Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3916
Hei
Jeg havnet innpå en artikkel som iform.no har lagt ut. http://www.iform.no/pub/art.php?id=1622. Der står det masse om naturlige stoffer som er helt ufarlig men forbudt og stoffer som ikke er naturlige er lovlig. No er det mye om at cannabis burde legaliseres. Men ble sjokkert over at det er så mye mer som er forbudt!.
Feks:
Stevia: en søtningsplante ? ([COLOR="Red"]forbudt[/COLOR])

Sukralose ([COLOR="Blue"]lovlig[/COLOR]) – kunstig søtningsstoff basert på klor. Noen av de vanligste bivirkninger fra sukralose er bl.a. kløe, rød hud, utslett. Tungt for å puste, hoste, kortpustet. Tørr munn, inflammasjon på ansikt, øyelokk, leppene, tunga eller halsen. Hodepine og migrene. Tett nese, rennende nese, nysing. Røde øyne, kløende eller fuktige øyne. Mageplager: Oppblåst mage, gass, smerter, forstoppelse, kvalme, oppkast, diaré. Brystsmerter. Smerter i ledd. Anfall, angst, sinne, panikk, søvnløshet, svimmelhet, humørsvingninger, depresjon.

Glukosamin ([COLOR="Red"]forbudt[/COLOR]) – Et naturlig stoff som bygger opp brusk i leddene, forebygger slitasjegikt, og demper plager og smerter i muskler og skjelett.

Prosac ([COLOR="Blue"]lovlig[/COLOR]) – En kunstig lykkepille fremstilt av Eli Lilly som skaper avhengighet og depresjon.

Serotonin ([COLOR="Red"]forbudt[/COLOR]) – Produserer helt naturlig melatonin i hypofysen. Effekten er bl.a. ”godfølelse” som varer hele dagen, dypere og bedre nattesøvn, vektreduksjon, styrking av immunforsvar, økt energi, færre innbilte bekymringer, mindre følelse av stress, bedre selvtillit etc

Hørte på radioen også at no skal salvia havne på narkotikalisten, fordi det kan gi psykisk skade, de kunne ikke henvise til noen dokumentasjon. Nei, ta heller å drikk og røyk. Slik oppfatter jeg det. Helt utrulig hvordan de holder på.

Husker da jeg var liten og ble fortalt at "naturen er for alle". Men det viser seg at det skal det ikke være. Jeg personlig synes at alle planter,trær,sopp osv skal være lovlig, å gjøre naturen forbudt blir for dumt. Det ødelegger for oss mennesker.
De naturlige midlene må være forbudt, hvis ikke tjener ikke legemiddelindustrien noe! xD

Er enig med deg thou....
Sitat av FreeLife Vis innlegg
Hei
Hørte på radioen også at no skal salvia havne på narkotikalisten, fordi det kan gi psykisk skade, de kunne ikke henvise til noen dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Litt interessant at du skriver dette, ettersom du tror på det denne mannen skriver: http://www.dagbladet.no/2009/11/18/n...uensa/9104794/, uten å kreve dokumentasjon.
Sist endret av Winchester; 8. september 2010 kl. 19:26.
Artikkelen som iform har lagt ut kommer opprinnelig fra Nyhetsspeilet, en side for psykisk ustabile mennesker uten noen som helst forbindelse med virkeligheten. Det betyr at man må ta det som står der med en palle salt.
Sist endret av DonTomaso; 8. september 2010 kl. 19:30.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Artikkelen som iform har lagt ut kommer opprinnelig fra Nyhetsspeilet, en side for psykisk ustabile mennesker uten noen som helst forbindelse med virkeligheten. Det betyr at man må ta det som står der med en palle salt.
Vis hele sitatet...
Stevia er fortsatt forbudt uten at jeg kan se noen som helst god grunn for det?
Hele legemiddelindustrien er et korrupt høl hvor de tydeligvis kan holde på slik de vil. Det er nok mer bak kulissene enn vi noengang vil få vite.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Stevia er fortsatt forbudt uten at jeg kan se noen som helst god grunn for det?
Vis hele sitatet...
Begrunnelsen finner du på mattilsynet sine nettsider.

"Stevia – ny mat
Dersom en matvare/ingrediens ikke har vært omsatt i Norge før 1999 regnes den som ny mat og må risikovurderes og godkjennes før den kan selges til forbruker. Hensikten med godkjenningen er å sikre at nye matvarer/ingredienser ikke skal medføre en helsefare for forbruker.

Det er ikke dokumentert at planten har vært solgt i Norge før 1999 og dermed må Stevia godkjennes som ny mat før den kan selges i Norge. Så langt er det ikke søkt om godkjenning og Stevia er derfor ikke tillatt solgt i Norge.

Det har vært søkt om godkjenning som ny mat i EU, men søknaden inneholdt for lite dokumentasjon til at den kunne vurderes. Dermed er ikke Stevia tillatt solgt i EU. En ny søknad er under behandling i EU-systemet.

Ny mat regelverket er ikke EØS regelverk, det vil si at vi ikke har felles regelverk med EU. En søknad må sendes til Mattilsynet og vil bli behandlet av Mattilsynet. En eventuell godkjenning vil kun gjelde for Norge, og dermed vil også en eventuell godkjenning i EU ikke gjelde i Norge."

http://www.mattilsynet.no/mat/tilset...m_stevia_34342
Sitat av Elemental Vis innlegg
Stevia er fortsatt forbudt uten at jeg kan se noen som helst god grunn for det?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ingenting om Stevia, men ville uansett aldri ha brukt Nyhetsspeilet som informasjonskilde for hva jeg eventuelt skulle ha ment om produktet. Jeg mener ikke at rubb og rake av det som står på NS er usant og det er godt mulig Stevia er et kjempeprodukt som blir motarbeidet av sukkerindustrien, men siden NS blir drevet av riv ruskende gale mennesker er sjansen for at det er vissvass er enormt mye større enn andre sider.
Først og fremst vil jeg bare si at jeg er sterkt i mot forbud mot urter, planter og kjemiske forbindelser av alle slag. Jeg er ekstremt lieral når det kommer til dette punktet, og mener at alle stoffer og plantr burde være lovlige.

Når det er sagt, vil jeg gjerne kommentere et par av trådstarters (copy/pastede?) påstander:
Sitat av FreeLife Vis innlegg
Sukralose ([COLOR="Blue"]lovlig[/COLOR])
Vis hele sitatet...
Ok, det er ikke forbudt, men heller ikke free for all.
Sitat av Wikipedia
Norge har myndighetene gitt en midlertidig godkjenning til en håndfull norske produsenter.
Vis hele sitatet...
Sitat av FreeLife Vis innlegg
kunstig søtningsstoff basert på klor.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt er det basert på sukrose, et naturlig karbohydrat. Det er godt mulig at sukralose kan være skadelig, men jeg tror neppe du har belegg for å påstå at detgir alle de bivirkningen du lister opp.
Sitat av FreeLife Vis innlegg
Glukosamin ([COLOR="Red"]forbudt[/COLOR]) – Et naturlig stoff som bygger opp brusk i leddene, forebygger slitasjegikt, og demper plager og smerter i muskler og skjelett.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket var glucosamin helt lovlig.
Sitat av FreeLife Vis innlegg
Prosac ([COLOR="Blue"]lovlig[/COLOR]) – En kunstig lykkepille fremstilt av Eli Lilly som skaper avhengighet og depresjon.
Vis hele sitatet...
Jeg skal være den første til å innrømme at SSRI ikke er en endelig løsning på menneskerasens sorger og problemer, men la oss ikke glemme at denne typen medisiner har hjulpet mange ut av alvorlige psykiske problemer. Termen "kunstig lykkepille" er også tullete. Kunstig as opposed to what? De "ekte" lykkepillene? De "naturlig" lykkeillene som Gud har skapt?
Sitat av FreeLife Vis innlegg
Serotonin ([COLOR="Red"]forbudt[/COLOR]) – Produserer helt naturlig melatonin i hypofysen. Effekten er bl.a. ”godfølelse” som varer hele dagen, dypere og bedre nattesøvn, vektreduksjon, styrking av immunforsvar, økt energi, færre innbilte bekymringer, mindre følelse av stress, bedre selvtillit etc
Vis hele sitatet...
Serotonin er ikke forbudt. Det er helle ikke slik at du kan spise masse serotonin og at dette øker melatoninproduksjonen, som igjen gir alle disse positive effektene du lister opp. Det er rett og slett feil.
Sitat av FreeLife Vis innlegg
Husker da jeg var liten og ble fortalt at "naturen er for alle". Men det viser seg at det skal det ikke være. Jeg personlig synes at alle planter,trær,sopp osv skal være lovlig, å gjøre naturen forbudt blir for dumt. Det ødelegger for oss mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg i at alle planter, trær og sopper skal være lovlige. Jeg ser imidlertid ikke noe i veien for at det samme skal gjelde menneskeskapte stoffer. Du er klar over at det finnes utrolig skadelige og giftige stoffer som forekommer helt naturlig, og en rekke helt harmløse menneskeskapte kjemiske forbindelser?
Stevia er forbudt å bruke som næringsstoff/tilsetningsstoff, men den er å få tak i som prydplante. Hva du selv bruker den til er opp til deg Har smakt på det selv en gang. Da som u-tørka plante, men ufattelig søtt fordi.

Tror du kan få tak i det på blomsterhandler med bra utvalg.
I Japan har stevia nesten tatt helt over for sukker. I Norge har det vært forbudt å selge Stevia som næringsmiddel fram til 2004 fordi det har vært usikkerhet rundt hvorvidt søtningsstoffet er skadelig for fruktbarhet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Stevia
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vet ingenting om Stevia, men ville uansett aldri ha brukt Nyhetsspeilet som informasjonskilde for hva jeg eventuelt skulle ha ment om produktet. Jeg mener ikke at rubb og rake av det som står på NS er usant og det er godt mulig Stevia er et kjempeprodukt som blir motarbeidet av sukkerindustrien, men siden NS blir drevet av riv ruskende gale mennesker er sjansen for at det er vissvass er enormt mye større enn andre sider.
Vis hele sitatet...
skjønner ikke at du har så mye i mot NS, selv om de har andre meninger om ting så betyr det ikke at dem er psykisk ustabile mennesker.

Har lest en del på NS selv og sett at det er mye rart der, men det er også en del interessange artikkler om man greier å tenke litt utenfor boksen som man sier.
Sitat av zevz Vis innlegg
skjønner ikke at du har så mye i mot NS, selv om de har andre meninger om ting så betyr det ikke at dem er psykisk ustabile mennesker.

Har lest en del på NS selv og sett at det er mye rart der, men det er også en del interessange artikkler om man greier å tenke litt utenfor boksen som man sier.
Vis hele sitatet...
Les dette
Sitat av zevz Vis innlegg
Har lest en del på NS selv og sett at det er mye rart der, men det er også en del interessange artikkler om man greier å tenke litt utenfor boksen som man sier.
Vis hele sitatet...
Det nærmeste jeg har kommet interessante artikler på NS er de som begynner med helt adekvate observasjoner før det i neste avsnitt vakler ut i den sedvanlige gørra om illuminati, NWO, hjernekrig, galaksemøter og gudene vet hva.
Sitat av zevz Vis innlegg
skjønner ikke at du har så mye i mot NS, selv om de har andre meninger om ting så betyr det ikke at dem er psykisk ustabile mennesker.

Har lest en del på NS selv og sett at det er mye rart der, men det er også en del interessange artikkler om man greier å tenke litt utenfor boksen som man sier.
Vis hele sitatet...
Uenig. Jeg pleier ikk å være så kategorisk, men disse menneskene er det bare å avskrive først som sist.

Les denne:
http://freak.no/forum/showthread.php...sspeilet+armin
Sitat av zevz Vis innlegg
skjønner ikke at du har så mye i mot NS, selv om de har andre meninger om ting så betyr det ikke at dem er psykisk ustabile mennesker.

Har lest en del på NS selv og sett at det er mye rart der, men det er også en del interessange artikkler om man greier å tenke litt utenfor boksen som man sier.
Vis hele sitatet...
Psykisk ustabile er kanskje litt litt hardt å ta i. Noen løse skruer derimot, det er det ikke tvil om. Det har vi bevis på. Gad under på om det skramler mye i hodet på de når de rister på det, for foruten skruene kan det ikke være mye annet der.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=152113

Det sagt, NS er mye som FRP og andre populistiske foreninger. De sier det som høres logisk ut for den uinnvidde, men som kan faktasjekkes på sekunder ved hjelp av google, eller litt logisk sans.
Takk for mange gode svar. Spesielt til deg Felix poker for bra reaserch. Jeg innrømmer at jeg slukte artikkeln litt for fort, glemte å sjekke hvor den kom fra og hvem som hadde skrevet. Tenkte siden det var iform.no som la den ut, kunne det ikke være så mye bullshit. Det var dårlig gjort av iform og legge ut sånt tull, de som ellers har mange fornuftige artikler.
Sist jeg sjekket var glucosamin helt lovlig.
Vis hele sitatet...
Kunstig fremstilt glucosamin er klassifisert som legemiddel (i 2003), og dermed ulovlig å selge. Naturlig glucosamin (akkurat det samme, bare fra haibrusk) er lovlig.
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1571763

Serotonin er det ikke noen vits i å spise, for det passerer ikke blod-hjerne-barriereren. Det man spiser er enten tryptofan eller 5-htp, som begge er klassifisert som legemiddel.
Ja, det er sykt at stevia er ulovlig for mennesker(men lovlig som dyrefor). Sukkerindustrien vil ikke vel at det skal bli lovlig heller. Jeg bruker det daglig i havregryn,te og andre matvarer.. Det er litt skarp ettersmak, men jeg merker ikke noe til den i havregryna og teen.

Grunnen til at det ikke er lov var en useriøs test på rotter. De ble fora med urimelig store mengder, og etter tid ble de mindre fruktbare!

Anbefales på det sterkeste, har både hatt planten og "sukker" : )
Sist endret av daaa; 9. september 2010 kl. 20:06.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Kunstig fremstilt glucosamin er klassifisert som legemiddel (i 2003), og dermed ulovlig å selge. Naturlig glucosamin (akkurat det samme, bare fra haibrusk) er lovlig.
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1571763
Vis hele sitatet...
At du trenger en resept er jo ikke det samme som at det er forbudt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daaa Vis innlegg
Grunnen til at det ikke er lov var en useriøs test på rotter. De ble fora med urimelig store mengder, og etter tid ble de mindre fruktbare!
Vis hele sitatet...
Det kan jo gi indikasjoner på at en ikkje veit nok om langtidseffektane av det.

Forøvrig er det artig at dei som kritiserer myndigheitene for å ikkje tillate 'naturlige' søtningsmidler ofte hevder aspartam er djevelens verk...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Artikkelen som iform har lagt ut kommer opprinnelig fra Nyhetsspeilet, en side for psykisk ustabile mennesker uten noen som helst forbindelse med virkeligheten. Det betyr at man må ta det som står der med en palle salt.
Vis hele sitatet...
Jeg syns uansett at det skulle vært forbudt for farmasøytiske selskaper å selge syntetisk replika.
Hva er det som gjør at syntetisk fremstile kjemikalier er så mye verre enn naturlige. De syntetiske er lettere å eksperimentere med og må gå igjennom masse testing for å bli godkjent.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Jeg syns uansett at det skulle vært forbudt for farmasøytiske selskaper å selge syntetisk replika.
Vis hele sitatet...
Vi bruker store mengder aspartam i produktet her jeg jobber(farmasøytisk)
Sitat av fxxked Vis innlegg
Jeg syns uansett at det skulle vært forbudt for farmasøytiske selskaper å selge syntetisk replika.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med syntetisk replika? Stoffer som også forekommer naturlig, f. eks i planter?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kan jo gi indikasjoner på at en ikkje veit nok om langtidseffektane av det.

Forøvrig er det artig at dei som kritiserer myndigheitene for å ikkje tillate 'naturlige' søtningsmidler ofte hevder aspartam er djevelens verk...
Vis hele sitatet...
Hva er morsomt med det? Har du studert aspartam og sett hva det gjør med kroppen? Jeg har ingen meninger om det, men jeg har sett flere konspirasjonsdokumentarer om det - og jeg ville heller hatt stevia i brusen enn aspartam(Japan).
Stevja er jo ikke ulovlig i Norge, det er bare ingen som har søkt om godkjenning av det hos mattilsynet , om du er så keen på å få det i salg så er det vel bare å prøve å få det godkjent ?..
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Serotonin er ikke forbudt. Det er helle ikke slik at du kan spise masse serotonin og at dette øker melatoninproduksjonen, som igjen gir alle disse positive effektene du lister opp. Det er rett og slett feil.
Vis hele sitatet...
Melatonin i seg selv er visst ulovelig. Fikk brev i posten om at tollen hadde mottatt en sending som innholdt ulovelige legemiddel.

Helsekost i USA, men drøgs her...

Faen ass....har ikke ord...
Sitat av zevz Vis innlegg
skjønner ikke at du har så mye i mot NS, selv om de har andre meninger om ting så betyr det ikke at dem er psykisk ustabile mennesker.

Har lest en del på NS selv og sett at det er mye rart der, men det er også en del interessange artikkler om man greier å tenke litt utenfor boksen som man sier.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil tenke utenfor boksen kan du lese litt om menons paradoks og teorien om gjenerindring, nyhetsspeilet er som sagt tidligere bare en gjeng psykisk ustabile mennesker, denne konklusjonen kommer på bakgrunn av artiklene jeg har lest der.
Sist endret av Spelly; 10. september 2010 kl. 14:12.
Sitat av daaa Vis innlegg
Hva er morsomt med det? Har du studert aspartam og sett hva det gjør med kroppen? Jeg har ingen meninger om det, men jeg har sett flere konspirasjonsdokumentarer om det - og jeg ville heller hatt stevia i brusen enn aspartam(Japan).
Vis hele sitatet...
Og du tar konspirasjonsdokumentarer som en troverdig kilde? Det er et stoff som har blitt studert i enorm skala, og det er rimelig slått fast at aspartam er trygt, se blant annet her, her, her og her.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Melatonin i seg selv er visst ulovelig. Fikk brev i posten om at tollen hadde mottatt en sending som innholdt ulovelige legemiddel.

Helsekost i USA, men drøgs her...

Faen ass....har ikke ord...
Vis hele sitatet...
Melatonin er ikke forbudt, men reseptbelagt i Norge. Hvis du trenger melatonin; snakk med legen din.
Sant, dårlig formulering fra min side.

Tenkte på å gå til legen, blir så sykt våken/hyper ved 23 tida hver kveld. Hadde sikkert vært gunstig med melatonin etter slik jeg har lest og forstått.
Kanskje litt off-topic, men gidder ikke å lage ny tråd pga 1 spørsmål.

Hvorfor er melatonin og 5-htp ikke å få tak i her på berget? Greit nok man kan få melatonin gjennom lege. Men prisen er høy, og det er ikke direkte godkjent så lege må registrere dette. Husker ikke navnet på denne søknaden, dispensasjon kanskje..

Har slitt med søvn så lenge jeg kan huske, veldig vrengt døgnrytme som ikke passer inn med skole\jobb. 5-htp og melatonin hjelper ganske bra, spesielt sistnevnte.
Jeg får som regel problemer når jeg bestiller fra utlandet. For eksempel venter jeg på en bestilling som ble sendt for en måned siden. Mistenker tollen har fått kloen i pakken min, som vanlig. Jeg begynner å bli drittlei, men hva skal man gjøre...
Eneste jeg har lest som kan være negativt med melatonin er at noen kan få depresjon av det. Omfanget vet jeg ikke, men jeg tror ikke dette stoffet kan betraktes som risikofullt og det vell bedre og få dette som ett alternativ enn benzoer som imovane. Legemidler som blir solgt i vanlige matforretninger kan vell anses som farligere.
Hvorfor er det så forbanna vanskelig og få tak i alternativer i dette landet, som ofte kan betraktes som tryggere og bedre enn det som er godkjent? Hvorfor er Norge så ekstremt strenge på dette, ordet ekstremt er ikke en overdrivelse.

EDIT; Leste ikke postene ovenfor, bare litt av første side..
Sist endret av sneipen; 10. september 2010 kl. 15:33.