Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8866
Noen her som har prøvd denne medisinen? Hitten blandt studenter i England nå. Ligner metylfendiat som Ritalin og den gjengen.
Om du har prøvd, fikk du noen effekt, og hvordan var det?
Om du har prøvd både denne og Ritalin, kan du beskrive forskjellene?
____________________________________________________________ ___

Det er rart, men medisinen Modiodal eller Modafinil som er et A-prep som blir brukt mot narkolepsi her i Norge, som er det nye hit "smart-drug" i England er IKKE på narkotikalista. Den kan vel sammenlignes med adhd medisin.

Siden denne ikke er på narkotikalista, kan man da bestille dette uten å risikere noe annet enn at de sender pakken i retur? Assa ikke anmeldelse osv.
- For det er jo ikke klassifisert som narkotika tydeligvis

Siden dette ikke er en ADHD medisin. Må legen gjennom psykiater og samme styret som med Ritalin for å få skrevet ut dette?
Det er jo ikke en medisin som er klassifisert mot ADHD.
Så i teorien trenger han ikke godkjennelse for å skrive den ut?
Er det INGEN som har prøvd dette engang??

Det finnes også i Adrafinil http://en.wikipedia.org/wiki/Adrafinil

Adrafinil har samme virkestoff som Modafinil, bare at det tar 1 time lengre før den virker.
OG denne er ikke et registrert legemiddel i Norge. Finnes ingen norske sider om denne medisinen,
ikke er den på narkolista heller. Så burde fint kunne bestilles..
Jeg så engang en dokumentar fra England om dette.
Vanlige mennesker tok det for å fjerne søvnbehovet helt, slik at man kunne prestere mer og bedre på jobb, skole etc.
Men preparatet gir ingen rus, etter hva jeg forstod.
I dokumentaren husker jeg det var en familiemann som drev eget firma osv og som mente døgnet ikke hadde nok timer.
Tror den eneste søvnen han unnet seg var en ettermiddagslur eller noe lignende. Så derfor tok han Modafinil.
Ikke noen særlig smart løsning etter min mening...
Du er jo nødt til å møte veggen hvis du holder på sånn. Mennesket er ikke lagd for å fungere uten søvn. Det er en grunn til at vi blir trøtte.
Sitat av Dilosets Vis innlegg
Jeg så engang en dokumentar fra England om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne sett den hvis du greier å finne den?
Jeg så den på TV for en god stund siden. Husker ikke hva den het, så finner den ikke på nett.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Ja, den skulle jeg ha sett også herre, greide de å være våkne nesten hele døgnet i uker uten å bli trøtt/sliten? Høres merkelig ut (men enig i at døgnet har for få timer).
Det står flere steder at Modafinil kan gi eufori eller rus til mange, men det er vel ikke sånn man merker når man bare skal lese og jobbe.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Dilosets Vis innlegg
Jeg så den på TV for en god stund siden. Husker ikke hva den het, så finner den ikke på nett.
Vis hele sitatet...
den heter "make me stay awake" gikk på bbc prøver å finne ett sted jeg kan laste ned programmet/ se online.
Cherie's Avatar
Trådstarter
http://leftinthedark.org.uk/news/index.htm litt lenger ned på siden. Må laste en stund da
▼ ... over et år senere ... ▼
Lenge siden det er blitt postet noe her, men jeg kan dele litt erfaring:

Jeg var på et landstreff for en tid tilbake, var sliten og litt utbrendt, og fikk prøve Modiodal. Tok tre tabletter i løpet av to dager, først midt på dagen, så på morgenen og ettermiddagen dagen etter. Jeg merket mest at jeg ble (mer) asosial, og fikk veldig lyst til å være alene på hotellrommet og lese, noe som sikkert er veldig gunstig i eksamenstiden, ikke fullt så gunstig på landstreff med en drøss nye mennesker. Fikk litt mild hodepine, og den "fysiske" trøttheten forsvant ikke, men jeg ble forholdsvis klartenkt.
Ikke noen mirakelkur til formålet akkurat, men nå er eksamenstiden her og jeg tenkte å forsøke igjen for å se om det hjelper på morgentrøttheten og effektiviteten, er nødt til å pløye gjennom så godt som et helt pensum på halvannen uke så en liten mirakelkur kunne kommet godt med.
Okay, så dagen er på hell (teknisk sett over for en time siden) på tide med en liten rapport.

Sov ganske lenge i natt (9-10 timer litt usikker), og tok en modiodal 100 mg kort tid etter å ha våknet.
Har dedikert dagen utelukkende til lesing, og oppdaget at konsentrasjonen min var litt bedre enn normalt, men mer interessent: jeg klarte å holde konsentrasjonen veldig lenge (egentlig fortsatt, 13 timer etterpå).
Jeg merket etter noen timer med intens lesing at jeg ble litt ukonsentrert, men etter å ha spist litt (viktig å huske) så fikk jeg tilbake fokus og har lest 9,5-10 timer til sammen i dag, med to relativt korte avbrekk. Jeg har trent fokus en del den siste tiden, bl.a. ved visse typer meditasjon og generelt ekstreme mengder lesing (skippertak ftw), så jeg vil ikke gi all credit til Modiodal, men jeg merket definitivt en forskjell.
En ting jeg merket meg var at lesingen gikk ganske lett, jeg tok det meste ved første gjennomlesning (med unntak av enkelte teori-utredninger), men jeg ble veldig interessert i stoffet på godt og på vondt. På godt fordi det alltid er greit å like det du leser, på vondt fordi jeg endte med å gå lange omveier innom wikipedia og google for å finne kilden til en del av det som stod, som ikke strengt talt er relevant for eksamen, og brukte en del (effektiv) tid på det.
Jeg merker fortsatt en slags klarhet i hodet, som om det er "stillere" enn vanlig, hvorav jeg normalt sett tenker på 3-4 ting paralellt til enhver tid, noe som til tider kan være litt kaotisk og forstyrrende, så føler jeg at hjernen er "parat" hele tiden, og ikke like lett løper løpsk. Det er som om den venter rolig på kommandoer og fokuserer fullt og helt på det jeg "gir" den av utfordringer (lesestoff, grubling, filosofi etc) uten å spinne ut av kontroll i mellomtiden.

Alt i alt, merket definitivt at noe var annerledes til det bedre, men vil ikke gi det creds som en mirakelkur av episke proposjoner. Konsentrasjonsøvelser vil gjøre mye av det samme, men Modiodal (el.) vil kanskje hjelpe med å forlenge utholdenheten.
Fin rapport! Har lenge vært nysgjerrig på Modafinil men tilgjengelighet er den største utfordringen slik jeg opplever det. Kan jeg spørre deg om du har tilegnet deg preparatet innenlands eller utenlands? Postordre/av "langer? Forstår at forumets regler setter begrensninger på hvor spesifikt man kan gjøre rede for tilegnelse av slikt men jeg spør veldig uspesifikt
Sist endret av Epitaph; 26. november 2012 kl. 02:13.
Ununoctium:
Har du vært til utredning for Adhd eller add noengang? En jeg kjenner slet med konsentrasjonen og han forklarte det nesten på samme måte som du gjør, at hjernen er opptatt med for mange ting på en gang og aldri kun er fokusert på den ene viktige tingen. Anyhow. Resultatet hans ble medisiner mot adhd eller add eller hva han hadde for noe. Og han var over 20 når han fikk stilt diagnose. Når han fikk pillene så "falt hodet til ro" som han sa. Og nå har han fullført videregående og er på Blindern. Takket være medisinene ifølge ham selv.

Kanskje du får de pillene du trenger på resept?
Litt OT, men ikke helt: Jeg har ADHD, og har resept på 80mg Ritalin om dagen. Har prøvd Etylfenidat som alternativ, uten store forskjeller. Vil nesten tørre å påstå at Etylfenidat var litt renere og klarere, med mindre bieffekter enn Ritalin.
En liten tilleggsting til forrige post:
Den natten fikk jeg ikke sove for alt i verden, selv om jeg tok pillene ved 10-11 tiden på formiddagen, og lå lys våken til kl 4 selv om jeg måtte opp 7. Jeg tar en til i morgen for å ha en skikkelig lesedag, og tenker å begynne tidligere (ca kl 7) så jeg får se om det hjelper eller om jeg ikke får sove igjen, skriver nok en liten rapport til i morgen kveld.

Epitaph:
Jeg fikk de av en jeg kjenner som får det på resept, jeg forsøkte å få tak i fra utlandet for noen år tilbake, men fant lite. Det var mest tilfeldig at jeg fikk dem.

Ompapa:
Jeg har ikke vært til utredning noengang nei, men jeg har lurt på om jeg kan ha en form for add. Jeg trives godt uten medikamenter, og klarer lett å holde fokus om tempo er er passelig høyt, evt ved å gjøre flere ting på en gang (f.eks. spille tetris og høre på lydbok) da kjedsomhet er det største problemet når det kommer til å fokusere. Videregående var et herk for min del, men fagene var forholdsvis enkle så jeg fikk ikke noe pes for ikke å konsentrere meg annet enn en og annen anmerkning, men jeg kom meg igjennom.
Tok en pille i morges, ca kl 7 og planla en skikkelig lesedag i dag.
En interessent ting jeg merket meg forrige gang, men ikke nevnte: Jeg la meg (igjen i morges) ned for å slappe av etter å ha tatt pillen, og sovnet ganske fort. Jeg har tidligere prøvd litt forskjellige teknikker for å påvirke drømmene (som nevnt her), og syntes det er verd å nevne at drømmene etter å tatt modafinil er noen av de heftigste jeg har hatt på en stund. Det kan igjen være tilfeldig, eller at det er så sent i søvnsyklusen at jeg nesten er bevisst, og derfor drømmer kraftigere og er mer bevisst dem, men syntes det var verd å nevne.
Anyways, har hatt en litt skuffende dag effektivitetsmessig, jeg har blitt litt distrahert av sosiale medier og småting, men det kom seg etterhvert. Har sittet noen timer veldig effektivt nå, og ble litt overrasket over at øynene mine plutselig var tørre, for så å finne ut at klokka plutselig var blitt 23. Så noen mirakelkur mot lathet er det nok ikke, men derimot et veldig godt verktøy om man ønsker å få mer ut av en arbeidsøkt. Jeg føler meg overhodet ikke mentalt sliten, og skulle gjerne satt på en kaffe og sittet noen timer til, men merker at kroppen ikke vil, og det gjelds å være forsiktig når man eksperimenterer med midler som dette, så ikke man sliter ut kroppen.

Jeg har 11 piller igjen, og 18 dager til siste eksamen, så det er mulig jeg poster mer her etterhvert, om jeg oppdager noe verd å dele.