

Jeg mener det skal gå hvis speilene reflekterer 100%, 0 gravitasjon, og hvis lyset går 100% vertikalt.
Klarer du å flytte speilet raskere en lysets hastighet?
Uansett, teoretisk kan det vel gå an?
Sist endret av Spelly; 14. mars 2010 kl. 13:35.
hvis speilene ikke absorberer noe som helst lys whatsoever, og flaten (refleksjonen) er helt flat, slik at ikke noe lys "Renner" av, så bør det vel gå
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Klarer du å flytte speilet raskere en lysets hastighet?
Vis hele sitatet...
Sannsyneligvis ikke, men i teorien, kan dette gå? Eller vil lyset miste sin energi og bli borte?
Men hvis det er jævlig kaldt, sykt høyt trykk og supervakum, kan man få lyspartiklene til å bevege seg saktere. Og da trenger man ikke flytte speilet i lysets hastighet...

http://www.news.harvard.edu/gazette/....18/light.html
Sitat av Undis Vis innlegg
Men hvis det er jævlig kaldt, sykt høyt trykk og supervakum, kan man få lyspartiklene til å bevege seg saktere. Og da trenger man ikke flytte speilet i lysets hastighet...

http://www.news.harvard.edu/gazette/....18/light.html
Vis hele sitatet...
Hvordan kombinerer du høyt trykk og vakum?
Sist endret av Veggen; 14. mars 2010 kl. 13:52.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Da må man ha ramme eller noe for å sørge for at speilet blir plassert 1000% pararelt med det andre speilet
Sitat av methewall Vis innlegg
Hvordan kombinerer du høyt trykk og vakum?
Vis hele sitatet...
Hehe, tenkte ikke så langt.... my bad!

Men poenget var iallfall at det er mulig å senke hastigheten til lyset
Sitat av Up Vis innlegg
Da må man ha ramme eller noe for å sørge for at speilet blir plassert 1000% pararelt med det andre speilet
Vis hele sitatet...
Er 1000 % veldig, veldig mye mere paralelt enn 100 %
Speil vil aldri bli 100% reflektive, lyset vil dø ut i løpet av nanosekunder vil jeg tro.. Dessuten vil alt lys spredes
Sist endret av Grix; 14. mars 2010 kl. 14:10.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Da må man ha ramme eller noe for å sørge for at speilet blir plassert 1000% pararelt med det andre speilet
Vis hele sitatet...
Akkurat det tror jeg er ganske langt nede på lista med svære problemer i dette tankeeksperimentet.. (og.. pararelt?)

For det første, kan du antakelig glemme å flytte et speil i lysets hastighet, let alone OVER c.

For det andre må du ha en lyskilde uten noen som helst spredning - en superdirektert laser, om du vil og uttrykket ikke høres for dumt ut.

For det tredje måtte det være vakuum i rommet for at ikke "ting og tang" skal absorbere energien.

For det fjerde kan det heller ikke være noe slags tap i speilene, du må med andre ord ha perfekte, ideelle speil.

Klarer du dette tror jeg naturlovene/Gud vil ha ei høne å plukke med deg...
Sist endret av robhol; 14. mars 2010 kl. 14:10.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei selvfølgelig, jeg er ikke dum heller
Du trodde da ikke jeg trodde man kunne bevege et speil så fort på plass f.eks?
Tror vi kan konkludere med at ja i teorien går det, HVIS vi fjerner alle faktorer som skal hindre det i å gå!
Sitat av robhol Vis innlegg
Klarer du dette tror jeg naturlovene/Gud vil ha ei høne å plukke med deg...
Vis hele sitatet...
Husk at dette sa folk til Graham Bell i 1870 også.
Sitat av spelley Vis innlegg
Har du en kilde?
Vis hele sitatet...
Er vel logisk at det er umulig å reflektere 100%, og lyset vil vel treffe speilene ekstremt mange ganger i løpet av noen nanosekunder slik at det dør ut i løpet av den tiden..
Sitat av Grix Vis innlegg
Er vel logisk at det er umulig å reflektere 100%, og lyset vil vel treffe speilene ekstremt mange ganger i løpet av noen nanosekunder slik at det dør ut i løpet av den tiden..
Vis hele sitatet...
Selv logikk trenger kilder, det du sier motsier det meste av det de andre sier i tråden...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av loathsome Vis innlegg
Husk at dette sa folk til Graham Bell i 1870 også.
Vis hele sitatet...
Joda, men da hadde folk enda mindre peil enn jeg har nå.
Ikke at jeg skal påberope meg noen kjempefysikkunnskaper, dem har jeg nemlig ikke, men alvorlig talt.
Hvorfor skal du trenge å flytte speilet i lysets hastighet? Du trenger ikke å være raskere enn en bil for å hoppe foran bilen. Du kunne dessuten brukt et parabolformet speil, så kunne man sendt inn lysstrålen fra siden.

Hvis du hadde hatt totalt vakuum og total refleksjon i speilet så ville det gått. Men totalt vakuum kan ikke eksistere på grunn av en kvantemekanisk effekt kalt kvantevakuum. Total refleksjon tror jeg nok heller ikke vil være mulig, men det går under kvanteelektrodynamikk og det kan jeg absolutt ingenting om.

Sitat av loathsome
Husk at dette sa folk til Graham Bell i 1870 også.
Vis hele sitatet...
Hvem i alle dager sa det, og hva mente de at skulle bryte med naturlovene?
prøver du å få bekreftet noen som står på 4CHAN?!
dette er bare bullshit, som alt annet på 4chan
Sitat av shaman-sultan Vis innlegg
prøver du å få bekreftet noen som står på 4CHAN?!
dette er bare bullshit, som alt annet på 4chan
Vis hele sitatet...
Hvordan går det an og ikke ville få kunnskap rundt en hypotese, som pirret nysgjerrigheten?
Uansett hvem som fremlegger den.
Sist endret av jarl; 14. mars 2010 kl. 15:21.
Sitat av shaman-sultan Vis innlegg
prøver du å få bekreftet noen som står på 4CHAN?!
dette er bare bullshit, som alt annet på 4chan
Vis hele sitatet...
Det spiller da vel ingen rolle hvor det kommer fra! Det er et gyldig tankeeksperiment som angår mulighet for total refleksjon, totalt vakuum og hvorvidt lys svekkes når det brer seg gjennom totalt vakuum. Og jeg kan ikke se at du har noe svar på dette? Ved å stille seg slike spørsmål kan du ende opp med å lære noe, vet du!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Vil det ikke bli avgitt noe energi i form av varme når lyset treffer speilet uansett om det har total refleksjon?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Den tiden som lyset fra denne lommelykten bruker på å nå så langt den bare klarer i friluft er nok også den tiden dette lyset vil bli reflektert frem og tilbake hvis speilene ikke absorberer noe som helst av lyset.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Vil det ikke bli avgitt noe energi i form av varme når lyset treffer speilet uansett om det har total refleksjon?
Vis hele sitatet...
Nope. Det er det som er det flotte med det. Du kan si at det faktum at speilet ikke blir varmet opp definerer total refleksjon. Man kan for eksempel tenke på G-kreftene som oppstår idet fotonene endrer retning fra en retning i lysets hastighet til motsatt retning i samme hastighet, men selv om lyset består av partikler, fotoner, må det regnes som bølger fordi lysets hastighet er relativ i forhold til fart, noe Einstein lærte oss. Hvis du reiser i lysets hastighet, vil lyset allikevel oppfattes som like raskt for deg som om du stod stille. Hvis noen hadde stått stille (i forhold til rom) og sett på deg og lyset ville de ha sett begge som nøyaktig like raske. Det som da endrer seg mellom deg og dem må dermed være noe annet, nemlig tid.

Hva snakket vi om forresten?
Hvis man tenker seg at man har et rom der alle vegger, gulv og tak er laget av speil, bortsett fra et bittelite hull hvor man kunne skyte inn en laserstråle slik at den treffer et speil med enten mer eller mindre en 90 grader for og så tette hullet med speil slik at lyset ikke hadde noe steder og gå. Hva ville skjedd?
Sitat av hagr Vis innlegg
Man kan for eksempel tenke på G-kreftene som oppstår idet fotonene endrer retning fra en retning i lysets hastighet til motsatt retning i samme hastighet
Vis hele sitatet...
F=m·a, og fotonet er masseløst. Ergo ingen G-krefter. Men akkurat hva som skjer på kvantenivå i forbindelse med refleksjon av fotoner er jeg ikke sikker på, men det er essensielt for å beskrive prosessen.

Sitat av Straga
Hvis man tenker seg at man har et rom der alle vegger, gulv og tak er laget av speil, bortsett fra et bittelite hull hvor man kunne skyte inn en laserstråle slik at den treffer et speil med enten mer eller mindre en 90 grader for og så tette hullet med speil slik at lyset ikke hadde noe steder og gå. Hva ville skjedd?
Vis hele sitatet...
Det er jo forsåvidt akkurat det samme som trådstarter spør om, bare at du har kledd inn fire vegger i stedet for bare å bruke to parallelle speil.
vist speilene er 30.000 km fra vær andre så hadde du hat ett 1/10 sekund å sette det inn, så kan du flytte det lenger og lenger mot det andre speilet, dette vil jo ikke gå så klart fordi det er mange andre faktorer som spiller inn, men vist man tar seg av alle de andre faktorene så vil det jo "i teorien" virke
Sitat av Provo Vis innlegg
F=m·a, og fotonet er masseløst. Ergo ingen G-krefter.
Vis hele sitatet...
Dersom fotonet er masseløst, hvordan forklarer man da et sort hull?
Ikke en gang lys slipper unna gravitasjonen ved et svart hull.

Edit: Derav navnet; et sort hull.
Sist endret av Knask; 14. mars 2010 kl. 16:51.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dersom fotonet er masseløst, hvordan forklarer man da et sort hull?
Ikke en gang lys slipper unna gravitasjonen ved et svart hull.
Vis hele sitatet...
Det er fordi gravitasjon påvirker også lys. Det er en viktig del av den generelle relativitetsteorien.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er fordi gravitasjon påvirker også lys. Det er en viktig del av den generelle relativitetsteorien.
Vis hele sitatet...
Ja?
Det er jeg veldig klar over, men hvordan?
Hvordan kan tyngdekraft påvirke noe som er masseløst?
I følge relativitesteori krummer ting som har masse selve tidrommet rundt dem, noe som gjør at fotoner beveger seg ikke-lineært.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja?
Det er jeg veldig klar over, men hvordan?
Hvordan kan tyngdekraft påvirke noe som er masseløst?
Vis hele sitatet...
Når man vet at gravitasjonen påvirker rommet som lys og masse befinner seg i, kan man trekke slutningen om at noe ikke trenger masse for å bli påvirket. Tiltrekningen er med andre ord et resultat av påvirkning av rommet, og ikke på objektet med masse, eller lys, i seg selv.
Sist endret av m0b; 14. mars 2010 kl. 17:31.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja?
Det er jeg veldig klar over, men hvordan?
Hvordan kan tyngdekraft påvirke noe som er masseløst?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke feil å si at lyset følger en helt rett linje og alltid tar korteste vei mellom to punkter i kurvet romtid (masse krummer selve romtiden den befinner seg i), men når denne kurven blir projisert ned på det tredimensjonale rommet vi observerer fra så ser selve linjen krum ut.

Men denne krummingen involverer en del av matematikken kalt metriske rom, som jeg ikke kan si å ha styring på. ivioynar kan helt sikker mer om detaljene her enn det jeg gjør.
Metriske rom er kort sagt vektorrom (som inneholder punkter som kan legges sammen på meningsfylte måter) med en metrikk, dvs en måte å måle avstand på. De fleste som har hatt matte på videregående skole kjenner til den euklidske metrikken, men ikke ved navn. Kort sagt er den definert som d(v,u) = ||v-u|| hvor ||-|| representerer normen ||v|| = sqrt(v1^2 + v2^2 + v3^2), slik som pytagoras' formel uttrykker. Det finnes derimot andre former for metrikk i matematikken avhengig av hva du modellerer (for eksempel vil du ikke måle i luftlinje når du ønsker å finne avstanden mellom to gateadresser i en by når du er fotgjenger) og det viser seg at Schwarzschildmetrikken følger av Einsteins postulater.

Som sagt, dette blir fort vrient å følge med på hvis man ikke kan matematikken
Haha, dette minner meg på en ting jeg har tenkt litt på. (noe som bekymrer meg litt faktisk...

)Hvis man kjører en bil, eller noe annet, i lysets hastighet. og deretter skrur på kjørelysene, vil da lyset bevege seg i lysets hastighet x 2? eller vil man bare se at det er lys i reflektoren, uten at det kastes fremover...?? noen gode forslag?
Sitat av valle_vendetta Vis innlegg
Haha, dette minner meg på en ting jeg har tenkt litt på. (noe som bekymrer meg litt faktisk...

)Hvis man kjører en bil, eller noe annet, i lysets hastighet. og deretter skrur på kjørelysene, vil da lyset bevege seg i lysets hastighet x 2? eller vil man bare se at det er lys i reflektoren, uten at det kastes fremover...?? noen gode forslag?
Vis hele sitatet...
Les:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=149569
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
F=m·a, og fotonet er masseløst. Ergo ingen G-krefter. Men akkurat hva som skjer på kvantenivå i forbindelse med refleksjon av fotoner er jeg ikke sikker på, men det er essensielt for å beskrive prosessen.
Vis hele sitatet...
Er det ikke her relativistisk masse kan komme inn i bildet. Vi har jo solseil som virker, så fotonene må jo gi et visst trykk (kraft)?
Sitat av cazber Vis innlegg
Er det ikke her relativistisk masse kan komme inn i bildet. Vi har jo solseil som virker, så fotonene må jo gi et visst trykk (kraft)?
Vis hele sitatet...
Nei, relativistisk masse er lorentz-faktoren ganget med hvilemasse, og når hvilemassen er null må nødvendigvis den relativistiske massen også være null.

Solseil har med strålingstrykk å gjøre. Hvis jeg husker riktig er det lettest å forstå hvis man tenker på lyset som bølger. Det elektriske feltet påvirker bevegelsene til elektronene i materialet, og disse bevegelsene skaper et magnetfelt som interagerer med magnetfeltet i strålingen, noe som gir den en kraft i den opprinnelige strålingsretningen. Hvis jeg ikke husker feil.

EDIT: Faktisk blir det rimelig søkt å snakke om fotonets hvilemasse, ettersom det alltid beveger seg i hastighet c.
Sist endret av Provo; 26. mars 2010 kl. 20:24.
Hvis dette så hadde vert mulig, tenk å låse inn lys i en liten terning som du kunne åpne senere for et glimt av lys. Tøft.
Sitat av Provo Vis innlegg
F=m·a, og fotonet er masseløst. Ergo ingen G-krefter. Men akkurat hva som skjer på kvantenivå i forbindelse med refleksjon av fotoner er jeg ikke sikker på, men det er essensielt for å beskrive prosessen.
Vis hele sitatet...
Som sagt: De må regnes som bølger i stedet for masse (selv om de har en masse)
Sitat av hagr Vis innlegg
Som sagt: De må regnes som bølger i stedet for masse (selv om de har en masse)
Vis hele sitatet...
Fotoner er antatt, med rimelig høy sikkerhet, å ikke ha noen masse. Det du mener er kanskje at det er lettere å forstå fenomenet når man regner de som bølger i stedet for partikler?

Sitat av Wikipedia: Photon
In physics, a photon is an elementary particle, the quantum of the electromagnetic interaction and the basic "unit" of light and all other forms of electromagnetic radiation. It is also the force carrier for the electromagnetic force. The effects of this force are easily observable at both the microscopic and macroscopic level, because the photon has no rest mass; this allows for interactions at long distances.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
I denne teorien hvis speilene reflekterer 100% og det ikke er noe forstyrrelser fra gravitasjon eller tiltrekning, da vil lyset reflektert frem og tilbake uforstyrret. Men fotoner avgir energien i møte med andre partikler, i form av lys/varme. Fotoner vil da tilslutt spre den kinetiske energien i omgivelsene, men uansett under vakuum vil "speilene" oppta all energien til syvende og sist.

I total vakuum vil lyset i teorien gå til det stopper, uhindret. Størrelsen, utvidelses-hastigheten på universet kan kalles uendelig, så fremst den ikke blir påvirket av alt fra planeter til små partikler. Det kan også innebære partikler vi ikke kjenner til.
Hehe, dette tenkte eg på som barn!


Men du får ein hundrings vist du/noen klarer det!

Men er det ikkje litt vansklig å "fange" energi..?
Trur ikkje du får kjøpt energi på flaske i framtida heller:P"Nei, ikkje protein pulver!"
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis man først klarer å gjøre dette, hvordan skal man vite man har greid det? Siden alle sidene inni boksen man gjør det i må reflektere 100%. Da kan man ikke ha ett vindu, ingen kameraer osv
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvis man først klarer å gjøre dette, hvordan skal man vite man har greid det? Siden alle sidene inni boksen man gjør det i må reflektere 100%. Da kan man ikke ha ett vindu, ingen kameraer osv
Vis hele sitatet...
Ok, om man hadde hatt perfekte speil (noe vi ikke har klart å lage enda) innvendig i alle boksens overflater, så kunne vi rett og slett trampet istykker boksen i et totalt mørkt rom.
Da hadde vi sett om det hadde virket, ettersom lyset måtte ta veien et sted.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ok, om man hadde hatt perfekte speil (noe vi ikke har klart å lage enda) innvendig i alle boksens overflater, så kunne vi rett og slett trampet istykker boksen i et totalt mørkt rom.
Da hadde vi sett om det hadde virket, ettersom lyset måtte ta veien et sted.
Vis hele sitatet...
Men siden dillemaet er om fotonene ville reflektere i all evighet, måtte du ventet evig lenge med å knuse boksen. Da er du like langt
▼ ... over et år senere ... ▼
Har folk glemt kvantetunellering? Lyset vil før eller siden magisk dukke opp på den andre siden av speilet uansett om det er 100% reflektivt...
True phreak.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Har folk glemt kvantetunellering? Lyset vil før eller siden magisk dukke opp på den andre siden av speilet uansett om det er 100% reflektivt...
Vis hele sitatet...
Kvantetunnellering gjelder vel bare for partikler. Usikker på om andre mekanismer kan ha liknende effekt på elektromagnetiske bølger, dog.
Sitat av Orph Vis innlegg
Kvantetunnellering gjelder vel bare for partikler. Usikker på om andre mekanismer kan ha liknende effekt på elektromagnetiske bølger, dog.
Vis hele sitatet...
Fotoner er partikler og kan tunnelere.
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Fotoner er partikler og kan tunnelere.
Vis hele sitatet...
Hm. Stund siden jeg har hatt om dette, men var av den oppfatning at fotoner er bølger med partikkelliknende egenskaper (eller kanskje det var omvendt?)... Får lese meg opp på det igjen.
Sitat av Orph Vis innlegg
Hm. Stund siden jeg har hatt om dette, men var av den oppfatning at fotoner er bølger med partikkelliknende egenskaper (eller kanskje det var omvendt?)... Får lese meg opp på det igjen.
Vis hele sitatet...
Heh, ja, det er litt av hele det kvanteparadokset (bølge-partikkel-dualitet) som oppsto i kjølvannet av kvantemekanikken. Men lys opptrer i aller høyeste grad som partikler, altså fotoner, men vi må bruke bølger for å beskrive hvordan de kan bevege seg. Både den fotoelektriske effekt og comptoneffekten er eksempler på at lys rett og slett er partikler, og disse fenomenene kan ikke forklares av bølgeteori. Som Robert Mills sa; "It travels like wave and hits like a particle".

Det vi normalt sett karakteriserer som partikler, for eksempel elektroner, har også tydelige bølgeegenskaper så som bølgelengde og interferensmønstre ved dobbelspalteforsøk. Snål natur
Sist endret av Sky; 7. mars 2012 kl. 21:58.