Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3589
Hei

Jeg trenger litt hjelp. Jeg er 17 år nå, fyller 18 i april 08. Saken er at jeg trenger et kreditt kort eller bank kort som kan brukes på nett. Har ennå tilgode å se en norsk bank tilby kredittkort til personer under 18 år, men kan jo hende. Uansett. Jeg er kunde hos DnBNor, og har deres intro kort. Det kan jo ikke brukes til å betale på nett. Hva skal/kan jeg gjøre?

Jeg trenger et kort for å verifisere paypal kontoen min, slik at jeg bla kan sende penger til andre kontoer. Jeg skal altså ikke bruke kortet til å betale på nett, men paypal krever at man "kobler" et kort opp mot kontoen for å kunne bruke kontoen til annet å betale på nett med.

Kan jeg gå i banken og få et vanlig bankkort med visa, selv om jeg ikke har fylt 18 år enda? Skal jo ikke ha noe kreditt, bare muligheten til å betale på nett. Jeg kan skjønne at det er aldersgrenser for kredittkort, men for bankkort...

En annen mulighet er Wirecard, men man må være 18 der også. Men hvilke muligheter har de egentlig til å sjekke det? Jeg kan lett føre 1989 istedenfor 1990 på fødselsdatoen. Hvor alvorlig er det isåfall? Jeg kommer aldri til å sette penger på kortet.. Og det blir jo bare for et par måneder.

Noen andre forslag?

Og før noen foreslår å bruke mamma eller pappas kreditt kort. Det er umulig! Kortet må stå i mitt navn, det navnet om paypal accounten står i.

(Og ja, jeg har søkt. Nothing.)
Du kan få VISA CLASSIC (dvs "voksenVISA") som godtas som betalingsmiddel hos PayPal. Dette kan du få hos banken din om dine foreldre samtykker.
Mener det var noen her på forumet som diskuterte noe lignende og det kom frem at folk hadde vært både 16 og 17 år og opprettet PayPal accounts med hell, bare skrudd ned fødselsdatoen.
Sist endret av ProtoZ; 6. desember 2007 kl. 03:51.
Ganske riktig!

Det må nemlig skilles mellom betalingskort og kredittkort.

Fra du er 15 år har du i vesentlig grad disposisjonsrett over penger du har tjent selv, eller vergen har stilt til din råderett. Juridisk sett kan derfor banken gi deg bankkort med Visa til bankkontoen din, om vergen samtykker.

Se Vergemålslovens kap. 4 når det gjelder råderetten:

http://www.lovdata.no/all/hl-19270422-003.html

Det er altså et spørsmål om banker gidder å tilrettelegge et tilbud til dere mellom 15 og 18 år.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har hatt Paypal siden 15... bare vær litt eldre når du oppgir fødselsdato, så kan du overføre med nettbank eller skjema i banken.
Gå på Paypal.com og logg inn. Klikk på "Add Funds" og "Bank transfer from Norway" og det kommer opp en kode du skal sette inn i "Melding til mottaker" for å registrere beløpet.
Så vidt jeg husker ble jeg aldri bedt om å oppgi fødselsdato da jeg opprettet paypal kontoen min. Og jeg løy i alle fall ikke på fødselsdatoen, for det skaper bare problemer siden.

Og jeg trenger ikke kortet for å sende penger til min konto. Jeg har ca 170 dollar på den atm. Saken er at jeg trenger muligheten til å sende penger til andre paypal brukere, noe som ikke går før man kobler et kort opp mot kontoen min for å verifisere den.

Får snakke litt med mamma og pappa. Intro kortet mitt går ut 01/08 så må ha nytt kort om kort tid uansett. Så da kan jeg likegodt skaffe meg VISA CLASSIC nå, istedenfor for å få utstedet et nytt Intro kort for å ha i 4 mnd.

EDIT: Litt OT, men jeg har faktisk blitt veldig overrasket over aldersgrenser på nett. Jeg har per dags dato kjøpt både domener og hosting uten å måtte oppgi fødselsdato en eneste gang. Og betalt alt med paypal.
Sist endret av emphi; 6. desember 2007 kl. 11:23.
Grunnen til at mange banker ikke vil gi ut Visa Classic er at du kan dra det i minus, og i følge norsk lov har ungdom under 18 ikke lov til å stå i gjeld.

Jeg sendte en skriftlig søknad til banken, og gikk godtatt dette mot at jeg lovde å ikke gå i minus. Måtte da ha med foreldre i banken for å skrive under.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Unify, korleis? Eg har vanleg visa fra skandiabanken, og har aldri greid å dra det i minus, verken på nett,minibank eller terminaler... Og ja, eg har prøvd ved fleire høve
Sitat av vidarlo
Unify, korleis? Eg har vanleg visa fra skandiabanken, og har aldri greid å dra det i minus, verken på nett,minibank eller terminaler... Og ja, eg har prøvd ved fleire høve
Vis hele sitatet...
Hvis foreldre samtykker ja, men ikke hvis en kid under 18 år kommer å spør om et Mastercard.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kejerith
Hvis foreldre samtykker ja, men ikke hvis en kid under 18 år kommer å spør om et Mastercard.
Vis hele sitatet...
Kan du utdjupe den der litt...? Den der ga inga meining.
Sikkerhetsklarert
Vanlig Visa har ikke kreditt.
Med et vanlig visakort skal du kunne dra kortet i minus hvis går til en offline terminal. Da kan du få ut mer penger enn du har tilgjengelig fordi pengene ikke blir trukket direkte fra kontoen, og på den måten kan du få kortet i minus. Du kan i midlertid ikke dra et vanlig visa kort i minus i en online terminal..

EDIT: Det er forresten ingen aldergrense for å få en paypal konto. De spør ikke om fødselsdato.
Sist endret av emphi; 6. desember 2007 kl. 12:46.
Jeg er 16 år, og har Nordea. Det er fritt fram for meg å kjøpe det jeg finner på internett...
jeg får dratt mitt visa electron i minus uten problemer, bare å dra på burgersjappe med betalingsterminal det som er "offline". Men siden det er 18års aldersgrense på "gjeld" er det ikke da mulig å ringe inn til banken og få "etterlatt" gjelden min? på 85kr altså.
Altså, på intro kort så har man ikke kort nummer så det funker ikke online.
Men hva slags andre alternativer har man?
Sitat av aghona
jeg får dratt mitt visa electron i minus uten problemer, bare å dra på burgersjappe med betalingsterminal det som er "offline". Men siden det er 18års aldersgrense på "gjeld" er det ikke da mulig å ringe inn til banken og få "etterlatt" gjelden min? på 85kr altså.
Vis hele sitatet...
Å neida, du må nok tåle at NOK 85,00 trekkes inn ved første høve siden det stå i en klar sammenheng med å ha konto, og du har fått en de facto kreditt på rettsstridig måte. Banken har ikke samtykket til denne kreditten, og det er ikke innenfor avtalevilkårene.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg vil anbefale deg å bruke Visa SpendON.. Kjøp hos Narvesen, og du er i mål
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg å bruke Visa SpendON.. Kjøp hos Narvesen, og du er i mål
Vis hele sitatet...
Ja, si det til han snart tre år etter han fylte 18... Måå ikke ta opp så gamle tråder, vet du
oii, jeg så ikke det.. Opps au
Du kunne altids bare bruke Nordea sitt kort. det du trenger et Kortnummer. Og såvidt jeg veit, så er det bare Nordea som gir kortnumre på sine "Ungdomskort"

EDIT: Ojda. Det var en.. Veldig gammal tråd xD
Sist endret av Zuflux; 4. januar 2011 kl. 23:21.
Hadde jeg vert deg hadde jeg skaffet meg Entropay www.entropay.com her kan du lage hvor mange virituelle kredittkort, du kan også få et plastikkort hjem i posten hvis du betaler 10usd.