View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lilja87 Vis innlegg
Hei!
Aldri plukket eller prøvd flein før, men alltid vært litt nysgjerrig på det. Gikk tur med hunden i stad og fant disse, var flere der, men tok bare med to stk. Jeg synes de var så korte, så magefølelsen min sier de ikke er flein, men som sagt, jeg aner ikke og de ligner jo ikke heeelt på de bildene som man forveksler flein med heller... så trenger hjelp av dere fine mennesker!

De var langs veien, det regnet når vi gikk og de vokste vel egentlig ikke direkte i gresset som jeg har lest de gjør.. Var en liten trerot der, men også gress. Er dette flein?

https://imgur.com/a/dBzlm
Vis hele sitatet...
Anbefaler å ta en titt her, der jeg prøver å forklare lit nærmere rundt soppen og kjennetegn.
Den første feilen er at du går i skogen, flein vokser ikke i skog men på åpen mark.
At de er korte er ikke negativt, i mycologenes verden så faller den under "Småsopper i gress" som for meg virker som ekspertene og matsoppentusiaster ser på som et uinteressant felt (de er for små for å gjøre nytte i matsammenheng).

Soppen du har funnet er Galeria muligens av typen atkinsoniana, den er ikke psykoaktiv.