Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4652
Få høre nå, smarte hoder fra freakforum!


Har sett på ett duusiiin dokumentarer i mitt liv.
Nesten alle som handler om universet selv snakker om bøyning av tid.
Som altså innebærer Tid-rom-kontinuum teorien.

Hvordan den fungerer helt klarer ikke hodet mitt å vri og forstå.

Min lille teori, er at tiden går hele tiden. At det ikke finnes noen måte og bøye
og vrenge på tiden.

Eneste måten jeg kan se for meg "Tids reise" er å reise frem i tiden.
da mener jeg ikke fysisk, men å kunne se frem i tiden.
altså da over store lengder.

Se for dere ett uvirkelig bra teleskop. som du kan sitte å se på en annen planet. 1000 lysår fra jorden.

Det dere kan se igjennom teleskopet vill ha skjedd for 1000 år siden.(Etter som jeg forstår)

Ville man ikke sett tilbake i tiden igjennom teleskopet?
Altså da for å reise frem i tiden, så kunne du reist fortere enn lysets hastighet. Og observert tiden gå fortere. imens du reiste imot planeten?
Selvom tiden ville gått helt normalt på jordkloden?


Også her er noen andre spørsmål jeg har sittet og lurt på

Nr1: Hvorfor er dem fleste galakser flate?

Nr2: Hvorfor spinner ikke planetene rundt som atomer.

Nr3: Trekker stjernene seg sammen?

Nr4: Hvorfor er månen rund, om det ikke er friksjon i verdensrommet?

Nr5: har tyngdekraften en grense? altså hvor langt unna det stopper.

Forklarer nr3 og nr5 litt nærmere.

Altså tyngdekraften til solen strekker enormt langt
Eris dvergplanet som ligger rundt 95 AU fra solen. Ligger jo i tyngdekraften fra sola
(AU=Lengden mellom Jordkloden og sola)

Så hvor langt strekker tyngdekraften seg? om det finnes noen grense.
Om det ikke er noen grense. Trekker dem store stjernene andre små stjerner mot seg?
Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Nr4: Hvorfor er månen rund, om det ikke er friksjon i verdensrommet?
Vis hele sitatet...
Mener du gravitasjon?
Greit trekker tilbake det spørsmålet Er jo selvfølgelig Gravitasjonen som formet månen.
skreiv bare om det jeg tenkte på akkurat der og da
He he du er like forvirra som meg..

Ja tidsreiser er MULIG .. (tror jeg) den dagen langt langt langt fram i framtiden nå mennesket lærer seg og og lage kontrollerte svart hull ( se stargate ) ...

Seriøse forskere over hele verden i dag er jo enig nå .. pga Cern .. higgins partikkkel gude partikkelen etc.. at vi lever i et univers av mangen andre...

er galaksene flate? .. dem er jo ikke da? bildene du ser sikkert .. ja...

hvorfor ikke planeter spinner rundt atomer? ..
tyngdekrafraften er ikke stor nok?

"Se for dere ett uvirkelig bra teleskop. som du kan sitte å se på en annen planet. 1000 lysår fra jorden.
Det dere kan se igjennom teleskopet vill ha skjedd for 1000 år siden.(Etter som jeg forstår)

Ja den er litt tricky
alt går jo etter lysets hastighet.. så hvis du ser på noe som ligger 1000 lysår unda.. så vil da stemme med teoriet din.. så fremt vi ikke har teleskop som kommer veldig mye nærmere...

Jo vi kan vrenge tiden .... les einstein.. og Nasa har jo bevist da in real life..

ja mye rart.....

ser hva du mener med teleskopteorien din, men det skal være sagt at lysår ikke har noe med tid å gjøre. det måler avstand, på samme måte som meter, fot, tommer etc.
det heter lysår da 1 lysår er den avstanden lyset reiser iløpet av 1 år.

men jeg har hørt noen teorier om tidsreise, med spørsmålet om hva som skjer i det en klarer å reise raskere enn lyset. om en kan flytte seg i tiden, eller om det bare blir mørkt osv.

Sitat av hansapils Vis innlegg
alt går jo etter lysets hastighet.. så hvis du ser på noe som ligger 1000 lysår unda.. så vil da stemme med teoriet din.. så fremt vi ikke har teleskop som kommer veldig mye nærmere...


Vis hele sitatet...
kan du back'e opp utsagnet med kilder?
ettersom det en kan se ikke har noen forsinkelse(bortsett fra tiden hjernen din bruker på å oppfatte det som blir observert), vil en vel i teorien bare se noe som skjer 1000 lysår borte. siden (igjen) lysår ikke har noe med tid å gjøre men AVSTAND, vil du ikke se inn i fremtiden.

en kan egentlig omformulere setningen fra "se på noe som ligger 1000 lysår unna" til "se på noe som ligger 9 460 000 000 000 000km unna"
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
det fine, som sannsynligvis er greia at du kanke fucke opp noe som helst om du reiser tilbake i tid for oss. Du vil kun lage en alternativ tidslinje/alternativt univers hvor det du da gjorde/ikke gjorde skjedde. Mens alt vil være som normalt for oss her.
Ja men det du ser er lys. Altså du om du kikker på sola. Så er det en forsinkelse mellom lyset solen lager. til det når øye ditt. Som jeg sa i første post. Så sa jeg ikke reise i tid. bare se tid.

Altså som Einstein tenkte. Når han først startet å tenke på tid og rom.

Som gikk slik. "han satt på trikken i hovedgaten der han bodde. å kunne se klokken bak seg
han satt å tenkte på det han ville sett, om trikken gikk med samme hastighet som ett foton(lyspartikkel)
Om klokken ville vist det samme hele tiden, Eller om han ville ha sett klokken gå normalt.

Altså samme ideen som jeg er inne på der.

Mulig jeg formulerte meg galt der. Men jeg mente å si at at jeg trur det er umulig å Fysisk reise i tid.
Men det jeg mente var å "SE" i tid

Selvfølgelig veit jeg at Lysår ikke er et tidsbegrep på den måten. Men jeg mente jo at "lyspartikkelene" fra den planeten ville brukt så lang tid til å nå vår planet. at det vi ville ha sett. har allerede skjedd for lenge siden". Altså om vi reiste til den planeten. Raskere enn lysest hastighet, om vi ville ha "Sett tiden gått fortere"
Trikset med lys er at det reiser i samme hastighet i forhold til deg.
Om du står stille på en vei går lyser forbi/igjennom/på/etc i 299,792,458m/s, men om du sitter i td et fly som reiser i 92,6m/s (eller hva du vil) vil lys forsatt passere deg i 299,792,458m/s.
Jeg mener du må bryte lysmurern for å kunne se "igjennom" eller bevege deg i tid.
Se på det som lydmuren, når en bil kjører forbi deg lager den en "rrrrrrrRRRRRREAAAANGGgggg!!!" lyd (formel 1 ). Det er fordi lydbølgene blir trykt isammen foran bilen, men slept eller strukker bak. Først når du bryter lydmuren begynner du å lage lyd lengre bake en det du var.

Litt vanskelig å forstå, men når du ført tar det er det lekende lett...
Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Se for dere ett uvirkelig bra teleskop. som du kan sitte å se på en annen planet. 1000 lysår fra jorden.

Det dere kan se igjennom teleskopet vill ha skjedd for 1000 år siden.(Etter som jeg forstår)

Ville man ikke sett tilbake i tiden igjennom teleskopet?
Vis hele sitatet...
På en måte kan du jo si du "ser tilbake i tid", siden det du ser skjedde for tusen år siden og at det vil ta enda tusen år før du får se hva som skjer akkurat nå på den gitte planeten.
Men alt du ser har jo denne tregheten på grunn av lyshastigheten, bare at for hendelser som er nærme deg, så er det mye kortere tid siden det hendte, slik at det er tilnærmet null forskjell.
Alt du ser har egentlig ikke skjedd nå, siden det tar en bitteliten tid før lyset når øyet ditt (pluss tiden det tar før hjernen din får oppfattet det).

Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Altså da for å reise frem i tiden, så kunne du reist fortere enn lysets hastighet. Og observert tiden gå fortere. imens du reiste imot planeten?
Selvom tiden ville gått helt normalt på jordkloden?
Vis hele sitatet...
Vi har nok ingen løsning for å reise frem i tid, men vi vet hvordan vi kan "sakke ned" vår egen tid i forhold til andres (ved høye hastigheter). Men det å gjennomføre det er ganske umulig.
Les Provos tråd om den spesielle relativitetsteorien: http://freak.no/forum/showthread.php?t=149569

Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Også her er noen andre spørsmål jeg har sittet og lurt på

Nr1: Hvorfor er dem fleste galakser flate?
Vis hele sitatet...
Det har å gjøre med at galaksene ble dannet av en roterende sky.
Når skyen fikk mindre omkrets (sammentrekning pga gravitatsjon), startet den å spinne raskere (pga lov om bevaring av spinn).
Spinnet flatet ut formen på galaksen (pga sentripetalkraft).

Dette kan du du teste selv om du f.eks. prøver å svinge en løs deigklump på et bord.
Du vil da merke at den strekker seg litt utover og dermed blir flatere.
Hadde deigklumpen kunne hatt spinn, samt vært fritt opplagret i sitt midtpunkt, så ville den blitt flatere i rotasjonsaksen.

Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Nr2: Hvorfor spinner ikke planetene rundt som atomer.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med som atomer?
Planeter både roterer rundt seg selv og går i en bane, slik som at f.eks. elektronene i et atom går i bane.

Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Nr3: Trekker stjernene seg sammen?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å trekke seg sammen?
To stjerner som kommer nærmere hverandre eller at en stjerne krymper?

Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Nr4: Hvorfor er månen rund, om det ikke er friksjon i verdensrommet?
Vis hele sitatet...
Gravitasjon.

Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Nr5: har tyngdekraften en grense? altså hvor langt unna det stopper.

Forklarer nr3 og nr5 litt nærmere.

Altså tyngdekraften til solen strekker enormt langt
Eris dvergplanet som ligger rundt 95 AU fra solen. Ligger jo i tyngdekraften fra sola
(AU=Lengden mellom Jordkloden og sola)

Så hvor langt strekker tyngdekraften seg? om det finnes noen grense.
Om det ikke er noen grense. Trekker dem store stjernene andre små stjerner mot seg?
Vis hele sitatet...
Gravitasjonskraften går uendelig langt, men den blir mindre og mindre dess lenger unna det blir.

Dette ser man også av formelen for gravitasjon:
Der F er kraften mellom massene, G er gravitasjonskonstanten (9.8), m1 er masse #1, m2 er masse #2 og r er distansen mellom massene (målt fra massenes tyngdepunkt - i uniforme kuler/planeter/stjerner med konstant radius blir dette i midten).
Tidreise har allerede blitt bevist mulig. Hvor gamle er dokumentarene du ser på?

Når man sitter på denne planeten 1000 år unna, så ser man det som skjedde for tusen år siden. På samme måte som at du hører lynet x antall sekunder etter at det skjedde. Men dette kan vel ikke klassifiseres som tidsreise, siden man kun observerer lys.

Altså da for å reise frem i tiden, så kunne du reist fortere enn lysets hastighet. Og observert tiden gå fortere. imens du reiste imot planeten?
Selvom tiden ville gått helt normalt på jordkloden?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å reise fortere enn lysets hastighet for å kunne reise i tid. Jo nærmere du kommer lysets hastighet, jo saktere går tiden - subjektivt. Hvis du hadde reist mot denne planeten i tilnærmet lysets hastighet, så ville du fra jordas tidsperspektiv brukt 1000 år. Mens fra ditt tidsperspektiv ville ha brukt mindre år enn dette.



Sitat av Quakecry Vis innlegg
det fine, som sannsynligvis er greia at du kanke fucke opp noe som helst om du reiser tilbake i tid for oss. En populær teori sier at du vil kun lage en alternativ tidslinje/alternativt univers hvor det du da gjorde/ikke gjorde skjedde. Mens alt vil være som normalt for oss her.
Vis hele sitatet...
Fikset for deg.
Sist endret av Buddapower; 16. oktober 2011 kl. 01:52.
Grense på gravitasjon: http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=177244

Hvorfor noen galakser er flate: http://cs.astronomy.com/asycs/forums/p/564/162878.aspx

(google kan hjelpe med så mangt...)

Og når du snakker om at stjerner trekker seg sammen, mener du i volum, eller relativ posisjon til hverandre?

For å besvare din siste setning; Ja, større stjerner trekker små stjerner til seg. Men de små trekker også de store til seg! Faktisk så trekker du månen til jorden, du også. Alle ting som har en masse har også gravitasjon, som trekker til seg alle andre ting! Grunnen til at ting går i bane og ikke kræsjer inn i hverandre er fordi det er ting "på motsatt side" som trekker de den veien. Ganske komplekst tema skal man forstå det 100%, anbefaler deg å lese deg opp på treghet(innenfor fysikken) og gravitasjonslover

Når det kommer til tidsreiser ved å reise raskere enn lyset tviler jeg sterkt på at det er noe som kommer til å skje i dette århundret. Det kreves rett og slett altfor mye energi for å akselerere noe til slike hastigheter!

Hvis du virkelig er interessert i dette her, vil jeg anbefale deg å prøve å få tak i noen skolebøker i fysikk for vgs, eller lignende innføring i fysikk og astrofysikk. Er i utgangspunktet ikkenoe man kan lære ved å spørre på forum
Komm masse svar imens jeg skreiv svar
Sist endret av NoSkillZ; 16. oktober 2011 kl. 01:59.
Kan linke til GoldenHymn90 sin teknoblogg, http://teknoweb.no/?p=372.

Her forklares det hvorfor planetene er runde


EDIT:
Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Så om vi hadde brutt "Lysmuren" Ville vi reist fortere enn dem gjorde mot vår planet.
altså ville vi ikke vi fått en illusjon om at tiden går fortere. Og om det er mulig og observere planeten, Imens vi reiser mot den. Ville ikke tiden på den planeten sett ut som den gikk fortere.
Vis hele sitatet...
Veldig usikker på hva du vil fram til her... En teori som mange forskere ser på en mulighet for å oppnå tidsreise er å kunne bevege seg i lysets hastighet. Du behøver da ikke å reise til en annen planet, du kan likegodt snurre rundt i sirkler på rommet ditt (i lysets hastighet). Eksempel: 1 år vil passere for deg, og 10 år vil passere for folk rundt deg. Da har du tilbakelagt en avstand tilsvarende 10 lysår.
Sist endret av Buddapower; 16. oktober 2011 kl. 02:01.
Fjernet det jeg skreiv Buddapower. Var jeg svarte veldig tregt til Plane4D.
Siden der virket som han ikke forstod hva jeg mente.



Og ja det jeg mente med" Nr3: Trekker stjernene seg sammen?
Var om Stjernene hadde så stor tyngdekraft at større stjerner flyttet mindre stjerner mot seg.
fikk godt svar der også

Kult å se at andre også har interesse med alt der ute!
angrer på at jeg tokk mekanisk nå^^
Sist endret av NoSkillZ; 16. oktober 2011 kl. 02:11.
Det som var litt morsomt var at jeg akuratt hadde putta inn "Back to the future" i pcen og var klar til å se på da jeg refresha og så tråden :P
Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Kult å se at andre også har interesse med alt der ute!
angrer på at jeg tokk mekanisk nå^^
Vis hele sitatet...
Det er aldri for sent å videreutdanne seg.
Eventuelt fordype seg i teori på egenhånd.
Tidsreising er mulig i teori, men så godt som fysisk umulig. Men reiser gjennom ormehull burde være mulig, hvis de finnes, men det er jeg ikke helt sikker på.
Se for deg et 2 dimensjonalt univers, som bøyes så det danner en U. Hvis man da skulle ha reist fra den ene siden til den andre, ville man måtte reist irundt, som ville tatt en stund. Men hvis det hadde vært et ormehull imellom begge sidene, kunne man reist igjennom det, og da ville man ha kommet fram FØR man hadde reist.
Har et bilde så det blir enklere å se for seg: http://www.google.no/imgres?q=wormho...1t:429,r:4,s:0
Sitat av Draugen Vis innlegg
Tidsreising er mulig i teori, men så godt som fysisk umulig. Men reiser gjennom ormehull burde være mulig, hvis de finnes, men det er jeg ikke helt sikker på.
Se for deg et 2 dimensjonalt univers, som bøyes så det danner en U. Hvis man da skulle ha reist fra den ene siden til den andre, ville man måtte reist irundt, som ville tatt en stund. Men hvis det hadde vært et ormehull imellom begge sidene, kunne man reist igjennom det, og da ville man ha kommet fram FØR man hadde reist.
Har et bilde så det blir enklere å se for seg: http://www.google.no/imgres?q=wormho...1t:429,r:4,s:0
Vis hele sitatet...
Er det noe automatikk i at du kommer fram før du har reist? Eller er det bare noen som regner med det? Har ikke lest meg opp på ormehull..


Det er forøvrig mulig å reise fremover i tid, ved bruk av sorte hull - teoretisk. Jo nærmere midten av et sort hull du kommer, jo saktere går tiden relativ til utsiden av hullet. Kommer du deg nært nok til å slippe ut igjen, vil reisetiden din tilsvare dobbelt så mange år på jorden.

youtube-link


Men dette er vel muligens det beste: youtube: stephen hawking - train ride to the future
vell, tidsreising ble vel egentlig ganske nylig bevist umulig: http://news.discovery.com/space/time...on-110724.html
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Det er vel simpel logikk at man ikke kan forandre alt rundt deg tilbake til hva det var, for f.eks 10 år siden.

Man kan ikke reise tilbake til noe som var, tiden forandrer seg, det er ingenting som tilsier at det er mulig.
Spennende greier men hvorfor må det og reise i lysets hastighet nødvendigvis bety at alt går fort på utsiden men i slow-motion på insiden? Burde ikke vi også egentlig akselerert på samme måte noe ala g krefter i ett fly? Og i lysets hastighet hadde jo det vært ganske usunt.
Ja det er mulig å reise i tid!

Så en serie på youtube for en stund siden, men husker ikke hva den heter. Handlet om time-travel.

Prinsippet var noe ala, skyt deg ut i en romrakett, gå i bane rundt jorda (something like that) fortere enn jorden spinner, i ett år. Når du kommer ned igjen har du "hoppet over" ett veldig lite ubetydelig tidsløp på under ett sekund.
Dette er gjort av ett menneske! Når de forsker mer på det og ordner noe hyperspeed shit så får dem sikkert til noe mer betydelig enn ett sekund framover/bakover.

Morgan Freeman var fortelleren i serien.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det er vel simpel logikk at man ikke kan forandre alt rundt deg tilbake til hva det var, for f.eks 10 år siden.
Vis hele sitatet...
På samme måte som at det for grekerne var simpel logikk at ting ikke var laget av små ting som hadde stor avstand?

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Man kan ikke reise tilbake til noe som var, tiden forandrer seg, det er ingenting som tilsier at det er mulig.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke det foreløpig. Under andre verdenskrig så kunne man ikke reise til månen heller. Hvordan kan du si at det er ingenting som tilsier at det er mulig?

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Spennende greier men hvorfor må det og reise i lysets hastighet nødvendigvis bety at alt går fort på utsiden men i slow-motion på insiden?
Vis hele sitatet...
Sånn er det bare.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Burde ikke vi også egentlig akselerert på samme måte noe ala g krefter i ett fly? Og i lysets hastighet hadde jo det vært ganske usunt.
Vis hele sitatet...
Ja, tidsreise (i en betydelig forstand) er kun fantasitenkning foreløpig, blant annet pga g-kreftene dette vil medføre (og ikke minst bare det å komme opp i en brøkdel av lysets fart). Så med mindre man utvikler et g-kraft-kammer likt det som brukes i The Forever War eller lignende, så må man nok finne andre metoder for å reise i den fjerde dimensjon.
Sitat av twixtor Vis innlegg
Ja det er mulig å reise i tid!
Når de forsker mer på det og ordner noe hyperspeed shit så får dem sikkert til noe mer betydelig enn ett sekund framover/bakover.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke mulig å reise bakover i tid, da det har vist seg å være alt for mange paradokser til at dette kan gjennomføres. Du kan heller ikke bokstavelig talt reise i tid, men i prinsippet vil det være mulig å komme igjen i en annen tid, ved å reise i NESTEN lysets hastighet over en lengre periode.

Det å reise med lysets hastighet vil være teoretisk umulig, da dette visstnok er i strid med naturlovene.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Nei, det er ikke mulig å reise bakover i tid, da det har vist seg å være alt for mange paradokser til at dette kan gjennomføres. Du kan heller ikke bokstavelig talt reise i tid, men i prinsippet vil det være mulig å komme igjen i en annen tid, ved å reise i NESTEN lysets hastighet over en lengre periode.

Det å reise med lysets hastighet vil være teoretisk umulig, da dette visstnok er i strid med naturlovene.
Vis hele sitatet...
Da mente jeg forover. Og det er mye som visstnok skal være umulig.
Jeg er litt usikker på hvorfor du kommer fram før du reiser, men det er sikkert en logisk forklaring på det, så det på en dokumentar på Discovery for lenge lenge siden
Se serien Into the universe with Stephen Hawking(3 episoder). Den tar for seg alle dine spørsmål, og en av episodene handler kun om tidsreiser. Absolutt noe av det beste jeg har sett.
vel, om jeg går ut på terassen og flekker ræv, og en kar ute i det store verdensrom omtrentlig 2000 lysårunna velger å kaste et blikk denne retningen med et superteleskop om 2000år forså å se min blottlagte O-ring, betyr det jo på ingen måte at han har "sett i tid" elle rpå noen som helst måte har bevist tidsreise, eller hva?
Sitat av McHoover Vis innlegg
vel, om jeg går ut på terassen og flekker ræv, og en kar ute i det store verdensrom omtrentlig 2000 lysårunna velger å kaste et blikk denne retningen med et superteleskop om 2000år forså å se min blottlagte O-ring, betyr det jo på ingen måte at han har "sett i tid" elle rpå noen som helst måte har bevist tidsreise, eller hva?
Vis hele sitatet...
han har på ingen måte reist i tid, han har bare sett lyset som har kommet fra da du viste fram "O-ringen". så det beviser ikke tidsreising på noen måte. ^^
Sitat av qeinar Vis innlegg
han har på ingen måte reist i tid, han har bare sett lyset som har kommet fra da du viste fram "O-ringen". så det beviser ikke tidsreising på noen måte. ^^
Vis hele sitatet...
tyvm, my point exactly.
I motsetning til å reise til månen byr tidsreiser på mer enn bare teknologiske utfordringer. Det har vel strengt tatt aldri funnets (er det et ord?) noen fysiske lover eller teorier som tilsier at det er umulig å reise til månen, men man har manglet teknologien for å bryte jordens tyngdekraft.
Tidsreiser byr derimot på en del ekstra utfordringer. En reell tidsreise innebærer å bryte lysets hastighet, noe relativitetsteorien fastslår at er umulig. Åpningen finnes ved manipulering av tid-rommet, det er vanligvis denne typen teorier Stephen Hawking diskuterer med bruk av svarte hull og ormehull - og Frank Herberts Holtzmann-maskiner... Likevel kan det fortsatt diskuteres om man har reist i tid, eller bare tatt en snarvei i avstand. Tidsreiser ved lyshastighet handler egentlig bare om at verden beveger seg fortere enn deg, lar du deg fryse ned har du i prinsippet gjort det samme...
"Hey, we don't allow faster-than-light neutrinos in here"!

A neutrino walks into a bar.
Noe av det jeg synes er veldig spennende er det faktum at jo nærmere lyshastigheten du beveger deg dess tregere går tiden. Nå er jo det i realiteten ikke så enkelt pga. referansesystemet man tar utgangspunkt i, men jeg kommer iallefall til å bruke jorden som referansesystem her.

Det dette kan bety for oss som menneskehet, er at hvis vi klarer å finne ut en måte å reise nær hastigheten til lyset vil vi kunne tilbakelegge ekstreme avstander på veldig kort tid (for den som reiser). Jeg tenker iblant på hvor fantastisk det hadde vært om menneskeheten hadde begynt å befolke andre solsystemer og planeter som ligger tusenvis av lysår unna. I praksis betyr det at hvis person A setter seg i en rakett som reiser i 99% av lysets hastighet, vil denne personen kunne tilbakelegge hundrevis av lysår, mens han opplever å reise i bare noen få år. For oss på jorda vil vi se at en strekning på 100 lysår vil faktisk ta over 100 år, avhengig av hastigheten.

Det er akkurat dette som jeg synes er så utrolig spennende, det er ikke sikkert at det er så ufattelig lenge til mennesket kanskje kan befolke andre planeter. Det blir litt trist for de etterlatte til dem som drar så klart, og de som drar ut vil jo aldri se jorda igjen (slik den var når de dro iallefall), men som alle store ting må en del ting ofres.

Det største problemet i mine øyne vil nok være det å konstruere et fartøy som faktisk kan reise med en hastighet så nært lyshastigheten at mennesket ombord ikke dør av alderdom på veien. "Gammel" raketteknologi holder ikke her. En annen ting som angår kolonisering av en annen planet er jo det å faktisk finne en planet som har riktig atmosfære, gravitasjon og temperatur som gjør at mennesket kan overleve der. Jeg mener, hvis vi her på jorda ser en planet 10000 lysår unna som er beboelig, vil jo vi her på jorda se den planeten 10000 år yngre enn det den egentlig er, slik som dere snakket om tidligere i tråden. I tillegg vil det jo ta minst ytterligere 10000 år å reise dit. Mye kan jo ha skjedd på den planeten på 20000 år.

Men alt tatt i betraktning, så tror jeg at kolonisering av andre planeter er nærmere enn vi tror. Kanskje ikke i vår levetid, men forhåpentligvis før mennesket ødelegger for seg selv her på jorda.

Føler at denne er relevant her: http://xkcd.com/962/
Sist endret av Bartulf; 20. oktober 2011 kl. 11:08.
Enste måten jeg kan se at vi mennesker klarer å reise i tid er den dagen det er mulig og sende all informasjon som kroppen inneholder
Reise i tid er noe man gjør så fordt man beveger på seg. Da snakker jeg om små forskyvelser i forhold til absolutt tid. Jeg har sagt tidligere her på forumet at tid egentlig ikke finnes, men er noe vi har funnet på for å forsøke å forklare denne dimensjonen.

Provo er ikke enig i det, og jeg ville stolt mere på provo en på meg så...

Poenget er at tid og rom er en del av samme tingen, så så fordt man flytter seg i rom flytter man seg i tid.

Kaizen
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Det største problemet i mine øyne vil nok være det å konstruere et fartøy som faktisk kan reise med en hastighet så nært lyshastigheten at mennesket ombord ikke dør av alderdom på veien. "Gammel" raketteknologi holder ikke her. En annen ting som angår kolonisering av en annen planet er jo det å faktisk finne en planet som har riktig atmosfære, gravitasjon og temperatur som gjør at mennesket kan overleve der. Jeg mener, hvis vi her på jorda ser en planet 10000 lysår unna som er beboelig, vil jo vi her på jorda se den planeten 10000 år yngre enn det den egentlig er, slik som dere snakket om tidligere i tråden. I tillegg vil det jo ta minst ytterligere 10000 år å reise dit. Mye kan jo ha skjedd på den planeten på 20000 år.
Vis hele sitatet...
At denne personen som reiser dør vil jo være nødvendig for en kolonisering av andre planeter, siden det vil jo være flere folk som reiser. Det kan tilogmed være slik at det er oldebarna til de som reiser som faktisk kommer fram til destinasjonen. Kommunikasjon mellom sivilisajonene vil jo også være døfødt, siden det vil ta opptil flere år for hver beskjed å komme fram.

Leste en artikkel som omhandler kolonisering av Mars for noen uker siden. Finner den ikke nå, men det den handlet om var at kolonisering av Mars var fullt mulig nå i dag. Man har teknologi til å lage romskip som kommer seg helt fram til Mars, og mulighet for å etablere levbare forhold på Mars sin overflate. Eneste drawbacken var at personen som drar til Mars ikke vil ha muligheten til å returnere i nærmeste framtid.
En ting til med tid er at det blir påvirket av tyngdakraften. Siden tid og rom er samme tingen påvirker også hvor mye masse man er i nærheten av også tiden.

Det vil si at står man f.eks vied siden av en bus går tiden saktere en etter at bussen har kjørt.

Kan det da bli mulig i fremtiden å pakke sykt mye matteriale inn på et lite område, nesten på nivå med et sort hull, og ved å oppholde oss i nærheten av denne når vi sover går tiden så sakte at tiden de tar å sove f.eks 8 timer blir 4.
Det hadde vært kult.

Kaizen
hvis man kan greie å bevege seg raskere enn lyset vil man teknisk sett gå tilbake i tid