Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 5201
Tenker du slik som meg? At dagens anspente situasjon gjør det lite attraktivt å være i militæret? Kansje best å unngå å bli sendt ut i krig?

Her er tre gode tips som jeg selv brukte:
*Først av alt, unngå å komme inn i militæret. Når du først er inne, er det vanskeligere å komme seg ut*

- Kødd til helseskjemaet du får tilsendt før sesjon. Legg til psykisk "sykdom". Fks depresjon. Dette kan ikke brukes mot deg senere

- Hørselstesten på sesjon kan du spille dum på. Trykk litt som du vil. Du mister ikke muligheter senere i livet med å missforstå en hørselstest (Synstest kan brukes mot deg mtp førerkort!).

- Privat samtale med ansatt. Du får avsatt litt tid til å prate med noen under sesjon. Da må du bruke tiden effektivt. Ikke si at du er pasifist! Ytre heller litt drøye meninger fra høyresiden i politikken.

Voila! Gjør du dette. Slik jeg gjorde. Blir du kastet ut av sesjon! Som premie får du også brev i posten at du ikke vil bli innkalt til tjeneste selv under en krigssituasjon i landet
Eller ha hasj på rullebladet
Tviler på at det spiller noen rolle om du har vært i førstegangstjeneste eller ei om vi i fremtiden er i krig. Da antar jeg at alle mellom 18-60 som ikke sitter i rullestol vil bli innkalt om det er mangel på folk som har vært minimum 10 mnd i militæret. Blir vel et lynkurs på de som aldri har vært der.

Kan de som overlever fortelle egenopplevde historier om krigen til barn og barnebarn. Sikkert interessant å høre på.
Sist endret av Tynnedekk; 2 uker siden kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
19 1
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Tviler på at det spiller noen rolle om du har vært i førstegangstjeneste eller ei om vi i fremtiden er i krig. Da antar jeg at alle mellom 18-60 som ikke sitter i rullestol vil bli innkalt om det er mangel på folk som har vært minimum 10 mnd i militæret. Blir vel et lynkurs på de som aldri har vært der.
Vis hele sitatet...

Feil. Følger du min guide vil du som meg, få et brev i posten hvor du er fritatt tjeneste selv under krig.
Jeg sa under samtalen at jeg drev og skada meg sjøl xD fikk brev ja
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Feil. Følger du min guide vil du som meg, få et brev i posten hvor du er fritatt tjeneste selv under krig.
Vis hele sitatet...
Vel. Hvis det blir ille nok brytes nok de løftene. I Ukraina henter de folk i fengsler pga mannskapsmangel ved fronten. Det er en ting hva de lover deg nå når det er fred, og en helt annen ting hva som faktisk skjer i en svært kritisk krigssituasjon med massive tap. Ikke at jeg har noe lyst til å reise i krig selv. Kommer sikkert til å stikke av eller noe. Jeg kan dra hvis Stoltenberg og Guri Melby sender sine unger først.
Vet ikke om jeg ville hatt på papir at jeg er høyreekstrem for å slippe å løpe rundt i pysjen et år. Kan man ikke bare velge sivil tjeneste da? For en gjeng.
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Feil. Følger du min guide vil du som meg, få et brev i posten hvor du er fritatt tjeneste selv under krig.
Vis hele sitatet...
Det brevet kan (og vil om nødvendig) erstattes av et nytt brev som sier at med hjemmel i lov så skal du i tjeneste.

Situasjonen er dog veldig liten per i dag for at Norge og NATO havner i en konvensjonell krig der du forventer å løpe rundt i skogen med gevær. Slapp av.

Men det at du ikke er villig til å ofre landet ditt noen ting som takk for at du er blitt sponset med skole, helsevesen, demokrati og levestandard som de aller fleste andre i verden bare kan drømme om sier egt mest om deg.

Du fremstår som en pudding som stikker halen mellom beina når det gjelder som mest.

Hvis du er representativ for den generasjonen som skal arve Norge så er jeg mer redd for deg enn Putin.
Say you're a pussy without saying you're a pussy
Fuck Mr. Plod!
jeg gidder ikke militæret, å da slepper jeg. de får komme å fysisk hente meg om de må.

måtte svare på noen spørsmål efor noen år siden, å da bare skrev jeg at jeg var veldig dårlig fysisk form. tokk en lett jogg på 100 meter også brukte jeg kalkulator for å sleppe å løpe hele turen.
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Feil. Følger du min guide vil du som meg, få et brev i posten hvor du er fritatt tjeneste selv under krig.
Vis hele sitatet...
Men du vil nok bli innkalt for andre tjenester. Det er ikke bare skyting som er viktig under en krig, fikk det samme brevet som deg. Men for eks sivilforsvaret eller mek verksted for eksempel. Sikkert tryggere på en eller annen millitærleir på et verksted enn hjemme i din egen stue
Trådstarter
19 1
Skjer ikke at jeg hadde ofret meg selv nei.
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Skjer ikke at jeg hadde ofret meg selv nei.
Vis hele sitatet...
«Du skyter fienden, eller vi skyter deg!»

Dette ble sagt til pasifister, uten at jeg skal gjengi fra hvilken part i hvilken krig.
Skjønner han godt jeg. Hadde det vært verdt å dø for hadde jeg skjønt det, men hvem vil dø for menn i dress som driter i deg, meg og kun tenker på egen hvinning?
Sitat av David01 Vis innlegg
Det brevet kan (og vil om nødvendig) erstattes av et nytt brev som sier at med hjemmel i lov så skal du i tjeneste.

Situasjonen er dog veldig liten per i dag for at Norge og NATO havner i en konvensjonell krig der du forventer å løpe rundt i skogen med gevær. Slapp av.

Men det at du ikke er villig til å ofre landet ditt noen ting som takk for at du er blitt sponset med skole, helsevesen, demokrati og levestandard som de aller fleste andre i verden bare kan drømme om sier egt mest om deg.

Du fremstår som en pudding som stikker halen mellom beina når det gjelder som mest.

Hvis du er representativ for den generasjonen som skal arve Norge så er jeg mer redd for deg enn Putin.
Vis hele sitatet...
"Sponset", de tar pengene dine med tvang, må ikke få helt Stockholm syndrom og tro at du ikke er en slave til landet "ditt", det er jo lovpålagt at de kan tvinge deg til å dø i krig, de eier deg, ikke omvendt.

Nekter du putter de deg i fengsel. Det at noen kan støtte verneplikt er helt sinnsykt.
Sist endret av vurezo; 1 uke siden kl. 12:01.
Sitat av vurezo Vis innlegg
"Sponset", de tar pengene dine med tvang, må ikke få helt Stockholm syndrom og tro at du ikke er en slave til landet "ditt", det er jo lovpålagt at de kan tvinge deg til å dø i krig, de eier deg, ikke omvendt.

Nekter du putter de deg i fengsel. Det at noen kan støtte verneplikt er helt sinnsykt.
Vis hele sitatet...
Du er tøff i kjeften når du er frisk og rask, men om du skulle bli syk og trenger å velte deg i dyre sykehusbehandlinger så får pipa en annen lyd.

Skulle virkelig likt å se maska på enkelte her inne om vi fjernet trygd, barnebidrag, gratis helsevesen og gratis skole.
Men du hadde jo fått beholde en fjerdedel mer av lønnen din, så da kan du jo betale dette selv anyways.

Og at folk i tråden heier frem denne gutten som ikke er villig til å ofre en kalori for landet sitt er helt vanvittig.

Fienden trenger ikke våpen og makt for å invadere oss, vi klarer jo helt på egenhånd å skjelve av skrekk mens vi kysser skotuppene hans…
Skjønner ikke helt hva som er problemet? Hvorfor skal man jukse og juge?

Er det ikke bare å si at man er militærnekter?



"Er det fremdeles mulig å være militærnekter?

Ja, det er fullt mulig. Hvis du har en sterk overbevisning og er pasifist. Men du kan ikke nekte å fylle ut egenerklæringen, og du kan ikke nekte å dra på sesjon.

Blir du tildelt tjeneste så kan du nekte. Det finnes det egne søknadsskjemaer for, som ligger på Min side."


https://www.forsvaret.no/egenerklaering
Trådstarter
19 1
Sitat av j0n Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva som er problemet? Hvorfor skal man jukse og juge?

Er det ikke bare å si at man er militærnekter?



"Er det fremdeles mulig å være militærnekter?

Ja, det er fullt mulig. Hvis du har en sterk overbevisning og er pasifist. Men du kan ikke nekte å fylle ut egenerklæringen, og du kan ikke nekte å dra på sesjon.

Blir du tildelt tjeneste så kan du nekte. Det finnes det egne søknadsskjemaer for, som ligger på Min side."


https://www.forsvaret.no/egenerklaering
Vis hele sitatet...
Kjenner folk som har nektet. Ble truet med rettsak. Etter mye frem og tilbake måtte han i siviltjeneste. Så nei, er ikke så lett.
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Er det ikke positiv å være høyreekstrem hvis man skal være soldat? Det er jo slikt man vil ha i frontlinjen? Tror det er et pluss ja.
Ble ikke siviltjeneste avskaffet for over 10 år siden? Så letteste måten å unngå militæret på er vel å fylle ut egenerklæringsskjemaet før sesjon med at man er militærnekter? Og siden siviltjeneste er nedlagtså betyr det bare at man slipper?

Sjekket nettsiden til forsvaret: https://www.forsvaret.no/egenerklaering

Er det fremdeles mulig å være militærnekter?

Ja, det er fullt mulig. Hvis du har en sterk overbevisning og er pasifist. Men du kan ikke nekte å fylle ut egenerklæringen, og du kan ikke nekte å dra på sesjon.

Blir du tildelt tjeneste så kan du nekte. Det finnes det egne søknadsskjemaer for, som ligger på Min side.
Vis hele sitatet...
og både wikipedia og store norske leksikon (og andre kilder jeg fant på google) omtaler fortsatt siviltjenesten som en tidligere greie som er nedlagt.
Sist endret av etse; 1 uke siden kl. 23:02.
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Skjer ikke at jeg hadde ofret meg selv nei.
Vis hele sitatet...
Altså hvis du på død og liv heller vil sitte i fengsel og veldig indirekte bli stemplet som en landsforræder i stedet for å krige for landet ditt er selvfølgelig opp til dem selv, men ikke tro at du kan nekte å tro de bare drar sin vei.

Det er ganske stor forskjell på å slippe unna førstegangstjeneste og slåss for landet ditt. Du må være greit overkokt grøt i topplokket om du tror du har et valg i en sånn situasjon.

Om så du bare er revemat eller kanonføde blir du tatt med
Tråden minte meg på å kontakte forsvaret for å se om jeg får kommet inn på sesjon. Noen år etter egenerklæring ble sendt, takk for det!

Har et par venner som sa de ikke ville i intervju på sesjon, de slapp. Annet enn det så vet jeg at om du svarer ja på rus feltet i egenerklæring er du uaktuell for førstegangstjeneste.
Sist endret av Maiskolben; 1 uke siden kl. 23:30.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Tenker du slik som meg? At dagens anspente situasjon gjør det lite attraktivt å være i militæret? Kansje best å unngå å bli sendt ut i krig?

Her er tre gode tips som jeg selv brukte:
*Først av alt, unngå å komme inn i militæret. Når du først er inne, er det vanskeligere å komme seg ut*

- Kødd til helseskjemaet du får tilsendt før sesjon. Legg til psykisk "sykdom". Fks depresjon. Dette kan ikke brukes mot deg senere

- Hørselstesten på sesjon kan du spille dum på. Trykk litt som du vil. Du mister ikke muligheter senere i livet med å missforstå en hørselstest (Synstest kan brukes mot deg mtp førerkort!).

- Privat samtale med ansatt. Du får avsatt litt tid til å prate med noen under sesjon. Da må du bruke tiden effektivt. Ikke si at du er pasifist! Ytre heller litt drøye meninger fra høyresiden i politikken.

Voila! Gjør du dette. Slik jeg gjorde. Blir du kastet ut av sesjon! Som premie får du også brev i posten at du ikke vil bli innkalt til tjeneste selv under en krigssituasjon i landet
Vis hele sitatet...
Eller... så kan du gjøre din etiske plikt som statsborger av et land som tar vare på deg når du er syk eller trenger ekstra hjelp med økonomien, og Gå i førstegangstjenesten og i en krigssituasjon, kjempe for alt Norge er
Aldri hørt et ord etter sesjon heldigvis.Så slapp unna gitt og glad for det.
Dere som skal stikke av ved en evt krig, har dere vurdert hvor dere kan stikke? Dere får ikke asyl i Natoland og må nok regne med å måtte flykte til Midtøsten eller Afrika. Blir ikke sydd puter under armene på flyktningar i disse områdene. Grunnen til at folk velger å forsvare landet sitt er at de ikke vil være velkommen andre steder.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Eller... så kan du gjøre din etiske plikt som statsborger av et land som tar vare på deg når du er syk eller trenger ekstra hjelp med økonomien, og Gå i førstegangstjenesten og i en krigssituasjon, kjempe for alt Norge er
Vis hele sitatet...
Det er lov å ikke ha lyst til å gå i militæret. I disse dager er det ikke vanskelig å unngå. Bare si at du er pacifist, og hvis du generelt sett er mental ustabil, eller har diagnoser, bare spill på dem.

Skulle du mot all formodning ende opp på sesjon, bare møt opp som en slask drit i å bruke deo etc.
Det er mildt sagt provoserende å høre folk si at de ikke ville forsvart Norge ved et angrep. En ting er diskutable konflikter i andre land som ikke truer oss, men å ikke stå opp for Norge hvis vi angripes? Da fortjener du å miste statsborgerskapet og gapestokk etter min mening.

Jeg har ikke vært i krig men avtjente førstegangstjeneste i 2.Bataljon som infanterist. Jeg er stolt av å ha gjort det. Det burde jeg ikke være og det burde være selvsagt at man gjør det. Men pinglefaktoren er høy nå i landet.

Grunnene man hører er egentlig «jeg er en liten guttunge som er redd for min egen skygge“.

Alt man får som norsk statsborger er grunn nok. Gratis utdanning, helse osv. Visse egenandeler kanskje, men sliter du får du hjelp.

Jeg trengte hjelp en gang, og jeg er jævlig takknemlig for sikkerhetsnettet vi har. Skulle bare mangle at jeg stod opp for landet hvis det trengte kanonmat.
Sitat av Bruskonsulenten Vis innlegg

Alt man får som norsk statsborger er grunn nok. Gratis utdanning, helse osv. Visse egenandeler kanskje, men sliter du får du hjelp.
Vis hele sitatet...
Betaler de tilbake alt av skatt man har betalt i X antall år isåfall? De godene du never her har vel ingenting med førstegangstjenesten og gjøre.

Selv var perioder med depresjon nok til og dimme meg for snart 25 år siden, re opp sengen klare jeg fint selv uten ett år i militæret.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Den etiske avveiingen må man nesten ta selv: hvis man har levd norsk idyll og faktisk fått det man har rett på... fantastisk! Da kan man gjerne sies å skylde Norge en god del - som kanskje, men ikke nødvendigvis, innebærer å ta opp våpen.

Ellers er det mye ved AS Norge som er et svik mot egne løfter, egen befolkning, eget lovverk, noen ganger internasjonalt lovverk, menneskerettighetskonvensjoner ol. Hvis noen har blitt nektet store deler av det staten har lovpålagt seg selv å gi dem, har jeg egentlig en viss forståelse for at de ikke er førstemann ut i skauen for å skyte på Boris, heller.

Personlig synes jeg at hvis Verdens Beste Land hadde sluntret unna ansvaret det har for folks liv, helse og utvikling, men så likevel skulle kreve at de stiller som kanonføde... ville det vært litt johan.

Kanskje vi kan sette av noen mann til å skyte desertører og pasifister og hippier og sånt på flekken. Eller bare sende de mentalt syke først, de er sikkert suicidale uansett.
Sist endret av robhol; 1 uke siden kl. 12:21.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av Bruskonsulenten Vis innlegg
Det er mildt sagt provoserende å høre folk si at de ikke ville forsvart Norge ved et angrep. En ting er diskutable konflikter i andre land som ikke truer oss, men å ikke stå opp for Norge hvis vi angripes? Da fortjener du å miste statsborgerskapet og gapestokk etter min mening.

Jeg har ikke vært i krig men avtjente førstegangstjeneste i 2.Bataljon som infanterist. Jeg er stolt av å ha gjort det. Det burde jeg ikke være og det burde være selvsagt at man gjør det. Men pinglefaktoren er høy nå i landet.

Grunnene man hører er egentlig «jeg er en liten guttunge som er redd for min egen skygge“.

Alt man får som norsk statsborger er grunn nok. Gratis utdanning, helse osv. Visse egenandeler kanskje, men sliter du får du hjelp.

Jeg trengte hjelp en gang, og jeg er jævlig takknemlig for sikkerhetsnettet vi har. Skulle bare mangle at jeg stod opp for landet hvis det trengte kanonmat.
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, det å gå i førstegangstjeneste er en bra ting. Men intet menneske uavhengig av land kan stilles til krav om å delta i hæren. En slik holdning er temmelig autokratisk. Samme retorikk blir vel brukt i Nord Korea, Russland, samt andre landet av den typen militant diplomati.

Et land som gjør sine borgere statløse fordi dem ikke ønsker å delta i krig høres helt ærlig ut som et land *du* ikke kunne tenkt deg å leve i. Hvis du hadde våknet opp i morgen med denne loven iverksatt, hadde du virkelig vært glad for det?
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Førstegangstjenesten er ikke det samme som å "bli sendt ut til krig". Vi er jo med i NATO. Så lenge Donald Duck ikke blir president igjen så trenger vi ikke å bekymre oss så mye. Hvis putler invaderer Norge er vi virkelig på randen av verdens undergang, så da er det bare å nyte motorveien til helvete ja. Ingen steder å rømme da nei.

Uansett. Morsomt å se bruskonsulenten ta en helt 180 etter han ble kommuneansatt
Er ikke værre enn å gjøre det dårlig på de fysiske selvmålingene (pushups, 3km, osv), og huke av laktoseintoleranse på det skjemaet som kommer først. Fikk ikke sesjon engang, som jeg egentlig synes var litt kjipt.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Bruskonsulenten Vis innlegg
Men pinglefaktoren er høy nå i landet.

Grunnene man hører er egentlig «jeg er en liten guttunge som er redd for min egen skygge“.
Vis hele sitatet...
Alt for mange Sosser og folk som er på høyresiden av politikken. Folk vet ikke hvordan det er å være arbeider lenger, eller hvordan det er å se landet ditt falle i grus og bli tråkket på, hadde det vært Frp eller Høyre som hadde styrt Norge under 2. verdenskrig så hadde de flydd med halen under beina, hadde ikke vært noe Kongens Nei, da
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Alt for mange Sosser og folk som er på høyresiden av politikken. Folk vet ikke hvordan det er å være arbeider lenger, eller hvordan det er å se landet ditt falle i grus og bli tråkket på, hadde det vært Frp eller Høyre som hadde styrt Norge under 2. verdenskrig så hadde de flydd med halen under beina, hadde ikke vært noe Kongens Nei, da
Vis hele sitatet...
Dette må jo være tidenes mest ironiske innlegg?

Halvdan Koht (utenriksminister for Ap da 2WW brøt ut) ville ikke mobilisere soldater 8.-9.april 1940 og når han endelig gikk med på det så ville han gjøre det per post for å ikke «provosere fienden unødig».

De eneste partiene som er villig til å satse massivt på Forsvar (og som har ment det til alle tider) er partiene på høyresiden.

AUF gikk aktivt inn for å få Norge ut av NATO, SV har ønsket nedrustning av Forsvaret de siste 25 årene og Rødt har hatt det som del av partiprogrammet at man verken bør satse forsvar og at man bør trekke Norge ut av NATO.

Enten er du fullblods-kommunist eller så har du lest for mye i Klassekampen for dette er faktisk løgn.
Du lyver.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Alt for mange Sosser og folk som er på høyresiden av politikken. Folk vet ikke hvordan det er å være arbeider lenger, eller hvordan det er å se landet ditt falle i grus og bli tråkket på, hadde det vært Frp eller Høyre som hadde styrt Norge under 2. verdenskrig så hadde de flydd med halen under beina, hadde ikke vært noe Kongens Nei, da
Vis hele sitatet...
Nå var det vel kongen som fløy....
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av David01 Vis innlegg
Dette må jo være tidenes mest ironiske innlegg?

Halvdan Koht (utenriksminister for Ap da 2WW brøt ut) ville ikke mobilisere soldater 8.-9.april 1940 og når han endelig gikk med på det så ville han gjøre det per post for å ikke «provosere fienden unødig».

De eneste partiene som er villig til å satse massivt på Forsvar (og som har ment det til alle tider) er partiene på høyresiden.

AUF gikk aktivt inn for å få Norge ut av NATO, SV har ønsket nedrustning av Forsvaret de siste 25 årene og Rødt har hatt det som del av partiprogrammet at man verken bør satse forsvar og at man bør trekke Norge ut av NATO.

Enten er du fullblods-kommunist eller så har du lest for mye i Klassekampen for dette er faktisk løgn.
Du lyver.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng, men... Hadde det ikke vært for hvor hardbarka arbeiderklassen er/var så hadde vi bare gitt opp med en gang, men det endte vi ikke opp med å gjøre, vi var ett av de landene som holdt opp best mot tyskerne fordi vi ikke ville la oss bli tråkket på.
Bare fordi at Høyresiden vil bruke mer penger på forsvar betyr ikke at de er de som nødvendigvis faktisk ville stått opp mot en invasjon. Det blir litt som å si at du har løst verdens sult fordi at du ga 200 kroner til en organisasjon som bidrar til å hjelpe sultende mennesker (men gjerne gjør det, fordi selv om du ikke løser det så bidrar du, så send 200 kroner eller mer)
Sist endret av 1Rapper; 1 uke siden kl. 18:47.
1 år i hæren/marinen/luftvåpen/service er utrolig smart å få med seg, du lærer mye ting mordi eller fardin ikke klarte å lære deg, som rutiner å faste oppgaver, stå opp på mårran uten å snooze klokka vaske klær, sy tøyet ditt, klare deg i utmarka å lage mat, vaske tøy å vaske rundt deg, ha ansvar å følge opp ansvar, lista er lang.
Du blir ikke kastet ut i krig med mindre du spesialiserer deg for skarpe oppdrag typ marinejegere, telemarksbataljon å flyvere etc.
Norge er ikke i krig.
Men du får uansett utrolig mye BRA lærdom med deg videre i livet, kompiser å opplevelser for livet å det store plusset er at det er noe å være skikkelig stolt av.
Å alt er betalt å gitt deg som mulighet til noe større.
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 18:57.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Alt for mange Sosser og folk som er på høyresiden av politikken. Folk vet ikke hvordan det er å være arbeider lenger, eller hvordan det er å se landet ditt falle i grus og bli tråkket på, hadde det vært Frp eller Høyre som hadde styrt Norge under 2. verdenskrig så hadde de flydd med halen under beina, hadde ikke vært noe Kongens Nei, da
Vis hele sitatet...
Store ord fra en femtenåring.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Du har et poeng, men... Hadde det ikke vært for hvor hardbarka arbeiderklassen er/var så hadde vi bare gitt opp med en gang, men det endte vi ikke opp med å gjøre, vi var ett av de landene som holdt opp best mot tyskerne fordi vi ikke ville la oss bli tråkket på.
Bare fordi at Høyresiden vil bruke mer penger på forsvar betyr ikke at de er de som nødvendigvis faktisk ville stått opp mot en invasjon. Det blir litt som å si at du har løst verdens sult fordi at du ga 200 kroner til en organisasjon som bidrar til å hjelpe sultende mennesker (men gjerne gjør det, fordi selv om du ikke løser det så bidrar du, så send 200 kroner eller mer)
Vis hele sitatet...
«Du har et poeng, men…» Dette er jo kremåpningen på innlegget ditt.

Av de som drev med aktivt motstandsarbeid mot tyskerne under krigen så finner du kjente navn fra både Høyre og Ap.

De største reformene som ble vedtatt etter krigen var dessuten basert på brede forlik i Stortinget der både høyresiden og venstresiden lagde politikken sammen.

Det er nesten sjarmerende hvordan du prøver å romantisere en oppdiktet versjon av «arbeiderklassen».

Spøk til side:
Når jeg sier Arbeiderpartiet til deg, tenker du da på en sliten gruvearbeider med sixpence?

Når jeg sier Høyre til deg, tenker du da på en rik fabrikkdirektør med flosshatt og gullklokke?

For det er litt inntrykket :/
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av David01 Vis innlegg
«Du har et poeng, men…» Dette er jo kremåpningen på innlegget ditt.

Av de som drev med aktivt motstandsarbeid mot tyskerne under krigen så finner du kjente navn fra både Høyre og Ap.

De største reformene som ble vedtatt etter krigen var dessuten basert på brede forlik i Stortinget der både høyresiden og venstresiden lagde politikken sammen.

Det er nesten sjarmerende hvordan du prøver å romantisere en oppdiktet versjon av «arbeiderklassen».

Spøk til side:
Når jeg sier Arbeiderpartiet til deg, tenker du da på en sliten gruvearbeider med sixpence?

Når jeg sier Høyre til deg, tenker du da på en rik fabrikkdirektør med flosshatt og gullklokke?

For det er litt inntrykket :/
Vis hele sitatet...


De fleste land på den tiden hadde en mye større arbeiderklasse, mellomklassen og overklassen var mye mindre. Så det er vel strengt tatt ikke såååå feil, samtidig så blir det feil å kategorisere mellom høyre/venstre på den tiden uansett.

Så for min del er jeg egt enig i at det var arbeiderklassen som kjente tragedien sterkest på kroppen og i slekta, men det var med utgangspunkt i at majoriteten eksisterte enda i arbeiderklassen, og at mellomklassen og særlig overklassen såvidt fantes i Norge på det tidspunktet.

Hvordan er egt Norge inndelt i 2024 klasse messig? Noen mener at overklassen såvidt kan kategoriseres som overklasse. Jeg har et inntrykk av at 15% kan kategoriseres som arbeiderklasse, 65% mellomklasse, 15% overklasse og 5% superoverklasse.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av David01 Vis innlegg
«Du har et poeng, men…» Dette er jo kremåpningen på innlegget ditt.

Av de som drev med aktivt motstandsarbeid mot tyskerne under krigen så finner du kjente navn fra både Høyre og Ap.

De største reformene som ble vedtatt etter krigen var dessuten basert på brede forlik i Stortinget der både høyresiden og venstresiden lagde politikken sammen.

Det er nesten sjarmerende hvordan du prøver å romantisere en oppdiktet versjon av «arbeiderklassen».

Spøk til side:
Når jeg sier Arbeiderpartiet til deg, tenker du da på en sliten gruvearbeider med sixpence?

Når jeg sier Høyre til deg, tenker du da på en rik fabrikkdirektør med flosshatt og gullklokke?

For det er litt inntrykket :/
Vis hele sitatet...
Frilansloser forklarte det jeg prøvde å mene på en bedre måte

I tillegg til det hen sa, så har jo AP styrt Norge med flertall i veldig veldig mange år, men litt før jeg ble født (på slutten av 2000 tallet) så begynte folk å bli mer positive til høyresiden
Dermed så er ikke hvordan Norge er i dag i nærheten av hva vi egentlig er og var

Men ikke meningen å sette alle mennesker som støtter høyresiden i en bås, så jeg Beklager hvis jeg gjorde det David
Sist endret av 1Rapper; 1 uke siden kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Feil. Følger du min guide vil du som meg, få et brev i posten hvor du er fritatt tjeneste selv under krig.
Vis hele sitatet...
Tja... Blir det erklært total krig, der sivile og militære mål er likestilt, og alle tilgjengelige våpen og strategier blir benyttet, så hjelper ikke det brevet.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Frilansloser forklarte det jeg prøvde å mene på en bedre måte

I tillegg til det hen sa, så har jo AP styrt Norge med flertall i veldig veldig mange år, men litt før jeg ble født (på slutten av 2000 tallet) så begynte folk å bli mer positive til høyresiden
Dermed så er ikke hvordan Norge er i dag i nærheten av hva vi egentlig er og var

Men ikke meningen å sette alle mennesker som støtter høyresiden i en bås, så jeg Beklager hvis jeg gjorde det David
Vis hele sitatet...
Det kan dokumenteres veldig grundig at AP, SV og Rødt har hatt et veldig tilbakelent forhold til forsvarspolitikken.
Og det har blitt snakket åpent fra partiene om å ruste ned Forsvaret og trekke Norge ut av NATO.
Nå snakker ingen av partiene på venstresiden om dette lenger fordi de skjønner selv hvor alvorlig destruktiv denne politikken er for Norge.

Høyre og FrP (Anders Langes parti) har helt siden den kalde krigen hatt det programforpliktet at Forsvaret skal rustes opp for å være reellt motstandsdyktig mot en annen makt.

Og i nyere tid:
Det var Høyre/KrF-regjeringen i 2000 som gikk inn for å ruste opp ubåtkapasitetene og det ble fordømt fra blant annet SV.

Det var Høyre/FrP-regjeringen (2013-2017) som gikk inn for å fornye hele luftforsvaret med 52 F-35 maskiner.

Anne Grete Strøm-Erichsen (forsvarsminister for Ap 2005-2013) er den ene og alene forsvarsministeren som har klart å legge ned 8 militærleire på 8 år.

Det var dessuten under høyrebølgen og Høyre-regjeringen på 80-tallet som sørget for at Norge fikk farge-TV (vi var siste landet i Europa, og Ap-regjeringen hadde før dette stemt forslaget ned i Stortinget).
Dessuten så stengte matbutikkene kl.17, og dette var bestemt ved forskrift til lov, også dette ble myknet opp av Høyre-regjeringen.

Arbeiderpartiet og venstresiden har gjort mye bra for velferden i Norge, men forsvarspolitikk er noe av det de har vært aller dårligst på.

Du kan se oversikt over alle Stortingsvedtak fra 1945 til i dag på Stortinget.no og her kan man filtrere hvilke partier som har stemt for og mot de ulike reformene.

Jeg stemmer ikke på Høyre/FrP selv, men jeg er likevel ikke så forutinntatt at jeg tror at Arbeiderpartiet er de som er å takke for at Norge er som det er.
Trådstarter
19 1
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Tja... Blir det erklært total krig, der sivile og militære mål er likestilt, og alle tilgjengelige våpen og strategier blir benyttet, så hjelper ikke det brevet.
Vis hele sitatet...
Ikke slik det fungerer. Jeg har fått brev om at jeg er fritatt også krig. Da kan de se langt etter å få meg ut i felt. Løfte er løfte. Har det heldigvis dokumentert.

Sitat av etse Vis innlegg
Ble ikke siviltjeneste avskaffet for over 10 år siden? Så letteste måten å unngå militæret på er vel å fylle ut egenerklæringsskjemaet før sesjon med at man er militærnekter? Og siden siviltjeneste er nedlagtså betyr det bare at man slipper?

Sjekket nettsiden til forsvaret: https://www.forsvaret.no/egenerklaering

og både wikipedia og store norske leksikon (og andre kilder jeg fant på google) omtaler fortsatt siviltjenesten som en tidligere greie som er nedlagt.
Vis hele sitatet...
Så bra! Jeg var på sesjon i 2010, da var det siviltjeneste på militærnektere.
Sist endret av JoakimD; 1 uke siden kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Ikke slik det fungerer. Jeg har fått brev om at jeg er fritatt også krig. Da kan de se langt etter å få meg ut i felt. Løfte er løfte. Har det heldigvis dokumentert.



Så bra! Jeg var på sesjon i 2010, da var det siviltjeneste på militærnektere.
Vis hele sitatet...
Tro meg, når de begynner å skrape bunnen av bøtta med kanonføde. Så blir vi sendt ut begge to. Har fått akkurat det samme brevet som deg.

Se for deg situasjonen som Russland og Ukraina befinner seg i nå. De benåder folk fra fengsel for å sende de ut i krig. Hvis vi kommer til DET punktet (greit, det skal utrolige mye til i et NATO land) men 100% fritatt er du ikke. Det er mange roller i krig
Trådstarter
19 1
Sitat av Båbb Vis innlegg
Dere som skal stikke av ved en evt krig, har dere vurdert hvor dere kan stikke? Dere får ikke asyl i Natoland og må nok regne med å måtte flykte til Midtøsten eller Afrika. Blir ikke sydd puter under armene på flyktningar i disse områdene. Grunnen til at folk velger å forsvare landet sitt er at de ikke vil være velkommen andre steder.
Vis hele sitatet...
Hadde lett klart meg i villmarken noen år.

Sitat av 420master Vis innlegg
Tro meg, når de begynner å skrape bunnen av bøtta med kanonføde. Så blir vi sendt ut begge to. Har fått akkurat det samme brevet som deg.

Se for deg situasjonen som Russland og Ukraina befinner seg i nå. De benåder folk fra fengsel for å sende de ut i krig. Hvis vi kommer til DET punktet (greit, det skal utrolige mye til i et NATO land) men 100% fritatt er du ikke. Det er mange roller i krig
Vis hele sitatet...
Jeg hadde stått på mitt. Jeg har fått beskjed om at jeg er trygg. Ingen kan heller ikke bestemme over meg. Så har både brev og selvbestemmelserett.
Sist endret av JoakimD; 1 uke siden kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Jeg hadde stått på mitt. Jeg har fått beskjed om at jeg er trygg. Ingen kan heller ikke bestemme over meg. Så har både brev og selvbestemmelserett.
Vis hele sitatet...
Hvis de vil ha deg med, har du to valg. Bli med. Eller bli stilt for krigsrett. Du må gjerne stå på ditt, men om MP dukker opp på døra di får du ikke sove i senga di uansett.
Trådstarter
19 1
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis de vil ha deg med, har du to valg. Bli med. Eller bli stilt for krigsrett. Du må gjerne stå på ditt, men om MP dukker opp på døra di får du ikke sove i senga di uansett.
Vis hele sitatet...
Ikke slik det fungerer. Jeg har fått brev om at jeg ikke kommer til å bli kalt inn selv i KRIG
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Ikke slik det fungerer. Jeg har fått brev om at jeg ikke kommer til å bli kalt inn selv i KRIG
Vis hele sitatet...
Sånn helt konkret:

Hva gjør du hvis du får et nytt brev fra Forsvaret som sier noe annet?

Sånn konkret, hva gjør du da?

Forsvaret har garantert med hjemmel i forsvarsloven/vernepliktsloven/militær straffelov tatt forbehold for å kunne «fornye» eller endre løftene sine.

Sitat av JoakimD Vis innlegg
Ikke slik det fungerer. Jeg har fått brev om at jeg ikke kommer til å bli kalt inn selv i KRIG
Vis hele sitatet...
Forsvarsloven paragraf 2 og 6:

«Verneplikten er den plikten som norske statsborgere og utenlandske statsborgere etter § 6 har til i fred og krig å gjøre tjeneste i Forsvaret hvis Forsvaret finner dem skikket til tjeneste.

Tjenesteplikten er plikten til i fred og krig å utføre de oppgavene som Forsvaret tildeler, i den stillingen og på det stedet Forsvaret bestemmer.»

Selv om Forsvaret mener at du ikke er egnet til krig i dag, så kan Forsvaret mene noe annet om deg i morgen.

Med hjemmel i forsvarsloven så kan Forsvaret gjøre som de vil mot deg.

At du skal diskutere med et gammelt og utdatert brev kommer ikke til å endre noen ting.


Eksempel på diskusjon:

«Det står i grunnloven at jøder ikke får komme inn i Norge!»

«Nei, det var før, i en gammel versjon av grunnloven».

«Jammen!!! Det står i grunnloven!!»

«Nei, det HAR STÅTT i grunnloven.»

«Men!! Det står i grunnloven som jeg holder her i hånden!!!»

«Den er gammel og er blitt erstattet av en ny».

«Men det får du ikke lov til!!! Mamma! Forsvaret er slem mot meg!»

———
Jeg føler du kan passe inn i denne diskusjonen
Sist endret av David01; 1 uke siden kl. 16:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JoakimD Vis innlegg
Ikke slik det fungerer. Jeg har fått brev om at jeg ikke kommer til å bli kalt inn selv i KRIG
Vis hele sitatet...
Kjære du, det er faktisk ikke SÅNN det fungerer. Er du første valget? Selvfølgelig er du ikke det, sikkert ikke 14 valget heller.

Men om valget faller på folk er klassifisert som ikke tjenestedyktig.

Og 50 gjengmedlemmer og en serievoldtektsmann. Hvem tror du de henter først?!