Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 29486
Hva er aldersgrensen for kjøp av vin/øl i sverige?
Skal ha det med over til norge, men er litt i tvil om jeg har lov! Er 18.
Trenger svar fort!
På polet er det 20
Vin : 20, Øl : 18.
Er det ikke fra 0-3,5%=18 og 3,5+=20 år ellerno?
jepser har rett. Svenskjævlene har det grusomme folkølet som 18åringene kan kjøpe, mens pils er bare tillatt for de over 20.
Haha, jeg ble litt forskrekket når broren min kom tilbake fra Sverige og fortalte at det var 20 års aldersgrense på Øl, og at hvis han ville ha øl så måtte han tilbake til Norge for å kjøpe.

Men, Det er ihvertfall ikke slik som i Danmark, hvor du kan kjøpe sprit når du er 16.
Er det ikke bare øl du kan kjøpe når du er 16. i danmark da ?
Sitat av Hogwarts
Er det ikke bare øl du kan kjøpe når du er 16. i danmark da ?
Vis hele sitatet...
Nei. Øl vin sprit og tobakk
Sitat av jepser
Er det ikke fra 0-3,5%=18 og 3,5+=20 år ellerno?
Vis hele sitatet...
Stemmer. over 3,5% selges altså kun på Systembolaget, der det er 20 år på alt. Så 18-åringer kan kun kjøpe opp til 3,5%. Imidlertid kun 18-åringer kjøpe alt på utesteder dvs. også sprit.
Men husk også regelen at er du ikke over 25 får du ikke kjøpt mer enn TO six-pack øl på butikker i sverige da...
Sitat av Popp
Men husk også regelen at er du ikke over 25 får du ikke kjøpt mer enn TO six-pack øl på butikker i sverige da...
Vis hele sitatet...
Hvis du er under 20 ja. Kom derfra for 2 dager siden, og husker skiltene med maks 2 six pack hvis man er under 20. Nu er ikke det akkurat et problem for meg lenger dessverre :-)
Må få legge til at hvemsomhelst kan kjøpe 2,25% cider på svinesund (Godis-huset).
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Sitat av otaku
Må få legge til at hvemsomhelst kan kjøpe 2,25% cider på svinesund (Godis-huset).
Vis hele sitatet...
Ja, og det kaller de "barne brus" Så nå er det voksen brus med mye alkohol, og barne brus med lite alkohol.
Sitat av Popp
Men husk også regelen at er du ikke over 25 får du ikke kjøpt mer enn TO six-pack øl på butikker i sverige da...
Vis hele sitatet...

Jeg kjøpte da 4 six-pack med 0,5 Carlsberg i Sverige nettopp, ingen problem.
Og en kompis kjøpte samme dag 6 six-packs med 0,5 Carlsberg. Vi er "kun" 19år.
Det vi kjøpte var jo ikke mer enn 3.5% heller da...

Edit: Såg ikke det med antallet...
Sitat av Carl Ottho
Nei. Øl vin sprit og tobakk
Vis hele sitatet...

ah, my bad
Sitat av Popp
Men husk også regelen at er du ikke over 25 får du ikke kjøpt mer enn TO six-pack øl på butikker i sverige da...
Vis hele sitatet...
gjelder det store eller små bokser?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Popp
Men husk også regelen at er du ikke over 25 får du ikke kjøpt mer enn TO six-pack øl på butikker i sverige da...
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Jeg har bodd i Sverige i ca 9 år, og er der stadig vekk og en slik regel har jeg aldri hørt om.
Enn mindre merket noe til. Har skjedd flere ganger enn én at vi har kjøp 6-8 sixpacks.
Er jevnlig i Sverige å handler, og kan bekrefte at alt over 3,5 % kunn selges på systembolaget og har 20 års aldersgrense.
Men det er derimot ikke noe problem å ta med sterkøl / vin etc. med seg hjem til Norge.
For import til Norge gjelder norske regler, dvs. alt under 23,5 % (eller var det 21%?) kan importeres med av alle over 18.

Konklusjon: Du får ikke kjøpt øl/vin dersom du er under 20, men du kan ta det med deg hjem så lenge du er over 18
Sitat av Carl Ottho
Nei. Øl vin sprit og tobakk
Vis hele sitatet...
Bare for og si det så er det 15 års grense i danmark ikke 16
Ikke hamstre pils som er på 3.5% hvis du tror du skal drikke deg full med dette på fest. Går ikke ann, hvis ikke du drikker utrolig mye, kjapt og du tåler ingenting. Men det er billig og funker til kos
Den viktigaste delen av Systembolagets uppdrag är faktiskt inte vad vi gör, utan vad vi inte gör. Våra försäljningsregler innebär att:

- Vi säljer inte till någon under 20 år.
- Vi säljer inte till någon vi misstänker ska langa.
- Vi säljer inte till någon som är påverkad.

Försäljarna är skyldiga att kontrollera åldern. Är du under 25 år - visa för enkelhetens skull alltid legitimation innan du beställer. Langning, att "köpa ut" är förbjudet - och straffbart.

Ålderskontrollen är extremt viktig för oss. Vi jobbar hela tiden för att vässa den, bland annat med ständiga internkontroller, så att alla som ser ut att kunna vara under 25 år ska bli ombedda att visa legitimation.
Vis hele sitatet...
For og ta med alkohol inn til Norge gjelder Norske lover og regler + at du har en kvote.
Den kvota er til for å bøyes
Sitat av frgz
Bare for og si det så er det 15 års grense i danmark ikke 16
Vis hele sitatet...
Gjesp... Hvor mange ganger må jeg fortelle folk at det er 16 år, enkelt og greit:

http://www.icap.org/ICAP/policy_issu...ing_table.html

Dette gjelder all alkohol samt tobakk.

Før var det 15:


http://www.europanytt.no/index.html?id=71

Når det gjelder utesteder er det visst 18, mulig noen har 16 år, er usikker på det, men utestedene bestemmer jo aldersgrenser selv uansett.
[protus] Greit fullt mulig men jeg veit at jeg var der etter "Publisert 28.02.2003" og da var det 15 i butikkene men ble det gjort om etter det en gang da...sorry
Sitat av frgz
[protus] Greit fullt mulig men jeg veit at jeg var der etter "Publisert 28.02.2003" og da var det 15 i butikkene men ble det gjort om etter det en gang da...sorry
Vis hele sitatet...
1. Juli 2004 ble det gjort om ja.