Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 972
Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny stasjonær PC, men er litt usikker på hvilke komponenter jeg skal bestille.

Er det noen datakyndige der ute som kan komme med forslag til et sett av komponenter? Skjerm, mus, tastatur og software trenger dere ikke å tenke på. Skriv gjerne en liste, hvis du gidder.

En PC til 8000 bør etter min mening kunne kjøre de nyeste og mest grafikk-aktige dataspill med relativt høye instillinger. Derfor vektlegger jeg et bra skjermkort, men det viktigste er at PC'en yter best mulig i sin helhet.

Det gjelder å finne de komponentene som gir mest for pengene, men hvis noen mener at jeg må legge til noen kroner ekstra for å få noe som duger, la gå

Jeg verdsetter alle råd og forslag.
Det duger vel til å kunne kjøre de fleste spill med grei oppløsning, men blir nok litt lite til å kjøre på fullt.

Hvis du kan vente en liten stund burde du gå for et Allendale-oppsett, det er greiest mtp. pris/ytelse.

CPU: E6300
GFX: X1900 eller 7900GT
RAM: 2GB 'value'
Så er det bare å legge til et fint kabinett, 4-500W kvalitets-PSU, greit hovedkort (965/975-chipset), harddisker du trenger og optiske drev.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Litt off-topic: Ikke en stasjonær PC, men denne laptopen er sinnsyk for prisen. Spiller bla. Battlefield 2 og Counter-Strike:Source glatt på relativt høye grafikkinstillinger.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129052

Har kjøpt den selv og er utrolig fornøyd
I wikipedia står det at allendale ligger på 1,8 ghrz. Blir ikke det litt lite for nye spill og slikt?
Sist endret av Nocturnalis; 2. august 2006 kl. 15:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nocturnalis
I wikipedia står det at allendale ligger på 1,8 ghrz. Blir ikke det litt lite for nye spill og slikt?
Vis hele sitatet...
GHz != ytelse. En 25MHz SPARC har ytelse på linje med en 75MHz Pentium. En Alpha-CPU har flyttallytelse som kjører i ring rundt mykje anna. Itanium på 1GHz dunker en P4 på 3.8GHz i en del ting.

Med andre ord, frekvensen er i beste fall indikator på hastigheten på to ellers like CPUer. Å sammenligne en Allendale med t.d en Northwood er meiningslaust.
Hvordan sammenligner man de ulike prossessorene da?
Mac Mini <3 *tjuetegn*
heisann
jeg har en gaming pc å selge!
ta kontakt for specs osv!


mvh Håvard
Tester de.

Er ingen tall som sier hvor gode de er generelt.

En 1,8GHz Allendale yter bedre enn en Pentium D EE 3,73GHz.
Sitat av Nocturnalis
Hvordan sammenligner man de ulike prossessorene da?
Vis hele sitatet...
http://www23.tomshardware.com/cpu.html

Nå kommer det sikkert en post som sier at toms hardware er intelvenlig, og det er de til en viss grad. Men ikke så altfor mye
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nocturnalis
Hvordan sammenligner man de ulike prossessorene da?
Vis hele sitatet...
Kjører den oppgava en vil bruke cpuen til og ser kva cpu som gjer det raskast. 3Dbench er vel ein slik test, unixbench en annan, og pi-kalkulering om du er interessert i rein flyttalsytelse...
Så det finnes ikke et universielt mål på ytelsen til de forskjellige typer prosessorer? Jeg har da ikke mulighet til å "benche" alle heller :-P
Titta du på linken? Det står jo klart og tydelig hvilke prosessorer som er best innen de forskjellinge benchingene. Plukk ut et par bencher du synes virker relevant og ta en titt på listen.
3DMark er et fint sted å starte.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Siden du nevner spilling. På testene på tom's Hardware vinner AMD alle spilltestene, med unntak av doom III på 1280. Resten vinner AMD prosessorene. I tillegg så ser du en stor forskjell på hvor prossessorene ligger i ytelse/pris kategorien.

Og det er vel akkurat det du er ute etter er det ikke? billigst mulig prossessor som yter bra i spill?

Nå kan ikke de testene være helt representative for alle som skal kjøpe prossessorer iom at amd vinner så godt som alle testene uten om de syntetiske. Og det er ganske mange som kjøper Intel... Jeg tror ikke så mange kan gjøre så feil. Ta det også med i betraktningen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nocturnalis
Så det finnes ikke et universielt mål på ytelsen til de forskjellige typer prosessorer? Jeg har da ikke mulighet til å "benche" alle heller :-P
Vis hele sitatet...
Nei, det kjem an på arbeidsoppgava di. Til spilling er diverse 3D-tester fine, til andre ting er disk-accesstester bedre beskrivelse av ytelsen.

Næraste du kjem er teoretisk flops-ytelse på cpuen. Det gir en indikasjon.
Oisann! Liken så jeg litt for sent, men jeg har sett på den nå.

Benchmarkerstatistikken er nok til god nytte for noen, men det meste ser dessverre litt for kryptisk ut for meg. Søylene sier jo litt, men jeg vet ikke hvilke benchmarkere som er viktig, og ikke klarer jeg å finne de aktuelle prossessorene på "prislista" til høyre. Allendale ser ikke ut til å være representert heller. Og om jeg skulle klare å plukke ut en prossessor, vet jeg ingenting om hvilke komponenter den passer best sammen med. For det er ikke bare prossessor det er spørsmål om, men en hel komplett stasjonær datamaskin :-)

Takk skal dere likevel ha, men det som hadde hjulpet mest er kanskje konkrete ambefalinger, tror jeg. Mitt mål er å ende opp med en liste over de viktigste komponentene, slik at jeg kan løpe og kjøpe :-) Goophy hadde jo noen gode ambefalinger: Synes dere jeg burde satse på Allendale?
Hvor og når får man forresten kjøpt Allendale-prossessor?

En annen ting jeg lurer på er om alle prossessorer, harddisker og ram passer til hvilke som helst hovedkort, og om det spiller noen rolle hvilket kabinett man har i forhold til hovedkortet.

Takk skal dere igjen ha for innleggene deres :-)
Sitat av Nocturnalis
En annen ting jeg lurer på er om alle prossessorer, harddisker og ram passer til hvilke som helst hovedkort
Vis hele sitatet...
det finnes mange forskjellige typer RAM... du burde sjekke at HK'et er kompitabelt med RAM'en
så har jo de smarte folka laget SATA disker også nå, isteden for ATA... da burde du sjekke at HK har SATA/ATA kontakter og at det er kompitabelt med disse.
og helt på slutten kommer jo prosessor sokkelen inn. du kan f.eks. ikke kjøre en s-939 CPU på et s-775 HK