Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 8169
Det er jo mange forslag i denne tråden? Diskuter der, det begynte jo virkelig å bli noe. Trenger jo ikke lage 14 nye sider for å komme frem til en ny plakat. Synes ikke den var særlig god heller, signerer mentalmelt.

Edit: Det heter "å skjære alle over én kam", asTr0nauten. Har du ikke fulgt med på Typisk Norsk? Har boka i hylla, men fant kilde her.
Sist endret av Chronic420; 23. januar 2012 kl. 00:35.
Sitat av asTr0nauten Vis innlegg
Det heter jo å dra alle under en kam da, mentalmelt!
Vis hele sitatet...
Nei.
Man skjærer håret over en kam, noe som resulterer i lik lengde(tillegge noen samme egenskap).

EDIT: for sen
Sist endret av The Great Catsby; 23. januar 2012 kl. 00:36.
Begge gir jo mening, og i nåtiden passer det vel egentlig bedre med dra enn skjære, da hår blir jo klippet. Jeg har alltid tenkt på det som at man drar hårene i kammen, så alle hårene står i samme kam og har derfor samme egenskaper
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Jeg liker hvordan du virkelig aldri kan bli enig med noen Mentalmelt. Jeg skal lage den med mindre bokstaver.

Nei jeg er ikke 14.
http://besser.tsoa.nyu.edu/T-Shirts/ronuf/weed.jpg

Liker dette bilde her, kunne vært kult og laget noe lignende som var litt mer norsk!
Sitat av iSayHey Vis innlegg
http://besser.tsoa.nyu.edu/T-Shirts/ronuf/weed.jpg

Liker dette bilde her, kunne vært kult og laget noe lignende som var litt mer norsk!
Vis hele sitatet...
Værste stoner plakaten
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
-Albert Einstein-
jeg joiner på plakat.
hvis alle stonere på freak hadde gjort dette hadde det skapt mer debatt og interesse rundt temaet.
Personlig ville jeg heller gått for et er informativ budskap. Man vel lage en problemstilling av en av de mange negative sidene man har ved at det er ulovlig?

Selv syntes jeg det er postivt at folk tar seg bry til å lage plakater fordi i mine øyne syntes jeg dette temaet fortjener en ordentlig debatt basert på annet enn de negative og udokumenterte sidene.

Syntes ikke at man skal bruke betegnelsen" Stonere" i den negative form at de som er dette er dummere og mindre skyndige til å spre budskap som dette.
Sist endret av Prompdompap; 23. januar 2012 kl. 12:27.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Joda, forstår jo hva du vil fram til. Men måten du sa det på oppfattet jeg som ganske så bastant å pessimistisk. "Alle som liker humoren til Joe Rogan er utdanka stonere". Og det var det jeg ville fram til, humor er subjektivt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at uttalelsen min kan virke litt brå, men når man legger ut et prosjekt og ber om folks meninger, noe trådstarter gjør, må man nesten regne med å få høre litt av hvert. Kritikken min går på to punkter: Budskapet, og humoren. Det var alt, og det er min ærlige mening. Det var ikke ment som kritikk av noen personlig, og det var heller ikke formulert slik.

Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Jeg prøvde ikke å være humoristisk i det forrige innlegget mitt, tvert imot. Jeg har bare en oppfatning av at om man har over gjennomsnittet kunnskap om dagens narkopolitikk, så burde man vite at noe er feil. Jeg dømmer ikke Ola A4 Nordmann for at han ikke er enig med meg.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde heller ikke at du prøvde å være morsom.

Sitat av asTr0nauten Vis innlegg
Det heter jo å dra alle under en kam da, mentalmelt! Drar alle hårene under en kam, u c? Gir jo ingen mening å skjære med en kam!
Vis hele sitatet...
Dette blir for dumt. Man skjærer ikke med kammen, man skjærer over. Du får se å lese deg opp på det her selv. Det tar deg ca. et halvt minutt.


Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg liker hvordan du virkelig aldri kan bli enig med noen Mentalmelt.
Vis hele sitatet...
Mulig det kan virke slik for noen, men det er jo langt ifra sannheten. Jeg er enig i svært mye som blir skrevet her på forumet, men jeg lager jo naturligvis ikke diskusjoner ut av det. Det ender i beste fall med et KP, og ferdig med saken
Jeg syntes du burde henge opp plakaten, gjerne fokuser på områder rundt der du bor og la alle få med seg at det var du som hengte det opp. Ville ikke være riktig om du skulle gå glipp av all heder og ære som du ville høstet for denne innsatsen.
førstemann på månen
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette blir for dumt. Man skjærer ikke med kammen, man skjærer over. Du får se å lese deg opp på det her selv. Det tar deg ca. et halvt minutt.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man lese seg opp på det? Det gir jo ikke mening! Alt står jo ikke på internett! Verken du eller språkrådet kan si at det er feil når det er riktig for så mange mennesker. Kanskje det er en del av en litt mer lokal kultur enn jeg trodde, men det er fortsatt mange som bruker uttrykket. Der jeg er fra bruker "alle" det, og alle forstår hva som menes med det. Så hvordan skal man lese seg frem til sannheten? Bare fordi noen andre har skrivet at det ikke er riktig, så er uttrykket feil? Finnes det en objektivitet som kan bestemme hva som er rett eller galt av ordtak?

Håret representerer mennesker. Drar man alle under èn kam, er det en metafor for å generalisere.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Det at mange ikke er klar over problemene gjør det jo ikke noe rettere?
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg sa. Han kalte alle som ikke så noe feil med narkotika-situasjonen for dumme. Det blir for drøyt når så mange ikke ser noe feil med narkotika-sitasjonen.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Forresten, alle jeg kjenner bruker begreået ''Å dra alle under en kam''. Kanskje det er annerledes hvor du bor, jeg vet ikke.

La oss heller holde oss til temaet. Kanskje noen andre har laget noen gode plakater. Gjerne legg de ut her.
Å henge opp en slik plakat vil bare forsterke inntrykket folk flest har av at legaliseringsforkjempere er typiske sofastonere som er ute etter å røyke.
Hva legaliseringssaken trenger er objektiv forsking og informasjon som lett kan svelges av folk flest. Gjerne et budskap som får folk til å tenke, dog krever dette at man setter seg ned å tenker litt lenger før en skriver noe på plakaten.

Dessverre får jeg inntrykket av at vi som er for legalisering ofte må kjempe en kamp mot våre egne i like stor grad som vi må kjempe en kamp mot motstandere, noe som er veldig synd og lite konstruktivt. Gjør alle en tjeneste å tenk godt gjennom hva du vil plakaten din skal formidle til den som leser før du henger den opp.
Sitat av asTr0nauten Vis innlegg
Hvordan skal man lese seg opp på det? Det gir jo ikke mening! Alt står jo ikke på internett! Verken du eller språkrådet kan si at det er feil når det er riktig for så mange mennesker. Kanskje det er en del av en litt mer lokal kultur enn jeg trodde, men det er fortsatt mange som bruker uttrykket. Der jeg er fra bruker "alle" det, og alle forstår hva som menes med det. Så hvordan skal man lese seg frem til sannheten? Bare fordi noen andre har skrivet at det ikke er riktig, så er uttrykket feil? Finnes det en objektivitet som kan bestemme hva som er rett eller galt av ordtak?

Håret representerer mennesker. Drar man alle under èn kam, er det en metafor for å generalisere.
Vis hele sitatet...
Ordtaket har jo en korrekt formulering. At mange folk ikke kan denne og konsekvent bruker en annen, endrer ikke på det. Hvis man ikke er interessert i språk, ord og uttrykk, så kan man selvsagt bare drite i hva som er korrekt, men for oss andre ser det litt rart ut når folk misforstår uttrykket, eller finner på sin egen variant.

Det er ikke så mye å snakke om egentlig. Du kan sjekke det opp og se at det stemmer, eller la være, og tviholde på din rett til å si hva du vil.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Hvis jeg husker rett ble uttrykket "å skjære alle over én kam" trukket frem i Typisk Norsk som det uttrykket som har flest ukorrekte varianter.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Det var ikke det jeg sa. Han kalte alle som ikke så noe feil med narkotika-situasjonen for dumme. Det blir for drøyt når så mange ikke ser noe feil med narkotika-sitasjonen.
Vis hele sitatet...
Så du mener hvis mange nok mener noe, kan det ikke være dumt? Eller at man skal passe seg for å tråkke majoriteten på tærne?
Sitat av Vargas Vis innlegg
Så du mener hvis mange nok mener noe, kan det ikke være dumt? Eller at man skal passe seg for å tråkke majoriteten på tærne?
Vis hele sitatet...
Å kalle noen for dumme uansett tilfelle er aldri konstruktivt, og du oppnår ikke annet en å provosere. I verste fall fører det til at det blir enda vanskeligere å overbevise noen om ditt eget syn.
Denne ble litt dårlig jalla, men jeg lagde den kjapt.


Skal prøve å lage noen bedre nå.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Å kalle noen for dumme uansett tilfelle er aldri konstruktivt, og du oppnår ikke annet en å provosere. I verste fall fører det til at det blir enda vanskeligere å overbevise noen om ditt eget syn.
Vis hele sitatet...
Det er jeg 100 % enig i :P Mulig jeg misforstod stokkanda... Vil si at jeg mener at alle som har tilgang til samme informasjon som oss, og allikevel ikke ser noe galt med narkotikapolitikken, er dumme, ignorante, uopplyste, arrogante (som uttaler seg så sterkt om noe de har lite peiling på), kall det hva du vil. At det ikke er et sjakktrekk å kalle dem for idioter opp i trynet håper jeg sier seg selv..
Sist endret av Vargas; 23. januar 2012 kl. 18:32.
Brukte "less is more"-prinsippet og lagde en simpel en, med veldig klart budskap, synes nå jeg. Kunne gjort meg mer flid med den, men nå må jeg ut.
http://i.imgur.com/NPABr.jpg
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Brukte "less is more"-prinsippet og lagde en simpel en, med veldig klart budskap, synes nå jeg. Kunne gjort meg mer flid med den, men nå må jeg ut.
http://i.imgur.com/NPABr.jpg
Vis hele sitatet...
Tusen ganger berde en den første! KP
Sitat av Vargas Vis innlegg
Så du mener hvis mange nok mener noe, kan det ikke være dumt? Eller at man skal passe seg for å tråkke majoriteten på tærne?
Vis hele sitatet...
Plis, les hva jeg skriver før dere svarer meg. Jeg sier at å kalle alle som ikke ser noe galt i narkotika-situasjonen dumme blir for drøyt når så mange faktisk ikke ser noe galt i narkotika-situasjonen.

Da er de antakeligvis ikke dumme, de vet bare ikke nok om saken eller mener noe annet.
Sist endret av AndeMannen; 23. januar 2012 kl. 18:52.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kult! Skal se om jeg kan lage et par til, dette var faktisk ganske gøy å holde på med.

Skal huske, ingen store bokstaver, og kanskje bruke en annen font.

Men jeg har forelsket meg litt i Gill Sans.
Jeg tror ingen av de plakat-bidragene som er kommet så langt vil bidra noe særlig for å øke sjansene for legalisering av noe som helst. Heller tvert i mot.

- Å kalle noen for dum er alltid en dårlig måte å starte en debatt, spesielt om man ønsker best mulig positivt utfall for egen del.

- Minimalistisk kan fungere bra, men da burde det være betydelig mer velgjort enn forslagene som er lagt frem her.

- Font, font font... Man overbeviser trolig ingen med å benytte skrifter som ligger i samme kategori som comic sans.

- En jålete stoner-plakat er sikkert festlig for enkelte innrøkte, neppe så imponerende for noen som er i mot denne typen rusmidler.

PerPerPerPer er den som i mine øyner er nærmest noe som helst fornuftig noe, men ville i det minste tonet ned cannabisbladet og endret teksttype. I tillegg også droppe skygge/omriss på tekst på den måten det er nå.

Enkle seriøse budskap og harde fakta på en ordentlig laget plakat er vel det jeg tror man kommer lengst med. Denne tråden har en del noe bedre bidrag.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Ny plakat: http://bildr.no/thumb/1086826.jpeg

Kom med konstruktiv kritikk. Brukte kalinga som font, vet ikke om det ble bedre egentlig. Jeg liker det minimalistisk, som dere helt sikkert har skjønt

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Jeg tror ingen av de plakat-bidragene som er kommet så langt vil bidra noe særlig for å øke sjansene for legalisering av noe som helst. Heller tvert i mot.

- Å kalle noen for dum er alltid en dårlig måte å starte en debatt, spesielt om man ønsker best mulig positivt utfall for egen del.

- Minimalistisk kan fungere bra, men da burde det være betydelig mer velgjort enn forslagene som er lagt frem her.

- Font, font font... Man overbeviser trolig ingen med å benytte skrifter som ligger i samme kategori som comic sans.

- En jålete stoner-plakat er sikkert festlig for enkelte innrøkte, neppe så imponerende for noen som er i mot denne typen rusmidler.

PerPerPerPer er den som i mine øyner er nærmest noe som helst fornuftig noe, men ville i det minste tonet ned cannabisbladet og endret teksttype. I tillegg også droppe skygge/omriss på tekst på den måten det er nå.

Enkle seriøse budskap og harde fakta på en ordentlig laget plakat er vel det jeg tror man kommer lengst med. Denne tråden har en del noe bedre bidrag.
Vis hele sitatet...
Hvor mange ganger må jeg si det? Dette er absolutt ikke noe som er ment til å informere folk om cannabis heller med fakta og statistikk. Men heller for å være litt morsom og motivere folk som allerede er for legalisering, og kanskje få andre til å stoppe opp og tenke litt.

Den første plakaten var vel heller en liten morsomhet, da jeg er stor fan av Joe Rogan og digger humoren. Jeg lo i hvert fall da han sa det i The union.

Og forresten, gill sans i samme kategori som comic sans?
Sist endret av happy violence; 23. januar 2012 kl. 19:16.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hvor mange ganger må jeg si det? Dette er absolutt ikke noe som er ment til å informere folk om cannabis heller med fakta og statistikk. Men heller for å være litt morsom og motivere folk som allerede er for legalisering, og kanskje få andre til å stoppe opp og tenke litt.

Den første plakaten var vel heller en liten morsomhet, da jeg er stor fan av Joe Rogan og digger humoren. Jeg lo i hvert fall da han sa det i The union.

Og forresten, gill sans i samme kategori som comic sans?
Vis hele sitatet...
Det er en ting det. Men en for "morsom" og muligens intern plakat kan fort få folk til å være enda mer i mot enn for. Den første tror jeg lett kunne fått den effekten.

Gill sans: nei. En del av de andre tekstene på noen av de andre bidragene: ja.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Syntes ikke at man skal bruke betegnelsen" Stonere" i den negative form at de som er dette er dummere og mindre skyndige til å spre budskap som dette.
Vis hele sitatet...
Dessverre er det slik at rusmisbrukere og folk som i betydelig grad identifiserer seg med stonertilværelsen, ofte tar i bruk en retorikk og en del begreper som allmennheten ikke faller for. Stereotypen som stoneren representerer eksisterer for en grunn, nemlig fordi folk som røyker mye hasj ofte har en del sammenfallende personlighetstrekk. Disse individene er som regel ikke de beste representantene for saken, hvis formålet er å ha en fruktbar debatt med skeptikerne.

Jeg har forresten skrevet noe om dette med identitet og rusmidler tidligere, som utdyper litt hva jeg mener.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=171040
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Er det mulig å slå sammen trådene? For nå er det to tråder om legaliseringsplakater bare på førstesia.

Ikke har jeg ferdighetene til å lage noe skikkelig gjennomført, men jeg hadde helst sett for meg en plakat uten cannabisblader som bakgrunn, store grønne bokstaver, en feit joint eller en rastafarie. Sett utenifra rusmiljøet, gir det fint lite mening.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Er det mulig å slå sammen trådene? For nå er det to tråder om legaliseringsplakater bare på førstesia.

Ikke har jeg ferdighetene til å lage noe skikkelig gjennomført, men jeg hadde helst sett for meg en plakat uten cannabisblader som bakgrunn, store grønne bokstaver, en feit joint eller en rastafarie. Sett utenifra rusmiljøet, gir det fint lite mening.
Vis hele sitatet...
Det er som du sier, det gir ikke noen positive vibber til ikke-røykere, de har negative assosiasjoner til cannabis.
Ser at fler av plakatene sier "marijuana", kan folk ikke bare skrive cannabis? lettere å lese og flere vet hva det er. Når vi først skal lage plakater burde vi lage de delikate, opplysende og oppmerksomhets-sjtelende. Folk ser vanligvis 2-3 sekunder på en plakat før de gidder å lese den. Man scanner den for informasjon man vil ha med seg.
Hva med å prøve å lage en liten aksjon av dette?
La folk legge ut sine forslag her med forskjellige påstander/fakta/argumenter osv. om temaet i samme stil som TS begynnte med. Forså at 1-3 freaks tar en diskusjon og velger ut de 5-10 beste, sprer ordet rundt her på freak (evt. nor-can eller andre forum) og tar en felles aksjon der de som vil, printer ut så mange plakater de gidder. Og (et helt vilkårlig eksempel) natt til 10. mars går alle ut på sitt hjemsted å hiver opp plakatene der de måtte føle for å klistre de opp?

Var bare en tanke, om noen føler for å ta initiativ til en aksjon som det.

I verstefall får vi noen gode innlegg til den flotte Springe fra snuten tråden
Sist endret av McHoover; 24. januar 2012 kl. 21:30.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Hva med å prøve å lage en liten aksjon av dette?
La folk legge ut sine forslag her med forskjellige påstander/fakta/argumenter osv. om temaet i samme stil som TS begynnte med. Forså at 1-3 freaks tar en diskusjon og velger ut de 5-10 beste, sprer ordet rundt her på freak (evt. nor-can eller andre forum) og tar en felles aksjon der de som vil, printer ut så mange plakater de gidder. Og (et helt vilkårlig eksempel) natt til 10. mars går alle ut på sitt hjemsted å hiver opp plakatene der de måtte føle for å klistre de opp?

Var bare en tanke, om noen føler for å ta initiativ til en aksjon som det.
Vis hele sitatet...
jeg er down
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
jeg er down
Vis hele sitatet...
Flotte greier!

Jeg venter å ser om det er flere som synest ideen er brukbar i denne tråden, så oppretter jeg heller en tråd om det er flere.




Om folk er keen på idéen min i forrige innlegg, gi KP så slipper jeg bla igjennom her for å lete etter respons. Oppretter en ny tråd om det om folk skulle være keen. (Forhører meg selvfølgelig med TissemannX før jeg bruker plakat-malen i evt. ny tråd.)
Sist endret av McHoover; 24. januar 2012 kl. 22:04.
Gjør et siste forsøk på å bumpe denne tråden, for å se om det finnes noen interesserte. Om ikke legge jeg det dødt, for min del vertfall.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Veldig kult ide McHoover! Bare å sette i gang folkens!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Legger en quote til vaskemask jeg, som lagde et flott stykke plakat i den andre tråden.

Sitat av vaskemask Vis innlegg
http://i291.photobucket.com/albums/ll307/flippart/Design/poster_07_03.png
Vis hele sitatet...
Spør du meg er dette en veldig bra, lettfattlig og informativ plakat som belyser flere sentrale punkter rundt legalisering. Og alt dette pakket inn i et sexy design som IKKE roper stoner.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Legger en quote til vaskemask jeg, som lagde et flott stykke plakat i den andre tråden.



Spør du meg er dette en veldig bra, lettfattlig og informativ plakat som belyser flere sentrale punkter rundt legalisering. Og alt dette pakket inn i et sexy design som IKKE roper stoner.
Vis hele sitatet...
Likte den veldig godt.

Tanken min rundt aksjon var dog flere forskjellige plakter med forskjellig informasjon. Men åpen for det meste (om jeg i det hele tatt tar initiativet til aksjon).

Og som du sier. IKKE roper stoner.

Men jeg synest også det er noe med argumentene "medisin" og "tøy" når 99,9% av folka egentlig bare vil bli stein. Men igjen, er åpen for diskusjon.
Sist endret av McHoover; 29. januar 2012 kl. 19:23.