Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 829
Heisann.

Vi er 6 stk fordelt på to etasjer i en leilighet rett ved Gyldenpris i Bergen. Her trenger vi da et bredbånd. Nå har det seg slik at jeg ikke har noe særlig kompetanse på hva som lønner seg, spesielt ikke i Bergen.

Derfor håper jeg noen av dere kunne gi meg noen tips mens jeg tråler rundt leverandørene. Jeg flytter imorra, så jeg må bestemme meg ikveld.
Det er viktig med rask oppkobling. Vi har ikke fasttelefon, men tidligere leieboere har nok hatt internett, så linjene bør nok være der fra før av.

Både trådløs- og kabelløsning er åpne muligheter. Dog "stabil" trådløs, i den forstand at vi ikke discer konstant. Merk også at dette som sagt er to etasjer.

Stikkord: Best og billig.

På forhånd takk.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vi var i samme båt som deg, og vurderte å bestille GoBergen sin 20Mbps ADSL2 linje til 349,- i måneden, men siden de ikke klarte å fikse bestillingssidene sine på over en uke så bestemte vi oss bare for å bestille fra NGT. Med studentrabatten som NGT tilbyr så koster 20Mb ADSL2 hos de 400, (pluss en liten sum ekstra da vi ikke har fasttelefon). I tillegg så er oppkobling mye billigere hos NGT enn hos GoBergen, så for vår del så... vel, det går sikkert opp i spinningen.
..
Trådstarter
Leste litt om GoBergen (bestillingssidene fungerer nå) på diskusjon.no. Der var det blandede erfaringer. Noen syns det var supre greier, men var også mange som klagde på ustabile hastigheter, nedetid o.l.
Noen andre som har erfaringer med GoBergen her?

Slik jeg ser det nå er NGT beste løsning, men 1000 opp er litt lite da jeg er vant med 10/10 fra Lyse.


On a sidenote: Det ser ut til at de andre er keen på trådløst nettverk, men jeg lurer da på hvordan dette vil bli gjennom etsjer/vegger når det gjelder stabilitet?
Sist endret av Goda; 13. august 2007 kl. 19:09.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det vil avhenge 100% av penetrasjonsevnen til utstyret dere benytter og ikke minst selve huset.
Dere kunne prøvd med homeplugs (Ethernet over strømnettet). Jeg har brukt det i et år og er storfornøyd.
..
Trådstarter
Homeplug har jeg lest om før om jeg synes det høres ut som noe som kunnet passet oss meget bra.
Leste litt rundt og fant mange som hadde problemer med hastighet. Vil systemet kunne gi samme hastighet (da på maks 20mbps) som kabel/trådløst?

Leste også at en hadde store problemer med slitasje. Dvs at de sluttet å fungere/kortsluttet?
Telsy har noen fine bokser. PLC er mer en fellesbetegnelse enn HomePlug.

Hvor godt de fungerer varierer fra hus til hus, kommer ann på strømnettet.
..
Trådstarter
Sitat av devotio
Telsy har noen fine bokser. PLC er mer en fellesbetegnelse enn HomePlug.

Hvor godt de fungerer varierer fra hus til hus, kommer ann på strømnettet.
Vis hele sitatet...
Dette er kun snakk om fra etasje til etasje, så tror ikke det vil være noen merkbar forskjell der.


Men det ser ut til at de andre enda er mer lystne på trådløst, da de mener de aldri har hatt noen problemer med det før. Hvorda er standardutstyret NGT leverer? Bra, eller burde vi i så fall investert i en form for forsterker av signalene?
Sist endret av Goda; 13. august 2007 kl. 21:42.
Jeg bruker den trådløse routeren fra ngt og den funker uten problemer gjennom et tregulv med ekstra lydisolasjon.
Mur har jeg ikke prøvd det på.
Er ikke hjemme nå, men kan prøve stabiliteten så langt unna senderen jeg kommer innenhus neste gang jeg er der hvis du vil?(ca en uke til)
..
Trådstarter
Jeg flytter imorra, så vi skulle på en måte få bestilt da.
Men takk for infoen og villigheten til å teste!

Men først og fremst er det som sagt hvilken leverandør vi skal velge. Er enda åpne for andre innspill. Til nå er det NGT som troner på førstevalget og GoBergen på andre.
Sist endret av Goda; 13. august 2007 kl. 23:36.