Sitat av ivioynar
Jeg ser at du enkelt og greit har ignorert forespørselen min - dette er en haug linker som er mer eller mindre relatert til temaet, på side som blant annet omhandler spøkelser, JFK og "alternative physics" uten et snev av bevis. Det at du leser noe på Internett gjør det ikke sant, det at noen klarer å lage en youtube-video med skummel musikk gjør det heller ikke sant selv om det begynner å rykke i hjerneceller hollywood har trent opp.
Igjen, her har du, som mange andre, skumlest stoffet jeg pastet, funnet det latterlig etter å ha sett over stoffet i ca et minutt, og vendt tilbake hit for å kverulere.
Sitat av ivioynar
Mye snakk om bevis, men jeg ser lite. Tankegangen om at universiteter er en akademisk elite som latterliggjør alle som ikke kommer med synspunkter som stemmer overens med deres eget verdensbilde er veldig populær - blant folk som ikke har universitetsutdannelse. Å kaste seg selv opp på korset og påstå at man blir forfulgt av det etablerte med en gang metodikken blir trukket i tvil er et klassisk tegn på at noen er konspirasjonsteoretiker... Forøvrig er de fleste professorer veldig åpne for å høre på alternative teorier såfremt man beviser dem, og heldigvis har den etablerte vitenskapen litt høyere krav til kildekritikk enn tilfeldige geocites-sider.
Det er ikke snakk om å kaste seg opp på korset, det er snakk om ta en spade for en spade og forstå at flere av menneskene der som andre steder har et superego som ikke liker å blir konfrontert eller i det hele tatt høre at dem tar feil - den andre parten er villig til å gå bare så langt, og studere det som passer normen. Er det et kontroverlielt tema, som feks dette med Jesus og Rød Fluesopp, vil de fleste "seriøse" etablerte researchere holde deg på avstand, livredd for å miste sitt gode navn og rykte, selv om de vet at det kanskje ligger noe i det.
Sitat av ivioynar
Nei, det etablerte har ikke alltid rett og når folk oppdager noe annet innen akademika pleier det å bli tatt opp saklig og ryddig, et nylig eksempel er
Finnlands rolle i folkemordet under andre verdenskrig: Her blir et eksisterende syn utfordret basert på bevis og selv om det er kontroversielt har akademika ingen problemer med å konfronteres med at de har tatt feil.
Akademika er en gruppe, ikke et enkeltindivid, dessuten - om dette hadde blitt fortalt av EN person for ti år siden ville du uansett bare ledd og kverulert inntil det ble tatt opp i "seriøs" akademika. Hvem vet, kanskje det blir håndfaste bevis rundt den "konspiratoriske" kontrorversielle historien rundt frimurere og Akhenaton også om noen års tid, på sølvfat, med teskje, godt nok for seriøs akademika, igjen, dine mestre som du, ukritisk, henter dine fakta fra.
Sitat av ivioynar
Hvis du antar at akademikas synspunkt = statens synspunkter synes jeg synd på deg for det vitner virkelig om at samfunnsutdanningen din har sviktet et eller annet sted. Og å umiddelbart anta at jeg er en sau som ikke tør å stille spørsmål ved etablerte sannheter er jo også en ganske typisk klisjé, så jeg takker for komplimentet, siden det tydeligvis betyr at det lille egoet ditt som 'oppvåknet' har blitt truffet
Det er du som bruker ord som statsvitenskap, ikke jeg. Du stiller gjerne spørsmål, men er for lat til å sjekke opp i ting selv. Og hvorfor skulle du? Alt tyder jo på at dette er forskrudd informasjon i din verden, du har da ikke tid til å sette deg inn i den slags tull.
Sitat av ivioynar
Du må være stor gutt og tåle at folk blir litt skeptiske når du presenterer at Jesus er en form for fluesopp på et debattforum uten å ty til hersketeknikker.
http://www.theholymushroom.com/
http://www.gnosticmedia.com/Images/TheHolyMushroom-cover-3.5.jpg
The Holy Mushroom:
Evidence of Mushrooms in Judeo-Christianity
A critical re-evaluation of the schism between John M. Allegro
and R. Gordon Wasson over the theory on the entheogenic origins of Christianity
presented in The Sacred Mushroom and the Cross
by J.R. Irvin, © 2008
Og hva har vi her?
Academic endorsements for The Holy Mushroom:
Christianity and the Piltdown Hoax share many similarities: In both stories the information was constructed and then salted into the information stream, and, through the word of noted scholars, presented as fact, the truth. Scholars have egos and once committed to their ideas through scholarly publications, faculty meetings, and conferences, have difficulty seeing, hearing, or even appreciating an adverse view. To waver from a strongly held opinion could spell academic ruin and withdrawal of acclaim. This leads to lively debate, counter stories, and even character assassination if one side or the other is being out trumped in the symbolic mêlée.
Jan Irvin (The Holy Mushroom) has captured what we might call an “anthropology of clarification” regarding whether or not mushrooms, and mind-altering substances in general, played any role in the development of not only Judaism and Christianity but the total culture in play at that time. It is now recognized in many academic communities (anthropologists, sociologists, psychiatrists, psychologists) that sufficient evidence exists of the importance of these substances, both textual and visual, to say “yes” in very large letters. It is no longer theory. The questions Irvin asks is this: “If mind-altering substances did play this major role, then how would this affect our interpretations of the Bible and the Qur’an? Would this shed light on the origins of mystical experiences and the stories, for example Abraham hearing voices and Ezekiel’s convenient visions? What would this suggest about the shamanic behavior of Jesus? What impact would this have on organized religion? These are bold questions. This is a very useful volume for those interested in the Holy Mushroom, Amanita muscaria, and the politics of truth. Detailed and wonderfully illustrated; great bibliography.
~ Professor John A. Rush, Sierra College
John Allegro's revelation of the sacramental role of a sacred mushroom in the ancient religions spanning the agrarian region from Mesopotamia to the Near East was immediately and unfairly rejected by a chorus of scholars less competent than him, but continuing research into early Christianity and the mystery religions of the Greco-Roman world and their perpetuation in alchemy and European folkloric traditions has vindicated the correctness of his discovery.
~ Professor Carl A. P. Ruck, Boston University
Jan Irvin has produced a most thoughtful and valuable account of debate around the use of hallucinogenic mushrooms in early Christianity. Irvin's careful account of the main protagonists, their sources and intellectual motivations shows the importance of continuing research on this significant moment in early Christian thought, as well as how academic research itself is affected by the cultural attitudes of the day. In adducing new textual evidence and showing the iconographic prevalence of the mushroom motif Jan Irvin is to be warmly congratulated - all serious scholarship for the future will have to take account of his achievement.
~ Professor Neil Whitehead, University of Wisconsin, Madison
Sist endret av mahogn; 29. oktober 2008 kl. 16:12.