Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 2970
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Syns denne artikkelen var ganske treffende for de jeg kjenner som er med i "mac-communityet"
Eller hva sier dere?

Peace.

Artikkelen

Sist endret av Polar-; 7. mars 2007 kl. 09:19.
Hvilken artikkel?
Hehe. Fin artikkel det.
Selv har jeg kun vært Mac-bruker siden juli, men jeg skal innrømme at jeg har hatt min andel problemer.
Det skal også sies at de problemene jeg har hatt har vært helt min skyld, ettersom jeg gjør en del ting feil mens jeg lærer meg å utnytte en Macs potensiale. Det er også småtterier i forhold til hva jeg opplevde på Windows-maskina.

Fanboyisme er noe jeg ikke liker selv, så jeg gjør så godt jeg kan for å ikke virke som en. Det jeg vil si er at man ikke kan la slike artikler gjøre valg for seg. Jeg personlig foretrekker Mac, og jeg har full respekt for de som foretrekker Windows.

Det jeg likevel er redd for i tilfellene med slike artikler er at folk gjør seg opp en mening før de i det hele tatt har rørt det OS-et det er snakk om. For 5 år siden synes jeg Mac så dårlig ut, og da gjorde jeg meg opp den meningen at jeg ikke likte det. Jeg hadde aldri rørt en Mac før. For 1 år siden begynte jeg å surfe litt på Apple sine sider for å lete etter en ny iPod, og i samme slengen kom jeg innom sidene til OS X. Etter det ble jeg bare mer og mer interessert, og det har ikke stoppa enda. Jeg kunne med andre ord ikke vært mer fornøyd med det OS-et jeg har nå.
(Kan også legge til at for 5 år siden var jeg 12 år. Det kan ha noe med saken å gjøre )
Sist endret av Khazeth; 7. mars 2007 kl. 09:37.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Sorry mac, glemte linken! Fixa
Om jeg for en gangs skyld kan komme med et tilnærmet lite intellektuelt svar.. Fy faen, så deilig det er å lese denne posten. Har virkelig ventet på at Maddox skulle voldta mac-fanboys. Selv om det ikke er heeeeeelt realistisk sier jeg meg humrende enig i hans ord.

Maddox > alt
Maddox er passé.
Selv skjønner jeg enda ikke hva som er så fantastisk med Mac (bortsett fra tilfeller av ekstrem fanboyisme fra dag 1), men, men.
Sitat av Goophy
Maddox er passé.
Selv skjønner jeg enda ikke hva som er så fantastisk med Mac (bortsett fra tilfeller av ekstrem fanboyisme fra dag 1), men, men.
Vis hele sitatet...
Det som er bra med mac er at det ikke er windows. dvs, sjelden virus, bedre design, alt..
Sitat av Cinamon
Det som er bra med mac er at det ikke er windows. dvs, sjelden virus, bedre design, alt..
Vis hele sitatet...
Det var jo saklig. Alt til sitt bruk sier nå jeg. Tror ikke mac kan gi meg noe mer enn det jeg allerede har.
Jeg skal bytte til Mac pga mine interesser for foto og video, noe som Mac er skapt for. Jeg kommer nok til å savne PC pga PC-spillene.
Her er enda en bra tekst om det samme: http://www.guardian.co.uk/commentisf...006031,00.html.
Switchet for litt over et år siden. Mac passer perfect for meg som driver med musikk. Men det beste er helt klart at jeg slipper å tenke på virus progr. firewall osv. Kommer nok til å holde meg til mac en stund fremover, men smaken er som baken.....
hmm... det han sier om quicktime er jo feil xD jeg lastet ned quicktime uten å laste ned itunes, selv om man kan velge å få begge deler.
Hmm... Dæven... Maddox har faktisk kommet med en artikkel... Hvor ofte er det nå? En gang hvert halvår? Men okai artikkel.

Hatet mac selv. Nå har jeg vært lenge nok unna dem til å ikke ha noen mening. Men hater Quicktime som pesten fortsatt. Laster det ikke ned. Anbefaler Quicktime Alternative og RealPlayer Alternative, for de som er enig med meg.
kommer nok også til å gå over til mac etterhvert. Driver en del med musikk, og liker å redigere bilde/video. Men kommer allikevel alltid til å sverge til Pcen, mest til spill og vanlig nettsurfing kanskje...
Alt til sitt bruk mener no eg.
Bruker os X på laptopen min, windows xp på spill pc'n min og linux på serverene mine.
Deilig lesestoff.
Må si at jeg blir litt irritert over reklamene til apple.
Det virker som om de ikke kan reklamere på en saklig måte, slik som de fleste andre kan.
Istedenfor å henvise til hvorfor folk burde bruke produktet deres, så dytter de ut reklamer som ganske rett ut sier "omg lolz Mac is way better than windows, because... well, it just is, lawl"
Barnslig reklamering spør du meg.

Men det er vel som tidligere nevnt, alt til sitt bruk.
Fantastisk artikkel, misunnelsen kjenner ingen grenser.
Sitat av madbertha
Det var jo saklig. Alt til sitt bruk sier nå jeg. Tror ikke mac kan gi meg noe mer enn det jeg allerede har.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gjøre alt jeg trenger å gjøre på en Mac bortsett fra å kjøre et regnskapsprogram som automatisk oppdateres av VISMA, Huldt og Lillevik eller Babutt, evt likesinnede...

Selv kunne jeg aldri tenke meg å kjøre et system som ikke er Unix/Linux basert.

PS I Windows er alle root, brukerhierarkiet er like fantastisk som på en Commodore 64,
ja jeg vet at der finnes forskjellige profiler, men virus kan fortsatt smitte fra profil til profil; 'nough said.
Sitat av voldern
Her er enda en bra tekst om det samme: http://www.guardian.co.uk/commentisf...006031,00.html.
Vis hele sitatet...
At den reklamen kan terge på seg murstein i fritt fall skal vell ikke skyves under en sofa.
Sist endret av fxxked; 7. mars 2007 kl. 20:11.
Skriver Maddox ting ennå? Trodde han forsvant en gang i 2002. Uansett så er generelt sett alle nerder ganske sutrete av seg og det er lite å gjøre med det (annet enn å slutte å lese Internett-forumer, en god idé i seg selv)
Stakkars fyr han som har skrive den artikkelen. Det tar jo helt av for han. Også den utrolig saklige og objektive måten å legge ting fram på da. Veldig overbevisende må jeg si


Artikkelen sugde.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av voldern
Her er enda en bra tekst om det samme: http://www.guardian.co.uk/commentisf...006031,00.html.
Vis hele sitatet...
haha, jævlia bra Han hadde endel gode poeng.

Cheers.
Mac-hatere har jo blitt en stereotyp i seg selv takket være folk som det der. Hva med å være moderate og innse at alt har sine styrker og fordeler? Nah, for kjedelig, vi liker å krangle.
Nichotin: Ja alle burde være venner

Mac funker fint til sitt, og hvis man tenker i forhold til bare selve OS'et er det nok bedre enn Windows, selv om windows har noe bedre software støtte.

Men jaja, jeg ser ikke grunn til å bruke noe annet enn Ubuntu til vanlig eller XP hvis jeg spiller.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Alene
Stakkars fyr han som har skrive den artikkelen. Det tar jo helt av for han. Også den utrolig saklige og objektive måten å legge ting fram på da. Veldig overbevisende må jeg si
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke lest mye av det Maddox har skrevet eller?
Personlig syns jeg han skriver utrolig bra og ikke minst morsomt
Og jeg likte faktisk den mac artikkelen hans, men er fortsatt ikke heeeeelt maddox.
Mac er langt fra perfekt, men faan så mye nærmere enn windows

stabilitet er pri 1, ok at jeg ikke kan spille så mye spill, men det klarer jeg meg faktisk fint uten, og da kan windows bare henge seg. Husker ikke sist photoshop/illustrator e.l. quitta på meg, eller for den saks skyld forrige gang det ble en uønska/ikke "planlagt" restart.
Hva med at EVERY OS SUCKS?
http://www.google.no/search?q=every+...ient=firefox-a

Det spiller ingen rolle hvilken plattform man har i bunnen, egentlig, det er bare et system.

...Windows har bedre støtte for hvilken software? Software skrevet for Windows? Skulle bare mangle? Så vidt jeg vet har Windows store problemer med noe som helst annet ;-)
Sitat av nan
selv om windows har noe bedre software støtte
Vis hele sitatet...
bedre støtte stemmer da ikke helt, er ikke noe mer problem å få software til å funke på mac enn win, at det derimot er litt større utvalg til windows, pga større marked, det stemmer. Men bedre støtte er det ikke.

Hehehe, det beste av alt er egentlig hvis man leser artikkelen et hakk under også...
I'm tired of Sony's bullshit
You may know Sony most readily as the company that recently recalled something on the order of every laptop battery ever made because of a small glitch (they explode). Then there was the "rootkit" debacle, where Sony secretly installed hidden bullshit on your computer.
Vis hele sitatet...
moahahahah, nei, ikke hos meg, for jeg har en MAC!! !!
Ikke hos meg heller, men jeg har PC. =)
yeyeye, da har du vel deaktivert autorun eller noe sånt da, det installerte seg ihvertfall hos mange windowsbrukere, men ikke hos noen macbrukere (eller linux selvsagt)
Linux. <3
Oppdatert AV kjente også igjen rootkitgreia til Sony.
Er man litt påpasselig går det utrolig nok an å bruke Wintendo også.
Joa, for all del, men med mer fornuftige valg slipper man problemet så godt som 100%
Enig, men OS X burde ha noen flere valg for det grafiske enn kun superbloated.
maddox har ikke blitt mer saklig siden sist jeg sjekket, og flaming eller å bli flamet er heller ikke min greie.

kan det være en sammenheng mellom hvor høylytt man går går til angrep og hvor hardt de prøver å slå tilbake?

Sitat av Goophy
Enig, men OS X burde ha noen flere valg for det grafiske enn kun superbloated.
Vis hele sitatet...
La meg gjette: du bruker fluxbox-derivater eller xfce?
Fluxbox eller ratpoison.
Men vil tro det er flere enn meg som ikke har behov for så altfor mye grafikk.
Det er det jeg liker med Linux. Man kan kjøre et stabilt og fungerende Operativsystem i bunnen og ellers bruke det og konfigurere det slik man vil. Jeg liker Gnome med Beryl veldig godt selv.

Atomet: Beklager, mente utvalg
Det skal dog sies at om man begynner å se på design av systemene er ikke GNU/Linux helt der det børe være heller... Alt for stor inkonsistens, for raske API-bytter etc.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av hysing
maddox har ikke blitt mer saklig siden sist jeg sjekket, og flaming eller å bli flamet er heller ikke min greie.
Vis hele sitatet...
Det er satire. Humor. Overdrivelse. Språklige virkemidler for å gjøre teksten morsom.

Poenget er ikke å ha en saklig gjennomgang av svakheter og styrker, er du ute etter det anbefaler jeg et datatidskrift, ikke satirisk humor.

Sist endret av Polar-; 8. mars 2007 kl. 18:34.
Mac er ikke perfekt. Men etter jeg har hatt min iBook 12" i ett år vil jeg aldri ha noe annet enn mac igjen.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin
Mac-hatere har jo blitt en stereotyp i seg selv takket være folk som det der. Hva med å være moderate og innse at alt har sine styrker og fordeler? Nah, for kjedelig, vi liker å krangle.
Vis hele sitatet...
Det dreier seg vel mest om Mac-brukerne, ikke mac'en i seg selv. De minner meg ofte om misjonærer fra Jehovas Vitner som skal prakke på deg "guds gave"
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Stabiliteten på Mac er så som så, i alle fall på min Macbook Pro - har hatt i alle fall et tosifret antall systemdekkende random freezes, samt et relativt høyt antall random reboots (sistnevnte var forårsaket av dårlig ram fra min side, men outputen fra systemet er ræv :P).

Min Macbook Pro er inne på reperasjon for andre gang på under et år nå. Denne gang går ikke viftene, og maskinen blir fort 80-90 grader og slår seg av. Vil ikke si meg heeelt fornøyd for å være helt ærlig, tho stabiliteten var mye bedre på min G4 Mac mini, så det er vel helst maskinspesifikt.

Derimot er operativsystemet ganske digg. Det er jævla begrenset, man får ikke fiklet med mye og enkelte tnig kan være vanskelig - men på den annen side er det meste genialt enkelt og det funker jævla bra når man skal ha en maskin som "Just works", f.eks. i sammarbeid med utdanning eller jobb.

Alt har sine fordeler og bakdeler. Jeg bruker selv Linux, MacOS X og Windows til forskjellige ting, og selv om jeg syns alle sammen er flotte i en spesifikk sammenheng så tror jeg neppe jeg hadde klart meg med bare ett av de.

Polar-: Hadde du spurt meg om hvilken datamaskin du skulle kjøpe, og du hadde listet opp tradisjonelle skrivebordsapplikasjoner som kravspesifikasjon, så hadde jeg neppe nølt med å anbefale deg å kjøpe en Mac. Dette er ting som OS X gjør helt greit, og i mine øyne er det en bedre platfor for "bruk" enn eksempelvis Windows. Er du rather geeky av deg og liker å fikle med ting hadde jeg uten tvil anbefalt OS X - men da bare hvis jeg visste at du hadde kompetanse til å leke med det og ikke kom til å ende opp frustrert og forbanna. Windows hade jeg bare anbefalt hvis du trenger å kjøre kommersielle windows-only programmer som Microsoft Visio eller diverse spill.

Mulig jeg er Jehovas-aktig, men mine anbefalinger hadde vært i alle fall minst 75% objektive fra min side.
Sist endret av Tias; 8. mars 2007 kl. 18:54.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Jeg er vel relativt geeky, mest hardwaregeek tho. Har overklokket alle mine systemer jeg har eid de siste ti årene (mange) og er en jævel på dos-prompten, for ikke å snakke om å programmere på min gamle c64
Jeg syns mac er fett nok. Selv om jeg synes det er morsomt å terge macfans, for da blir de ofte forvandlet til salgskonsulenter for Apple.
Sist endret av Polar-; 8. mars 2007 kl. 19:02.
http://images.apple.com/movies/us/ap...ty_480x376.mov

Sitat av Tias
...Jeg bruker selv Linux, MacOS X og Windows til forskjellige ting, og selv om jeg syns alle sammen er flotte i en spesifikk sammenheng så tror jeg neppe jeg hadde klart meg med bare ett av de.
Vis hele sitatet...
Hva bruker du Windows til?
En ukjent mann sa en gang: "Mac funker perfekt for alle så lenge de sitter alene i en igloo. Så snart man prøver å koble seg opp mot andre (les: PC-brukere) går alt til helvete"
Sitat av lefsegokk
En ukjent mann sa en gang: "Mac funker perfekt for alle så lenge de sitter alene i en igloo. Så snart man prøver å koble seg opp mot andre (les: PC-brukere) går alt til helvete"
Vis hele sitatet...
En ukjent mann hadde feil. Fungerer helt perfekt for meg.
Sitat av lefsegokk
En ukjent mann sa en gang: "Mac funker perfekt for alle så lenge de sitter alene i en igloo. Så snart man prøver å koble seg opp mot andre (les: PC-brukere) går alt til helvete"
Vis hele sitatet...
Det er som oftest en grunn til at man har standarder. Før i tiden var ikke dette bestandig like greit da man hadde f.eks. forskjellig diskettformater, formatering på disketter, appletalk som ikke fungerte mot DOS-maskiner, etc.
edit: apple laget konvertere PC<->MAC(disketter), noe microsoft ikke gjorde.

Det kan vel sies at PC-brukere(DOS/windows) er de som bør åpne kjeften minst når det gjelder kompabilitet mot andre systemer.
Websiden som trådstarter linker til er rett og slett patetisk og vedkommende burde holde seg for god til å lage en ny tråd bare med den søppelsiden. Slike linker kan man lime inn på IRC, men ikke på norges største Undergrunnsforum.
Sist endret av centric; 10. mars 2007 kl. 02:07.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av centric
Det er som oftest en grunn til at man har standarder. Før i tiden var ikke dette bestandig like greit da man hadde f.eks. forskjellig diskettformater, formatering på disketter, appletalk som ikke fungerte mot DOS-maskiner, etc.
edit: apple laget konvertere PC<->MAC(disketter), noe microsoft ikke gjorde.

Det kan vel sies at PC-brukere(DOS/windows) er de som bør åpne kjeften minst når det gjelder kompabilitet mot andre systemer.
Websiden som trådstarter linker til er rett og slett patetisk og vedkommende burde holde seg for god til å lage en ny tråd bare med den søppelsiden. Slike linker kan man lime inn på IRC, men ikke på norges største Undergrunnsforum.
Vis hele sitatet...
Det er en satirisk humorside. Men jeg er sikker på at alle syntes det var interessant å høre din mening om den og dine saklige argumenter.
Sist endret av Polar-; 10. mars 2007 kl. 04:16.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av lefsegokk
En ukjent mann sa en gang: "Mac funker perfekt for alle så lenge de sitter alene i en igloo. Så snart man prøver å koble seg opp mot andre (les: PC-brukere) går alt til helvete"
Vis hele sitatet...
Det må ha vært en god stund siden, nettverk mellom OS X og Windows samt Linux fungerer nå smertefritt for det meste, har faktisk hatt mer problemer med nettverk mellom Windows maskiner enn Windows og OS X.

Dessverre er det endel macfanboyism ute å går som egentlig bare gjør godt vondt (om noen skjønner). Noen av disse fanboyene overdriver og ignorerer muligheter andre OS har. Selv er jeg strålende fornøyd med OS X, men når dama mi skulle ha seg bærbar ble det Windows fordi jeg vet det passer henne bedre...
Nå er det vel et kjent faktum at om det et system det er vanskelig å samarbeide med, så er det Windows(og andre Microsoft-produkter). Hvor mange protokoller har de ødelagt pr. i dag, tro?
Sitat av lefsegokk
En ukjent mann sa en gang: "Mac funker perfekt for alle så lenge de sitter alene i en igloo. Så snart man prøver å koble seg opp mot andre (les: PC-brukere) går alt til helvete"
Vis hele sitatet...
Jeg har kjørt XPlatform siden 1995 via ethernet.
Eneste problemet jeg har hatt er truetype fonter, og det er ikke et platform problem men en kvalitetsgreie( eller mangel på sådan ) i TrueType formatet/standarden mot enkelte skrivere.
hehe, mac leser tilogmed helt fint windowsdisker, mens windows vel ikke skjønner bæret av appledisker såvidt jeg husker Du aner ikke helt hva du snakker om, lefsegokk

Det er jo også en litt interessant sak jeg har oppdaga med nettet her hjemme nå nylig... Stort sett hele tida siden jeg flytta inn her, og fikk opp trådløst nett, så har routeren måttet restartes ganske ofte, og det har vært en god del problemer med at nettet går ned. Men, nå når jeg har vært alene i jula mens leieboeren min har vært hjemme i sverige, og bare brukt min egen powerbook her, så har det ikke vært noe som helst problemer. Ok tenkte jeg først, da har kanskje ngt fått fiksa de problemene med linja til slutt da. MEN, gjett hva som skjedde et par uker etter at han andre fyren kom tilbake igjen... Jupp, helt korrekt, da begynte problemene med nettet igjen. Aner riktignok ikke om det bare er han som gjør noe dumt, eller om det er noe mer grunnleggende trøbbel, men det har funka fint i halvannen måned mens det bare ble brukt mac på nettverket her, og to uker etter at det kom en windowsmaskin tilbake, så begynte jammen problemene igjen også... Sammenheng? Tja, det er ihvertfall nærliggende å tenke seg muligheten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Atomet, eg har opplevd ca. det samme. Har en linksys router, og mange klager jo over at wlan er så jævla ustabilt. Lappisen min har et rimelig bra kort (Intel IPW3945ABG), og eg har *ALDRI* hatt problem. Det har vore stabilt, med ok (20Mb) fart, og eg har aldri falt av nett. Og oppsettsendringane mine er minimale.

No kjører ikkje eg OSX, men linux, men kan tenke meg at kombinasjonen av god HW og litt meir stabile drivere er forklaringa til mykje...