Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 743
visste ikke hvor jeg skulle legge inn dette spørsmålet så jeg la det inn her:

Jeg fikk nylig frastjålet bilgps'n min, men har ikke meldt den stjålet enda, og det jeg lurer på er om politiet kan oppspore den via satelitt eller lignende?
Det kommer vel helt ann på hvilken type/modell det er.
Jeg må si at jeg har mine tvil egentlig. For at dem skal kunne spore den må det vel egentlig være noen form for "gjenkjenning"- og personalisering-system i GPS'en.

Om du har brukermanualen liggende enda tror jeg det vil være nevnt der, dersom det finnes en slik mulighet.

Det er nok bare litt dyrere systemer som har en slik mulighet, og da er det ofte gjennom egne firmaer som har kontroll over satelittene osv. Vet at det er veldig populært i USA med slike systemer, i biler som har integrert GPS.

Men mine kunnskaper her er ikke særlig å skryte av, jeg sier bare at dette virker mest logisk.

Meld fra imorgen, og kom gjerne med tilbakemelding her hvilke muligheter Politiet har i en slik situasjon.
Sist endret av Goda; 14. mai 2007 kl. 21:03.
Trådstarter
18 0
nei, jeg kjøpte den brukt hos en kompis så har ikke manualen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chillpill
visste ikke hvor jeg skulle legge inn dette spørsmålet så jeg la det inn her:

Jeg fikk nylig frastjålet bilgps'n min, men har ikke meldt den stjålet enda, og det jeg lurer på er om politiet kan oppspore den via satelitt eller lignende?
Vis hele sitatet...
Nei. GPS er envegskommunikasjon fra satelitt til mottaker, og du kan ikkje spore den opp.

Uansett bryr neppe purken seg så veldig med tjuveri til et par tusenlapper.