Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1410
usertitle import
bleh's Avatar
Godkveld folkens.

Problemet mitt er at jeg ikke har en eneste vekt i hus, og trenger å få veid diverse så fort som mulig. I min frustrasjon kom jeg på at jeg har et tegnebrett til dataen (merke Wacom; kan finne mer info om det hvis det trengs) og kom til å tenke at kanskje det finnes en eller annen måte å bruke dette til å veie noe? (trenger bare opp til la oss si 10gr) Altså, tanken min er at selve tegnebrettet måler trykk fra tegnepennen og bestemmer dermed hvor stor/dyp "linjen" man tegner blir. Da må jo det gå ann å bruke denne "belastningsmåleren" til noe annet og? Kanskje litt forvirrende tenking her, litt mye som skulle ut på en gang.

Hjelp er SVÆRT velkommen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kort sagt: nei. WACOM-bretta benytter seg av kapasitansen til en gjenstand for å måle trykk. For å finne ut vekta må du da vite nøyaktig permabilitet for gjenstanden. Og da er det enklere med vekt.
usertitle import
bleh's Avatar
Trådstarter
Greit, da strøk jeg den muligheten. Takk for raskt svar
ømmm... om "tingene" du skal veie er vanntette, kan du jo bruke et litermål?

Mange vil være kjent med Arkimedes' lov, som sier at når vi senker et legeme ned i en væske, får det en oppdrift som er lik tyngden av den fortrengte væskemengden. Den omhandler også at når et legeme senkes ned i vann, så kjennes det lettere ut. Arkimedes’ lov sier at legemet blir så mye lettere som den fortrengte væskemassen veier.

Det sies at Arkimedes oppdaget dette i det han skulle senke seg selv ned i et badekar for å slappe av, og i det han var halvveis oppi badekaret begynte vannet å renne over kanten. Han skal ha løpt naken ut på gata og ropt; Eureka!
Vis hele sitatet...
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Eventuelt kan du også bruke Arkimedes sin metode? 1 kg er jo det samme som 1 liter vann, trodde jeg da hvertfall.

Det du må gjøre da er å ha et kar fullt til randen med vann. Når du slipper objektene oppi vannet vil karet renne over. Dette karet står så i et annet kar som fanger opp vannet som fløt over. Du kan så måle hvor mye vann som rant over i et litermål og finne ut vekten til objektene. Tilnærmet en skikkelig vekt hvertfall.
jaG
Produktutvikler
Sitat av TurboAciid
Eventuelt kan du også bruke Arkimedes sin metode? 1 kg er jo det samme som 1 liter vann, trodde jeg da hvertfall.

Det du må gjøre da er å ha et kar fullt til randen med vann. Når du slipper objektene oppi vannet vil karet renne over. Dette karet står så i et annet kar som fanger opp vannet som fløt over. Du kan så måle hvor mye vann som rant over i et litermål og finne ut vekten til objektene. Tilnærmet en skikkelig vekt hvertfall.
Vis hele sitatet...
Sant!

1. liter = 1. kilo = 1 kubikkdesimeter
Sitat av Steeny
Sant!

1. liter = 1. kilo = 1 kubikkdesimeter
Vis hele sitatet...
dette gjelder jo ikke alt da siden det kommer an på densiteten til objektet, correct me if am wrong
jaG
Produktutvikler
Sitat av super
dette gjelder jo ikke alt da siden det kommer an på densiteten til objektet, correct me if am wrong
Vis hele sitatet...
sant det... sorry!

tror det gjelder for vann det jeg skrev..
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av super
dette gjelder jo ikke alt da siden det kommer an på densiteten til objektet, correct me if am wrong
Vis hele sitatet...
Stemmer. Det er avhengig om objektet flyter eller ikke. Men sett at han tingene han har, har egenskapene til å synke så vil jo volumet av disse overføres til mengden vann som flyter over. Tetthet kan jo ikke ha noe å si her, hvis overflaten er hard? Eneste mattekunnskapene jeg har stammer fra en 5er i 1mx for to år siden, men dette virker jo temmelig logisk. Hvertfall for meg. En hul stein ville fått like mye vann å renne over som en vanlig stein.
Det er volumet til tingen du finner ved å nedsenke det i vann - Ikke vekt. Men hvis tingen består av kun ett stoff skulle det være mulig å finne massetettheten til dette stoffet på nettet, og dermed regne seg frem til vekten fra volumet.
Sitat av TurboAciid
Stemmer. Det er avhengig om objektet flyter eller ikke. Men sett at han tingene han har, har egenskapene til å synke så vil jo volumet av disse overføres til mengden vann som flyter over. Tetthet kan jo ikke ha noe å si her, hvis overflaten er hard? Eneste mattekunnskapene jeg har stammer fra en 5er i 1mx for to år siden, men dette virker jo temmelig logisk. Hvertfall for meg. En hul stein ville fått like mye vann å renne over som en vanlig stein.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva du sier her, men så lenge massetettheten er mindre enn vann sin massetetthet vil den ligge og dyppe i vannoverflaten og dermed bare trenge unna så mye vann som vekten av objektet. Når massetettheten er mer enn vann ("har egenskapene til å synke"), tror jeg kanskje man har et problem. hum.

EDIT: Nvm, jeg er på dypt vann nå.
Sist endret av TheInternet; 11. juni 2007 kl. 02:34.
At dere kan være så dumme.. :/
Og hvorfor er arkimedes kjent for det der?
Jeg kom med det som forslag på barneskolen når læreren i en time spurte meg om hvordan man kan måle volum.

Kjøp deg en vekt.

Å sjekke vekten på den måten dere foreslo... jeg kommer på en mengde ulemper med det, og jeg gidder ikke ramse opp alt, tviler på at metoden har vært i bruk noen gang.
Sist endret av TanteSpiker; 11. juni 2007 kl. 02:44.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av Grantax
At dere kan være så dumme.. :/
Og hvorfor er arkimedes kjent for det der?
Jeg kom med det som forslag på barneskolen når læreren i en time spurte meg om hvordan man kan måle volum.

Kjøp deg en vekt.

Å sjekke vekten på den måten dere foreslo... jeg kommer på en mengde ulemper med det, og jeg gidder ikke ramse opp alt, tviler på at metoden har vært i bruk noen gang.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg blandet vekt og volum. Beklager det. Jeg er trøtt, og har vært oppe i hele natt for å jobbe med eksamen. Men uannsett. Dette blir litt offtopic, men jeg må svare for arkimedes. :P

Så vidt jeg husker så fikk Arkimedes i oppgave av keiseren sin å finne ut en måte han kunne sjekke om en gjenstand han hadde var av ekte gull eller om det var juggel. Det sies at Arkimedes tok seg et bad for å fundere på dette. Da han så at vannet rant over karet reiste han seg umiddelbart og ropte EUREKA! Han kom på at vannet som rant over måtte tilsvare volumet hans, og på samme måte kunne han finne ut om det var gull ved å regne ut tettheten dens fra vekt og volum. Don't shoot me if I'm wrong. Det er slik jeg husker det, og det er lenge siden jeg har hatt matte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Arkimedes lov stemmer, sålenge objektet har massetettleik mindre enn vatn. En trekloss på 130g vil fortrenge nøyaktig 130g vatn, eller 1.3dl. Dersom den søkk, så er måten rimelig verdilø, ettersom du da bare har fastslått at den er tyngre enn vatn.

Edit: og ja, det der blir brukt daglig verden over. Korleis veg ein skip? Det der er en rimelig og grei måte. Kanskje enkelte i denne tråden skulle fulgt med på skulen
Sist endret av vidarlo; 11. juni 2007 kl. 09:04.