View Single Post
Problemet er når diskusjonen sklir helt ut i personangrep. Når posten består av 3 hersketeknikker og 1 personangrep og dette ikke blir plukket opp og skal besvares så er det veldig vanskelig å besvare påstandene uten å bli oppfattet som at man driver med akkurat det samme tilbake. Så blir alt slettet og begge utestengt. Litt sånn barneskole straff som ingen lærer noe av i stede for at man evner å se at han ene faktisk bare prøver å forsvare sin opprinnelige post mot usaklige argumenter og personangrep.

Jeg ser også at det kan være problematisk å skulle sitte som dommer over hvem som begynte og ikke. At det enkleste er å utestenge begge for å unngå kritikk, eller beskyldninger om forskjellsbehandling. Pluss selvsagt at reglene forandrer seg ikke for deg selv om andre har brutt den. Men hadde det ikke vært en idé å slå hardere ned på en som uprovosert kommer med masse stempler som "idiot, du må være helt tilbakestående som ikke er enig med meg osv osv." Enn en som svarer "jeg veit ikke hvem av oss 2 som er tilbakestående jeg, men alt tyder på at det ikke er meg..." Selv om det finnes bedre motsvar enn å kaste seg med på et shitshow?

Andre ganger syntes jeg mods faktisk er ganske flinke til å se tråden i sammenheng med den enkelte posten og sletter på en bra måte. Tenker som så at alle kan ikke være fornøyd hele tiden. Men jeg er glad for at forumet eksisterer. At vi kan bli mere empatiske her inne er det nok ingen tvil om, selv om det ikke alltid er nødvendig for å bli ferdig med en diskusjon.

"Alle andre forslag er idiotiske"
Det er ikke et personangrep eller et direkte regelbrudd på noen måte. Men dette er et utsagn basert på personlig mening. Det er i mine øyne opp til folk å holde seg for gode for uproduktive utsagn som forsøker å definere hva som burde være konklusjonen i diskusjonen. For det er nettopp sånt "unødvendig møl som ikke tilfører diskusjonen noe nytt" som crew ville sagt det selv. Med det sagt er det litt opp til leser å forstå nettopp dette, det er kun en personlig mening. Ikke noe mere, det er ikke noe de behøver å føle seg støtt over eller være enig i på noen som helst måte.

Uten å henge ut noen enkelte var det noe jeg syntes var en litt stygg case for en ganske lang stund tilbake med en tråd som het Flyvrak fra andre verdenskrig. Det er ikke interessant hvilken crew medlem som har gjort hva, og alt er slettet så vennligst ikke begynn å spekulere, for poenget er ikke hvem.

Men dette daværende crew medlemmet begynte en rant av djevelske proporsjoner om hvor uinteressant dette var(da han tydligvis ikke forstod den nye sjangeren som var på vei inn). Det var spørsmål om hva i alle dager noe sånt kan brukes til og veldig mye kritikk som rett og slett ikke var konstruktiv. Da jeg påpekte dette utartet det seg bare til en krangel, for jeg måtte jo forstå hvor meningsløst dette var jeg og. Kontaktet andre crew medlemmer og det ble redigert bort. I akkurat sånne tilfeller er jeg veldig enig i at vi kunne hatt mere empati. Når vi ikke forstår noe er det kanskje bedre å sette seg ned og observere, eller ta avstand. Ikke hoppe inn og gi masse kritikk og komme med påstander om hvilke TV kanaler som i hvert fall IKKE vil benytte seg av sånt. Drone videoer har nå blitt ganske vanlig og NRK viser tog og båter som går, minutt for minutt, hvor flere av opptakene er tatt av droner... Og når de viser ribba minutt for minutt så kan de vise hva som helst... Det var en ny bruker, og det var ikke veldig mye lengre han gadd å tråle her inne desverre. Så det er lov for folk å tenke seg om å være mere empatiske selv om vi tror vi har konstruktiv kritikk. Og dette veit jeg at kan gjelde meg selv også til tider.

Det må være lov å diskutere empati uten å bli stempla som noe snøflak... Og jeg tror ikke K-Uche mener at vi skal pynte på noe som helst, eller finne på komplimenter vi ikke mener. Men heller bruke hjernen på en annen måte når vi leser og skriver her inne. Det er bra noen tar det opp.