Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 6036
VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299750
En 40 år gammel mann fra Telemark er i Skien og Porsgrunn tingrett dømt til fengsel i ett år og sju måneder for seksuelle overgrep mot sin egen sønn,
Vis hele sitatet...
Ett år og sju måneder. Smak litt på den straffen. Tenkt deg om. Ett år og sju måneder. Det er jo ikke en forbanna dritt! For hundre sexovergrep på sin egen sønn er ett år og sju måneder ikke en dritt! Hva i helsikken feiler folk?

Han pisser på den straffen! Skal han liksom ha blitt rehabilitert, og et bedre menneske på den lille tia? En mann som tar sin egen sønn, eller i det hele tatt tenker på sin egen sønn har en mental sykdom, og burde legges inne for en livstid eller to. Jeg blir kvalm av rettsvesenet.

Skulle nesten tro det var like gale å være født som gutt. Er man gutt får man jo ett år i "fengsel" når man blir 18. Han her får litt over ett år for å ta sin egen sønn.. Jeg blir bare så vanvittig kvaaaalm!!!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Helt enig, sexforbrytere burde bli straffet hardt, min 10år. I det minste for å spare samfunnet.
Personlig mener jeg, uten å ha satt meg inn i mer enn at han har hatt hundre sexovergrep på sin sønn, at han skal dømmes til mellom 5 og 8 års fengsel..

edit:
Se forresten dette:
"Mannen er to ganger tidligere dømt for seksuelle overgrep mot barn"

Kommer han kanskje til å fortsette med det da? MHM..
Sist endret av Matthiesen; 21. desember 2005 kl. 19:41.
Herregud. En jeg kjenner ble dømt til fengsel for "voldtekt" mot en beruset 15-åring, engangstilfelle, ikke slekt. Straff: 3 års fengsel. Hvor er logikken i det?

Sier ikke at den straffen var for lav, forutsatt at det virkelig var voldtekt.

Men å bare bli dømt til fengsel i 1 1/2 år for å ha ødelagt sin sønn for livet. Det er faen sykt.
Sist endret av Yuna; 21. desember 2005 kl. 19:47. Grunn: skriveleif
Dømt to ganger tidligere for seksuelle overgrep mot barn, også tror de at det er kun 1 år og 7 mnd som skal til for å kurere han?
Jeg synes han burde sone like lenge som hvor mye av barnas liv han har ødelagt. Trolig resten av livet...
Det er sikkert betinget fengsel til og med.. Men syns synd på ungen.. Faren burde blitt dømt til fengsel i minst 3 år med oppfølging og hjelp fra leger, psykologer osv..
Blir lei meg av sånt her, Norge har verdens tammeste rettsvesen. Syns vi kan begynne sånn som Amerika her, i Norge hvis du dreper 5 personer, så får du maks 21 år + pluss sikring og sånt. Det er det samme som du kan få hvis du drper en person, men i Amerika så plusser de dette, så hvis du har drept fem, og du får 21 for ett mord, får du 105 år i fengsel. Godt mulig det ikke er sånn lenger, men det er ihvertfall hva jeg har hørt, og jeg syns Norge kan lære litt av det.
Se på Varg Vikernes f.eks. han drepte en person og satt fyr på ett antall kirker, han fikk 10-15(?) år, men slapp ut tidlig p.g.a. god oppførsel og da stjelte han en bil av en familie og prøvde å rømme landet. Faen jeg blir kvalm, blir sinnsykt provosert på landet Norge akkurat nå. "verdens beste land å bo i" meg i ræva! faen!
spora litt av her, men fikk ihvertfall sagt hva jeg mener.
Sist endret av BigFigWasp; 21. desember 2005 kl. 20:18.
helsenorge, hipp hurra.
Minimumsstraffen for å forfalske penger er 3 år.. "tror jeg"
Kastrering av gjengangs seksualforbrytere, helt seriøst
Som jeg bruker å si: Skyt faenskapet.
Sitat av Zero
Som jeg bruker å si: Skyt faenskapet.
Vis hele sitatet...
Mener du det, helt alvorlig?
Better than thou.
Det er bemerkelsesverdig hvordan dere bruker ordet kurere. For tyve-tredve år siden sa man det samme om homofile. Nå sidestiller jeg overhodet ikke homofili med pedofili, jeg simpelthen påpekker at det ikke er en "sykdom" som kan "kureres". Det er forskjell på å være utøvende pedofil og ikke utøvende pedofil, og jeg tror faktisk det er mange fler enn man skulle tro som er pedofile.

Sitat av MartinB
"verdens beste land å bo i" meg i ræva!
Vis hele sitatet...
Hvilket land mener du er bedre?
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zero
Som jeg bruker å si: Skyt faenskapet.
Vis hele sitatet...
Må faktisk si meg enig i dette tilfellet. Hadde faren min gjort dette mot meg. I det hele tatt bare en gang. Da hadde søren meg jeg skytt han selv.


Sitat av Carlo
Det er bemerkelsesverdig hvordan dere bruker ordet kurere. For tyve-tredve år siden sa man det samme om homofile. Nå sidestiller jeg overhodet ikke homofili med pedofili, jeg simpelthen påpekker at det ikke er en "sykdom" som kan "kureres". Det er forskjell på å være utøvende pedofil og ikke utøvende pedofil, og jeg tror faktisk det er mange fler enn man skulle tro som er pedofile.



Hvilket land mener du er bedre?
Vis hele sitatet...
stemmer det! Ingen bedre land enn norge garantert. Men det viser bare hvor syk verden er.

Selvfølgelig kan det "kureres" til en viss grad. Hvis maen får 20 år i fengsel, så skal det litt mer til at han gjør det samme igjen enn hvis han får usle 1 år og syv måneder! Jeg driter i om folk er ikkeutøvende pedofiler, så lenge de holder de holder seg som ikkeutøvende pedoer! Hvis de 20 årene får han til å bli en ikkeutøvende pedofil, så er jobben gjort.
Sist endret av Sabbi; 21. desember 2005 kl. 22:58.
Cut the wire!! (for liten komentar....)
Better than thou.
Det vil fortsatt ikke "kurere" ham.
Misforstå meg rett, jeg prøver ikke å forsvare noen her, jeg sier bare at du ikke kan kurere noen for pedofili simpelhen ved å undertrykke de pedofiles følelser.
Leste noe i en artikke lfor litt siden....der kom de frem til et oveskende bra poeng. Holder på å finne den.
Er ikke så mye galt du skal gjøre bak rattet i en bil før du får tilnærmet lik straff.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/19/361913.html

Carlo: Her kommer det et godt eksempel på med et tiltak for å minste sexlysten.
Sitat av Kims lek
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/19/361913.html

Carlo: Her kommer det et godt eksempel på med et tiltak for å minste sexlysten.
Vis hele sitatet...
Så du mener svaret er at man skal kastrere de som driver med pedofili.
Så du mener at livet dems blir bedre av den grunnen? Det står ingenting om de har klart seg bedre etterpå. Det står kun at ingen av de 25 danskene har gjort noen overgrep siden de startet på det medikamentet. Si da at 1 av de 25 danskene plutselig tenker: "Jeg gidder ikke ta de pillene, det er jo bare en gang!" Så føler han da at livet hans plutselig var ålreit igjen. Hva tror du dansken kommer til og gjøre da? Fortsette og ta pillene?
Better than thou.
Du misforstår poenget mitt. Jeg er fullt klar over tilbudet om kjemisk kastrering. Det jeg mener er at det psykologiske aspektet fortsatt er der. Personen er fortsatt pedofil i hodet, alas er han ikke kurert.
Fy faen. De som stjal munch bildene risikerer 17 års fengsel leste jeg i går. To jævla bilder som de fleste egentlig gir faen i. Sinsykt at pedofile ikke blir dømt like hardt.
Skulle vært sånn som den saken i et eller annet land i midt-østen i sommer... En person som var dømdt for overgrep mot barn. Han tilsto. Ble dømdt til x anntall piskeslag, så var det noen av de pårørende som hoppa på han å knivstakk han noen ganger, så ble han hengt. Veit jo at dødstraff aldri kommer til å skje i dette landet, men omg.
Kan forresten sønnen anke saken, for å prøve å få faren hardere dømdt? (jeg har ikke leste hvor gammel sønnen er da..)

Edit: leste nå at den var anket til lagmannsretten
Sist endret av Darris; 21. desember 2005 kl. 23:32.
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Det har vel noe med at de ikke har lov å si hvor gammle barn er? Syns en journalist nevnte noe om det..

Men her står det jo at gutten var skolepliktig i 2002. Det vil si at han er vel en 20 år nå og i 15-16 års aldere da?
Sitat av MartinB
Blir lei meg av sånt her, Norge har verdens tammeste rettsvesen. Syns vi kan begynne sånn som Amerika her, i Norge hvis du dreper 5 personer, så får du maks 21 år + pluss sikring og sånt. Det er det samme som du kan få hvis du drper en person, men i Amerika så plusser de dette, så hvis du har drept fem, og du får 21 for ett mord, får du 105 år i fengsel. Godt mulig det ikke er sånn lenger, men det er ihvertfall hva jeg har hørt, og jeg syns Norge kan lære litt av det.
Se på Varg Vikernes f.eks. han drepte en person og satt fyr på ett antall kirker, han fikk 10-15(?) år, men slapp ut tidlig p.g.a. god oppførsel og da stjelte han en bil av en familie og prøvde å rømme landet. Faen jeg blir kvalm, blir sinnsykt provosert på landet Norge akkurat nå. "verdens beste land å bo i" meg i ræva! faen!
spora litt av her, men fikk ihvertfall sagt hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Vær glad Norge er ett land som ikke trenger strengt rettvesen!
Sitat av Carlo
Du misforstår poenget mitt. Jeg er fullt klar over tilbudet om kjemisk kastrering. Det jeg mener er at det psykologiske aspektet fortsatt er der. Personen er fortsatt pedofil i hodet, alas er han ikke kurert.
Vis hele sitatet...
Det er greit. Men det er noe som heter å gjøre det beste ut av situsjonen. Nå skal ikke jeg gå noe inn på alt som er planene til disse legene, men hvis det viser seg at det minsker sexlysten hos dem det gjelder så er det etter min mening et bra alternativ.
Enig i at rettsvesenet vårt er litt tamt og kunne trengt att tupp i ræva, men kom på en ting for de damerne som er redde for å bli voldtatt av en eller annen grunn, leste en artikkel for lenge siden, den begynner å bli gammel.
http://www.msnbc.msn.com/id/9145415/
Når jeg skrev kurere, mente jeg ikke kurere hans pedofili. Men kurere hans syke sinn som får han til å utøve grusomme handlinger mot barn. Jeg reagerer ikke på hva han tenner på, men hva han har gjort. Han har ødelagt flere forsvarsløse barns liv, blant annet hans egen sønn!! Noe hverken 1 år og 7 mnd eller kastrering kan kurere. Sperrer de han inne for godt, ihvertfall til barna er store nok til å forsvare seg selv, trenger ihvertfall ikke barne være redd for å treffe han når han kommer ut! Dette må da være noe av det grusomste som går an å gjøre. Hvem er det som har bestemt disse satsene? En voldtektsmann som liker å skade barn? Jeg har ikke oversikt over satsene, men kan umulig forestille meg at dette kan stå i stil med andre forbrytelser med tilsvarende straffer!
Nå er det ikke lett (enn mulig?) å virkelig forsvare noe slikt som dette, men èn ting man likevel bør være klar over når man kommenterer saker som har med barnevernet, familie-konflikter og andre slike ting å gjøre er at det omtrent alltid ligger mer bak enn det som offentliggjøres.

Om man faktisk leser artikkelen som er utgangspunktet for tråden her, så skjønner man faktisk at det er mer som ikke er kommet frem her. Faren ville jo selv at saken skulle annmeldes, men barnevernet ville ikke dette, av unevnte "faglige årsaker".
Sitat av Dagbladet i artikkelen linket øverst
Den dømte faren bekrefter dette.

-Hadde barnevernet gjort det de skulle, hadde jeg blitt dømt for overgrepene mot sønnen min allerede da. Jeg var jo klar for å fortelle politiet alt. Det hadde vært bedre både for sønnen min og meg, sier han til Telemarksavisa.
(...)
40-åringens forsvarer, advokat Sigurd Klomsæt, er mildt sagt hoderystende til at barnevernet ikke varslet politiet når overgriperen selv ville at de skulle gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det faren gjorde var sansynligvis forferdelig (vi kan i alle fall anta det ut fra det lille vi vet - et "seksuelt overgrep" må jo uansett være fælt, selv om begrepet kan bety ganske mange forskjellige ting), men uten å vite mer om detaljene i saken kan vi faktisk ikke komme med saklig kritikk om dommen.

Ut fra det Dagbladet skriver kan det nok virke som om dere har rett i at dommen er latterlig lav. Problemet er bare at vi ikke vet nok til å være sikkre på dette.

NB: Det står at overgrepene fant sted før gutten ble skolepliktig (og frem til ca 2002). Jeg forstår skole her som grunnskolen - altså må gutten ha vært 4-6 år eller noe slikt, og ikke i ungdomsalderen.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg er ikke helt enig med deg Zero.
Om man skyter faenskapet blir det for lett for ham. Et tiendels sekund og borte, ingen sorger og mekymringer.
La han heller råtne i fengsel med 10 minutters sollys pr. uke. Og nå mener jeg ikke i et år og 7 måneder, han skal rotne hele livet. Da kansje han kan oppleve noe samme helvette som sitt offer.
Har lest flere steder (husker ikke hvor) at pedofile blir sterkt mobbet og trakkasert av andre insatte.
Jeg bler bare kvalmen av sånt så det der, hvilke syke folk som bor her i norge. Tenkt neste gang du er ute i byen, hvor mange pedofile, barne mishandling, voldtektere du går forbi. Å straffen er jo ingen ting. Mener at feks, noen dreper noen, så skal dem som drepte, dø selv. Crazy world !
Sitat av Matthiesen
Mener du det, helt alvorlig?
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet, ja.
for hasj smugling kan du få opptil 21 år i buret.. men for overgrep mot småbarn så slipper du unna med litt over et år..

tenk hva dette gjør med han stakkars gutten som ble voldtatt av sin egen far
tenk hva 2 tonn med hasj gjør for de som ender opp å røyke det

i say no more
For det første; pedofili er en legning, ikke en forbrytelse. Det er ikke noe verre å være pedofil enn å være homofil eller hetrofil. Det er bare ulovelig å utøve det. Alle vet hvor jævlig det kan være for en homofil å komme ut av skapet. Hvordan tror dere det er for en pedofil? Sannsynligvis har de fleste pedofile det helt jævlig med seg selv. Spesielt de med små barn. Jeg har lest artikler om menn som har tatt sitt eget liv når de har hørt at kjærsten/dama deres er gravid fordi de vil beskytte barnet mot seg selv. Det sier litt om hvilken situasjon de befinner seg i. Og det å oppsøke hjelp er jo heller ikke lett. Mange forbinder ordet pedofil med en person som overgriper seg mot mindreårige. Da er det kanskje ikke så fristendes å komme ut av skapet og oppsøke hjelp.

Det er litt morsomt hvordan steinaldermennesket i et menneske dukker opp når noen bryter regler i et ellers sivilisert samfunn. Et øye for et øye, en tann for en tann! MartinB mener for eksempel at vi kan lære av Amerika og gi folk strengere straffer. Mer uenig kan jeg egentlig ikke bli. Jeg er stolt av at vi har et "tamt" rettsvesen i Norge som faktisk kan gi folk en ny sjanse. Når det gjelder gjengangsforbrytere tror jeg ikke det hjelper med strengere straff. Tvert i mot. Ja, straffer kan virke avskremmende. Og det gir nok til dels en positiv effekt. Men man burde heller hjelpe vedkommede på rett spor i stedet for å "straffe" og stigmatisere personen. Det kan like gjerne være samfunnet som ikke greier å tilpasse seg en forbryter som omvendt. Jeg tror ikke en person blir noe klokere av å sitte 10 år i fengsel for å ha voldtatt en person. De burde heller sone en lavere straff, og lære hvordan man kan kontrollere seg slik at det ikke skjer igjen. Avstraffelse fører bare til en ond sirkel. Og det er vel det siste vi ønsker?

Når det gjelder skjevheter i strafferammen for ulike lovbrudd, er jeg helt enig. Det er rett og slett latterlig at svindel/stjeling av materielle verdier, ofte blir straffet hardere enn menneskelige verdier. Årsaken er vel ofte at straffen skal være forebyggende. Jeg ser heller at vi senker strafferammen for økonomisk svindel, enn at vi setter opp strafferammen for andre kriminelle handliger. I utgangspunktet er jeg for en mye mer fleksibel strafferamme enn den vi har i dag som kan utvides ved behov hvis man ser at behandlingen ikke har den ønskede virkningen. Og evt. mindre straff (slik vi har i dag med prøveløslatelse) om vedkommede oppfører seg bra osv.

Når det gjelder denne saken så er det selvfølgelig ikke så lett å forsvare denne finnmarksmannen. Men som Psy er inne på, kan det være mange underliggende ting. Og "incestovergrep" er også et meget vagt begrep. Det kan være alt fra voldtekt til stryking på rumpen når man skifter bleie på ungen sin. Selvfølgelig burde ingen av delene forekomme, og begge deler kan gi psykiske skader hos ungen. Men det er stor forskjell på hvor alvorlig de to handlingene er. Kanskje noe å tenke over før man sier at man skal kappe kølla på fyren og kaste han i et mørkt og dypt hull?

Sitat av Antim0n
Jeg er ikke helt enig med deg Zero.
Om man skyter faenskapet blir det for lett for ham. Et tiendels sekund og borte, ingen sorger og mekymringer.
La han heller råtne i fengsel med 10 minutters sollys pr. uke. Og nå mener jeg ikke i et år og 7 måneder, han skal rotne hele livet. Da kansje han kan oppleve noe samme helvette som sitt offer.
Vis hele sitatet...
Og dette har du tenkt å finansiere med oljefondet?

Sitat av Bob_marley
Jeg bler bare kvalmen av sånt så det der, hvilke syke folk som bor her i norge. Tenkt neste gang du er ute i byen, hvor mange pedofile, barne mishandling, voldtektere du går forbi. Å straffen er jo ingen ting. Mener at feks, noen dreper noen, så skal dem som drepte, dø selv. Crazy world !
Vis hele sitatet...
Tenk hvor mange homofile det er på byen også!!! Og folk som tenner på lær! Steng dem inne for FAEN!

Og btw, hvis man skulle drept alle som hadde drept noen, så ville det ikke vært noen mennesker igjen. Noen må jo drepe bøddelen også. Også må noen drepe bøddelen som drepte bøddelen. Også måtte...
For all del. Det er jo synd at enkelte er pedofile. Men de er ikke tvunget til å gjøre handlinger som står i stil med legningen deres. De velger det selv. Og de blir ikke straffet fordi de er pedofile, men fordi de har gjort noe skadelig mot noen som er for små/unge til å motsette seg det.
Sitat av Yuna
For all del. Det er jo synd at enkelte er pedofile. Men de er ikke tvunget til å gjøre handlinger som står i stil med legningen deres. De velger det selv. Og de blir ikke straffet fordi de er pedofile, men fordi de har gjort noe skadelig mot noen som er for små/unge til å motsette seg det.
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt sant. Men slik vi stigmatiserer pedofile i dag, kommer vi ingen vei. De trenger hjelp til å kontrollere seg. Og den hjelpen får de ikke med mindre de oppsøker den selv. Men det frister ikke særlig mye å oppsøke hjelp når resultatet kan være at folk måter opp med ildfakler og høygafler utenfor huset ditt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har alti syns døds straff mot sonn folk som gjentar sonne ting... klart det finnes et par i dette landet som blir usjyldigt dømte
-Tommy-: Kan du vennligst kjøre en stavekontroll på detr du skriver, før du poster?
Sitat av Sabbi
VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299750


Ett år og sju måneder. Smak litt på den straffen. Tenkt deg om. Ett år og sju måneder. Det er jo ikke en forbanna dritt! For hundre sexovergrep på sin egen sønn er ett år og sju måneder ikke en dritt! Hva i helsikken feiler folk?

Han pisser på den straffen! Skal han liksom ha blitt rehabilitert, og et bedre menneske på den lille tia? En mann som tar sin egen sønn, eller i det hele tatt tenker på sin egen sønn har en mental sykdom, og burde legges inne for en livstid eller to. Jeg blir kvalm av rettsvesenet.

Skulle nesten tro det var like gale å være født som gutt. Er man gutt får man jo ett år i "fengsel" når man blir 18. Han her får litt over ett år for å ta sin egen sønn.. Jeg blir bare så vanvittig kvaaaalm!!!
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre oppmerksom, 1.fengselsår = 9måneder
Interesant tema, litt rart at det ble tatt opp selv om tråden ble mer eller mindre diskutert ferdig.

Jeg prøver å forstå hva som foregikk oppi hodet til dommeren da han avla en slik dom.
Hvordan kan man gi en tidligere dømt forbryter en såpass kort straff og hvorfor har man gitt denne forbryteren en slik kort straff?

Fra mitt synspunkt er det dette en voldtekt av værste slag, ikke en pedofil man som det er synd på grunnet hans legning, men en syk person som ikke blir tatt hånd om av samfunnet.
Dette mennesket skader andre mennesker, han utfører en psykisk og fysisk sexuell misshandling av et annet menneske.
Han har blitt dømt før men feilet til å rette seg opp.

Det rare er at vi konstant klager over hvor lave strafferammene er, jeg har hørt dette om og om igjen gjennom mange år.
Men disse strafferammene blir likevel ikke endret drastisk?
Vanligvis er jeg motstander av høyere straffer, men her syns jeg han har fått en for mild straff. Det må da ha vært en rekke formildende omstendigheter som har gjort slik at han fikk så mild straff...
Det er svært tydelig at den letteste måten å vise at man bryr seg er ved å være fiendens fiende... Og, vel, det kan man jo forstå seg på, men burde det være hovedfokus?

Brukes det like mye penger på å hjelpe offeret, som det brukes på å straffe den skyldige?
Sist endret av okaminaru; 23. februar 2006 kl. 00:24.
Han skole blitt Pwned, sånn må taes av umiddelbart.
morsomt det der.. 1 år å 7 mnd for 100 incest sexovergrep

Men skriver du en liten kommafeil på selvangivelsen så er det 5-6 år i buret
Alltid ment at de som er dømt minst 3 ganger (som han pappaen her) skal få pikken sin kappet av... For 3 ganger er det faen meg ikke uhell eller uskyldig dømt...
går fint an å overgripe uten pikk
Du får vel ikke samme tilfredstillelsen da?
Tenkte jeg skulle skrive dette: dere må tenke på at [/b]et[b] fengselsår bare er 9 måneder og at man ofte får prøveløslatelse før straffen er ute
Sitat av frekkmann
går fint an å overgripe uten pikk
Vis hele sitatet...
Da er det i fengsel igjen - uten pikken sin... Og eneste han har igjen er rompen sin som er nytelse for fengselfolk der inne... Nei, jeg har ingen sympati til voldtektsmenn
Ja han sitter vel bare inne i 12 av 19 mnd tenker jeg.. Har alltid ment at Norge praktiserer altfor lave straffer...Særlig i slike overgrepssaker...Det er jo sunn jævla fornuft at et år i fengsel er for liten straff for sånt...