Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 878
Er det ulovlig å dele midi filer?

Jeg tenkte å legge ut noen midi filer til deling. Er det ulovlig hvis det er en melodi som er komponert av en artist, men som er laget av meg (i midi versjon). Sangen er ikke da akuratt helt lik som den artisten har gitt ut, eller tar jeg feil nå?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Nei, det er fullt lovlig så lenge det ikke er til komersiellt bruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CryptoN
Er det ulovlig å dele midi filer?

Jeg tenkte å legge ut noen midi filer til deling. Er det ulovlig hvis det er en melodi som er komponert av en artist, men som er laget av meg (i midi versjon). Sangen er ikke da akuratt helt lik som den artisten har gitt ut, eller tar jeg feil nå?
Vis hele sitatet...
Ja. Dersom den er så lik at det kan reknast som plagiat så er det ulovleg. Dersom 80% er likt, har du plagiert noko.

Dersom det er noko du har komponert heilt sjølv er det lovleg, og det er også lovleg om du har laga midis av Grieg sine verk, fordi dei er ikkje opphavsrettsleg beskytta lenger.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
My bad, Vidarlo har rett; det vil (med mindre man har fått tillatelse fra opphavseieren) regnes som plagiat med mindre det er en sang som har blitt "public domain" som f.eks gamle barnesanger eller Mozart osv.
Da vil personen som har sequencet midi-filen ha opphavsrettighetene
I praksis vil det nok ikke spille noen rolle så lenge det ikke brukes i kommersiell sammenheng though.
Sist endret av Polar-; 19. mai 2007 kl. 18:45.