Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 8338
Kom til et litt rart tema under en bablings med en kompis.

Stephen Hawking har en "design" på et skip som kan nå lysets hastighet, dette dreier seg da om å akselerere et romskip tilsvarende akselerasjonen til en av apolloromfergene (husker ikke hvilken) i syv år konstant får å nå lysets hastighet.

Hva om du når lysets hastighet etter syv år, for så å krasje i en planet.
Ville ikke dette skape en enorm ødeleggelse på denne planeten?

Kometer og meteoritter gjør mye skade, men disse har jo ikke i nærheten av farten til lyset.

La oss si at romskipet veier 500 000 tonn.
Ja, ødeleggelsene vil bli større jo fortere og tyngre objektet som krasjer er.
Masse * (negativ) akselerasjon
Sist endret av takZa; 22. juni 2012 kl. 20:53.
Hva skjer om man faktisk krasjer i lysets hastighet?
Vil det bli et mini-big bang? :P
Det er jo faktisk mulig å senke lysets hastighet til et nivå hvor masse(elektroner) kan bevege seg raskere i enkelte medium. Når "lysmuren" blir brutt får man tsjerenkovstråling. Hva som skjer når elektroner kolliderer etter å ha brutt "lysmuren" vet jeg ikke, men er jo teoretisk mulig :P

(Men tviler på mini big bang)
Sist endret av Katalysator; 22. juni 2012 kl. 22:01.
Sitat av Edited Vis innlegg
Kom til et litt rart tema under en bablings med en kompis.

Stephen Hawking har en "design" på et skip som kan nå lysets hastighet, dette dreier seg da om å akselerere et romskip tilsvarende akselerasjonen til en av apolloromfergene (husker ikke hvilken) i syv år konstant får å nå lysets hastighet.

Hva om du når lysets hastighet etter syv år, for så å krasje i en planet.
Ville ikke dette skape en enorm ødeleggelse på denne planeten?

Kometer og meteoritter gjør mye skade, men disse har jo ikke i nærheten av farten til lyset.

La oss si at romskipet veier 500 000 tonn.
Vis hele sitatet...
Hvis du sammenligner ditt tilfelle med dette:

http://no.wikipedia.org/wiki/Tunguska-eksplosjonen

.. så har du en viss sammenligning. Jeg tror ikke det ville vært mye igjen av verken planeten eller romskipet ditt.

Det står derimot ingen fart eller vekt på det som traff jorda.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Er det ikke slik at det er umulig a akselere et objekt opp til lysets hastighet da energien som kreves er hoyere enn all energien i universet?

Altsa er tradstarters sporsmal noe som aldri vil kunne skje og sporsmalet kan ikke besvares?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Er det ikke slik at det er umulig a akselere et objekt opp til lysets hastighet da energien som kreves er hoyere enn all energien i universet?

Altsa er tradstarters sporsmal noe som aldri vil kunne skje og sporsmalet kan ikke besvares?
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Det kjem jo ann på hvor stor massen i objektet er.

La meg ta ett eksempel: Du klarer jo fint å kaste en tennisball i 20Km/t, men det kreves betydelig mer energi for å få en bil til å trille i 20Km/t
Frankrikes Solkonge
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis du sammenligner ditt tilfelle med dette:

http://no.wikipedia.org/wiki/Tunguska-eksplosjonen

.. så har du en viss sammenligning. Jeg tror ikke det ville vært mye igjen av verken planeten eller romskipet ditt.

Det står derimot ingen fart eller vekt på det som traff jorda.
Vis hele sitatet...
Husker jeg leste om noe slikt. Tror de regnet det til at objektet var ca. 40 meter i diameter og eksploderte like før det traff bakken.
Hvis et objekt oppnår lysfart vil det slutte å opphøre som et objekt fordi all massen og momentumet den har vil bli omgjort til fart og vi vil observere dette som lys.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Er det ikke slik at det er umulig a akselere et objekt opp til lysets hastighet da energien som kreves er hoyere enn all energien i universet?

Altsa er tradstarters sporsmal noe som aldri vil kunne skje og sporsmalet kan ikke besvares?
Vis hele sitatet...
Kanskje Provo sin tråd om emnet kan besvare spørsmålet:

Relativistisk masse vs. hvilemasse
Først av alt, hvilemasse er den vanlige massen vi er kjent med. La oss si at når du går på vekta viser den 80 kg. Det vil si at din hvilemasse er 80 kg. Relativistisk masse tar Lorentz-faktoren med i bildet, noe som åpner veldig for misforståelser. Husk at relativistisk bevegelsesmengde er p=γ·m·v. Hvis man vrir litt på dette kan man tilknytte Lorentz-faktoren til massen i stedet for farten, slik at hvis vi kaller hvilemassen for m og relativistisk masse for M, så kan man si at M=γ·m.

Det er nok dette som gjør at man kan lese over alt at "når farten går mot lyshastigheten, går massen mot uendelig". Det er da snakk om den relativistiske massen, og ikke legemets interne struktur, men misforstås betraktelig oftere enn det forstås. Mange forfattere og fysikere, deriblandt Einstein selv, nekter å bruke konseptet om relativistisk masse nettopp på grunn av alle misforståelsene det innbyr til. Grunnen til at at et legeme krever en uendelig mengde energi for å oppnå lyshastigheten er ikke på grunn av noen endring i intern struktur, men på grunn av selve romtidens oppbygning!

Ta derfor alt du hører om relativistisk og uendelig masse og tøm det ut igjen av hodet før det forvirrer deg mer enn det allerede har gjort. Sjansen er minimal for at du noensinne skulle komme heldig ut av å benytte dette konseptet.
Vis hele sitatet...
Happy Buddha
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvis et objekt oppnår lysfart vil det slutte å opphøre som et objekt fordi all massen og momentumet den har vil bli omgjort til fart og vi vil observere dette som lys.
Vis hele sitatet...
Intressant om det stemmer, men har du noen kilder på det?
Tar jeg ikke helt feil har "vi" ikke klart å aksellerere et legeme med masse opp til lysets hastighet, ettersom det ville krevd nesten uendelig med energi.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Er det ikke slik at det er umulig a akselere et objekt opp til lysets hastighet da energien som kreves er hoyere enn all energien i universet?

Altsa er tradstarters sporsmal noe som aldri vil kunne skje og sporsmalet kan ikke besvares?
Vis hele sitatet...
Vel han sa at STEPHEN HAWKINS hadde laget en teori om dette, og jeg tror verdens ledende ekspert på temaet har mer peiling på det enn du.
just saying
Edited's Avatar
Trådstarter
Det skal jo gå på enn eller annen måte å regne seg frem til kraften dette skipet vil treffe bakken på.

Noen som sitter på en formel som kan vise kraften til skipet?

Sitat av R4obban Vis innlegg
Vel han sa at STEPHEN HAWKINS hadde laget en teori om dette, og jeg tror verdens ledende ekspert på temaet har mer peiling på det enn du.
just saying
Vis hele sitatet...
Det er foresten riktig det som sies at man ikke kan nå lysets hastighet, du vil stoppe når du når en viss grense.
Noen tror at man da vil gi frem i tid, altså tiden hindrer deg i å nå lysets hastighet.

Men dette vil ikke gjøre et objekt noe mindre farlig.
Treffer en ting på 500 000tonn en planet rett under lysets hastighet vil det allikevel gjøre ekstreme skader.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av R4obban Vis innlegg
Vel han sa at STEPHEN HAWKINS hadde laget en teori om dette, og jeg tror verdens ledende ekspert på temaet har mer peiling på det enn du.
just saying
Vis hele sitatet...
Na er det ganske allmennkjent at det a oppna lysets hastighet er umulig med objekter storre enn partikler, med mindre noen har gjort noen enorme gjennombrudd innen fysikkens lover den siste tiden som jeg ikke har fatt med meg.

Selv om Stephen hawking har laget en teori (som jeg forovrig tviler sterkt pa at du har lest eller provd a sette deg inn i overhodet) sa betyr ikke det at det er mulig a lage et romskip som gar i lysets hastighet.

At det er mulig a lage et skip som beveger seg over et lysar pa under et ar er allerede teoretisk bevist at er fullt mulig.
For oss pa jorden vil det virke at skipet har kommet frem pa under et ar, men for folk ombord skipet vil det virke som det har gatt rundt fire ar. Eller at skipet kun har gatt rundt 25% av lysets hastighet selv om det har kjort et lysar pa under et ar.

Just saying....
Sist endret av Bombasa; 23. juni 2012 kl. 02:12.
True phreak.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Na er det ganske allmennkjent at det a oppna lysets hastighet er umulig med objekter storre enn partikler, med mindre noen har gjort noen enorme gjennombrudd innen fysikkens lover den siste tiden som jeg ikke har fatt med meg.
Vis hele sitatet...
Legemets masse er irrelevant. Det er like umulig å akselererere en hval til lysfart som det er å akselerere en hydrogenkjerne opp til samme hastighet.

Selv om Stephen hawking har laget en teori (som jeg forovrig tviler sterkt pa at du har lest eller provd a sette deg inn i overhodet) sa betyr ikke det at det er mulig a lage et romskip som gar i lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke lest alle innlegg så langt i tråden men... : Utdyp?

At det er mulig a lage et skip som beveger seg over et lysar pa under et ar er allerede teoretisk bevist at er fullt mulig.
For oss pa jorden vil det virke at skipet har kommet frem pa under et ar, men for folk ombord skipet vil det virke som det har gatt rundt fire ar. Eller at skipet kun har gatt rundt 25% av lysets hastighet selv om det har kjort et lysar pa under et ar.

Just saying....
Vis hele sitatet...
Om man snakker om relativistist regning snakker vi om E=lmc2, hvor l= 1/ (1-v2/c2). Dvs. at man må tilføre uendelige mengder energi for å akselerere et hvilket som helst legeme til lysfart (c), uavhengig av masse.
Sitat av Edited Vis innlegg
Stephen Hawking har en "design" på et skip som kan nå lysets hastighet, dette dreier seg da om å akselerere et romskip tilsvarende akselerasjonen til en av apolloromfergene (husker ikke hvilken) i syv år konstant får å nå lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Først er det viktig å forstå at hastighet er relativt. Det kan kun måles i forhold til noe annet. Videre er det slik at du aldri vil oppnå lysets hastighet i forhold til noe som helst. Desto høyere hastigheten er, desto mindre fartsøkning får du per energiøkning. Det om akselerasjon i sju år handlet vel om at man kan oppnå en betydelig andel av lysets hastighet hvis man akselererte med 9.81 m/s2 – som er tyngdeakselerasjonen, og de ombord vil oppleve en kunstig tyngdekraft lik den på jorden – i sju år. Man vil da holde snaut 80% av lyshastigheten på slutten. Merk forresten at vi nødvendigvis snakker om en akselerasjon etter definisjonen a=F/m og ikke a=Δv/Δt.

Sitat av Edited Vis innlegg
Hva om du når lysets hastighet etter syv år, for så å krasje i en planet.
Ville ikke dette skape en enorm ødeleggelse på denne planeten? … La oss si at romskipet veier 500 000 tonn.
Vis hele sitatet...
Nå vil du jo som sagt ikke holde lysets hastighet med a=9,81 m/s2 i sju år, men snaut 80% av den. Ca 77,5% for å være presis. Den kinetiske energien er gitt av Ek=mc2/√(1-(v/c)2)-mc2 som med nevnte hastighet og masse gir en energi på Ek=2,6·1023 J. Dette tilsvarer ganske nøyaktig tre milliarder Nagasaki-atombomber.


Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvis et objekt oppnår lysfart vil det slutte å opphøre som et objekt fordi all massen og momentumet den har vil bli omgjort til fart og vi vil observere dette som lys.
Vis hele sitatet...
Dette gir så langt jeg kan se ingen som helst mening.

Sitat av Edited Vis innlegg
Det er foresten riktig det som sies at man ikke kan nå lysets hastighet, du vil stoppe når du når en viss grense.
Noen tror at man da vil gi frem i tid, altså tiden hindrer deg i å nå lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Det vil ikke plutselig stoppe å øke farten, det er bare at endringen i fart vil bli mindre og mindre for den samme energimengden, slik at du trenger uendelig mye energi for å oppnå lyshastigheten.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
At det er mulig a lage et skip som beveger seg over et lysar pa under et ar er allerede teoretisk bevist at er fullt mulig.
For oss pa jorden vil det virke at skipet har kommet frem pa under et ar, men for folk ombord skipet vil det virke som det har gatt rundt fire ar. Eller at skipet kun har gatt rundt 25% av lysets hastighet selv om det har kjort et lysar pa under et ar.
Vis hele sitatet...
Omvendt. Hvis vi sender et romskip til en stjerne som ligger 5 lysår unna, så vil vi som står igjen aldri kunne oppleve at turen tar under 5 år. Men de som er ombord i skipet, derimot, kan oppleve at turen tar mye kortere tid.
Sist endret av Provo; 23. juni 2012 kl. 12:44.
Sitat av Provo Vis innlegg


Nå vil du jo som sagt ikke holde lysets hastighet med a=9,81 m/s2 i sju år, men snaut 80% av den. Ca 77,5% for å være presis. Den kinetiske energien er gitt av Ek=mc2/√(1-(v/c)2)-mc2 som med nevnte hastighet og masse gir en energi på Ek=2,6·1023 J. Dette tilsvarer ganske nøyaktig tre milliarder Nagasaki-atombomber.



D.
Vis hele sitatet...
noe som ville være mer en nok til at feks jorden ville blitt omgjort til støvpartikler ?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
noe som ville være mer en nok til at feks jorden ville blitt omgjort til støvpartikler ?
Vis hele sitatet...
Det ville utvilsomt gjort ekstreme skader, men energien som kreves for å slå hele jorden til frittsvevende støv er mye høyere. For å gjøre dette må man tilføre den energien som er bundet opp i jordens egne gravitasjon – kalt gravitasjonell bindingsenergi. For jorden er denne på 2,23·1032 J, som er ca én milliard ganger mer enn energien til romskipet – eller tre milliarder milliarder Nagasaki-bomber. Hvor mye som skal til for å "bare" slå jorden så hardt at den vil bryte opp i deler vet jeg ikke.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det ville utvilsomt gjort ekstreme skader, men energien som kreves for å slå hele jorden til frittsvevende støv er mye høyere. For å gjøre dette må man tilføre den energien som er bundet opp i jordens egne gravitasjon – kalt gravitasjonell bindingsenergi. For jorden er denne på 2,23·1032 J, som er ca én milliard ganger mer enn energien til romskipet – eller tre milliarder milliarder Nagasaki-bomber. Hvor mye som skal til for å "bare" slå jorden så hardt at den vil bryte opp i deler vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
dette er regnestykker jeg ikke besitter noen kompitanse til å regne ut (det lar seg vel knappest mulig regne ut). Men ser for meg at et "prosjektil" med en så extrem hastighet og betydelig egenvekt som vi her snakker om vil få det "meste" til enten å eksplodere eller nermest gå "ubemerket" tvers igjennom

Så enten tvers igjennom eller nermest støv er de senariene som dukker opp i mitt hode http://www.youtube.com/watch?v=dyPuZ...feature=fvwrel selvfølgelig en nermest ubrukelig sammenligning men endog illustrer litt hva liten masse i høy hastighet kan utrette (kloden er sef ikke laget av vannmelon og prosjektilet er jo mye mindre i str/vekt forhold en kloden og et "romskip" på 500 000 tonn)
Sist endret av skukketrure; 23. juni 2012 kl. 11:19.
Edited's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Først er det viktig å forstå at hastighet er relativt. Det kan kun måles i forhold til noe annet. Videre er det slik at du aldri vil oppnå lysets hastighet i forhold til noe som helst. Desto høyere hastigheten er, desto mindre fartsøkning får du per energiøkning. Det om akselerasjon i sju år handlet vel om at man kan oppnå en betydelig andel av lysets hastighet hvis man akselererte med 9.81 m/s – som er tyngdeakselerasjonen, og de ombord vil oppleve en kunstig tyngdekraft lik den på jorden – i sju år. Man vil da holde snaut 80% av lyshastigheten på slutten.
Vis hele sitatet...
Stephen Hawking snakket om en tidsmaskin da han designet dette romskipet. Det dreide seg da om at man måtte nå grensen for fart, altså rett under lysets hastighet for å da vil menneskene ombord oppleve tid annerledes enn hva vi gjør.

Det at man skulle akselerere i 7 år var ordene til Stephen Hawking.

Akselerasjonen er vell størst i et romskip når den går ut av atmosfæren, derfor blir det vell feil å bruke tyngdeakselerasjonen som utgangspunkt?

Nå skal det sies at jeg ikke er sikker på om dette er tilfellet, men tror det er slik.
Sitat av Edited Vis innlegg
Stephen Hawking snakket om en tidsmaskin da han designet dette romskipet. Det dreide seg da om at man måtte nå grensen for fart, altså rett under lysets hastighet for å da vil menneskene ombord oppleve tid annerledes enn hva vi gjør.
Vis hele sitatet...
Det er ingen markant grense, og de ombord vil oppleve sin egen tid som normal hele tiden. Men farten medfører en forskjell i tidsforløp i forhold til de som farten er beskrevet ut i fra. Se tråden jeg skrev om den spesielle relativitetsteorien for detaljer.

Sitat av Edited Vis innlegg
Det at man skulle akselerere i 7 år var ordene til Stephen Hawking.
Vis hele sitatet...
Jeg vet. Fra dokumentarserien Into the Universe, om jeg ikke husker galt.

Sitat av Edited Vis innlegg
Akselerasjonen er vell størst i et romskip når den går ut av atmosfæren, derfor blir det vell feil å bruke tyngdeakselerasjonen som utgangspunkt?
Vis hele sitatet...
Det bestemmer man selv, men den "opplevde tyngdekraften" ombord må nødvendigvis overgå jordens tyngdeakselerasjon i starten for at skipet skal komme seg ut av tyngdefeltet. Hawking beskriver vel et scenario hvor man (med unntak av akkurat unnslipningen av jordens tyngdefelt) akselererer med en konstant akselerasjon lik jordens tyngdeakselerasjon på 9,81 m/s2. På den måten vil de ombord kunne leve normalt.
Det ville sikkert skapt noe som er tilnærmet ekvivalent med big bang. big bang var enorme mengder energi, men ikke evig, slik det kreves for et objekt å oppnå lysets hastighet. Vi kan ikke skaffe denne enorme energimengden, fordi det er en uendelig stor mengde.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Det ville sikkert skapt noe som er tilnærmet ekvivalent med big bang. big bang var enorme mengder energi, men ikke evig, slik det kreves for et objekt å oppnå lysets hastighet. Vi kan ikke skaffe denne enorme energimengden, fordi det er en uendelig stor mengde.
Vis hele sitatet...
Nei, det ville ikke blitt noe som minnet om Big bang. Det er to helt vidt forskjellige ting. Big bang var starten på universets metriske ekspansjon, og ikke en kollisjon eller eksplosjon av noe slag.
Edited's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå vil du jo som sagt ikke holde lysets hastighet med a=9,81 m/s2 i sju år, men snaut 80% av den. Ca 77,5% for å være presis. Den kinetiske energien er gitt av Ek=mc2/√(1-(v/c)2)-mc2 som med nevnte hastighet og masse gir en energi på Ek=2,6·1023 J. Dette tilsvarer ganske nøyaktig tre milliarder Nagasaki-atombomber.
Vis hele sitatet...
Fat Man som sprang over Nagasaki hadde en kraft på 21 kilotonn.

Det vil da si at romskipet vil treffe en planet med en kraft på:

21*3 000 000 000 = 63 000 000 000 kilotonn?

Håper virkelig ikke menneskeheten får tak i noe slik de kommende tusen årene :P
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det ville ikke blitt noe som minnet om Big bang. Det er to helt vidt forskjellige ting. Big bang var starten på universets metriske ekspansjon, og ikke en kollisjon eller eksplosjon av noe slag.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at et slikt sammenstøt som inneholder evig med energi ikke ville utløst et en eksplosjon som inneholder 'evig' med energi? For meg høres det sannsynlig at sammenstøtet ville ligne på Big Bang.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Hvordan vet du at et slikt sammenstøt som inneholder evig med energi ikke ville utløst et en eksplosjon som inneholder 'evig' med energi? For meg høres det sannsynlig at sammenstøtet ville ligne på Big Bang.
Vis hele sitatet...
Fordi Big bang ikke var en eksplosjon, men – som sagt – starten på den metriske ekspansjonen av universet. Det blir litt tøysete å snakke om en kollisjon med uendelig energi, fordi uendelig energi finnes ikke, men uansett hvor høy energi kollisjonen har er Big bang et helt annet fenomen. Big bang var ikke en eksplosjon, og det var ikke uendelig med energi tilstede. Big bang var ikke en eksplosjon. En kollisjon av partikler med enormt høy energi kan gi en lokal energitetthet som tilsvarer den som var noen milliondels sekunder etter Big bang, men ikke et Big bang i seg selv, fordi Big bang ikke var en eksplosjon.
Men er spørsmålet i tråden å kollidere med nesten lysets hastighet, eller med lysets hastighet? Sistenevnte er jo umulig med mindre vi antar at det eksisterer uendelig med energi. Siden uendelig med energi er umulig, vil også det å kollidere i lysets hastighet være umulig. IMO er spørsmålet helt umulig å svare på, fordi det er fysisk umulig.
Edited's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Men er spørsmålet i tråden å kollidere med nesten lysets hastighet, eller med lysets hastighet? Sistenevnte er jo umulig med mindre vi antar at det eksisterer uendelig med energi. Siden uendelig med energi er umulig, vil også det å kollidere i lysets hastighet være umulig. IMO er spørsmålet helt umulig å svare på, fordi det er fysisk umulig.
Vis hele sitatet...
Har besvart dette, les tråden.
Kinetisk energi = 1/2*masse * hastighet^2
Sitat av Tabou Vis innlegg
Kinetisk energi = 1/2*masse * hastighet^2
Vis hele sitatet...
Kun ved lave hastigheter. I hastigheter som er en ikke-neglisjerbar andel av lysets hastighet må man til med den relativistiske likningen for bevegelsesenergi, og den er som beskrevet i et tidligere innlegg i tråden.
Sitat av Provo Vis innlegg
Kun ved lave hastigheter. I hastigheter som er en ikke-neglisjerbar andel av lysets hastighet må man til med den relativistiske likningen for bevegelsesenergi, og den er som beskrevet i et tidligere innlegg i tråden.
Vis hele sitatet...
Hæ, ligningen for kinetisk energi stemmer jo enda. Det er bare at massen øker jo nærmere du kommer lysets hastighet, og den kinetiske energien vil divergere.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Hæ, ligningen for kinetisk energi stemmer jo enda. Det er bare at massen øker jo nærmere du kommer lysets hastighet, og den kinetiske energien vil divergere.
Vis hele sitatet...
Nei, likningen Ek=½mv2 stemmer ikke ved høye hastigheter. Det er et grensetilfelle for v << c. Når denne forutsetningen ikke lenger er tilstede, så må man bruke den relativistiske likningen Ek=mc2/√(1-(v/c)2)-mc2 for å få rett svar. Dette følger direkte av at likningen for relativistisk bevegelsesmengde konvergerer mot den klassiske bevegelsesmengden p=mv for hastigheter hvor v << c, og kinetisk energi er integralet av hastighet med hensyn på bevegelsesmengde.

At massen øker ved høy hastighet kan sies å være riktig, men det er noe som ofte misforstås. Folk flest forbinder masse med hvilemasse, og denne øker ikke. Det dreier seg om at ved høye hastigheter må man ta med en faktor kalt Lorentz-faktoren, som regel forkortet med gresk gamma, γ, i likninger og er lik 1/√(1-(v/c)2). Man kan velge å tolke denne faktoren som tilknyttet til hvilemasse-faktoren i likningen og kalle hvilemasse ganger Lorentz-faktor for relativistisk masse. Siden Lorentz-faktoren øker med hastigheten, kan man da si at den relativistiske massen øker med hastigheten. Men dette fører ofte til forvirringer og sjelden til oppklaringer, og er ikke mer gyldig enn å betrakte den som en egen fristilt faktor, så mange fysikere misliker og unngår begrepet relativistisk masse – deriblant Einstein selv.
Det finnes en teoretisk mulighet for å lage et romskip som går raskere enn lyset på. Ved hjelp av en Alcubierre drive kan man (om klarer å bygge den, og skaffe nok energi til å drive den) "bøye universet" slik at man kan bevege seg fra A til B raskere enn lysten uten å bryte med relativitetsteorien.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva er det du snakker om? Det kjem jo ann på hvor stor massen i objektet er.

La meg ta ett eksempel: Du klarer jo fint å kaste en tennisball i 20Km/t, men det kreves betydelig mer energi for å få en bil til å trille i 20Km/t
Vis hele sitatet...
Problemet er at i relativistiske hastigheter (når du nærmer deg lysahastigheten) så gjelder ikke newtons lover lenger
Vent litt... Hva om det ene romskipet traff et annet romskip som også reiste med lysets hastighet.
Hva ville skje da? hvor stort ville smellet være?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av MrTripleCC Vis innlegg
Vent litt... Hva om det ene romskipet traff et annet romskip som også reiste med lysets hastighet.
Hva ville skje da? hvor stort ville smellet være?
Vis hele sitatet...
Det ville blitt en stor kollisjon, men ikke noe helt spesielt sett i sammenheng med det som foregår rundt om i universet. Lyd i form av et smell ville det ikke ha vært da lydbølger ikke kan bre seg i vakuum.
True phreak.
Sitat av FruitBlaster Vis innlegg
Det ville blitt en stor kollisjon, men ikke noe helt spesielt sett i sammenheng med det som foregår rundt om i universet. Lyd i form av et smell ville det ikke ha vært da lydbølger ikke kan bre seg i vakuum.
Vis hele sitatet...
Mye av bevegelsesenergien ville gått over i stråling.
Jeg bare lurer på hvorfor vi ikke bare stenger denne tråden? Et slikt scenario er umulig så lenge "objektet" som skal akselereres har hvilemasse. Et foton (Lyspartikkel) har som lys bølgeegenskaper og har ikke hvilemasse og kan dermed oppnå lyshastighet.

Dette går ikke med dagens fysiske modell.
Sitat av MrTripleCC Vis innlegg
Vent litt... Hva om det ene romskipet traff et annet romskip som også reiste med lysets hastighet.
Hva ville skje da? hvor stort ville smellet være?
Vis hele sitatet...
Dobbelt så stort som om skipet hadde kræsjet i noe som stod i ro.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Dobbelt så stort som om skipet hadde kræsjet i noe som stod i ro.
Vis hele sitatet...
nei det blir det samme som om det hadde stått i ro bortsett fra tilsvarende skader på begge. http://www.youtube.com/watch?v=r8E5d...eature=related
Sitat av skukketrure Vis innlegg
nei det blir det samme som om det hadde stått i ro bortsett fra tilsvarende skader på begge. http://www.youtube.com/watch?v=r8E5d...eature=related
Vis hele sitatet...
Jo, smellet blir dobbelt så stort. Det ser du jo selv i videoen.
Sitat av Tabou Vis innlegg
Kinetisk energi = 1/2*masse * hastighet^2
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå vil du jo som sagt ikke holde lysets hastighet med a=9,81 m/s2 i sju år, men snaut 80% av den. Ca 77,5% for å være presis. Den kinetiske energien er gitt av Ek=mc2/√(1-(v/c)2)-mc2 som med nevnte hastighet og masse gir en energi på Ek=2,6·1023 J. Dette tilsvarer ganske nøyaktig tre milliarder Nagasaki-atombomber.
Vis hele sitatet...
Bare for å vise Tabou hvorfor formlene er slik de er:

Hvis vi har en bil + sjåfør på 1000 kg og vi kjører denne i 90 km/t = 25 m/s

Newtonisk:
Ek=1/2*1000*252
Ek=312500

Hvis vi regner relativistisk:
Ek=1000*2997924582/√(1-(25/299792458)2)-1000*2997924582
Ek=312500,00000000162985848048205739

Så ser du vi får så og si det samme svaret, 312500 N Det som kommer etter komma når vi regner relativistisk, er ikke større forskjell om en flue ekstra sitter i baksetet på bilen. Derfor blir den enkle formelen brukt ved lave hastigheter. For i praksis stemmer den 99,9999% ved lave hastigheter. Og det er generelt bra nok!

Hvis vi derimot setter hastigheten 299792457 m/s (c = 299792458 m/s), altså 1 m/s under lysets hastighet i vakum. Da blir svaret:
Newtonisk:
Ek=1/2*1000*2997924572
Ek=44937758637048424500 N

Relativistisk:
Ek=1000*2997924582/√(1-(299792457/299792458)2)-1000*2997924582
Ek=1100364979194819197738045,8288889 N

Så kan vi sammenligne de to siste svarene:
Ek(New)=44937758637048424500 N
Ek(Rel)=1100364979194819197738045,8288889 N
Her ser du ved så store hastigheter som 299792457 m/s, er forskjellen på den kinetiske energien formidabel. Mens ved 25 m/s var det nesten ikke noe.

Ellers etter relativitetsteorien kan vi også slenge inn at bilen + sjåfør = 1000 kg i 299792457 m/s også vil føre til en del andre snodige hendelser:

Massen på bil + sjåfør blir høyere:
Mrel=1000/(1-(299792457/299792458)2)1/2
(kvadratroten(x) = x1/2 for de som ikke viste det)
Mrel=12243211,557838899012388084642982 kg
Altså den relative massen på bilen + sjåfør i denne farten er ca. 12243 ganger høyere enn startmassen. Utrolig ikke sant?

Tiden for bilen og sjåføren går saktere:
Da sier vi at bilen fortsetter i denne farten konstant i akkurat 10 år (velger så lenge, så vi ser forskjellen). 10 år = 315569260 s
Trel=315569260*(1-(299792457/299792458)2)1/2
Trel=25775,039376653756283912686050549 s
Altså 7 timer, 9 minutter og 35,039376653756283912686050548903 s.
Så bilen og sjåføren blir bare 7 timer og ca. 9,5 minutter eldre under kjøreturen, som for oss tilskuere tok 10 år.

Kult, ikke sant?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Altså den relative massen på bilen + sjåfør i denne farten er ca. 12243 ganger høyere enn startmassen. Utrolig ikke sant?
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt riktig, men her må jeg bare få skyte inn en ting, for dette misforstås ofte. Det er viktig å være klar over forskjellen på hvilemasse, eller invariant masse, som er det folk flest som regel forbinder med masse, og relativistisk masse. Hvilemassen til et objekt øker ikke med farten, og når man snakker om relativistisk masse er det et noe annet konsept, hvor man mer eller mindre arbitrært har trukket Lorentz-faktoren i impulslikningen sammen med hvilemassen og kalt dette for relativistisk masse. Dette kan være noe misvisende, siden Lorentz-faktoren ikke forårsaker noen endring i objektets indre struktur eller dets egenskaper, og ikke er fysisk tilknyttet hvilemassen på noe vis, men beskriver en egenskap i selve romtiden som medfører at forholdet mellom fart og energi er slik det er. På grunn av dette er det mange fysikere som ikke liker begrepet – deriblant Einstein – og mener det forvirrer mer enn det beskriver. Og konseptet er kanskje ikke riktig så utrolig som det først virker som likevel.
Sist endret av Provo; 7. juli 2012 kl. 22:08.
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er forsåvidt riktig, men her må jeg bare få skyte inn en ting, for dette misforstås ofte. Det er viktig å være klar over forskjellen på hvilemasse, eller invariant masse, som er det folk flest som regel forbinder med masse, og relativistisk masse. Hvilemassen til et objekt øker ikke med farten, og når man snakker om relativistisk masse er det et noe annet konsept, hvor man mer eller mindre arbitrært har trukket Lorentz-faktoren i impulslikningen sammen med hvilemassen og kalt dette for relativistisk masse. Dette kan være noe misvisende, siden Lorentz-faktoren ikke forårsaker noen endring i objektets indre struktur eller dets egenskaper, og ikke er fysisk tilknyttet hvilemassen på noe vis, men beskriver en egenskap i selve romtiden som medfører at forholdet mellom fart og energi er slik det er. På grunn av dette er det mange fysikere som ikke liker begrepet – deriblant Einstein – og mener det forvirrer mer enn det beskriver. Og konseptet er kanskje ikke riktig så utrolig som det først virker som likevel.
Vis hele sitatet...
Derfor synes jeg treghet er et bedre begrep enn masse når man snakker om relativistisk bevegelse.
Sist endret av Orph; 8. juli 2012 kl. 04:50.
Edited's Avatar
Trådstarter
Sitat av c#mn Vis innlegg
Jeg bare lurer på hvorfor vi ikke bare stenger denne tråden? Et slikt scenario er umulig så lenge "objektet" som skal akselereres har hvilemasse. Et foton (Lyspartikkel) har som lys bølgeegenskaper og har ikke hvilemasse og kan dermed oppnå lyshastighet.

Dette går ikke med dagens fysiske modell.
Vis hele sitatet...
Ja men for faen da, DET ER SNAKK OM NESTEN LYSETS HASTIGHET!

Jeg lurer på hvorfor du i det hele tatt svarer på en tråd du ikke en gang gidder lese 2 sider av, blir jo helt fra meg her jeg sitter.........
Sitat av Edited Vis innlegg
Ja men for faen da, DET ER SNAKK OM NESTEN LYSETS HASTIGHET!

Jeg lurer på hvorfor du i det hele tatt svarer på en tråd du ikke en gang gidder lese 2 sider av, blir jo helt fra meg her jeg sitter.........
Vis hele sitatet...
Ikke i trådstart!
Sitat av Edited Vis innlegg
Ja men for faen da, DET ER SNAKK OM NESTEN LYSETS HASTIGHET!

Jeg lurer på hvorfor du i det hele tatt svarer på en tråd du ikke en gang gidder lese 2 sider av, blir jo helt fra meg her jeg sitter.........
Vis hele sitatet...
Topic er: Krasje i lysets hastighet?

OP Sier: Stephen Hawking har en "design" på et skip som kan nå lysets hastighet, dette dreier seg da om å akselerere et romskip tilsvarende akselerasjonen til en av apolloromfergene (husker ikke hvilken) i syv år konstant får å nå lysets hastighet.

Så kom ikke her og fortell meg at dette dreier seg om NESTEN LYSETS HASTIGHET
Sist endret av c#mn; 9. juli 2012 kl. 12:32.
Edited's Avatar
Trådstarter
Sitat av c#mn Vis innlegg
Topic er: Krasje i lysets hastighet?

OP Sier: Stephen Hawking har en "design" på et skip som kan nå lysets hastighet, dette dreier seg da om å akselerere et romskip tilsvarende akselerasjonen til en av apolloromfergene (husker ikke hvilken) i syv år konstant får å nå lysets hastighet.

Så kom ikke her og fortell meg at dette dreier seg om NESTEN LYSETS HASTIGHET
Vis hele sitatet...
Visst du faktisk hadde lest hele tråden så ville du veldig enkelt sett hva jeg vil frem til.
Tipper det gjør ganske vondt å kræsje så fort.
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
Tipper det gjør ganske vondt å kræsje så fort.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg love deg, det gjør ikke vondt i det hele tatt! Ved den hastigheten tror jeg ikke en gang proteinene i kroppen din klarer å holde seg hele, ved en så stor bevegelsesenergi (kinetiskenergi). Jeg føler meg 99,9999999% sikker på, at energien som blir utløst i denne kollisjonen, får det totale atomvåpenarsenalet på jorden, til å virke som en liten sur fjert i forhold.

Vel og merke, hvis du kolliderer med en steinplanet. Hvis du kolliderer med en gassplanet, vil du antageligvis brenne opp. P.g.a energiutladningen og gassen ser jeg heller ikke bort ifra, at det kommer til å bli noen kjerneforandringer også. F.eks. fusjon at evt hydrogengass (o.l.) på planeten fusjonerer til tyngre grunnstoffer.