Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1905
O'hoi

Jeg har blitt 18år nå. Og er veldig klar for bil. Men har litt dilemma. Jeg har ikke så mye penger som jeg håpet jeg hadde. Derfor kommer jeg hit for råd. Jeg er ikke av den typen som svir masse penger i helgene eller på russefeiring. Men bil det har jeg lyst på.

SLik jeg ser det:
1: Kjøpe en bil nå til 20k (har det nå)
2: Få en deltidsjobb - Kjøpe en bil til 50k om 3-4-5måneder
3: Ta opp lån - Kjøpe bil til 50k - Deltidsjobb - Nedbetalt om 2år?

Av de 3 alternativene er det vel jeg 3'ern jeg har mest lyst på, men helt ærlig kan jeg ikke noe om dette. Er det dumt å drite meg ut å få lån og sånn i så tidlig alder?
Den fornuftige ville vel sagt kjøpe en bil til 20ooo for du "bulker første året uansett". Men, er litt lei av halvferdige ting og har vel lyst på litt bedre kvalitet. Alternativ 2 føler jeg tar for lang tid, jeg har jo ikke lyst til å jobbe meg ihjel heller, lang tid tar det og.
Lån av foreldre er utelukket.
Tror ikke du vil få så mye lån hvis du ikke har en inntekt allerede.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Kjøp deg en gammal bil for 20k, før du begynner å arbeide deg opp til en bedre for 50k ?
1 eller 2 er jo selvsagt det smarteste, men 3 er heller ikke uoppnåelig. Tar du opp lån på 30.000 og betaler det tilbake i løpet av to år, koster det omtrent 5000.-, hvis du er så heldig å få en billånsrente. Hvis banken ikke vil låne deg penga, og du må ta opp forbrukslån koster det mer, men faktisk ikke så voldsomt mye mer enn en normal rente.

Du sier lån av foreldre er utelukket, men du kan eventuelt bruke dem som kausjonister, og bruke huset deres som sikkerhet for lånet. Dermed får du mye lavere rente en hvis du skal fikse dette helt selv. Spør banken.
Du får ikke vanlig billån om du ikke har fast inntekt... Og et billån må betales ned FØR det har bila er 8år!
Du kan få andre lån.. Men fyfaen for noen renter
velg alternativ 1. forskjellen mellom bil til 20k og 50k er liten. for 50k får du en halvny kjip bil eller en gammel 'god' bil. bilen min på snart 2år til 10k er jeg kjempe fornøyd med. dessuten er billån noe av d dyreste i verden... du tar opp lån med rente for å kjøpe noe som synker i verdi..
Trådstarter
ja kausjonister kan jeg bruke de som. MEn hvor bra er egentlig en bil til 20k, jeg kjenner mange venner som har slike biler og har mye utgifter og tull med de. Pluss eu kontroller som ikke blir godkjente. Jeg bare lurer på om det i lengden er best med et lån på 30k. I steden for å bruke 30k på reprasjoner? eller er jeg på rør nå?

et eksempel på en 2ok bil?
Sist endret av Cutoff; 16. november 2007 kl. 20:28.
reperasjoner paa bil til 50k blir fort dyrere enn rep av bil til 20k
1: Kjøper du en bil til 20k får du en grei bil men du risikerer mange ekstrakostnader som reprasjoner osv.

2: Du må slite deg gjennom noen månder men du får en bedere bil som forhåpentligvis er i bedre stand en den til 20k + du slipper å bekymre deg om lån.
Sist endret av sauistorby; 16. november 2007 kl. 20:47.
Ikke glem omregistrering og forsikring når du kjøper bil.
En grei regel er og plusse på 10K, så om du kjøper en bil til 20K kommer den til slutt på 30K.
Sitat av Dani87
reperasjoner paa bil til 50k blir fort dyrere enn rep av bil til 20k
Vis hele sitatet...
Men det er oftere rep på biler til 20k enn 50k
Sist endret av Grimdoc; 16. november 2007 kl. 21:48.
jeg bytta toppakningen 1 gang. det kostet 3k. ellers bare vedlikehold på min lille swift til 10k
Liker du og skru og har du litt teknisk innsikt?
Da bruker du litt tid følger med i markedet og kjøper deg en god gammel traver, gjerne en toyota el. til rundt 5000,-(toyota er gjerne litt dyre selv om de er gamle, men mazda og andre japanere har også gode motorer).

Ja, du kan faktisk få en brukbar bil til 5000,- jeg solgte selv en 86 sierra 2.0is for 5000,- for en stund tilbake som var eu godkjent og i grei stand. Viktigste du bør sjekke er at motoren starter lett og går greit og at det ikke er noe særlig oljelekkasjer. Rust er ikke så nøye sålenge det ikke er mye under bilen langs dørene(bærende konstruksjoner). Rust på skjermer betyr ingenting. På slike biler hender det ofte at det følger med både greit stereo anlegg og gode dekk/felger.

Så freser du rundt i denne bilen og bulker sikkert litt her og der, men det er bedre å spare opp mer penger og kjøpe en bedre bil etterhvert. Bilen du kjøpte for 5000,- får du solgt til samme pris hvis du er heldig, i verste fall får du bare vrakpanten som er 1250,- tror jeg.

Biler i prisklassen 20 000,- til 100 000,- er ofte skumle biler å kjøpe, man bør vite hva man skal se etter av feil ihvertfall. Og husk å aldri ta eu-godkjenning på et verksted, bruk Vegvesenet eller NAF. Mange tror at disse er strenge, men det stemmer ikke. De sjekker kun det de skal sjekke og har ingen penger å tjene på å "finne" flere feil en det egentlig er.
Kjøp deg en bil fra Coop; kom så tilbake om 5-10 år, og fortell dem at du ikke er helt 100% er fornøyd, og at du ønsker pengene tilbake.
Voilà! Gratis bil.
Sist endret av Gjøk; 16. november 2007 kl. 21:55.
Kan få mange bra biler til 15.000 - 20.000. Jeg kjøpte en Toyota Carina 1989 modell for 2 1/2 år siden - har bare hatt små reparasjoner for å få den gjennom på EU-kontroll.

Toyota er veldig holdbare biler. Anbefales på det varmeste!
Sitat av NKF
Kan få mange bra biler til 15.000 - 20.000. Jeg kjøpte en Toyota Carina 1989 modell for 2 1/2 år siden - har bare hatt små reparasjoner for å få den gjennom på EU-kontroll.

Toyota er veldig holdbare biler. Anbefales på det varmeste!
Vis hele sitatet...
Kjøper du en Toyota som ikke er for gæli på rusten, har du bil for mange år fremover.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg hadde definitivt tatt opp ett lån på 20k og kjøpt bil for 50, får fort litt mere bil for pengene, og ikke minst vesentlig mere utvalg.

Hvis du i tillegg har den første lønnsutskriften din å vise til, eller kan dokumentere for banken at du får x antall tusen i lønn hver måned, er det neppe noe problem.

20k er ikke all verden, hvertfall ikke når du i tillegg har sikkerhet i en bil til 50.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Leter du litt rundt og treffer på de rette folka får du glatt en sheriff bil til 20K.
Naboen min skal selge(er ikke sikker på om den er solgt allerede) en 86(?) modell Golf i PERFEKT stand til 8000 spenn.
Det er absolutt ingen feil på bilen, siden fyren som eier den er gammel mekaniker.

Forsåvidt vil jeg anbefale deg å gå for en billig bil som førstebil, siden sannsynligheten for at du herper den er ganske stor, med tanke på at du ikke har så mye erfaring bak rattet.

Teknisk innsikt og evne til å reparere bil er noe du får etterhvert som bilen detter fra hverandre, og du må reparere selv
Sist endret av Acidous; 17. november 2007 kl. 11:50.
så er det første gangs bilen og da. Skjer ofte noe med første gangs bilene. jeg for min del kjøpte en sierra for 10 lapper. Og det tok ikke mer en 1 dag før jeg ble rygget på. Og iløpet av 2 år så hadde jeg flerfoldige bulker. Nå har jeg kjørt en Bmw i over et år som jeg ga 50 lapper for. Den har det ikke skjedd noe med og det tror jeg er pga jeg har fått litt erfaring.
Husk at bil er dårlig invistering. Kjøp heller en billig en med lite hestekrefter, og opparbeid deg prosenter på forsikringen. Det er planen min.
Jeg hadde tatt nummer 3 og skal selv gjøre dette når jeg er ferdig med mc prosjektet mitt. Jeg tar 60k i lån, nedbetaling i 5 år, 1,3k i mnd. Dette blir en veteran bil så er både ulemper og fordeler med tanke på pris, avgifter og så klart blir det mye tid på hora.
Om planen er å ta opp billån må du huske på noen ting:

1. Etter en ekstrem oppgang i utstedning av kredittkort ønsker alle banker nå og kun tilby billån hvor kunden har pant (tinglysningsgebyr 1935,-) i bilen. Dette fører til at du må ha full kasko i bilen (en bil til oppunder 50 000,- trenger i realiteten kun del-kasko eller ansvar) samt at få banker aksepterer pant i en gammel bil da verdien er vanskelig å fastslå. Om banken ikke ønsker pant i bilen får du heller ikke lånet.

2. Er du ung uten fast inntekt, eller nettopp startet i jobb, må du nesten ut med 50-60 % prosent egenandel på kjøpet. Banker ønsker å se på utskrift av lingningen fra forrige skatteår og dokumentasjon på nåværende inntekt, kontra kun dokumentasjon på nåværende inntekt.

3. Du bør gå gjennom din økonomi og se om du har mulighet til å betale ned lånet på 3 år inkl effektiv rente (termingebyr og nominell rente). Har du det bør du ikke velge høyere terminbeløp enn 6 års nedbetalingstid.

4. Det er ikke noe, (eller i ytterst få tilfeller) som heter at du kan ha en kausjonist. Dette på bakgrunn av pkt 1. med økningen i kredittkort (spør ikke meg hvorfor). Bankene tilbyr som regel ikke det lenger.

6. Men, du kan høre med foreldre om de ønsker å hjelpe deg med et lån der de bruker eventuell formue (hus, bil, hytte, båt) og tar pant i dette for at du skal få lån (ikke nødvendigvis billån, men lån i huset etc.). Dette må de selvfølgelig samtykke i.

Et lån i huset vil faktisk gi deg bedre rente enn et billån.

7. Å ta opp forbrukslån er ikke å anbefale da rentene er høyere.

Håper dette var til hjelp.
Sitat av Dani87
jeg bytta toppakningen 1 gang. det kostet 3k. ellers bare vedlikehold på min lille swift til 10k
Vis hele sitatet...
Ja, men nå mente jeg generelt.. Ikke bare DEG.

Jeg er kjører også rundt i en 10 år gammel Toyota
Eneste som tar knekken på dem er rusten.
Sitat av Pumpkin
Du får ikke vanlig billån om du ikke har fast inntekt... Og et billån må betales ned FØR det har bila er 8år!
Du kan få andre lån.. Men fyfaen for noen renter
Vis hele sitatet...
Kommer an på banken det