Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1130
God Kveld!
Har vert en del snakk om at til høsten får vg1 elever tilbud om å få bærbar pc fra skolen med en egenandel på 1000kr.
De annbefalte å ikke kjøpe privat nå før vi fikk se tilbudet pga. masse programmer som er med, men noen som vet om pc'en er noe futt i?
Har erfaringer med de som vi har på skolen nå, drittmaskiner, går ganske treigt og masse programmer vi aldri bruker?
Er det noen som har erfaringer med disse pc'ene, at det er noen sånne tilbud fra før av?
Reiner med det ikke er merker som HP, Dell osv. som vi får, det typiske skole-pc'er merke.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vet iallefall i troms er standard skolepc for alle videregående elever en flunkende ny HP pc, ganske ok faktisk også.
Jeg tviler egentlig på at de laptopene dere får tilbud om å kjøpe igjenom skolen er så veldig bra egentlig, men kanskje jeg tar feil, på skolen min har vi Dell pc'er som vi låner dette året, men jeg er var så uheldig å miste/frastjålet min, så jeg må nokk betale for den.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
IMB heter de vi har nå, håper bare at vi ikke får de, da kjøper jeg heller privat.
Jeg har hørt at man får 5000kr til pc og spytter i resten selv. Har ingen kilder jeg husker, men mener det sto i BT.
PolkagrisLaila, har du noen kilder for at alle vg1-elever skal få dette tilbudet?
Høres veldig interessant ut!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette varierer tydeligvis veldig fra fylke til fylke.

Sitat av Myhre
PolkagrisLaila, har du noen kilder for at alle vg1-elever skal få dette tilbudet?
Høres veldig interessant ut!
Vis hele sitatet...
I troms har iallefall alle vk1-vk2-gk klassene fått dette i 2 år tror jeg.
jeg går på VK1 og vi har hatt skolelaptop tilbud på vår skole i 3år nå (startet året før jeg begynte)

de PCene vi har nå er utrolig deilige... intel celeron 1.6 GhZ dual core prosessor og 512mb ram.. smekker vi harddisken å leverer lappisen til rep får vi ny harddisk på 80gb (60b er for lite mener IKT)

vg1 elevene fikk i år IBM thinkpad lappiser, ikke de aller beste, men en middel modell... vi har Fujitsu Siemens... men er nok IBM som blir utdelt neste år også... jeg anbefaler deg på det sterkeste å bruke dette skoletilbudet... har du egen lappis leverer du den bare til IKT for formatering, og dem installerer alle programmene du hadde fått med om du hadde leid lappis...

oppsumering:
benytt deg av tilbudet, er du ikke fornøyd leier du kun lappisen 1 halvår om gangen... så suger dem dere får alt for hardt... så ønsker du deg en lappis i julegave og bruker den isteden... en annen fordel med skolelappis er jo garanti om dem kræsjer... jeg har iallefall vært ofte hos IKT for å få min fiksa etter litt n00bete romestering og leking med diverse programmer
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av naiSt
jeg går på VK1 og vi har hatt skolelaptop tilbud på vår skole i 3år nå (startet året før jeg begynte)

de PCene vi har nå er utrolig deilige... intel celeron 1.6 GhZ dual core prosessor og 512mb ram.. smekker vi harddisken å leverer lappisen til rep får vi ny harddisk på 80gb (60b er for lite mener IKT)

vg1 elevene fikk i år IBM thinkpad lappiser, ikke de aller beste, men en middel modell... vi har Fujitsu Siemens... men er nok IBM som blir utdelt neste år også... jeg anbefaler deg på det sterkeste å bruke dette skoletilbudet... har du egen lappis leverer du den bare til IKT for formatering, og dem installerer alle programmene du hadde fått med om du hadde leid lappis...

oppsumering:
benytt deg av tilbudet, er du ikke fornøyd leier du kun lappisen 1 halvår om gangen... så suger dem dere får alt for hardt... så ønsker du deg en lappis i julegave og bruker den isteden... en annen fordel med skolelappis er jo garanti om dem kræsjer... jeg har iallefall vært ofte hos IKT for å få min fiksa etter litt n00bete romestering og leking med diverse programmer
Vis hele sitatet...
Jeg ser for meg at du er elsket på IT-avdelingen.
I Finnmark (Alta) betaler vi maskinen delt over 3 år. De bruker det samme systemet i tromsø tror jeg, ettersom de hermet etter oss med nettverkssktruktur og lignende.

PC-ene er dårlige til spill, men passer godt til skolearbeid og dets formål. De PC-ene vi fikk var "Dell Latitude D520".

Sikkerheten er over middles, og du må ha en skolepc for å koble til nettverket. Alt av "policies" på maskinen er sperret og du kan ikke endre noe, så du må leve etter deres regler.

Vi kan kjøpe ut maskinen det siste året for 500,-
Det skal vist dekke lisenser.

Mange som gikk på en blemmert og kjøpte en kraftig maskin før skolestart som ble ubrukelig. Skjønner problemstillingen og synes at det er merkelig at de ikke tillater andre maskiner på nettverket.
Sist endret av esl; 26. april 2007 kl. 00:00.
hehe, vell sånn som læreplaner blir nå framover kan det også være kjekt med og ha en dedikert skole laptop som ikke er full av tull. Og jeg kan si du betaler langt under butikkpris. I tillegg til at fylket sponser en viss prosent av pc`en som jeg ikke husker prisen på. Men det blir i alle fall latterlig billig.

Typisk: Vi hermer ikke!!

Edit: dette er forresten laptopene som ble valgt i fjor, http://prisguide.hardware.no/product...oduct_id=51869

Ulempen med når fylker skal inngå slike avtaler er at de kan ikke låse seg til en produsent, de må legge ut ett anbud også må de ta det billigste.
Sist endret av T0ffeZub; 26. april 2007 kl. 00:04.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
T0ffeZub = Espen?

De laptopene som brukes i Troms er helt ok, min mor jobber i skoleverket og er ganske fornøyd selv om hun er en n00b.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myhre
PolkagrisLaila, har du noen kilder for at alle vg1-elever skal få dette tilbudet?
Høres veldig interessant ut!
Vis hele sitatet...
Ikke noe mer en at læreren har infomert om dette 2 ganger nå.
Men det som stod i BT, gjelder det bare Bergen eller hele Hordaland generelt?
Bor i Hordaland så visst de sponset med 5k så ville jo det vert ypperlig, blir noe bedre pc da vell..
Kunne ønsket de sponset oss med en viss sum så kunne vi velge laptop selv og betale resten selv.
Si at jeg vil ha en laptop som koster 9k, skolen betaler 5k og da må jeg betale 4k i egenanndel, også kunne skolen tatt alle pc'ene inn og proppet de med nødvendige programmer..
Det er jo enklere om alle har den samme pc-typen i forhold til all oppsettet som må settes opp. Om 1000 brukere har 80 forskjellige datamaskiner\modell\produsent og skal på et og samme nettverk, og det nettverket skal være sikkert og stabilt, så sier jeg bare: Lykke til.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
hehe, du har et poeng der.
Men, men, sitter for øyeblikket på noe nyere versjon av Lenovo IMB Think Pad og kunne klart hatt denne pc'en hadde de ikke vert fulla av så masse dritt som er her nå..
Men er jo klart at jeg har dårlig erfaringer med pc'er som er proppet med progarmmet bergnet 1-10 klasse..:P
Sitat av T0ffeZub
Ulempen med når fylker skal inngå slike avtaler er at de kan ikke låse seg til en produsent, de må legge ut ett anbud også må de ta det billigste.
Vis hele sitatet...
De må ikke ta det billigste, men det som passer best til de kriteriene som er satt opp.