Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1086
En venn av meg kjøpe seg en ferdig-PC med Windows XP installert på. Dessverre fulgte det ikke med noen cd, men serial fikk han med. Det vi da lurer på er om det er mulig å bruke en kopiert/brent versjon av Win XP med den originale nøkkelen som fulgte med PCen.
ja [COLOR=White]veldigveldigmangetegn[/COLOR]
Teknisk sett så burde det gå. Og det er ikke ulovlig heller siden du alle rede har kjøpt den, men ikke fikk tilsendt CD. Men det smarteste var jo selvfølgelig å si ifra til dem du kjøpte pcen hos at du ikke fikk CD tilsendt.

PS: Kan også være at det er en pc med ferdiginstallert Windows på, men du skal bare skrive inn serial når du starter den opp. Det er mange som kommer slik nå til dags. Men du skal til vanlig få med en recovery CD, der windows ligger innpå. Slik at om du skulle ha formatert, setter du bare denne inn i CD/DVD-ROMen
Jeg fikk heller ikke med XP CD på min PC. Fikk Serial, men måtte ikke skrive inn:S
Er vel sånn at Microsoft driter i om du har orginalcda, så lenge du har en key. Er vel keyen du betaler for, ikke cda. Står i en eller annen policy til Microsoft.
Jo, det er sånn.
Har brukt min CD på 3 andre pcer der de har skaffet seg serial i etterkant, funker glatt!
Sitat av bxc
Er vel sånn at Microsoft driter i om du har orginalcda, så lenge du har en key. Er vel keyen du betaler for, ikke cda. Står i en eller annen policy til Microsoft.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Microsoft hevder at man må ha orginal plate og nøkkel. Er diverse andre regler på masseinstalasjoner, men det er faktisk slik.
Jeg har sendt mail til microsoft og spurt om det er mulighet for å laste ned cd-er fra hjemmesiden dems eller om man kan få det tilsendt i posten. Microsoft partnere har tilgang til alt av microsoft produkter på MSDN sin side og kan laste ned iso-er derfra. Jeg har derfor en mistanke om at det er mulig å få lastet ned en original cd hvis man oppgir cd-kode sin eller lignende. Jeg gir tilbakemelding når(hvis) jeg får svar

Ps: Hvilken versjon av windows xp er det du har? XP Home, Professional. Og er det OEM eller corporate du har? (mistenker det er OEM siden det følger med maskinen)
Sitat av Microsoft Norge (på svensk av en eller annen grunn)
Det finns två licensformer;



OEM-licens

OEM-licensen ligger förinstallerad av maskinleverantören på PC-n vid köpet.

Denna licens är bunden till den maskin den först installerades på och det är uteslutande PC-leverantören som ansvarar för ersättningsmedia, recovery material etc. vid eventuell reinstallation eller krasch av PC.

Om det är en OEM licens man har måste man kontakta maskinleverantören.

Det råder lite olika regler beroende på vilken maskinleverantör det är, i fråga om ersättningsmedia, recovery material etc.



FPP – licens

Denna licens köpt som separat fullprogrampacke, exempelvis via Elkjøp, Binders etc.

Denna licensform kan avinstalleras och flyttas från en PC till en annan.

Microsoft kan ersätta media för denna licens, exempelvis vid skada på cd etc.



För att få ersättningsmedia måste du ta kontakt med vårt orderkontor (Microsoft Direct Services) på telefon 2202 2550 val nummer 4.

Öppningstider är måndag till fredag 09:00 – 17:00. Där kan du beställa upp ersättningsmedia till din produkt.

De har inte äldre produkter än Windows 2000 eller Office XP.
Vis hele sitatet...
Altså, hvis du har en OEM versjon av Windows XP så er det selgeren som plikter til å skaffe deg en CD, enten ren Windows cd eller en recovery cd som inneholder windows og integrert programvare og drivere til din maskin.

Har du kjøpt en Windows XP cd av typen Corporate så kan du ringe det nummeret som er oppgitt og få tilsendt en ny en.

Klistremerket på maskinen din der cd-koden står forteller hvilken type den er ment til. Er det OEM må du se gjennom cd-ene som fulgte med maskinen og se om det er en recovery cd (fungerer kun med den originale maskinen du kjøpte) hvis det er en OEM versjon. Er det OEM må du kontakte leverandøren og er det ikke OEM ringer du microsoft (hvis det ikke er OEM kan du bruke det på hvilken som helst maskin, men du har ikke lov til å installere den på flere maskiner)
var dette crewer?