View Single Post
Sitat av megahemmeligfyr Vis innlegg
Heisann,

Første innlegg her fra første sopptur. På høy tid at jeg kom ble medlem etter så mange år med hjelp herfra. (Takk for alt hittil!) Det skrev jeg fordi det kanskje er litt mongo å legge ut bilder av så mange sopp. Hvis jeg får noen pekepinn vil jeg klare det bedre selv i fremtiden Har lest mye på hovedfleintråden og denne, så er ikke helt blank og håper ikke jeg kaster bort tiden til folk.

Istedenfor å nummerere alle soppene individuelt så har jeg fordelt dem på syv ark (A1 - A7). Videre har jeg gitt radene nummer (R1, R2 osv). Så hvis dere ser garra flein eller spotter noe dere har tips om som hjelper meg (og helst andre) seinere, så blir det f.eks "Nummer fem på A2,R1..." eller tilsvarende. Har tatt bilde av soppene underfra, rett over, og ovenfra. Tror jeg fikk med arknummer og radnummer på alle.

Soppene ble plukket circa tre timer før bilde ble tatt. Noen var fuktigere enn andre, og det synes mest med at den geleaktige/gjennomsiktige toppen hadde begynt å tørke og blitt mer lysebrun. En prosess som på de mindre fuktige så ut til å ha gått lengre. De så også endel fuktigere og da mørkere ut da de ble plukka. De ble plukka fra to spots; rund en kirke/gravplass og rundt en fotballbane med eng rundt i skaugen. Tror jeg muligens har plukket en miks av flein og Galerina atkinsoniana (https://freak.no/forum/showthread.php?t=256181). Noen var fuktigere enn andre, og det synes mest med at den geleaktige/gjennomsiktige toppen hadde begynt å tørke og blitt mer lysebrun. En prosess som på de mindre fuktige så ut til å ha gått lengre. De så endel fuktigere ut da de ble plukka.

Fikk på en trivelig jonas før jeg begynte hele dette, så det ble en hyggelig prosess. Og et forklarer vel hvorfor det endte som det gjorde også

Link til bilder: https://imgur.com/a/7pqrZ

På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Her var det mange fine sopp, ser ingen flein dog, eneste jeg kan si er at de skal ha tilnærmet hvit eller blå stilk, og være lilla/mørk i skivene, altså under hatten..