View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
dota2: Det du har der er en Panaeolus sopp, kanskje panaeolus ater (også kjent som fimicola).
Det er absolutt ikke flein, du sier noen fra myndighetene identifiserte noe som flein, kan jeg be om flere detaljer?

Alternativene jeg tenker på er at enten hadde du flere typer sopp som du ikke klarte å skille som en annen type og en av disse var flein, eller så har de bare tatt en visuell identifisering og tatt feil.

Hvordan man ser forskjell på soppen er at kjøttet er ganske fast, hatten er lys og læraktig når den er tørr, når den er bløt ser hatten slimete ut, og man vil se små linjer som går vertikalt fra tuppen (tuppen/knoppen på hatten er et av de enkleste tegnene å identifisere først) ned til kanten.
Selve tuppen er delvis gjennomsiktig når hatten er våt.

Stilken er også veldig unik, om man studerer nært den så er den ofte glinsende, den er nesten aldri rett men mer kronglete av seg.

Se på bilder på google av "Psilocybe semilanceata", det finnes flere bilder der du kan se nærmere på disse tegnene jeg nevner her.

Sjekk Den store fleinsopptråden av Sinister for svar på resten av spørsmålene dine.
Sist endret av Dodecha; 15. juli 2013 kl. 20:49.