Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8850
Jeg fant noen gamle tråder om diverse drømmeteknikker og drømmerelaterte rusmidler som "drømme urt" (hva nå enn det er), men ingen som hadde noe spesielt god info om virkningen av nikotinplaster på drømmer, så her er en tråd for det.

Kjapp innledning: Jeg eksperimenterer litt med nikotinplaster og søvn, og tenker å føre en slags "triprapport"/drømmelogg for dem som skulle være interessert.

Kort om meg, 20 år gutt/mann, ca 80 kg, sunn livsstil, aldri vært hverken vanerøyker eller snuser. Prøvd ganske ymse rusmidler, men aldri noe fast. Ganske tydelige drømmer fra før som er relativt lett og huske, lest litt om Lucid Dreaming på andre forum men ikke jobbet for å få det til selv.

Sånn.

I går kjøpte jeg en pakke nikoplaster på apoteket, den aller mildeste varianten (7mg/24hr) siden jeg ikke er vant med store mengder nikotin over lengre tid. Delte et plaster i to og satte det på magen ca 1 time før leggetid, og et par timer etter middag. Skulle på forelesning dagen etter (i dag) så jeg la meg litt tidligere enn vanlig, utover det var alt som normalt.
Etter en times tid kjente jeg meg litt sløv, og kroppen pulserte svakt, det føltes litt som kvelden før en konsert eller lignende, men det var ikke noe problem å slappe av. Det kunne minne om nikotinsjokk men mye roligere og mindre "euforisk" om det kan brukes for å beskrive det. Jeg fikk ikke sove (ikke uvanlig), men så oftere enn vanlig for meg at det var noen andre i rommet (kan ha vært tilfeldig). En times tid etter leggetid begynte jeg å bli veldig varm og svettet i halvsøvne, til jeg tok av meg dyna helt, noe jeg ikke har opplevd før. Husker ikke så mye etter det før jeg begynte å drømme, så jeg sovnet vel etter det. Jeg var ganske bevisst i innsovningsfasen, noe som i seg selv er ganske behagelig, men etter at jeg tok av dyna gled drøm og virkelighet litt sammen, som det gjør når man sovner.

Selve drømmene var ikke så syke som jeg har hørt rapportert andre steder, men om man ikke er vant til å drømme kraftig kan jeg forstå at det er en overraskelse, for de hadde mer "punch" så å si. Landskapet, og handlingene var en del mer detaljert og skillene mellom drømmer var tydligere markert (jeg hadde 5 ganske distinkte drømmer) enn vanlig. Det var definitivt noe annerledes i forhold til drømmer uten plaster, jeg skal fortsette å prøve så får vi se.
Jeg går ikke inn på for mange detaljer angående drømmene, men en ting jeg merket meg var at jeg husket å se på hendene mine (et tips for å sjekke om du drømmer), noe jeg angret litt på ganske umiddelbart men jeg var i allefall bevisst nok til å huske det.
Om du lurer så var hendene mine i drømmen veldig klumpete og deformert, og endret form uavhengig av hverandre, merkelig og litt ubehagelig syn.

Jeg kommer til å prøve igjen til helgen (jeg anbefaler ikke å gjøre det før en skoledag) og skriver en oppdatering da. Har noen forslag til ting jeg burde prøve i "drømmeland"?

Jeg ombestemte meg, og prøvde igjen i går kveld.

For å unngå svettetoktene fra i går halverte jeg igjen, så det er 1/4 av et 7mg/døgn plaster (1,75 mg/24 t), som jeg satte på skulderen. Om noen vil kopiere det anbefaler jeg litt teip som sitter greit på hud for å feste den skikkelig, men det gikk fint uten.

Jeg satte på plasteret akkurat ved leggetid i går, og hadde bedre tid på morgenen i dag så det var ingen hast med å sovne. De fysiske effektene var mye mindre, ingen svetting men jeg ble litt varm og "pulseringen" var fortsatt ørlite tilstede.

Innsovningsfasen opplevdes omtrent helt lik ved halvert dose (mye mer bevisst enn vanlig) og drømmene var ganske kraftige og tydelig adskilte, mer eller mindre enn i går er vanskelig å si, men fortsatt merkbart i forhold til drømmer uten.
Jeg opplevde igjen følelsen av at det var "noen" i rommet, men det var mer som om tankene mine rett og slett ble kraftigere og opplevelsen av dem ble endret. Endringen i "tankeopplevelse" (tankekraft hørtes litt dumt ut) inspirer til å prøve meditasjon med nikoplaster, kanskje jeg kommer tilbake til det :P

Nattens drømmer var ikke direkte lucid, men jeg føler at det er lettere å fokusere, konsentrere og til dels påvirke handlingen; feks: I natt drømte jeg blandt annet at jeg hoppet i fallskjerm med en kompis, og landet i nærheten av huset jeg bodde i før. Mens han stakk hjem hadde jeg veldig lyst til å "fly" litt til, så jeg tilkalte på en måte et vindgust som sendte meg av gårde. Jeg vil ikke si det var en direkte lucid handling, men siden jeg hadde litt bedre fokus fulgte jeg ikke bare drømmens gang, men gjorde i stedet noe jeg ellers ville ha ønsket, så og si.

Merket jeg kjøpte var forresten Nicotinell 7mg/24hr på apoteket, det kostet ca 220 kr eller rundt der. Relativt små, runde plaster med selve nikotinbiten i midten, så om du planlegger å bruke de og dele de i 4 så er nikotindelen litt utsatt siden den stikker ut som et lite hjørne. Jeg ble litt rød på magen etter i går, men det gikk bort etter noen timer, og merket ingenting til den på skulderen.

Jeg er positivt overrasket over at jeg ikke merker noen form for nikotinsug ellers på dagen, jeg var litt nervøs for at det kunne trigge noe, siden jeg har røyket noe før, dog aldri fast.

Står nok over i kveld, og prøver vidre som planlagt til helgen. Ikke nøl med spørsmål/innspill

Jeg kom i fare for å trykke "hurtigsvar" når jeg la ut en oppdatering, prøvde igjen i går alikevel. Alt står i posten over i stedet for i separate innlegg.
Natt 3

En dags pause for å sjekke evt. ettervirkninger etc, merket absoludt ingenting. Fortsatt ikke spor av røyksug eller nikotinhunger på dagen, og det gikk helt fint å sovne uten. Drømmene uten var av litt samme kvalitet som de pleier, det føltes som om jeg husket mer og opplevde dem sterkere, men det kan nok skyldes økt fokus på drømmer mer enn nikotin. "Tilstedeværelsen" jeg kjente med plasteret på var helt forsvunnet, jeg skal ikke trekke noen konklusjon enda, men merker meg forskjellen.

Natt 4
(tredje natt med plaster.)
Prøvde igjen en fjerdedels plaster á 7mg/d, igjen rett før jeg la meg. La meg rundt midnatt og skulle egentlig på forelesning i dag, men var steintrøtt når klokka ringte (nikotinsøvn gjør ikke søvnen så veldig uthvilende (hvis det er et verb)) så jeg våknet, tok det av og sov 2 timer til.

Igjen dukket følelsen av tilstedeværelse i rommet, men jeg prøvde å kjenne litt bedre etter, og det føltes mer som om tankene ble "dratt" ut i rommet og ble mye tydligere. Når man sovner mister man sakte men sikkert stedssans og tankene glir ofte over i mer abstrakte rekker like før man sovner (man husker gjerne ikke den delen av innsovningen), og det virker som om disse tankene blir forsterket på samme linje som drømmene i seg selv. En ganske interessent opplevelse om man klarer å holde fokus uten å bli gira (så man våkner igjen).

Ellers var effektene mye av de samme, svak pulsering, litt høyere kroppstemperatur etc.

Drømmene var litt annerledes, i stedetfor veldig adskilte klare drømmer var det én veldig lang, og jeg hadde vanskeligere for å holde fokus enn tidligere netter. Ikke sikker på hvilke faktorer som evt. kan ha spilt inn for at det skulle skje, men jeg prøver igjen i natt og ser om kanskje det hjelper å gjøre det på rad e.l.
Ps. drømte faktisk at jeg hadde fått svar på nFF, lol
Natt 5
(fjerde natt med plaster)
La meg senere siden det er helg, og satte igjen en kvart 7mg/d på bakside skulder denne gang. Kjente faktisk et mildt ubehag som strålte ut fra plasteret ned i venstre arm, men ikke noe alvorlig. Innsovningen gikk fortere så følelsen av at tankene manifisterer seg var ikke der. Meget milde tendenser til nikotinsug ved to anledninger i går, men ofte i forbindelse med at jeg luktet sigarettrøyk og assosierte det med venner etc. som røyker, fortsatt ingen planer om å kjøpe røyk/snus selv.

Drømmene i natt var igjen ganske livlige, jeg har fortsatt ikke hatt noen "dårlige" opplevelser, som mareritt etc. bare lange og til tider veldig detaljerte drømmer.

Ble vekket i morges etter ca 6 timer søvn og føler meg helt uthvilt og fin, så trøttheten jeg opplevde tidligere kan muligens skyldes vekking i feil søvnfase e.l, faktisk mindre sliten i kropp/hode i dag enn etter tidligere netter.

Til nå har jeg inntrykk av at dette er en ganske interessent "legal high" (om man vil kalle det, det) tilsynelatende uten negative bivirkninger etc. Planlegger fremover å forsøke forskjellige dietter og blandt annet Coleus Blumei før leggetid for ytterligere å utforske påvirkningskraft på drømmer, for en tid tilbake spiste jeg veldig mye nøtter (valnøtter, gresskarfrø, paranøtter og solsikkefrø) og drakk veldig mye tran (2 ganger daglig) for å booste hjernekapasiteten litt, og merket at drømmene ble tydligere og mer realistiske. Det finnes oversikter over matvarer som inneholder høye mengder Tryptofan (Banan, tunfisk, kalkun, en del typer frø etc.) som virker søvndyssende og har diverse helsefremmende effekter, et kjapt googlesøk gir en grei oversikt.

Hele prosjektet inspirerer til vidre testing av Lucid Dream teknikker, kostholdsendring, meditasjon etc, jeg kommer til å poste det meste jeg finner ut her om noen er interessert.
Natt 6
(femte natt med plaster)
Bestemte meg i siste liten i går for å prøve igjen i natt, kvart plaster som vanlig.
Prosessen var den samme som tidligere dager, satte den på innsiden av høyre overarm denne gangen.
Ganske livlige drømmer i natt igjen, men det var ikke samme grad av "nytelse" og jeg var veldig sliten når jeg våknet i morges, sansynligvis på tide med en pause for ikke å overdrive bruken. Spiste en del ganske rett før leggetid i går, så det kan ha noe med saken å gjøre.

Tar et par dager, muligens en uke pause og sjekker hvor fort søvnen går tilbake til normalt (og får en liten reminder på hvordan normale drømmer fortoner seg i forhold til plasterdrømmer). Fortsatt interessert i å fortsette prosjektet, men tenker å tone ned intensiteten, og muligens planlegge bedre i forkant av bruk.

Fortsatt ingen merkbar nikotinsug, men har vært ganske slapp de siste dagene så jeg vil ikke si at det har gått helt upåaktet hen. Hadde en mild hodepine i morges, som når jeg ikke har drukket nok evt. ikke drukket kaffe, men uten at det var tilfellet. Hodepinen gikk over etter en time-halvannen, så ikke noe plagsomt som sådan.
Noen ganger når jeg skal legge meg å sove så blir det sånn at armen og hodet og føttene føles ut som om de blir større og mindre hele tiden. Jeg er fortsatt våken da men er litt ekkelt

noen som vet hva det kommer av?
Refresh: Litt avhengig av hvor store/små de føles så tror jeg det er ganske vanlig, jeg kjenner ofte at kroppen "pulserer" før jeg sovner, vet ikke hva det kommer av men det er nok ikke så uvanlig.

Natt x?
Sjette natt med plaster ihvertfall.
Etter noen dagers pause prøvde jeg igjen i går, merket veldig lite under innsovningsfasen selv om jeg satte plasteret på innsiden av underarmen, og drømmene var litt som de har vært de siste dagene uten plaster, men jeg husket mer når jeg våknet. Litt skuffet over effekten i går, mulig jeg trapper opp dosen etter neste gang, jeg har akkurat en kvart igjen av plasteret jeg holdt på med så jeg prøver med det først. Forsøkte noen WILD (Wake Induced Lucid Dream) teknikker i morges, men fikk ikke noe tilfredsstillende resultat, det var ganske lyst og litt støy i leiligheten som kan ha forstyrret. Fortsatt ingen tegn til nikotinsug.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tilbake igjen etter en liten skrivepause, jeg skrev et lengre innlegg for en uke siden men det ble ikke postet.

Jeg har prøvd en variasjon av pauser og netter på rad, også gått over til 1/3 plaster i stedetfor 1/4, ca samme resultat men merket hjerteslag mye sterkere i går kveld og i morges, så det kan være en idé å senke dosen tilbake til 1/4 igjen.
Jeg har lest meg litt opp på skadevirkninger o.l. relatert til nikotinplaster, og det er veldig lite skrevet om det som ikke omhandler røyking, men jeg nikotin ble omtalt i en artikkel som var litt interessant:
http://www.cracked.com/article_19971...u-smarter.html

Anbefaler å lese den, jeg sjekket kildene for å se hvor kredibelt det var, og det er basert på resultater publisert i to forskningsmagasinene "Neuron" og "Psychopharmacology", så det virker i det minste ikke helt off. Bruk av nikotinplaster over lengre perioder er assosiert med høyere blodtrykk (at jeg var blitt oppmerksom på det kan forklare hjertebanket i går og i morges) og noen andre ikke så veldig alvorlige greier som, så vidt jeg forstår, ikke byr på store problemer for friske unge mennesker som ikke er i noen faresone til å begynne med.

Drømmene i det siste har vært utrolig realistiske ca hver natt, fortsatt ingen ekte lucid dream, men jeg har ikke fokusert på det overhodet, så det er ikke så rart.

Jeg har eksperimentert med det før skoledager og det er ikke noe problem, faktisk er det å foretrekke for da er det mer press for å komme seg opp om morgenen, og da blir resten av dagen mer behagelig enn om man ligger og slumrer og nyter sinnsyke drømmer til langt på dag, da blir hele dagen generelt dårligere.
Veldig interessant om noen finner på å prøve det ut og deler erfaringer her, veldig interessert i å høre om andre har samme opplevelser av det som meg.
Denne tråden skulle vel vært rundt en annen snelle? skjønner ikke hva dette har med legalhighs? men det er meg oppi det da!!!
Min erfaring med nikotin å sove er pyton.. vertfall når det er snus det er snakk om
Også nikotin å sove er vanskelig vertfall for meg, uansett om jeg tar en røyk 10minutter før soveplass
Vargevass: Det er jo en slags "high" i det at det endrer opplevelsen din av virkeligheten, selv om det er i søvne. Og jeg ville prøvd før jeg avkastet det, det kan være ganske heftig.

KaiN: Hørt om folk som sovner med snus, men jeg tror ikke det gir i nærheten av samme effekt. Røyking før innsovning gjør heller ikke det samme, siden det er en "peak" veldig tidlig i søvnfasen, også går effektene av nikotinen ut før drømmene får utviklet seg; plaster derimot gir en jevn og konstant dose gjennom hele natten som er det vesentlige aspektet. Jeg har også forsøkt med en røyk rett før leggetid, men fikk ingen effekt sammenlignet med nikotinplaster.
Drømming er et interesant tema, har dog ikke satt meg inn i tema noe særlig.

Selv snuser jeg og ofte sovner med en snus hvis jeg tar meg en "10 minutter" på ettermiddagen (som ofte blir 1-2 timer hehe). Det merkelige er at når dette skjer så har jeg ofte veldig sterke drømmer, husker ofte mye av hva jeg drømte osv. Dette pleier jeg aldri å gjøre når jeg vokner på moran etter en vanlig natt.

Har kjøpt meg en boks med "New Mood" fra Onnit (er egentlig for å booste Serotonin nivået i kroppen) som inneholder L-tryptofan og har opplevd det samme når jeg har tatt et par av disse pillene. Kan være placebo, ingen anelse.

Hvis du er interesert i lycid dreaming burde du kjøpe deg en boks med Alpha Brain og se om det funker for deg. Har ikke prøvd det selv, men er en tråd her på forumet som omhandler dette produktet.

Jeg har forresten nesten alltid lange drømmer, og drømmer som regel om diverse skumle greier og kan ikke huske jeg har hatt noen koselige/gøyale drømmer.
Det høres ut som det jeg har opplevd, søvn i løpet av dagen har også ofte en tendens til å gå lettere inn i REM søvn, som er noe man opplever veldig om man eksperimenterer med alternative søvnsykluser som Übermann etc.

Serotonin og L-tryptofan er assosiert med "kraftigere" drømmer så det er meget mulig at du opplever noe av de samme effektene som ved bruk av nikotinplaster eller ved inntak av mat med høyt serotoninnivå.

Alpha Brain og New Mood har jeg ikke hørt om, men jeg skal sjekke de ut, takk for tipset

Jeg vil ikke kategorisere drømmene mine som koselige, men jeg har bare sluttet å bli sjokkert tror jeg, jeg hadde senest i natt en drøm som var ganske lang og urovekkende, men etter en årrekke med internett skal det litt til før jeg blir sjokkert, så uansett innhold så nyter jeg stort sett drømmer ganske mye. Å loggføre drømmene eller bare ta seg noen minutter på morgenen til å tenke over hva du drømte og hvorfor du kan ha drømt det, har hjulpet meg til å få generelt veldig sterke og innholdsrike drømmer, i tillegg til at innholdet ikke lengre virker forvirrende eller urovekkende når du går tilbake og analyserer det litt.

Kom over dette når jeg søkte opp Alpha Brain, ser dårlig ut:
http://www.sciencebasedmedicine.org/...ment-industry/
Skal ikke la tråden spore av, men har som sagt jeg ikke prøvd Alpha Brain, men det er noen som har gjort det her..

Nå kan jeg ikke si noe om noen dokumentert effekt, men det er mange som sier det fungerer.
Sunt å være skeptisk, men må nesten gi det et forsøk før man dømmer noe, ser dog påstandene framsatt i siden du linker til.
Økt fokus på fører ofte med seg en slags placeboeffekt, så det kunne potensielt fungert med sukkerpiller. Jeg avskriver det dog ikke helt, men tenker ikke å invistere penger og tid i å teste det, jeg holder meg til høy-fett diett med mye nøtter og frø, det fungerer veldig fint for min del. Det står litt i artikkelen jeg linket til fra Cracked, at hva man har på seg også kan ha invirkning på hvor godt hjernen fungerer, så det er mange ting jeg akter å prøve før jeg kjøper sånne kosttilskudd. Jeg kjøpte faktisk boka "The 4 hour body" i fjor med høye forhåpninger om å kunne bedre livskvaliteten ved hjelp av enkle grep, men opplevde ikke noen vesentlig endring, langt fra de effektene beskrevet i boka, så alt i alt en dårlig invistering av penger og tid. Før lignende fremtidige mirakelkurer skal jeg gjøre litt research utenom forum på forhånd, á la linken i forrige post.
Også ligger det jo noe i det at ting som ikke er ødelagt trenger ikke å fikses, så om du har en aktiv og velfungerende hjerne fra før (noe jeg liker å tro at jeg har) så er det ikke så mye som trengs/kan/bør gjøres med den av kosttilskudd o.l. som vil virke positivt, da er det bedre å sjekke lister som denne:
http://litemind.com/boost-brain-power/ som ikke er så dum
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Liten oppdatering her, ikke relatert til nikotinplaster, men et annet funn.
Som jeg har skrevet litt om her har jeg eksperimentert litt i det siste med Modafinil, som er et konsentrasjons/våkenhetsfremmende virkestoff, i forbindelse med eksamensinnspurten. En til dels forventet konsekvens av bruken har vært problemer med innsovning, men en uventet effekt har vært ved inntak tidlig på morgenen (pre-snooze).

To ganger nå har jeg satt vekkerklokken på 7 (jeg er et B-menneske) og tatt 100 mg Modiodal (som inneholder Modafinil) og i ekte B-menneske-ånd lagt meg til å sove igjen. Jeg har hørt historier om folk som tar sovepiller og holder seg våkne for effekten, og dette er vel strengt talt kanskje det motsatte av det: ta piller for å våkne og øke konsentrasjon, for så å legge seg til å sove.

Det jeg hadde håpet på var å sprette opp av senga en halvtime senere med energien til et A-menneske og et glimt i øyet, men det som skjedde var litt overraskende. Jeg fortsatte å sove, men drømmene mine ble raskt så realistiske at når jeg våknet noen timer senere ble jeg litt skuffet, og ville egentlig legge meg til å sove igjen. Det var ikke en lucid dream, men det har heller ikke vært målet mitt med "prosjektet", men jeg tror lett de kunne ha blitt det, jeg la f.eks. merke til at tekst endret seg om jeg leste det flere ganger; jeg hadde på meg en T-skjorte hvor det stod: "Sånn ser en feminist ut" (ikke spør), og når jeg leste den igjen stod det: "Makrell i tomat".

Når jeg engang får fri fra eksamensstyr tenker jeg å prøve å ta en før leggetid og se hvordan det går, modafinil har visstnok et forholdsvis raskt opptak etter ca en halvtime, og "peaker" etter rundt 2 timer, så det er mulig jeg bare ville våknet etter to timer, ute av stand til å sovne igjen om jeg prøvde å ta det før leggetid. En idé kan evt være å sette klokka på 5, ta en pille og legge seg til å sove igjen, muligens våkner jeg da kl 7, det skal forsøkes.

Før du spør hvor jeg fikk tak i dette, så var det ved ren tilfeldighet, btw så jeg anbefaler egentlig ikke andre å eksperimentere med reseptbelagte legemidler (det er derfor jeg gjør det for deg, lol), modafinil har ikke så veldig høy risiko for alvorlige bieffekter såvidt jeg forstod, men jeg tar det dels fordi jeg fikk muligheten til det, og dels fordi jeg har lest at det muligens kan hjelpe mot depresjon og add etc. Jeg er ikke mora di, men man skal være litt kritisk til hva man putter i seg. Dagens lille moralpreken.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, Jeg og en kompis prøvde å sove med plaster i natt. Han snuser og røyker til vanlig, men ikke jeg. Han hadde mye å fortelle dagen etterpå (Han husket veldig mange detaljer)! Men jeg bare fikk nikotinsjokk og fikk ikke til å sove så mye. Jeg og han har tenkt å prøve på nytt snart.