Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 831
Det har bestandig plaget meg at folk ikke klarer skjønne at PHP-Nuke er en portal (eller community-site) og ikke et CMS. Å legge inn egendefinerte sider der er veldig kronglete, og er også hovedgrunnen til at 80% av de som bruker PHP-Nuke mye heller skulle brukt en helt annen løsning.

PHP-Nukes egen webside er egentlig det perfekte eksempel på hvorfor det IKKE egner seg til f.eks websider for programvareløsninger. Kanskje man har hørt om PHP-Nuke på et nettsted som nFF eller fulgt en link fra bunnen av et annet nettsted som kjører PHP-Nuke. Hva er det første man leter etter isåfall? Jo, forklaring på hva PHP-Nuke er, en liste over features, kanskje noen screenshots.

Klarer du finne noe av det der? Nei, du finner nyheter i HTML på forsiden, wap-utgave av nyheter, avantgo-utgave av nyheter, statistikk for nettstedet, forum, noe med klubb, private meldinger, reklame, spørreundersøkelser og så videre... Ingenting relevant med andre ord. Slik opplever jeg det nærmest hver gang jeg kommer til et nettsted som kjører PHP-Nuke, informasjonen man egentlig er ute etter er ikke der fordi man kjører det som egentlig skal være et innholds-basert nettsted på en portal istedenfor et CMS.

Når man får besøkende til ett nettsted har man 5 sekunder på å fange deres oppmerksomhet og da funker det dårlig når brukeren ikke ser ett eneste menyvalg som ligner på det han/hun forventer.

Disclaimer: Jeg vet at for noen nettsteder er PHP-Nuke et perfekt valg. Det som frustrerer meg er at mange tror det bør brukes til hva som helst.

Dette var bare et lite hjertesukk jeg følte jeg MÅTTE få ut.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hva vil du anbefale og bruke da? PM meg please
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det kommer jo an på hva du skal bruke det til..
et CMS som er enkelt og legge til egne sider i.. IKKE mambo, det blir litt for tungvint adminmeny dersom jeg skal ha flere admins..
sist gang jeg brukte PHP-nuke, ble jeg kjappt klar over hvor sårbar saken er også. Innen 3 dager etter at jeg hadde satt den opp, og jeg hadde ikke postet linken NOEN steder, var den hacket av en brasiliansk hackergruppe som var spesialisert på på "nuke" php-nuke.
ja, bruk CPG-Nuke. CPG og dragonfly cpg cms er langt sikrere og raskere. Har lekt med nuke i fem år, og systemet ble ikke skikkelig morsomt før jeg selv utvidet, lagde egne ting, la inn ekstra sikkerhet og lignende!

Mitt tips til alle som mener - Nuke er tungvint: Lek og bruk tid!
webdings
fuzzy76's Avatar
Trådstarter
For noe lite, kjapt og ikke minst ENKELT anbefaler jeg PHP-Update.

http://www.php-update.co.uk/
Jeg kan gå god for mambo 100%. Det som nevnes med problemer med flere admins er vel egentlig ikke et problem om du bare definerer dem som publishers eller managers.

Dessuten er Mambo meget sikkert - hittils har jeg aldri hatt problemer med bugs eller forsøk på hacking eller annet tull på Mambo-drevne sider jeg har vært involvert i. Mambo er også meget enkelt å bruke, det støtter word-aktige editorer for kjapp redigering av innhold, og installering av moduler, oppdateringer og annet går som en lek.

Ingen annen CMS som jeg har brukt lar deg installere store moduler som totalt endrer siden med kun et par klikk.

Mens, på f.eks. PHP-Nuke må man 'hacke' koden i øst og vest for å lage en liten endring. Og, sal du patche PHP-Nuke kan du likesågodt gjøre en ny install, for de fleste databasene blir endret mellom ale versjoner, og den egoistiske mannen som sitter og koder PHP-Nuke koder hverken mot noe må eller med noen mening.

Uansett hva dere velger, så velg i alle fall ikke PHP-Nuke. CGP-Nuke eller PostNuke er jo kanskje ok, men jeg ville nok heller ikke valgt dem fordi de bygger på det samme råtne rammeverket. Nuke-forks er rett og slett et sammensurium av rot og sikkerhetsfeil. Det er i alle fall min erfaring...
Noen som kan anbefale meg et cms som tillater integrering av phpBB, flere admins\skribenter og nyhetssystem? Vil gjerne ha muligheter for egenreklame også.
Mambo gjør dette, og lar deg til og med "merge" brukerbasen fra phpBB ved hjelp av lett tilgjengelige moduler.