Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 303981
[COLOR="Red"]Beskjed fra crew:Denne tråden er utdatert, gå til Den Nye store fleinsopptråden[/COLOR]

Psilocybe Semilanceata

I det siste har forumet blitt oversvømmet av poster om flein\sopp. Det finnes et flust med tråder som svarer på mesteparten av spørsmålene, så jeg gjør som Mullah(Den store Salvia Divinorum tråden) Jeg samler all relevant informasjon.

Generelt om Flein:

Rus

Positive\negative effekter kan dere lese om på Erowid her. Om det er noe mer dere lurer på ang. sopp er erowid til hjelp igjen. For førstegangstrippere er det veldig kjekt å lese Mushroom FAQ'n til erowid. Den burde også dekke de resterende spørsmål noen av dere fortsatt sitter med.

Sanking

Om man skal plukke er det veldig viktig å finne riktig flein og ikke en eller annen usunn fetter. Norshroom har lagt ut en veldig bra guide , med god tekst og illustrasjoner. Ellers er jo Speq sin også et alternativ. Om man er interresert i å finne gode fleinspots er dere nesten nødt til å gå ut å lete eller bli kjent med noen i miljøet der dere bor. De færreste gir bort sine dyrebare plukkesteder til fremmede.

Tørking

Det er mange metoder å tørke på. Den enkleste er bare å legge ut soppen oppå et lag med toalettpapir. Etter dette legger man en sort t-shorte over(ettersom sort tiltrekker seg ekstra varme). Så legger man dette under en 60w lampe. Om man har et speil vil dette gjøre prossesen kortere. Denne metoden fungerer best om man skal spise soppen innen 2 måneder. Om man er ute etter flere måter å konservere soppen sin på har The Shroomery mange metoder.

Inntaksmetoder

Det mest effektive og den mest brukte metoden er å innta soppen oralt, om det da er i form av te, sjokolade, pizza eller bare med jus.

Te: Mange som ikke liker smaken pleier å lage te. For å lage te tilsetter man så mye vann man ville hatt for vanlig te. Når vannet koker, legger man all soppen i kjelen. Man lar det trekke en 5-10minutter, eller man kan la det stå på svak varme. Tilslutt heller man oppi kopper og smaksetter med te etter eget ønske. Obs: om man koker for lenge vil soppen gå i oppløsning og gjøre teen brun og slimete.

Sjokolade: Først tørker man soppen. Når dette er gjort kverner man dem om til pulver. Så koker man opp sjokoladen, tilsetter pulveret og heller oppi former. Alt fra 0,5g til 2g er passende i hver form. Bare å lage dem slik man vil ha dem. Svake for å ha mer kontroll, sterke for heftig opptur.

Pizza: Om man skal lage pizza tar man enkelt og greit og strør soppen oppå pizzaen før eller etter man har stekt den.

Jus, smoothie, etc.: Den vanligste formen for inntak er bare å spise, tygge og skylle ned med jus. Dette er min personlige favoritt da slipper jeg å vente. Man kan også bruke blender å lage smoothies, slush, osv. Use your imagination!

Dette er bare noen metoder for å spise sopp. Man har mange muligheter, gelatinkapsler, putte det i honning, etc. Her er det bare å prøve seg fram!

Røyking\innhalering: Det er noen som sier at de har fått effekt av å røyke det, noe som i og for seg er ganske vanskelig. Psilocybin- og Psilocilinmolekylene blir ødelagt ved høye temperaturer, og derfor får man minimalt ut av å røyke det. De som har opplevd effekt ved hjelp av røyking kan ha fått placeboeffekt eller at noen av virkestoffene fordampet framfor å brenne opp. Alt i alt kan det ikke sammenlignes å røyke framfor å spise det. Effekten man får ut av det er minimal.

Norsk lov:

I Norge er Flein og alle andre Psilocybin- og Psilocilininnholdige sopper ulovlige. Enten de er tørket eller ikke. Om man skal bestille fra nettet er det best at posten blir sendt som vanlig post. Om den skulle bli stoppet kan man si at du ikke har bestilt den og at det sikkert er en dårlig spøk. Vet at Sacred Mushroom Church of Switzerland brukte denne metoden med stort hell(også p.g.a. av man ikke kjøpte sopp direkte, men gjennom donasjoner). Om man skal handle vanlig fra nett, er det greit at du ikke bestiller mer enn for 200kr. Om man overstiger denne summen kommer man over tollegrensen, og sjansen øker for at tollerne skal ta en titt. Sjansen for dette er dog ikke så stor. Det er større sjanse for å bli tatt om man f.eks. får tilsendt Hasj, Ecstasy, osv. i posten. Dette er fordi narkotikahunder ikke er trent opp til å lukte etter shrooms.

Med tanke på nFFs regler for kjøp og salg oppfordrer jeg på INGEN MÅTE til kjøp\salg av ulovlige stoffer. Men om man først skal handle er det kjekt å vite hvordan man skal gå fram.

Urinprøve

Ifølge erowid leter de ikke etter sopp i standard urintest, men hvorvidt dette kun gjelder for statene eller ikke er jeg usikker på. Uansett så er alle spor etter fleinen(alle andre sopp og for den saks skyld) ute etter 1-3 dager.

Triprapporter:

Om det er Flein eller andre sopper man leser rapporter fra har ikke så mye å si. Rusen er varier litt fra sopp til sopp. Personlig har jeg ikke hatt noen heftig fleintur, men jeg har hørt at turen er litt tungere med mer hallusinasjoner. Her og her er to av mine rapporter. Den ene en fantastisk tur, mens den også var andre fantastisk, dog litt creepy. Det finnes flere på forumet om dere leter litt. Om dere er interressert i å lese flere har erowid og The Shroomery mange bra.

Tror jeg har fått dekket det meste da. Om det er noe dere vil tilføye er det bare å si ifra, og om det er noe mer dere lurer på er det bare å spørre. God Tur!

[COLOR=Red]Notis fra kru:
nFF er ikkje en plass for å finne flein. Spørsmål om kor ein kan finne flein vil uten unntak bli fjerna, og i grove tilfeller vil bans bli utdelt. Dette gjelder overalt på nFF, og ikkje bare i denne tråden.[/color]
Sist endret av Dodecha; 17. februar 2014 kl. 00:33. Grunn: La til info om hvorfor tråden er stengt
Veldig bra post. Tenkte bare jeg skulle påpeke at det lønner seg å strø soppen over pizzaen når den er ferdigstekt, hvis ikke risikerer du at psilocybinet brytes ned pga varmen. Men som sagt, veldig bra post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Lovely, dette var en sårt trengt tråd. Får bare håper folk søker seg til den, jeg kommer iallefall til å dirigere alle fleinspørsmål hit.

Angående tørking/Oppbevaring:
En lett og billig metode er å legge ut en kjøkkenklut, strø en brukbar haug med salt (ca 3-4 cm høy) og knyt igjen kluten (knyt hjørnene sammen), legg den tørkede soppen i et norgesglass/syltetøyglass, også legger du denne posen med salt over, dette suger effektivt til seg all gjenværende fuktighet.

Utprøvd bra metode, lengste periode jeg har lagret sopp på denne måten er 1 år.
Sist endret av Dodecha; 14. oktober 2006 kl. 18:28.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Veldig bra Sinister, dette var virkelig en kjærkommen tråd! Klistret den jeg.
Takker så meget for dette tias Rusmiddel delen på NFF har trengt dette. Helt utrolig hvor mange som ikke klarer å bruke søkefunksjonen her. *fjernet etter brukers forespørsel *
Sist endret av Tias; 25. september 2006 kl. 05:48.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Takker og bukker for alle positive svar. For håpe at den er til hjelp så vi slipper noe av alle de tullete spørsmålene man får om flein på denne tiden av året.

Som sagt er det bare å komme med innspill på forbedringer. Alt tas imot med åpne armer.
Nice work! Speq sin tråd om samme emne blir jo litt tilsidesatt da...
Slå dem sammen?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Veldig bra Sinister
Du kom meg i forkjøpet, jeg har fortiden drevet med det samme, men den er også ment som en artikkel til et gammelt irc-crew som ble 'reunited' i år.

Sitat av felix_poker
Nice work! Speq sin tråd om samme emne blir jo litt tilsidesatt da...
Slå dem sammen?
Vis hele sitatet...
Hehe, vel..
Min tråd som omhandler samme emne, er mye enklere og mindre informativ enn denne artikkelen her.
Nyttig å vite om sopp tråden var noe jeg snekkret sammen på ca. 10 min. for ett eller to år siden i forargelse mot at de samme spørsmål kom om og om igjen, og i håp om at vi skulle få slippe flere slike spørsmål.
Men det slo jaggu feil det
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Ivellios
Takker så meget for dette tias Rusmiddel delen på NFF har trengt dette. Helt utrolig hvor mange som ikke klarer å bruke søkefunksjonen her. Er du med på Nakenfest forresten?
Vis hele sitatet...
Takk Sinister, ikke meg . Ja, det er helt utrolig hvor masse tullinger det er her nå, forumet har ikke godt av en slik vekst... Jeg hadde nesten gitt opp, men så er det alltid noen som Sinister, Mullah og lignende som tar på seg å plukke sammen noe slikt, og vips så er det lys i tunellen

Editert
Sist endret av Tias; 25. september 2006 kl. 05:49.
▼ ... over en uke senere ... ▼
lurer på om sobril kann øydelegge ein flein tripp ?
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Ja, det kan den. Men det er forsåvidt en positiv ting. Om man får skikkelig noia og turen går over i en badtrip, er det noen som spiser benzoer for å roe seg ned. Man blir sløvere og tenker mindre og mindre. Til slutt sovner man(kommer selvfølgelig ann på hvor mange man spiser).

Vil si dette er letteste veien ut. De fleste ubehagelige situasjoner kan man unnslippe ved å gjøre små endringer. F.eks. justere lyset, ta på noe behagelig musikk (som f.eks. Enya, synes Infected og annen psytrance kan bli litt for intenst til tider), gå til et annet rom, etc. Det handler om å få tankene over på noe nytt og positivt. Man husker sjelden 5 minutter tilbake når man tripper heavy, så det å glemme de skumle tankene er sjeldent noe problem.

Personlig har jeg aldri vært i en situasjon hvor jeg har trengt Sobril, e.l. De gangene jeg har begynt å få noia har jeg tenkt meg ut av det. F.eks. roe ned pusten, prøve å tenke så rasjonelt som mulig, pluss tingene i avsnittet over. Det betyr derimot ikke at jeg ikke tror jeg kan få en badtrip. Om man skulle få skikkelig noia og man ikke greier å komme ut av det, så kan det være kjekt med et bar benzoer i bakhånd. Det skal jeg ha med på neste turen min. Er bedre nødløsning enn å ringe ambulanse. Kan ikke tenke meg noe mer skremmende enn å få tette karer i hvite drakter til å sjekke meg når jeg tripper. Jeg venter til siste stund med å sette på nødbremsene. La oss si at jeg får skikkelig badtrip når jeg peaker. Da synes jeg det blir vært veldig bortkastet å avslutte en tur, som kanskje kunne ha blitt fantastisk, bare man hadde gjort noen små endringer i settingen.

Ble litt revet med, og svarte på en del mer enn det du lurte på. Men det er kjekt å vite for alle psychonauter så har dere hvertfall et valg.
Sist endret av Sinister; 5. oktober 2006 kl. 05:25.
mine tørker altid helt fint hvis jeg bare sprer dem utover en overflate... uten varme etc. er det noen ulemper ved dette ? å tørke det uten varme mener jeg ? det er jo så enkelt at et eller annet må det jo være når ingen nevner det.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Det er igrunn bare smak og behag. Så lenge du tørker dem skikkelig, og ikke minst før de starter å råtne har det minimalt å si.
Sist endret av Sinister; 9. oktober 2006 kl. 22:02.
Hvordan koker man te på flein? Og funker dette like bra som og spise dem rå eller tørka?

-Peace!
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av _Sativa_
Hvordan koker man te på flein? Og funker dette like bra som og spise dem rå eller tørka?

-Peace!
Vis hele sitatet...
Om du hadde tatt deg tid til å lese tråden hadde du visst dette allerede. Framgangsmåte står under tilberedning. Ang. effekt vil jeg tro man mister littegrann, men dette er minimalt. Så lite at det ikke har noe å si.
Let på kirkegårder. Eller jorder det har vært beite på. Men du må lete helt ned i gresset bare til info hvis du ikke har sett de før.
For ble ganske overasket om at den var så liten.
Men det er ike lov og spør om stedsnavn, men jeg gir deg likevel tips om hvor du kan lete.
jaja... men vordan oppevarer man tørka sopp da? skal skaffe litt for en venn og sikkert ha en del sjøl og. og vor mye skal man spise på en gang vis det er første gangen?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Skall35:
Hvis du LESER igjenom denne tråden her, vil du finne svaret ditt x antall ganger.
Hvis du SØKER på det du lurer på vil du også ende opp med svaret ditt en x antall ganger og plasser.

S-Ø-K eller L-E-S igjenom tråden før du poster.

*END*
Hva skjer hvis man røyker litt flein ?
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdiiiFlein
Hva skjer hvis man røyker litt flein ?
Vis hele sitatet...
Les gjennom hele tråden min så får du svar. Skjerpings folkens! Halvparten av sprøsmålene kunne vært unngått om dere hadde lest gjennom alt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
leste her tidligere at flein sesongen er over når det begynner og bli minus grader på dagen og når snøen hadde kommet!

men ikke sant, det snødde her for ca 1 uke siden, men den er borte for flere dager siden. også det er fortsatt plus grader her på dagen. Så er det fortsatt muligheter for å finne flein? som funker...?
Hvis man kjører bil noen timer etter fleinrusen er over, er det sannsynlig at politiet vil kunne se at noe er unormalt med vedkommende, eller vil man normalt sett bare se jævlig trøtt ut?

Vil noen av stoffene i flein kunne dukke opp i en standard narkotika-blodprøve som politiet tar når de er i tvil?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
I følge Erowid tester man vanligvis ikke for stoffene som finnes i fleinsopp, og jeg har heller aldri hørt at det er vanlig her i landet. Jeg kan naturligvis ta feil, men jeg ville ikke vært veldig bekymret for det.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
peta: Vil bare påpeke at man ofte føler seg "normal" lenge før man faktisk er det. Om man har trippa heftig og kommet til en lvl. 4\5 vil lvl. 2 og 3 virke ekstremt rolig. Mao man føler seg "normal" uten å ha kommet helt ned. Nå vet ikke jeg om du har trippa før, men om det er førstegangstur er det greit å ha det i bakhodet.
Fra min far på 43år:

"Psilocybin= et kraftig halusinogent stoff som tilhører samme gruppe som lysergsyrediamid(LSD). Det er omtrent umulig å dosere fleinsopp siden innholdet av psilocybin varierer voldsomt fra sopp til sopp, du kan bli like rusa på 5stk som du blir på 50stk. Rusen er voldsom og svært vanskelig å kontrolere. Får du noia eller angst mens du er rusa så kan det få allvorlige konsekvenser(selvmord osv). Rusen kan bli så kraftig at du kan bli merket for livet, depresjoner, psykoser, paranoia eller enda værre.....at du ikke kommer "ned" dvs at du blir psykiatrisk pasient for resten av livet. Mange av de jeg trippa sammens med i mine yngre dager lider i dag av allvorlige psykiske problemer (eller er døde, selvmord osv) mens mange andre er blitt tunge rusmisbrukere fordi de sliter så fært med hodet sitt at de må døyve/drukne problemene med rus. ABSOLUTT ALLE jeg kjenner som trippa på flein eller syre(lsd) i sine yngre dager angrer helt villt på det nå i voksen alder.
DETTE ER IKKE LEKETØY...DET FUCKER HUET NÅ ALLDELES VANNVITTIG.
Den enkleste måten å bli psykiatrisk pasient....spis flein.
For å si det enkelt, det er som å spille russisk rulett med nesten fullt magasin."

Er ny på forumet btw, har sikkert blitt diskutert før, men nå er jo dette den store fleinsopptråden =P
dust, det går an å bruke rusmidler på en forsvarlig måte
Sist endret av lampe; 9. november 2006 kl. 15:08.
Og det tror du ikke alle tenker før de blir avhengige?? At de har kontroll?
du blir ikke avhengig av fleinsopp eller lsd. og det er tydelig at du ikke kan noe som helst om dette, så jeg gidder ikke ta den diskusjonen med deg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Kensai
Fra min far på 43år:

"Psilocybin= et kraftig halusinogent stoff som tilhører samme gruppe som lysergsyrediamid(LSD). Det er omtrent umulig å dosere fleinsopp siden innholdet av psilocybin varierer voldsomt fra sopp til sopp, du kan bli like rusa på 5stk som du blir på 50stk. Rusen er voldsom og svært vanskelig å kontrolere. Får du noia eller angst mens du er rusa så kan det få allvorlige konsekvenser(selvmord osv). Rusen kan bli så kraftig at du kan bli merket for livet, depresjoner, psykoser, paranoia eller enda værre.....at du ikke kommer "ned" dvs at du blir psykiatrisk pasient for resten av livet. Mange av de jeg trippa sammens med i mine yngre dager lider i dag av allvorlige psykiske problemer (eller er døde, selvmord osv) mens mange andre er blitt tunge rusmisbrukere fordi de sliter så fært med hodet sitt at de må døyve/drukne problemene med rus. ABSOLUTT ALLE jeg kjenner som trippa på flein eller syre(lsd) i sine yngre dager angrer helt villt på det nå i voksen alder.
DETTE ER IKKE LEKETØY...DET FUCKER HUET NÅ ALLDELES VANNVITTIG.
Den enkleste måten å bli psykiatrisk pasient....spis flein.
For å si det enkelt, det er som å spille russisk rulett med nesten fullt magasin."

Er ny på forumet btw, har sikkert blitt diskutert før, men nå er jo dette den store fleinsopptråden =P
Vis hele sitatet...
Vel, no offence til din far; men dette er GPP. Innholder varierer ikke så mye, 5stk er på ingen måte like kraftige som 50, det skjer bare ikke. I så fall har din var spist en annen sopp og tatt den for å være fleinsopp, f.eks. copelandia cyanescens, eller han har spist gammel, tørket fleinsopp som har mistet potensen og derfor er svak.

Opplevelsen kan være svært voldsom, no doubt der, men det er fullt ut mulig å kontrollere med rett set og setting. F.eks. musikk, trygge omgivelser og behagelig stemning burde være et must.

Du blir unektelig merket for livet, men jeg vil tørre å påstå at det ikke er annet enn gal bruk som forårsaker psykoser og lignende (og en psykose er i alle fall bare en endret sinnstilstand, og ikke nødvendigvis noe som en lege bør behandle). SOPP ER IKKE ET LEKETØY, og det er slike som din far som gir det et dårlig rykte med uvettig bruk og anger i ettertid (jeg har aldri i mine levedager hørt om noen som har hatt en dårlig sopptripp, og bare MÅTTE ut å kjøpe heroin eller beroligende for å "drukne sine problemer" - NORMALE FOLK FIKSER IKKE OPP I SINE PROBLEMER SLIK. DET ER DET NARKOMANE SOM GJØR!)

Åja, og som lampe sier; hverken LSD eller psilocybin er avhengighetsskapende.
Sist endret av Tias; 9. november 2006 kl. 16:09.
Bra Tias! Satt her å visste ikke om jeg skulle le eller gråte av fars velmenende bullshit, men du fikk sagt det meste jeg ville si.

Bare en ting:
Sitat av Tias
NORMALE FOLK FIKSER IKKE OPP I SINE PROBLEMER SLIK. DET ER DET NARKOMANE SOM GJØR!)
Vis hele sitatet...
Hmmm. Ikke helt enig her. Det er vel få "narkomane" (hutre! Ikke et ord jeg liker!) som bruker saker og ting for å drukne problemene sine. De begynner kanskje med det, men etter en stund så skjønner de fleste (i hvert fall de jeg har snakket med) at rusMISbruk i seg selv er en stor del av problemet, og de tar ikke lenger drugs for å fikse på noe, bare for å unngå abstinenser. Jeg synes ikke det er riktig å dele inn forlk i "normale folk" og "narkomane", selv om det er en veldig lett måte å gjøre det på
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du har såklart rett her. Det jeg prøver å si er at folk med et "normalt syn" på rusmidler ikke går å skaffer seg kraftige avhengighetsdannende stoffer uten videre for å "kvele/døyve" problemer de eventuelt måtte få under en tripp. Det er bare ikke riktig tankegang, og hvis du ikke ser gjennom en rusmisbrukers øyne vil du heller ikke tenke slik - det høres bare skikkelig desperat ut spør du meg.

Beklager krassheten. Jeg blir bare så forferdelig oppgitt over slike innlegg.
Sitat av Sinister
peta: Vil bare påpeke at man ofte føler seg "normal" lenge før man faktisk er det. Om man har trippa heftig og kommet til en lvl. 4\5 vil lvl. 2 og 3 virke ekstremt rolig. Mao man føler seg "normal" uten å ha kommet helt ned. Nå vet ikke jeg om du har trippa før, men om det er førstegangstur er det greit å ha det i bakhodet.
Vis hele sitatet...
Var min andre sopptur. Første turen var på en mexikansk variant, husker ikke nøyaktig navnet. Fikk i alle fall ikke like sterk rus på flein som på den mexikanske. Hvis jeg skal kategorisere det så vil jeg si den mexikanske ga lvl 3 og flein 2. Jeg tok uansett sjansen på å kjøre bil hjem de to kilometerne ettersom jeg følte meg rimelig klar i hodet ut på natten.

Kensai: Greit nok at narkotika (enda et stygt samfunnsbegrep forresten) ikke er leketøy, men jeg tror ikke "standard" LSD som en får kjøpt i dag er like sterk som en fikk kjøpt for 20-30 år siden. Produsentene vil jo gjerne ha kundene tilbake igjen, og jeg vil påstå at LSD for 20-30 år siden fortsatt var på forsøkstadiet.

Tviler også på at sopp, spesielt flein, er noe samtlige "tripper over" på. Det har nok også litt med psyken vedkommende allerede har fra før. En grei regel kan være å ligge unna psykedelika, eller stoff generelt, hvis man er usikker på sin egen psyke. Det eneste stoffet jeg har besluttet å ligge unna for godt er knips, bl.a. pga. usikkerheten og variasjonen på kvaliteten og innholdet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
har endeligt funnet ut av hvordan fleinsopp ser ut å vil bare si en ting...
hjemme hos mine foreldre er det jo faen meg en hel skog av disse=P
visste ikke at d var fleinsopp:P har alltid trodd at di var større:P
er masse av di på plenen våres å rundt huset hehe :P

takker for all informasjon! har værdt til god hjelp...
neste sesong så skal æ på sopptur uten tvil=)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
I og med at det har regnet stort sett hele sommeren her på østlandet, Så skulle man vel tro det er en ganske bra sopp sesong allerede nå ? Noen som har plukket enda i år ? Hørte rykter om at det er mye flein til salgs i Oslo nå.. Det er vel ett ganske sikkert tegn på at vi er i gang? :-P

Gått en tur med bikkja nå og kikket litt.. Fant ikke noe akuratt nå, men det var da heller ikke lange turen jeg gikk...
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Tmontana: Du er inne på noe. Leste i avisen idag at det kan til å bli tidenes soppår pga. det dårlige været. Han som sa dette tenkte nok hovedsaklig på matsopper, men vil tro at det samme gjelder flein. Gleder meg til å komme meg ut å plukke litt. Alt for lenge siden siste sopptur.
Ok :P Hvilken avis leste du det i ? :P Hadde ikke vært dumt og plukke litt nei.. Lurt og være litt tidlig ute også tenker jeg!
Sist endret av Dodecha; 25. juli 2007 kl. 19:36. Grunn: Hvilken>Hvem
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Dette leste jeg i Asker&Bærums budstikke. Prøvde å finne link på nettet, men fant ikke.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Belive it or not. I don't care.

Men jeg har allerede funnet mine første flein sopp =)
Det var alt jeg ville si i denne omgang.

Kan opplyse om at der jeg fant dem, er det alltid kaldt, dugg/rim på gresset om natten/morgenen. I tilegg til at jeg aldri i mitt liv har vært borti et mer gro-vennelig sted for soppen å vokse.
Dette er mitt faste sted som jeg har brukt de 6 siste årene.

Det skal nevnes at jeg bare fant 3-4, pluss noen soltørkede. Men så var ikke hensikten å plukke sopp - men å gå på tur.
Har ikke bilder av dem, fordi dem gikk rett i gapet.
The first taste of the year =)
Jeg fant en sopp i grønlandsparken i Oslo i går. Ikke flein, men det betyr at det ikke er lenge til det yngler! Hadde vært meget kul ironi om man finner flein utenfor politihuset på Grønland i høst. ;-)
Speq:
Kan du ta et bilde neste gang, hvis du skal tilbake til det stedet snart? Ikke at jeg ikke tror deg, men det hadde vært interessant å se det med egne øyne.. Personlig pleier jeg ikke å plukke sopp før uti september en gang..
Jeg var en tur rundt og så litt i dag på mitt faste sted. Bare for å se om det var tegn til noe. Til min store skuffelse har det ikke vært beitet der i år, så sivet var altfor høyt. Regner derfor ikke med at det er noe der i september heller. Må ut og lete etter et nytt sted. :-(
Jeg og mine kamerater har tenkt oss på en liten sopptur når soppen begynner og poppe.
Da tar vi turen til hytta i skogen og er der hele helga.

Vi har alle lyst til å prøve både Fluesopp og Flein. Er det noen som vet noe om det å kombinere?
Sitat av sonixx
Årets første.

http://img522.imageshack.us/my.php?i...sc00405bx7.jpg

Beklager bildekvaliteten
Vis hele sitatet...
Dritfett! Det tyder på et bra år i år! Kan du hinte om dette er på østlandet eller Midt-Norge? ;-)

Sitat av Obecalp
Jeg og mine kamerater har tenkt oss på en liten sopptur når soppen begynner og poppe.
Da tar vi turen til hytta i skogen og er der hele helga.

Vi har alle lyst til å prøve både Fluesopp og Flein. Er det noen som vet noe om det å kombinere?
Vis hele sitatet...
Jeg vil nok anbefale å holde unna fluesopp, da denne ikke går på sentralnervesystemet, men snarere kan fremkalle kramper og spasmer. I hvert fall i følge det jeg har lest. Flein, derimot, er ikke uten videre fysisk skadelig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Obecalp
Jeg og mine kamerater har tenkt oss på en liten sopptur når soppen begynner og poppe.
Da tar vi turen til hytta i skogen og er der hele helga.

Vi har alle lyst til å prøve både Fluesopp og Flein. Er det noen som vet noe om det å kombinere?
Vis hele sitatet...
Det er to helt forskjellige virkestoffer, hvordan kombinasjonen blir aner jeg ikke.
Aminata kan gi alt fra en steinhetsfølelse til å være litt full, mens fleinsopp inneholder psykedeliske substanser som psilocin og psilocybin.

Det har visst blitt gjort før, jeg kom over en rapport med amanita i kombinasjon med psilocin sopp og cannabis: http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=42000
Den røde fluesoppen gir nok halliser den også. Dette er bare noe av det man kan oppleve ved inntak av fluesopp. Iallefall etter det jeg har lest.

sanseforvrengninger,
problemer med å skille mellom drøm og virkelighet
visuelle forstyrrelser
nedsatt evne til å skille mellom store og små ting (små gjenstander kan oppleves som enorme)

Jeg får mest lyst til å prøve fluesopp. Ettersom det ikke er registrert dødsfall som følge av å spise denne soppen
Såklart er det dødsfall av flusopp, var noen barn som hadde fått den i seg på en barnehage, sykebilen kom sporenstreks og alle måtte på sykehus. Tror at det er en veldig giftig plante, har hørt at man dør om man spiser for mye eller spiser feil del av den. Men vet ikke så mye om sopp men det er dette jeg har hørt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det fins mange typer fluesopp. Jeg tror ikke det er registrert noen dødsfall av RØD fluesopp, som Obecalp sier.