Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 41125
Hey folkens! I Norge er det ingen hemmlighet at BRENNEVIN, samt annen alkohol du får på polet, såkallet "polvare" inneholder brekkningsmiddel. Dette for å forhindre at folk drikker for mye av det. Altså, drikker du en helflaske brennevin blir du som regel ikke bare full, men også dårlig.
I syden f.eks derimot, så kan du drikke mye mye mer uten å bli dårlig.
Er det noen som vet hvordan man kan få vekk / nøytralisere brekkningsmiddelet fra norsk brennevin? Hjelper det f.eks å kjøre en helflaske koskenkorva gjennom et kullfilter bestående av "AKTIVT KULL"? Aktivt kull er et rensekull du får på bla. farvehandel foretninger, og brukes til å nøytralisere bla PH -verdi på hjemmebrent.
Hva tror dere?

http://www.ebisuya.jp/shopping/15_liquer/images/smirnoff_6p_tn.jpg
Jeg har drukket mer enn en helflaske vodka på en kveld uten å bli det minste dårlig dagen derpå, så jeg tviler da litt på virkningen til dette brekknigsmiddelet ditt...
Trådstarter
Ja asså det har jeg og det! Drukket en og en halv på en kveld uten å bli dårlig, men MENINGEN er at man skal bli dårlig.... Og det blir man ofte og! Noe du som regel IKKE blir i syden f.eks!
Du blander ikke pol-varer med rødsprit? For der er det brekningsmiddel.
uhm, det der er en påstand du skal få problemer med å forsvare. Det er nemlig ikke noe brekkningsmiddel i den spriten som serveres i norge(med mindre det er snakk om rødsprit, og jeg vet ikke hva slags miljøer du vanker i hvis det står på bordet)... og jeg er temmelig sikker på at vg/db hadde skreket STORT opp om det hvis de hadde funnet ett eller annet som kunne skade mennesker i norge. (les: de som kjøper avisene deres pga forsidene deres)

edit: grunnen til at man ofte spyr etter for mye alkohol er fordi alkohol er et giftstoff for kroppen og, tro det eller ei, kroppen din prøver å holde seg i live selv om *du* ikke synes det er nok...
Sist endret av meitemark; 26. juli 2005 kl. 04:06.
Sitat av xquz
MENINGEN er at man skal bli dårlig.... Og det blir man ofte og! Noe du som regel IKKE blir i syden f.eks!
Vis hele sitatet...
Hvilke kilder har du på denne påstanden din? Noe du selv har opplevd eller?
Selv blir jeg aldri dårlig dagen derpå selv om jeg er på Kypros eller i Lofoten.
Trådstarter
det er ikkje nødvendigvis brekkningsmiddel, men eit stoff i minimale mengder som gjør at en blir dårlig om man forsyner kroppen full... etter norsk lov skal det være i all norsk polvare mener jeg...
sammenligner ikke med rødsprit! det er jo meningen at du skal spy av en halv slurk! det er noe helt annet!
Alkohol og brekningsmiddel

Hei! Det er en ting jeg lurer på,vi har hatt en diskusjon i klassen,der vi har diskutert om det er brekningsmiddel i alkoholen i Norge,min lærer påstår at det ikke er det,men jeg mener det motsatte.Er det brekningsmiddel i det?
Jente, 17 år
(24. januar 2003)

Svar fra Lommelegen.no

Hei!

Det er ikke tilsatt brekningsmiddel i alkohol, verken i Norge eller andre land. Hva skulle være hensikten med det?
Vennlig hilsen
Dr. Roar Pedersen, svarlegesjef og røntgenlege

Kilde: Lommelegen.no

Edit: Mer om påstanden:
Dette er en myte som er satt ut av noen (Kanskje HB importører, som reklamerer for "God" sprit uten brekningsmiddel.)
Men hvorfor skulle det være tilsatt brekningsmiddel i sprit i det hele tatt?
-Noen kan si det er for at man ikke skal drikke seg ihjel.
Hvorfor drikke seg ihjel? En fjortis som skal drikke sprit skulle kanskje hatt god nytte av brekningsmiddel i spriten, men et voksent menneske (Se: 20 år og oppover) drikker seg som regel ikke ihjel, og di som gjør det skulla aldri hatt sprit i det hele tatt!
Sist endret av Antarctica; 26. juli 2005 kl. 04:38.
Enda en kilde: Gert Strand skrev også en plass at det var bare tull at polsprit var tilsatt brekningsmiddel.

Litt offtopic; men vist du skulle trenge brekningsmiddel en gang så.....
Sitat av arbeidstilsynet
gis den skadede brekningsmiddel, f.eks. saltvann. (1 spiseskje salt til et glass vann).
Vis hele sitatet...
Ett enkelt svar:

Man blir ikke dårlig før alkoholen kommer i blodet, og da er det ikke lenger i magesekken, der brekningsmiddel har sin virkning... Så hvis det hadde vært brekningsmiddel i sprit og øl, så hadde det kommet opp litt etter det hadde gått ned. Det tar litt tid før det virker. Og i og med at det tar litt tid så har ikke
"jeg bøtta 4 øl og spydde med en gang" eller "tømte halvflaske med 50% og det kom opp med en gang" no med saken å gjøre. Dette er no kroppen gjør automatisk.

Dette er ikke ett tema som krever ett vitenskapelig svar da det kun er enkel logikk...

Eneste sprit som jeg føler har brekningsmiddel er akevitt.... Men det er bare meg da...
Sist endret av boogeyman; 26. juli 2005 kl. 05:56.
helt forkastelig tullete å påstå att norsk polvare inneholder brekningsmiddel.

Men det kunne kanskje funket å tilsatt sovemiddel i alkohol hvis du er redd for å drikke deg ihjel, som slo deg i søvn når inntaket var kalkulert i forhold til kroppsvolumet.
Det kunne fått alt fra barn til voksne til å sovne før de ble alvorlig alkoholforgiftet.

Men da kommer andre problemer opp, folk hadde ment de ble tvangsmedisinert, og skreket om uønsket kjemisk angrep etc.
Dessuten hadde nok noen av oss funnet ut att vi kunne ekstrahert sovemiddelet fra alkoholen, og solgt "fri" alkohol og sovemiddel separat på ett illegalt marked... (WOW, for en IDÈ)

Back to topic: NEI, det finnes ikke brekningsmiddel i polvare...
Sist endret av nihao; 26. juli 2005 kl. 11:37.
Trist at folk må finne på så ville teorier for å bortforklare at de ikke klarer holde på spriten.
Sitat av xquz
det er ikkje nødvendigvis brekkningsmiddel, men eit stoff i minimale mengder som gjør at en blir dårlig om man forsyner kroppen full... etter norsk lov skal det være i all norsk polvare mener jeg...
sammenligner ikke med rødsprit! det er jo meningen at du skal spy av en halv slurk! det er noe helt annet!
Vis hele sitatet...
Det stoffet du snakker om kalles Etanol, og finnes faktisk i ganske store mengder i de fleste polvarer...
Alkohol er giftig. Selv om du selv kanskje ikke vet det, så vet kroppen din det, og når kroppen føler den er i ferd med å opparbeide en alvorlig forgiftning, så gjør den det den kan for å hindre deg i å ha i deg mer.
Du mener altså at alle spritprodusenter har spesialanlegg for å tilsette brekkmiddel i alt som skal til Norge, ettersom alt som selges i følge deg må ha det? Eller kanskje importørene har anlegg som skrur opp alle flaskene, fyller på en skvett brekkmiddel, og så forsegler dem? Du må da faen meg innse at dette ikke går an, at det ikke lønner seg på noen som helst måte, at det ville medføre enorme utgifter...
Dette er 100% urban legende, bare BS med andre ord. Men som vi alle vet; evnen til kritisk tenkning er ikke noe menigmann er i besittelse av i dag.
Det er tilsatt brekningsmiddel i kun en ting du kjøper på polet.. Og det kaller vi helt rein alkohol på skolen :P Og det må du ha spes. tilatelse for å kjøpe, f.eks. labben på skola..

Eneste som ville skje om du kjører en flaske korkenkorva gjennom kullet er at eventuelle farger, smaker etc. forsvinner... men spriten er fortsatt like sterk som før kullet

Grunn til at du blir ofte dårlig er vel at du ikke har lært deg å drikke? tjihi Jeg drikker iallefall greit over en stor flaske vodka og litt øl uten å bli dårlig..
Sitat av xquz
Ja asså det har jeg og det! Drukket en og en halv på en kveld uten å bli dårlig, men MENINGEN er at man skal bli dårlig.... Og det blir man ofte og! Noe du som regel IKKE blir i syden f.eks!
Vis hele sitatet...
Det kan jo like gjerne være utvanna sprit i syden som brekningsmiddel i norsk sprit
Det er jo ikke meningen at man _skal_ bli dårlig på spriten man kjøper på polet. Hadde det vært en realitet så hadde man jo ikke gidda å kjøpt sprit på polet.
Sitat av nihao
helt forkastelig tullete å påstå att norsk polvare inneholder brekningsmiddel.

Men det kunne kanskje funket å tilsatt sovemiddel i alkohol hvis du er redd for å drikke deg ihjel, som slo deg i søvn når inntaket var kalkulert i forhold til kroppsvolumet.
Det kunne fått alt fra barn til voksne til å sovne før de ble alvorlig alkoholforgiftet.

Men da kommer andre problemer opp, folk hadde ment de ble tvangsmedisinert, og skreket om uønsket kjemisk angrep etc.
Dessuten hadde nok noen av oss funnet ut att vi kunne ekstrahert sovemiddelet fra alkoholen, og solgt "fri" alkohol og sovemiddel separat på ett illegalt marked... (WOW, for en IDÈ)

Back to topic: NEI, det finnes ikke brekningsmiddel i polvare...
Vis hele sitatet...
Ja det hørtes ut som en god idé
Bare la alle de som har drukket for mye sovne med alt for mye gift i magen. Er jo derfor man skal spy, for å bli kvitt det slik at man overlever. Ikke sovne og dø :P

Og en "helt forkastelig tullete påstand" er det vel heller ikke.
Kanskje det ikke er spriten, men deg det er noe feil med xquz? ^^
Jeg drikker alltid polsprit. Har aldri spydd når jeg er full. (som jeg vet om)
De eneste gangene jeg har følt meg dårlig er etter å ha drukket moonshine.
Tror noen her blander litt.
Det er ikke brekkningsmiddel i polvare, derimot så er det det i "lege-spriten" på skolen slik at den ikke skal være så atraktiv å stjele med seg hjem etter siste time på fredag
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Tosk
Tror noen her blander litt.
Det er ikke brekkningsmiddel i polvare, derimot så er det det i "lege-spriten" på skolen slik at den ikke skal være så atraktiv å stjele med seg hjem etter siste time på fredag
Vis hele sitatet...
Det er også tull. Hva i all verden skal man med sprit på skolen om den ikke er rein?
Spurte faktisk læreren min hvor mye brekningsmiddel det var i en liter (teknisk) sprit, og det var hvist 0.7%. Nå vet jeg ikke hvor mye som er i original polsprit, men regner med det må være mye mindre siden vi klarer å drikke det.
det er ikke brekningsmiddel, det heter fusel, det oppstår under laginga av varen, alt alkohol har fusel, fuselet gjør deg fyllesjuk, noe har mer fusel enn annet, du kan også spy av dette midelet. det står i regelboka om akohol 101 dette her. Fusel er no dritt, *blåsprit*
fusel er andre alkoholer med andre verdier og kokepunkt i tillegg til etanol, de oppstår somregel under gjøringen av satsen som brennes - og kommer med når du brenner med et middelmådig brenneapparat. En bra kolonne med fin lengde gir mindre fuselinnhold i spriten, da gassen må stige lengre opp og mister temperatur på veien, slik at produktet tas ut ved etanolens kokepunkt.

Det man får med i destilleringen, fjernes somregel med aktivt kull når det ferdig destillerte produktet er blandet ned til ca. 40% - fordi det er vanskeligere å rense sterkere etanol.
Det er av akkurat denne grunn at det står "Triple Distilled" på mange av brennevinstypene du får kjøpt på vinmonopolet - fordi det destilleres igjen etter kullrensing - og da blir sluttproduktet enda renere, ettersom fuselinnholdet er minimalt på det som destilleres.

Fusel kan også bidra til smakspåvirkning i sprit, eksempel på dette er Tequila. Uren sprit med sin egen effekt, både på kvelden og dagene etterpå konsum.
Har hørt at man kan drikke seg til døden lettere på hb enn på polsprit pga. det er bekningsmidderl i polspriten..
Er dette sant?
Sist endret av meitemark; 27. januar 2006 kl. 20:30. Grunn: 2 dagers ban for å ikke kunne lese. Tviler på at det hjelper, men man kan jo håpe.
Sitat av evolution
Har hørt at man kan drikke seg til døden lettere på hb enn på polsprit pga. det er bekningsmidderl i polspriten..
Er dette sant?
Vis hele sitatet...
Drikker man nok alkohol blir man alkoholforgiftet.
Muligheten for det er større jo sterkere alkoholinnholdet blir.
Det med brekningsmiddel er bare svada.
naturfaglæreren min sa de var brekknings middel i norsk polsprit
Ok. Hadde det vært brekningsmiddel i spriten, så måtte de hatt skrivd det på etiketten.
Alt som er i flaska skal skrives på etiketten, slik som på rødsprit, der står det at den er tilsatt brekkmiddel - og at den ikke må drikkes.

Null brekkmiddel i polsprit, hva er vel vitsen i det, da hadde jo ikke folk kommet tilbake? :P
ehhh. er folk helt XXXXXXXXXX i hode? det finnes da vel ikke breknings middel i pol varer.. juhu bank bank å alt det der noen hjemme?
Dere som sier dette å at lærern har sagt ditt og lærern har sagt datt. er dere gammle? ikke 20 iallefall.
Har hørt at man kan drikke seg til døden lettere på hb enn på polsprit
Vis hele sitatet...
Grunnen til det er at det er som regel mer avfallsstoffer i hb og at den er sterkere i alkohol %
som Grimdoc sier..
Alt som er i flaska skal skrives på etiketten
Vis hele sitatet...
I norge kan man ikke selge så mye som en bugg uten at det skal stå hva som befinner seg i den. sjekk "kildevannet" på butikken å se til og med der står det hva vannet inneholder..
tenk dere litt om da..
skååååååååååååååål
Sitat av vindm
naturfaglæreren min sa de var brekknings middel i norsk polsprit
Vis hele sitatet...
Naturfaglæreren din er sikkert en inbitt konspirasjonstulling, konservativ kristen eller konservativ muslim.
Helt i seg særlig masse alkohol har han i allefall ikke.
Drikker man mere enn man tåler blir man syk, punktum finale.