Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1709
Hei

Her om dagen ble jeg plutselig stengt ute fra det trådløse nettverket til den vidregående skolen min, mens jeg streamet 28 weeks later fra joox.net (på min private bærbare maskin.. i en fritime, jeg følger da med på skolen :P). Jeg ble koblet av, og når jeg prøvde å koble på igjen, fikk jeg beskjed "authentification unsucessfull". Dette var et par dager etter at jeg skrev under en avtale for å få tilgang til det tråløse nettet, som bla innehold noen punkter om at man ikke fikk lov til å laste ned og benytte ulovlig programvare, film musikk og spill osv.

Så, jeg satte meg ned og leste joox.net's FAQ, og disse to punktene fanget min oppmerksomhet:
What is this?
This site is made for bookmarking videos from the site Stage6. Users can add videos that they found or uploaded on Stage6 into categories. I do not host any of the files.

What is Stage6?
Stage6 is a video sharing webpage, much like youtube.com but in high resolution DivX video format. This also means that they (stage6) actively search for, and delete, copyrighted content. Thats why stuff here might be removed.
Vis hele sitatet...
Så, jeg åpnet stage6.com og leste deres FAQ.
What is your policy on copyright infringement?
You may only upload content that you have the rights to upload and/or share. We have the right to immediately remove any content for which we have received notice of copyright infringement.
Vis hele sitatet...
Hm tenkte jeg. Etter det både joox og stage6 skriver, er alt materiale lastet opp av brukere som har skrevet under på at de ikke skal laste opp ulovlig materiale. Jeg som bruker av siden må kunne forvente at både joox og stage6 følger opp det, og kan derfor også forvente at det som faktisk ligger ute på stage6 nettverket er lovlig.

Derfor kan jeg ikke bli stengt ute av skolenettverket for å streame en film, ettersom jeg i god tro gjorde dette da jeg trodde brukeren som hadde lagt ut filmen faktisk hadde rettigheter til å gjøre det. At det er lite sansynlig er en ting, men igjen, jeg forventer at stage6 kun har lovlig materiale, ettersom de sier så selv.

Det er i alle fall dette jeg skulle servere data ansvarlig på skolen når jeg gikk for å klage idag. Men, det viste seg at brukeren min bare hadde "hoppet ut" av systemet, som han så fint sa det selv, og han la meg inn igjen og det var det. Case closed. Jeg vet selvfølgelig at filmen var lagt ut ulovlig, og argumentasjonen min her bærer preg av at jeg ikke skjønner noe som helst som burde være opplagt, men det er nå en gang slik at man kan tolke regler veldig forskjellig, og dette er følgelig en veldig stivbeint måte å tolke dem på og som frikjenner meg for å ha gjort noe galt, men det var jo også poenget.

Selv vet jeg ikke hvor lovlig det å streame film man helt klart skjønner at er lagt ut ulovlig, men jeg oppfatter det som at det i tilfelle er brukeren som har lagt ut filmen, så hosten som ikke har fjernet den som får problemer, og ikke han som ser filmen. Har jeg rett?
blir ikke noe utfyllende svar fra meg, men her er sånn jeg tror det er. Legg merke til at jeg sier tror:
Når en person laster opp ulovlig materiale på f.eks thepiratebay og online stream sider, er det han som får helvete siden det er han som har delt den med resten av verden. Så i hovedsak er det den personen som står bak opplastingen som børr få skylden, men tviler at det alltid funker slik i praksis.
Du sa du ikke hadde lov til å laste ned ulovlige ting.. 28 Weeks later er ganske ulovlig å laste ned, siden den er copyrighted.

Info; Da du streamer blir det midlertidig lagret på PC-en din, helt til du avslutter filmen.
emphi's Avatar
Trådstarter
Jeg vet selvsagt at 28 weeks later er copyrightet og at den er ulovlig å laste ned. Jeg vet selvsagt også at når man streamer så laster man faktisk ned filmen, men at den blir slettet når du avslutter web broweseren. Jeg vet til og med at man kan trykke "save video as" når man ser videoer fra stage6, men det er ikke poenget.

Poenget er at jeg ikke kunne vite at det var brudd på copyright at 28 weeks later lå ute til gud og hverman å streame/laste ned, ettersom stage6 og joox påstår at de ikke godtar ulovlig materiale (som 28 weeks later er) i sitt nettverk, og at jeg da utifra det kan tolke det som at 28 weeks later lå der fordi de faktisk hadde rettigheter til å ha den der. At det ikke stemmer er en ting, men det kan selvsagt ikke jeg vite, for jeg stoler jo på at stage6 holder det de sier.

Anyway, snu det litt om. Youtube, der florerer det av klipp som bryter med copyrights, men ingen anser det som ulovlig å se et klipp (dvs streame og derfor laste ned...) derifra, selv om det bryter med copyright. Alle musikkvideoene feks..
Sist endret av emphi; 23. oktober 2007 kl. 16:38.
Streaming eller andre former for nedlasting har ingenting å si, det eneste som betyr noe er om den er lagt ut lovlig eller ikke. Er den lagt ut lovlig, som jeg tviler sterkt på, så er alt selvsagt i sin skjønneste orden, men det er det altså neppe.

Selv om en bruker huker av for at "jada jeg har lov til å laste opp dette", så betyr ikke det at han faktisk har det. Siden du laster det opp på får nok en viss dekning av det (f.ex. at de slipper unna så lenge de er kjappe til å slette ulovlig materiale), men de kan ikke skjule seg 100% bak det, og du burde også ha visst bedre, jeg tror rett og slett ikke noe på at du trodde at hele filmen lå der lovlig så alle kunne se den gratis.

Alle musikkvideoene på youtube får helt garantert ligge der av samme grunn som mtv får dem latterlig billig - plateselskapene anser det som reklame. Prøv derimot å legge ut en helt ny, kommersiell film der, så skal vi se hvor lenge den får ligge.
emphi's Avatar
Trådstarter
Jeg skrev jo i førstepost at jeg var fult klar over at filmen er helt ulovlig.

Men om jeg hadde havnet i en krangel med it ansvarlig på skolen min for å få igjen trådløst nett tilgang ville jeg selvsagt ikke sagt at jeg viste det. Da ville jeg sagt at jeg antok at stage6 hadde rettighetene til å la filmen ligge ut for alle og enhver, ettersom de selv skriver at de ikke godtar ulovlig materiale. Det kan godt være jeg BURDE vite bedre og tenke litt selv, men det er dog de som ikke vet bedre og som ikke tenker selv, så man MÅ ikke vite bedre.


Og angående musikkvideoene på youtube så har du antagelighvis rett, men en del av dem bryter fortsatt med copyright, men de gjør ingenting med det. Er det ulovlig å streame en kommersiel film, er det ulovlig å streame en musikkvideo som en privat bruker har lagt ut på youtube (dog er mange fult lovlige ettersom mange av artistene og musikkselskapene legger dem ut selv.. men om en privat bruker har lagt det ut bryter det med copyright..).
Sist endret av emphi; 23. oktober 2007 kl. 18:38.