Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 81608
[COLOR="Red"]MERK:[/COLOR] Vi har flyttet over til freenode.

Bli med på moroa, du og!
Ofte frister det å småskravle her på bruket. Dette bryter nok med regel #6, men kan gjøres på #nFF @ EFnet.

Hva er IRC?
Internet Relay Chat er en protokoll for å chatte på Internett i samtid. IRC brukes idag av millioner av mennesker. http://no.wikipedia.org/wiki/IRC

Akkurat som at det finnes forskjellige nettlesere man kan bruke for å lese samme web (Firefox, Opera, Chrome osv.), finnes det mange IRC-klienter man kan bruke for tilgang til de samme kanalene.



How-to for et par populære:

mIRC:

Da skal vi koble oss til IRC med den mest brukte klienten i Windows mIRC, last ned her: http://mirc.com/get.html

Installeringen er ganske rett fram.



Trykk Next --> Og velg “Run mIRC” på siste vindu.

Du blir nå møtt av en kjekk herremann ved navn Khaled Mardam-Bey, trykk “Continue”.
Så får vi opp “mIRC Options”:



Her skriver du inn ca. hva du vil, “Nickname” blir så klart da nicket ditt når du prater.
Så går vi ned på undermenyen “Options” på venstresiden.



Kryss av som vist på bildet.
Trykk så på knappen “Perform”, markert med rødt på bildet.



Huk av “Enable perform on connect”. Vel “Add” og bla ned til “EFnet” (nettverket vi nFF henger på), trykk OK. Så skriver du inn under “Perform commands”:

Kode

/j nff
/j nff.info
Dette gjør da at programmet automagisk kobler seg til kanalene #nff og #nff.info ved tilkobling til EFnet. Trykk OK.
Trykk OK.

Da forsvinner “Options”-vinduet, og du kan trykke på krysset oppe til høyre for å skru av programmet. Så starter du det igjen. Masse tekst vil fly nedover skjermen og to vinduer popper opp, velkommen, dette er #nFF og #nFF.info



Nå lyver jeg litt, det er et tredje vindu og.
Huk vekk “Pop up favorites on connect”, og trykk “OK”, så slipper du at dette vinduet kommer opp neste gang mIRC startes.

Oppe til venstre har vi to menyer hvor du kan velge hvilken kanal du vil snakke i/se på.(nFF.info kan ikke mennesker skrive i)
Du kan få åpnet et privat vindu om du dobbelklikker på nicket i listen til høyre (her ser man alle som er på kanalen), eller ved å skrive “/query <nick> <din beskjed>”.





Vår lokale Java-applet. «Chat» mellom «Forum» og «Kontrollpanel». Står egen guide litt lengre ned på samme side.

efnet.org - Til venstre på siden, under "Webchat". Skriv «#nFF» istdf. «#webchat». Kjører i nettleseren din, og bruker Javascript.

Firefox-extension: Chatzilla (wikipedia)

Chrome-extension: CIRC
Sitat av Sinken
2. Trykk på legg til i Chrome

3. Det vil nå bli åpnet en ny fane. Trykk på CIRC ikonet som skal være midt på skjermen

4. Velg nick ved å skrive /nick DITTNICKHER

5. Velg så server. For efnet er det irc.efnet.org (Bare «efnet» virker ikke)

6. Skriv inn /join #nFF
Vis hele sitatet...
MacIrssi (for OS X. Utvikles ikke lengre tho)

irssi med screen. Populært blant erfarne brukere av en rekke OS.


Misc. nyttig:
- Ikke spør «Er det noen her med peiling på Cisco?». Bare still spørsmålet ditt.
- Bash-quotes: http://bash.ingdal.net/index.php?p=latest
- Pisg-stats: http://etherkiller.org/irc/
- Andre kanaler: #nFF.info, #nFF.kjemi, #nFF.spill, #nFF.u. Av og til opprettes midlertidige kanaler, som #nFF.tg, #nFF.sc2, #nFF.d3.

Mind you, reglene er (omtrent) de samme som på forumet:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=7652

Kom, kom! Vi biter ikke… så veldig hardt. (HEHE)
Sist endret av Jonta; 6. mars 2016 kl. 13:59.
jaG
Produktutvikler
Bra guide helk. Hvor var denne når jeg trengte den? Men anyway, Kudos
Det skal nevnes at versjon 6.3 av mIRC ikke alltid er like morsom å ha med å gjøre, spesielt ikke i vista og avogtil faktisk i XP også, dette gjelder spesielt ved bruk av "treebar".

Dra en

Kode

//var %x = $ticks | query $me | close -m $me | echo -a $calc($ticks - %x) ticks
og sjekk hvor mange ticks du kjører på, alt fra 0-200 er okei, blir det mere enn det er noe ikke helt som det skal(avhengig av HW seff).

Løsningen kan være (om du har høye tick verdier) å fjerne treebar og heller enable switchbar(i view menyen)
Kjempebra guide. Bør bli sticky! Props, kudos 'n KP.
Sist endret av Christian; 17. september 2007 kl. 00:42.
Akkurat det jeg trengte
Jeg synes personlig at det er mye morsommere å være elitist-jævel og ha en innstilling som er mer "hvis dere ikke klarer det selv så kan dere holde dere vekk", men men.

KP til helk <3
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Ah, en liten ting til.

Jeg har glemt highlight, de har flyttet menyen, så det glapp unna i skriveprosessen.
Menyvalg nummer 6 fra venstre "Address Book", der inne ligger highlight-menyen:





Gå til "Highlight"-fanen, huk av for "Enable Highlight" og trykk "Add".
Fyll inn info i "Add Highlight", som vist i vinduet til høyre.

Kan evt. bruke "$me" på "Highlight lines that contain these words:".
$me er da hva enn nicket ditt er.

Dette gjør at programmet blinker og teksten i kanalen blir rød når noen skriver nicket ditt, hurra.


Takk, forresten.
Det var kjekkere på IRC mellom årene 1995-2000. Da var det faktisk bra aktivitet og livlige debatter. I dag er det blitt en stor parkeringsplass med nick og boter. Eneste ulempen ved at ADSL kom
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Er da masser av aktivitet på IRC!
Nå nettopp, for eksempel:

00:51:39 < q_Werty> Hah, badass! Jeg wacka en liten insektjævel, så ble den tatt av vinden rett inn i et spindelvev.
Og ut kommer en svæær jævel av en edderkopp og analvoldtar den i høyeste grad
00:51:52 < q_Werty> sitter å ser på et sinnsykt eid insekt nå
00:52:05 < q_Werty> så dreper jeg edderkoppen etterpå bare for å vise hvem som er sjef :P
00:52:08 < egeulf> Finnes sikkert en egen kategori på puretna for edderkoppanalvoldtekt.
00:52:14 < GrantaX> pix or it didn't happen
Vis hele sitatet...
helk: om du var på IRC mellom 1995-2000 så skjønner du sikkert hva jeg mener. Jeg snakker sellfølgelig om aktivitet generellt sett og ikke over 2 minutt. En kveld kan i dag være fantastisk morro på IRC, men før i tiden var det så og si aktivitet døgnet rundt. Da satt vi med ISDN og Modem og koblet oss på for å chatte hele veien. Vi hadde ikke tid til å "idle" da
Dette begynte å dabbe veldig av da folk var vant til å ha adsl i 2000 og begynte å parkere nickene mens dem drev med annet.
Det skal også sies at "MSN" ødela svært mye for IRC da dette ble populært. (personlig er jeg meget glad i IRC, men henger i dag på en annen server en EFnet) Er man rette gjengen i dag kan man få til bra aktivitet, men det kan ikke måles med slik det var før (desverre)
Det kan jo nevnes at dette var positivt for IRC, da alle idiotene forsvant til msn ASL eksisterer ikke lenger, win!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Husker back in the day, når DALnet talte over 100 000 brukere
Grunnen til at jeg gikk vekk fra irc var i hovedsak at firmaet jeg jobbet for sperret for irc, men ikke for msn. Som nevnt i tråden dabba bruken av irc av og det var ikke så masse så skjedde lengre rundt 2000, så da ble det til at jeg ikke gadd å henge på irc på fritida mi da allikevel alle vennene mine var på msn.

Fin guide. Savner å henge på en kanal med likesinnede/folk med lik interesser så på tide å prøve irc litt igjen kanskje.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jepp det er igrunnen på IRC man faktisk blir kjent med resten av forumet. Tonen er litt anderledes på IRC en på forumet. Så skal man bli kjent med andre nffere så er IRC det eneste rette
Jeg husker hvordan irc var når klokken het noe med 1994. Dette var pre "great split", og ping kunne være på flere timer. Takeovers var også vanlig og alle ble en eller annen gang innblandet i kriger og slikt. Gøy, men jævla dyrt å være med på(dialup).
Jeg husker hvordan jeg smisket med IRC Operatører rundt i verden og fikk moder av dem til å ta tilbake kanaler til folk hvor det hadde vært takeovers. Jeg ble den helten der jeg fikset operatørstatus tilbake til de rette eigerene. Husker jeg gjorde dette på kanalen #Buzau engang...tror det var rundt 2000 stk der inne, og jeg sto helt alene der på toppen. The good old days! haha
Aaah, 1900-tallet.. Det var en fin tid på IRC. Man kunne sitte i timevis med mIRC offline og lage scripts. Hvordan man satt og gledet seg til klokka 5, når det ble billigere å gå på internet. For å teste dem ut. Og fordi mange andre kom på da. Billig å ringe, middagen var spist.
Man skal ikke glemme trøttheten man hadde på ungdomskolen fordi man satt på IRC om natta. Pakket modemet inn i en pute så ikke mor og far skulle høre lydene.
Og ikke minst CyberCity. Drømmen i oppfyllelse. Gratis tellerskritt! (så lenge det varte). Aaah... Those were the days.. *mimre*
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Svends
Det var kjekkere på IRC mellom årene 1995-2000. Da var det faktisk bra aktivitet og livlige debatter. I dag er det blitt en stor parkeringsplass med nick og boter. Eneste ulempen ved at ADSL kom
Vis hele sitatet...
Hehe, var en liten spøk.
Men ja, er med på den. Var i denne perioden hvor jeg oppdaget Internett, hang mye på IRC da. De kanalene er long gone tho ...


-----------------------------------------------
OS X

MacIrssi er en finfin klient for fruktelskere, last ned her: http://www.g1m0.se/macirssi/
"Download v0.8.1 - Intel and PPC (for OS X 10.4 only)"

Mount .dmg-fila og trekk MacIrssi-filen over i "Programmer". (Velg "Intel Build" eller "PPC Build" etter hvilken maskin du har)
Start opp fila og velg "OK" ved spørsmål om installering av Growl, et kjekt lite program som sier ifra når folk snakker til deg etc. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Growl_%28software%29 )


Klikk inn på "Preferences" under "MacIrssi"-menyen oppe til venstre. (Eller trykk Eple + ,)



Fyll ut info med nick etc. og gå videre til "Key shortcuts"-fanen.
Her kan du lage snarveier for å koble deg til server og komme deg inn på kanalene.



Under F1
/server irc.homelien.no
Vis hele sitatet...
Og på F2
/j nff;/j nff.info
Vis hele sitatet...
Trykk "Save". Nå kan du trykke F1 (hold inne FN-knappen nede til venstre på tastaturet), og programmet kobler seg automagisk til EFnet. Så drar du en F2 og voila, du er inne på #nFF og #nFF.info
King of Spooning
Acidous's Avatar
med mIRC er det viktig å få med at du må trykke på nesa til Khaled før du trykker continue når du starter programmet
Sitat av Svends
Det var kjekkere på IRC mellom årene 1995-2000. Da var det faktisk bra aktivitet og livlige debatter. I dag er det blitt en stor parkeringsplass med nick og boter. Eneste ulempen ved at ADSL kom
Vis hele sitatet...
så sant så sant!
Veldig bra Teskjeiguide, kommer sikkert en del fler på IRC nå. Burde bli sticky.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Benson
Det kan jo nevnes at dette var positivt for IRC, da alle idiotene forsvant til msn ASL eksisterer ikke lenger, win!
Vis hele sitatet...
My point exactly, det er en God grunn til at jeg ikke bruker msn, men med helks guide kan det jo snu igjen :P
Nei jeg får pakke kofferten og komme innom til dere på EFnet Hyggelige mennesker er verdt turen inn
▼ ... over en måned senere ... ▼
jeg får opp feilmelding hver gang jeg skal connecte...
Sitat av juzz
jeg får opp feilmelding hver gang jeg skal connecte...
Vis hele sitatet...
Du gir oss mye informasjon om feilmeldingen...

Prøv å følg guiden en gang, til så skal du nok klare å connecte.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg klarer ikke koble meg til EFnet. De andre serverne jeg har prøvd funker tho.
Jeg bruker Firefox med Chatzilla Plugin!

Det eneste jeg trenger å gjøre for å logge inn på #nFF chatten er å legge til et eget bokmerke med adressen " irc://efnet/#nff "

slik:


såh, min miniguide ville bli:
  • Last ned Firefox.
  • Last ned ChatZilla
  • Lagre irc://efnet/#nff som et eget bokmerke, (gjerne legg til dette bokmerket i verktøylinjen for "easy access")
  • Trykk på bokmerket når du vil chatte, og du blir automatisk logget inn.

Sist endret av Turbolego; 7. desember 2007 kl. 14:41. Grunn: Leif!
Funket her hjemme, men ikke på skolen. Rart. Alt funker hjemme, alt utenom EFnet funker på skolen.
Er det en spesiell comando man kan skrive inn i "skrivelinjen" for å komme direkte inn på #nff?
Gjort det helk skrev i guiden sin flere ganger og lest gjennom om igjen og om igjen, men kommer meg bare ikke inn på #nff

Btw: Når det kommer opp; " Enter a channel name and click join", hva skal jeg skrive der?
Er så lenge siden jeg holdt på med mirc at jeg har glemt alt

Edit2: Der hvor Helk har "EFNet Helk" har jeg "UnderNet Mitt Navn", har det noe å si?
Sist endret av Cappuman; 7. desember 2007 kl. 20:16.
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
cappuman, hm .. om du gjør som jeg skriver i guiden så kan du bare klikke bort det vinduet og huke av at den ikke skal komme opp ved tilkobling til nettverk.

https://imma.gr/1764

Om du følger guiden rett så skal det være ganske automagisk, noen andre som har hatt problemer?
når du har satt opp kallenavn og liknende skal forsåvidt denne kommandoen sende deg rett inn i irchelvete:

/server irc.efnet.net -j #nff
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Kan eventuelt bruke den som ulldott skriver der, ja.
Jeg tenkte bare at automagikk med teskjebilder var litt kos.

Den skrives forresten inn i vinduet som ligger bak her, https://imma.gr/1761
"Status:not connected (helk(dittnick), EFnet ..." etc. For de som ikke skjønte det ..
▼ ... over et år senere ... ▼
Har et problem.

Tenkte jeg skulle prøve meg på dette Irc-fenomenet, men jeg er naturligvis helt grønn når det kommer til personlige kompjutere.

Jeg fulgte "oppskriften" til punkt og prikke, men helt på slutten da det skulle dukke opp 3 vinduer, dukket det bare opp 1 vindu. Det var det vinduet som skulle lukkes, og når jeg så oppe i menyen var det ingen #nff å velge mellom. Ingenting, kun "gamsurge minigolf"...

Anyone?
Sitat av minigolf Vis innlegg
Har et problem.

Tenkte jeg skulle prøve meg på dette Irc-fenomenet, men jeg er naturligvis helt grønn når det kommer til personlige kompjutere.

Jeg fulgte "oppskriften" til punkt og prikke, men helt på slutten da det skulle dukke opp 3 vinduer, dukket det bare opp 1 vindu. Det var det vinduet som skulle lukkes, og når jeg så oppe i menyen var det ingen #nff å velge mellom. Ingenting, kun "gamsurge minigolf"...

Anyone?
Vis hele sitatet...
Sitat av ulldott Vis innlegg
når du har satt opp kallenavn og liknende skal forsåvidt denne kommandoen sende deg rett inn i irchelvete:

/server irc.efnet.net -j #nff
Vis hele sitatet...
om du skriver det rett i statusvinduet når du starter mIRC, uten å koble deg til først så skal du komme til riktig plass...

Om du eventuelt får opp noe i statusvinduet som kan virke av relevanse kan du paste det her... sånn som om du får connected, nick ikke er i bruk osv...


edit:
Sitat av Dinithion Vis innlegg
Aaah, 1900-tallet.. Det var en fin tid på IRC. Man kunne sitte i timevis med mIRC offline og lage scripts. Hvordan man satt og gledet seg til klokka 5, når det ble billigere å gå på internet. For å teste dem ut. Og fordi mange andre kom på da. Billig å ringe, middagen var spist.
Man skal ikke glemme trøttheten man hadde på ungdomskolen fordi man satt på IRC om natta. Pakket modemet inn i en pute så ikke mor og far skulle høre lydene.
Og ikke minst CyberCity. Drømmen i oppfyllelse. Gratis tellerskritt! (så lenge det varte). Aaah... Those were the days.. *mimre*
Vis hele sitatet...
Blir mere sent 90-tallet og starten av dette årtusen for meg, men er helt enig der ja mIRC scripting, TCL scripting, BitchX scripting og alt det der... GOOD times
Sist endret av harryy; 30. desember 2008 kl. 05:32.
Takk for svar, Harry. Men det hjalp meg lite, dessverre.

Jeg kommer meg fint inn på (m?)irc, men det er liksom ingen "kanaler" eller chattevinduer. Det er en ting på den kollonen på venstre side, og det er som sagt "gamesurge-minigolf88" eller noe i den duren. Jeg vil jo da tro at jeg har fått nick.

I tillegg har jeg prøvd å gå på options, så preform og velge efnet flere ganger, men sitter fortsatt igjen resultatløs.

Nå skal jeg ikke ta meg vann over hodet her, men slik det virker på meg klarer jeg meg ikke koble til efnet, da dette er borte hver gang jeg går på options.

Må også nevnes at jeg har gått igjennom "oppskriften" som OP har skrevet flere ganger, så alt skal egentlig stemme.

Noen forslag?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dere er ikke særlig behjelpelige med et stakkers u-nerdete nattemenneske.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Turbolego, sitter på en skole med proxy, hvordan legger jeg den til??

eh glem det du:S
Sist endret av _dude_; 24. februar 2009 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Er det noen stor vits i å registrere mIRC utenom at man slipper å vente disse 5sekundene før man ga videre?
20bucks er en del for meg, og disse sekundene overlever jeg.
minigolf: Mulig jeg misforstod nå, men du har da hvertfall det ene statusvinduet?
/Server irc.efnet.net
/join #kanal-navn
Eller misforstod jeg veldig nå? Prøv å ta et print screen, kan være lettere å se problemet da.

Sio: Såvidt jeg vet har det ingen fordeler å registrere mIRC. Er mulig jeg tar feil, har alltid bare levd med en 5 sekunders ventetid selv.
Sitat av Dinithion Vis innlegg
Aaah, 1900-tallet.. Det var en fin tid på IRC. Man kunne sitte i timevis med mIRC offline og lage scripts. Hvordan man satt og gledet seg til klokka 5, når det ble billigere å gå på internet. For å teste dem ut. Og fordi mange andre kom på da. Billig å ringe, middagen var spist.
Man skal ikke glemme trøttheten man hadde på ungdomskolen fordi man satt på IRC om natta. Pakket modemet inn i en pute så ikke mor og far skulle høre lydene.
Og ikke minst CyberCity. Drømmen i oppfyllelse. Gratis tellerskritt! (så lenge det varte). Aaah... Those were the days.. *mimre*
Vis hele sitatet...

Haha flere som har hatt det sånn xD Husker det med og gjemme modemet fordi det bråkte så sinnsykt når man koblet seg opp. Husker også den dagen jeg lastet ned "internett" på pcen men skulle vise seg og være spøk hvor det "haheahea, man kan ikke laste ned internett" og da jeg lasted ned rally throop hunter demo version elller noe sånt. Ble avbrutt på 93% og da hadde den stått på i 17 timer. Selfølglig skulle jeg laste ned hele og måtte starte på nytt, var jo helt konge spill! Men ikke så gøy når fattern fikk regning på 3800 kr -.-
▼ ... over et år senere ... ▼
Hm, har nå sett litt på irc, og har observert at ip-adressen til brukere vises ved av/pålogging. Søkte litt rundt og fant ut at dette var normalt. Virket heller ikke som om dette var noe andre brukere kunne bruke til noe farlig mot min maskin. Det eneste jeg fant var at man kunne krasje windows 95, og det er ikke et problem for min del.
Så; hvis jeg har oppdatert irc-klient, og ikke klikker på rare linker (som vanlig) så er det ikke noe farlig, regner jeg med?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
EmanOn: Nå til dags er folk bak routere og firewalls som gir beskyttelse fra det meste.
Du trenger ikke en oppdatert klient heller, så vidt jeg vet har det aldri eksistert noen svakheter i irc klienter som er verdt å bekymre seg over. IRC er en enkel og ufarlig protokoll.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dodecha: Var omtrent det jeg regnet med, men fint å få det bekreftet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er guiden fungerende? følger den så fremt det går an men noen nFF server er ikke å finne :O
#nff er oppe den. Rundt 80-90 pålogget der nå...
Tenkte på irc serveren men, finfint blir tydeligvis ikke whitelista uten å se hva som står der elns
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Er guiden fungerende? følger den så fremt det går an men noen nFF server er ikke å finne :O
Vis hele sitatet...
Mulig du bare skrev feil, men #nff er altså bare kanalen på EFnet. Når du er tilkoblet EFnet kan du bare skrive /j #nff, trykke enter og du er inne.
Takker, gjorde alt et par hundre ganger mye lettere