Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3173
Jeg har IKKE lagt denne under Rusmidler fordi jeg IKKE er ute etter noe rusmiddel.

Jeg er derimot ute etter noe som gir meg en stor energi virking for en økt på 10minutter. Jeg trener ofte så jeg vet om at jeg må spise karbohydrater før trening, men jeg trenger noe som går enda raskere i blodet siden jeg skal yte max i 10minutter.

Jeg skal ha coopern imorgen, og er lei at en dust i klassen hele tiden viser seg fordi han er best, jeg vil være på mitt beste imorgen..

Har tenkt på: Te og kaffe

Er det noe annet jeg kunne tatt som gir meg mer energi på kort tid?


uvanlig spørsmål, spesielt siden jeg nekter og ta rusmidler, jeg vil bare ha noe som gjør at jeg yter mitt beste naturlig og som virker raskt.
Hvis du ikke vil ta rusmidler kan du egentlig bare glemme det tror jeg...

Du blir bare mer våken av kaffe. Får ikke noe mer energi i musklene selv om du bøtter innpå en kanne eller fem..
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Muskler har jeg nok av, men jeg sliter med pusten som oftest, må jo være noe naturlig jeg kan ta som gjør at blodet tar opp raskere oksygen eller noe lignende... Litt mer vertfal..
Discotroopin'
RadioSlave's Avatar
Gjøre som skiløperne. Kan skifte blod et par timer før du løper og puste inn ren oksygen eller no før du begynner å løpe. Tviler på at det finnes et rusmiddel som faktisk er lovlig i denne sammenhengen.
Noen av de få stoffene som er bevist prestasjonsfremmende er koffein. Guarana og div andre stoffer som finnes i dagens "energidrinker" er ikke bevist prestasjonsfremmende enda. Hvis det er noe i det hele tatt som skal hjelpe deg på veien blir vel førstevalget kaffe og druesukker.

Andre gode ting er søvn (at en er godt utvilt), ikke innta mat senere enn 1 time pluss minus før cooperen, ha hodet hevet og ryggen rak når du springer (bedrer arbeidsøkonomien).

Hvis sammvittigheten ikke spiller så stor rolle er også sabotasje ett alternativ? (lakserende middel osv.)
Noe som gir deg ekstremt med energi (kun i 10min) er Coca Cola uten kullsyre. Det gir faktisk en utrolig pangstart, men blodsukkeret ditt vil falle igjen etterpå. Grunnen til at du ikke må ha kullsyre er at magen blir oppblåst med kullsyre, pluss at man får mye lettere "sting".. eller nå hva dere kaller det der sørpå!

Vet ikke hvem eller hvor, men dette er forsket på.
Sitat av svaagan
Noen av de få stoffene som er bevist prestasjonsfremmende er koffein. Guarana og div andre stoffer som finnes i dagens "energidrinker" er ikke bevist prestasjonsfremmende enda.
Vis hele sitatet...
Kilde? (Både på at koffein er bevist prestasjonsfremmende og at det er et av de få.)
Guarana er en av de to mest kjente naturlige koffeinkildene. Den andre har du sikkert kjennskap til.

Sitat av aisLos
Noe som gir deg ekstremt med energi (kun i 10min) er Coca Cola uten kullsyre. Det gir faktisk en utrolig pangstart, men blodsukkeret ditt vil falle igjen etterpå. Grunnen til at du ikke må ha kullsyre er at magen blir oppblåst med kullsyre, pluss at man får mye lettere "sting".. eller nå hva dere kaller det der sørpå!

Vet ikke hvem eller hvor, men dette er forsket på.
Vis hele sitatet...
Hvis du finner ut hvem eller hvor, post det gjerne!
Ellers høres det ut som man kan bytte ut den flate colaen med en stor kopp kaffe med tilsatt sukker. Slipper skumle E-stoffer og greier.
Rosenrot = Økt Oksygenopptak Pluss Økt Utholdenhet

Et Par Tre Redbull I Kombinasjon Med Dobbel Anbefalt Dose Rosenrot GjØr Tingen!

Du er dermed fremme før du vet ordet av det!!!!
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Hmm, siden jeg ikke klarer og skaffe rosenrot med en gang blir det til at jeg varmer opp med litt kaffe, for å så sluke to energibokser, en 2 timer før løpet, og 1 en time eller 30min før.

Den coca cola ideen hørtes spennende ut, men uten noe bevis så blir det litt usikkert og teste ut..


Hehe, sabotasje er utelukket ja, ville jeg vunnet uærlig så ville jeg brukt dop..
Sitat av andromeda
Rosenrot = Økt Oksygenopptak Pluss Økt Utholdenhet
Vis hele sitatet...
Ja, men er vel litt sent å begynne på det nå.



-- Jeg vill spist skikkelig 3 timer før, så en times tid før du skal fly beina av deg hive nedpå en banan, go morran youghurt og drikke en del vann... - syns jeg funker bra hvertfall
Sitat av svaagan
Noen av de få stoffene som er bevist prestasjonsfremmende er koffein. Guarana og div andre stoffer som finnes i dagens "energidrinker" er ikke bevist prestasjonsfremmende enda. Hvis det er noe i det hele tatt som skal hjelpe deg på veien blir vel førstevalget kaffe og druesukker.

Andre gode ting er søvn (at en er godt utvilt), ikke innta mat senere enn 1 time pluss minus før cooperen, ha hodet hevet og ryggen rak når du springer (bedrer arbeidsøkonomien).

Hvis sammvittigheten ikke spiller så stor rolle er også sabotasje ett alternativ? (lakserende middel osv.)
Vis hele sitatet...

Nå er det vel høyere koffeininnhold i Guarana enn kaffe.

Edit: Obs, det var visst allerede nevnt her, beklager
Sist endret av Åeåsimax; 12. mai 2006 kl. 08:49.
Hadde jeg bare husket hva jeg og noen kamerater tok for noen år siden.. Da vi trente vekter, spiste vi et pulver som hjalp noe sinnsykt. Etter ett kvarter, begynnte det å stikke og klø over HELE kroppen, da dette gikk bort, begynnte vi å trene. Vi løfta mye mer i benken enn vanligvis, det virka som om at vi ikke fikk melkesyre. Prøvde det bare ett par ganger, men det funka som faen. Men man kan fort overbelaste seg, siden man ikke kjenner at det gjør vondt.
1. mye druesukker
2. pust oksygen anriket luft en liten halvtime eller så før du skal løpe.

IKKE pust ren o2. grunnen er så enkel som at lungene dine blir steinharde og tar til slutt opp mindre oksygen. I dykkesammenheng heter oksygen anriket luft nitrox.

Kan såvist bekrefte at man føler seg "sprekere" etter å ha dykket med nitrox pga den økte oksygen mengden.
Sitat av Noose
Hadde jeg bare husket hva jeg og noen kamerater tok for noen år siden.. Da vi trente vekter, spiste vi et pulver som hjalp noe sinnsykt. Etter ett kvarter, begynnte det å stikke og klø over HELE kroppen, da dette gikk bort, begynnte vi å trene. Vi løfta mye mer i benken enn vanligvis, det virka som om at vi ikke fikk melkesyre. Prøvde det bare ett par ganger, men det funka som faen. Men man kan fort overbelaste seg, siden man ikke kjenner at det gjør vondt.
Vis hele sitatet...
Snakker vi kokain? ;p
1.) Druesukker, så lenge du ikke har sukkersyke kan du stort sett spise alt du makter av dette.
2.) Koffein, det påvirker hjernen, gjør deg mer våken og gjør det lettere å fokusere på det du skal, nemlig løpe. Dette tåler du i haugevis, den minste dødelige dosen var 3200mg rett i blodet. Det vil si noe rundt 7 liter med kaffe. Uheldigvis så påvirker også koffein urinen så du bør pisse mye før du begynner å springe
3.) Teobromin, et stoff det finnes spor av i kaffe, men mest i mye i kakao/sjokolade. Finn den mørkeste sjokoladen tilgjenglig, minst 75% kakao og spis rundt et kilo av dette. Eventuelt 500g med kakaopulver. Teobromin brukes ofte som medisin for å forstørre blodårene og det vil du jo.
4.) Ta deg ti minutter for å fokusere fullstendig på løpinga. Glem alt annet.

Doser burde du nesten prøve deg litt fram med for å se hva som funker for deg. Hvor lang tid i forveien du bør innta stoffene er jeg noe usikker på, men druesukker går rett inn. Teobromin er ganske likt alkoholer så det er vel omtrent den samme tiden du trenger for å bli full.
hva enn du gjør så ikke løp 10min i dag for å sjekke hvor lang tid du bruker
uansett hvor mye du hvor hvilt til i morgen, er du ikke i like god form i morgen som du kunne vært
varm opp lett før testen, ikke slik at du er sliten, men slik at du er varm i hele kroppen

utifra det, så kan du ta litt red kick, om du vet hva det er? er ikke noe stort mere enn en energi drikk egentlig, funker fint før trening for å få treningen litt mere "eksplosiv"
Disse sportsdrikkene du får på G-(ay)-Sport og InterSport som kalles XL1?
Husker vi drakk på det før fotballkamper...
Men Placebo er vel en grei ting, billig er det også
Bread: Google er fortsatt din venn og det er mange meninger om koffein (selv blant forskere)

Google: koffein prestasjonsfremmende

"Koffein kan igjen bli satt på dopinglisten. Verdens antidopingbyrå vurderer å forby koffein fordi forskere mener det er svært prestasjonsfremmende. - Det er helt greit, mener Anita Valen som avla positiv prøve på koffein for to år siden."

Samtidig sies dette:

"Tidligere denne uka uttalte medisinsk ansvarlig i FIS, Bengt Saltin, at koffein har så liten prestasjonsfremmende effekt at stoffet ikke bør stå på forbudslista."

Jeg velger å tro at det er prestasjonsfremmende i og med at det er på dopinglista...


Her kan man se hva som inneholder mer eller mindre koffein av f.eks. "guarana sodas" og "coffee":

http://www.guarana.com/cafchart.html

Edit:

8 ounces of coffe, brewed: 135 mg caffeine
12 ounces of guarana soda: 30 mg caffeine

Bare 5-10% av guarana frøene er koffein:

Chemical composition of Guarana seeds:

Vegetable fiber: 49.125 %
Reddish resin: 8.800 %
Starch: 8.350 %
Water: 7.650 %
Pectin, malic acid, mucilage, dextrin, salts: 7.470 %
Guarana-tannic acid: 5.902 %
Caffeine: 5.388 %
Yellowish steady oil: 2.950 %
Pyro-guarana acid: 2.750 %
Reddish colorant: 1.520 %
Amorphous substances: 0.606 %
Saponin: 0.060 %
Sist endret av random2543; 12. mai 2006 kl. 16:47.
Ikke bare "hell innpå" med drusukker, dette vill da bare legge seg som en klump imagen. Doser riktig!

*i magen
Sist endret av ooh; 12. mai 2006 kl. 17:14.
Ville kanskje anbefalt deg å forberede deg skikkelig mentalt. Tenke kun på at du ikke skal gi deg osv. Dette hjalp meg en god del da jeg dreiv med terrengløp
Hahaha, vi slapp den, skulle ta den i går

Må sikkert ta den opp igjen da :/

edit: takk for masse nyttige tips!
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Jeg testet følgende:

1) drikke vann jevnlig døgnet før, spise mye.
2) drakk først kaffe 2 timer før
3) en battery 50minutter før
effekt = null


Må nok sterkere lut til før jeg får merkbar ytelseforskjell, jeg ble faktisk litt uggen i magen av kaffe og battery blandet...
Så dere vet det

Jeg greide et greit løp, presset meg så langt jeg kunne.
Glemte å nevne creatine!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
hms da var den posten i dass :P

EagleNest: det er nok mest psykisk kan jeg tenke meg. man blir ikke flinkere å løpe på grunn av en drikk som skal inneholde et prestasjonsøkende stoffer. guarana, koffein osv. gjør deg riktig nok mer våken, men jeg har en teori om at tapper energi fra kroppen din ved å gjøre nettopp dette vant du over kisen btw?

edit1: vil tippe en god frokost med grovskiver, et glass melk og en banen gir deg maksimal ytelse dersom du ikke vil være borti rusmidler
Sist endret av thomasf; 12. mai 2006 kl. 18:46.
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Sitat av svaagan
Glemte å nevne creatine!
Vis hele sitatet...
Tok 10 milligram i morrest med det før jeg skulle begynne, har brukt det i 4 uker. Så det funket heller ikke på en 10minutters økt.

jeg spiste grovbrød til frokost og banan også, så da er vi tilbake til null igjen...


Alt jeg har tatt funker bra på en trening som er lengre enn 10minutter som de fleste er, men ingen av produktene gir meg en intens økning i energi bare for de 10minuttene...

Så det er mulig at det ikke finnes naturlige midler som skaper en slik effekt
Foran et viktig løp, av alle typer, kan det være veldig lurt å dytte i seg en banan 30 minutter før start, og litt nøtter og rosiner 15 minutter før start. Man får i seg kjapp energi i form av karbohydrater, og man får i seg proteiner og aminosyrer, samt sunt fett. Det kan også være lurt å drikke en isotonisk sportsdrikk under og etter løpet.
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Skal jeg prøve neste gang, endelig noe jeg ikke har prøvd (den ene bananen jeg spiste var jo 4 timer før løpet)
Jeg har astma og går daglig på medisiner og har en medisin som heter Pulmicort som kun skal brukes ved tung pust eller og rett før trening. Har lånt denne bort til kamerater av meg og de sier det funker som faen. De tar bare en eller to doser noen minutter før trening. Det øker oksygenopptaket og påvirker bronkiene
Denne tråden skulla man nesten laget en lite guide av...

Her er en liten leksjon i formtopp:

Tren jevnlig. 2-4 ggr i uka.
Tren på 80% av max puls.
10 dager før testen drar du den litt ut... press deg opp mot max, men med færre ukentlige økter.
4 - 2 dager før testen jogger du bare forsiktig.
Siste dagen før ser du på tv og går noen korte turer for å holde sirkulasjonen oppe.
20 minutter før start varmer du opp.
10 minutter før spiser du en banan.
De siste minuttene holder du deg varm med å vandre litt frem og tilbake og psyker ut konkurentene.

Effidrin fungerer.
Koffein funker bittelitt, men gir deg vondt i magen hvis du ikke drikker det til vanlig.
Astmaspray fungerer.

Alle tre er ikke narkotika, men er på dopinglista i store doser.

Glem ikke frokosten med lange karbohydrater.

IKKE RØYK! Iallefall ikke samma dag...

lykke til.