Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 908
Vil man når man følger denne oppskriften : http://www.ktv.no/~beerman/place/norskmjod.htm virkelig få en mjød med minst 10-13 prosent vol. selv om den bare skal gjære i 3-4 dager?

En annen ting jeg lurer på er om det gjør noe om man ikke har humle i blandingen.

Eller om oppsrkriften funker i det hele tatt!

På forhånd takk, .Belial.
Er du heldig får du rundt 5%, men da vil det ikke være særlig søtt.
Trådstarter
8 0
Noen måte jeg kan få opp %'en ?

Slenge oppi noen kilo sukker f.eks?
Sitat av .Belial.
Noen måte jeg kan få opp %'en ?

Slenge oppi noen kilo sukker f.eks?
Vis hele sitatet...
F.eks.

Men vet ikke om du har lov til å kalle det ferdige produktet mjød dersom du pøser på med sukker. Du kan også rikikere å ødelegge smaken. Ekte mjød koster en del å lage, honning koster en del, så trikset blir å finne en balanse mellom sukker og honning.
Du kan jo prøve deg på et vinsett...
Trådstarter
8 0
Sitat av bread
F.eks.

Men vet ikke om du har lov til å kalle det ferdige produktet mjød dersom du pøser på med sukker. Du kan også rikikere å ødelegge smaken. Ekte mjød koster en del å lage, honning koster en del, så trikset blir å finne en balanse mellom sukker og honning.
Du kan jo prøve deg på et vinsett...
Vis hele sitatet...
Skal ha en slags vikingfest så trenger mjød og ganske fort :P
Tror de ikke bryr seg om smaken, men altså.. Hva trenger jeg å ta oppi for å komme opp i 10% eller 20% ?

Er litt ny i bryggebransjen
Det finnes formler rundt omkring. Med den mengden vann vil vel hver halvkilo sukker kunne gi 2% mer alkohol. I teorien iallfall, bare bruk riktig gjær. Ølgjær holder til rundt 10% eller mer, forskjellig fra type til type. En vingjær klarer kanskje 17-18%.
Trådstarter
8 0
Takker, så må kjøpe ølgjær eller vingjør om jeg skal ha den sterk altså. Bare å finne en igjen en av de sjappaene nede i sentrum da.