Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 6881
Noen som har peiling på hvilke fugler\papegøyer man kan lære å snakke?

Evt. link til en god side om slike fugler..
Ara pappegøyene kan snakke om man er ivrig å lære dem dette, de kommer også til å leve mye lengre enn deg

Må bare henvise deg til denne, er nok ikke til salgs tho

http://www.big-boys.com/articles/petstar.html
Det er tøft da. En gammel mann som kjøper papegøye som han forteller alle hemmelighetene sine til. Den kan jo avsløre disse hemmelighetene til resten av familien i 100 år fremover
Jeg har en slik pappegøye som er på big-boys. Grå Jako, snakker som bare det Men jeg så på Norge Rundt for en stund siden, der var det noen som hadde lært en Undulat å snakke.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
sålangt jeg har fått med meg er det

edelpapegøyer
Grå Jaco (Jaco i det hele tatt)
Ara?

Tror ikke det blir aktuelt å lære opp en undulat.

Noen som veit hvilken prisklasse disse fuglene ligger i?

edit:

rbs: Noe greier man kan gjøre for å lære de å snakke kjappere? Eks. sette på en CD på repeat eller noe sånt?
Sist endret av cas; 10. juni 2005 kl. 14:25.
Dette er en ara pappeglye

de er ganske dyre såvidt jeg vet, en bekjent av min mor måtte ut med rundt 10k for sin ara ..

Edit: om du ikke lærer den pappegøya det kan virke som du har planer om å anskaffe deg å banne og rope "Pul mæ i ræva" er du stemplet som en skroting i boka mi
Sist endret av NoillStress; 10. juni 2005 kl. 14:45.
Pappegøyer kan _ikke_ prate, men de kan lære å herme etter deg. Du må bare si det samme ordet flere ganger så tar de nok etter deg.

Og det er kun få papegøyer som kan gjøre dette
Undulater kan også herme,
det kan bekreftes, da madammen hadde en som herma ganske ivrig.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av RBS
Men jeg så på Norge Rundt for en stund siden, der var det noen som hadde lært en Undulat å snakke.
Vis hele sitatet...
Undulater kan lære å snakke med det er utrolig krevende og det er kun noen få som får det til. Har selv sett en av disse og de var ganske stilig.

Jeg vet at Kakaduer kan lære å snakke. Men det er ikke den beste i klassen. Men etter mitt syn er det den kuleste papegøyen.
Sitat av ztaale
Ara pappegøyene kan snakke om man er ivrig å lære dem dette, de kommer også til å leve mye lengre enn deg

Må bare henvise deg til denne, er nok ikke til salgs tho

http://www.big-boys.com/articles/petstar.html
Vis hele sitatet...
Det klippet det var fantastisk bra! Utrolig..
Amazonpapegøyer er også gode til å snakke. De er mindre, og har generelt bedre humør enn eg. grå jaco.
Sitat av paparoach
Undulater kan også herme,
det kan bekreftes, da madammen hadde en som herma ganske ivrig.
Vis hele sitatet...
stemmer... hadde en undulat og så dro jeg til utlandet... så passet naboen på fuglen min, og ettersom han og har fugl, så laget ikke min udnulat, undulat lyder lengre... men stygge bokfink (tror det var det fuglen hans het) lyder!! grr...
Sitat av r33l
Pappegøyer kan _ikke_ prate, men de kan lære å herme etter deg. Du må bare si det samme ordet flere ganger så tar de nok etter deg.

Og det er kun få papegøyer som kan gjøre dette
Vis hele sitatet...
FEIL.

Både undulater og ravn, også en slags kråkesort til kan lære seg å snakke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Så forresten et program om dyr og språk.. i de fleste tilfeller så hermer bare papegøyer etter hva de har hørt..
Men det var ei som hadde lært opp papegøyen til å si f.eks hvor mange blå firkanter som var på et brett blandt mange andre ting, og den kunne identifisere en god del andre objekter også.
Hvis du har en papegøye som snakker.

Og du får besøk, så hender det rett som det er; at papegøyen sier "Hey Fucker" eller noe får du har sagt et ord! Believe me!

Btw, så kjenner jeg noen som har en Ara. Når det kommer folk så tar fuglen og rekker finger'n + at den sier "Faen". Eierne synes det er dødspinlig hver gang besteforeldrene kommer Morosamt!
Sitat av soetnos@dANI
FEIL.

Både undulater og ravn, også en slags kråkesort til kan lære seg å snakke.
Vis hele sitatet...
Haha, nå tror jeg du må tenke deg litt om.
Jaha, tro hva du vil. Man lærer litt av hvert med Animal-Planet, Discovery og National Graphic på tv-en.. Hehe, jeg lyger ikke. Det er fakta!
Sitat av soetnos@dANI
Jaha, tro hva du vil. Man lærer litt av hvert med Animal-Planet, Discovery og National Graphic på tv-en.. Hehe, jeg lyger ikke. Det er fakta!
Vis hele sitatet...
På tide å bli mer kritisk til det du ser på TV i så fall. Papegøyer kan lære å herme etter våre ord. De kan også, til en veldig begrenset grad, klare å feste enkelte ordlyder til objekter.

Men de kan ikke snakke. Uansett hvor mye vi ønsker det. =)
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Vil aller helst ha papegøye hvis jeg skal ha noen fugl.
Har hatt undulater før, men vil ha noe med litt mer størrelse..

Men synes 10k er i drøyeste laget å betale for en fugl, er det ikke noen av disse "talentfulle" papegøyene som befinner seg i en mer tolerabel prisklasse?
Kakaduer kan også snakke elle harme.
Både hvit kakaduer og palme kakaduer.
Fleste papegøye artene kan lære seg å herme etter ord. Noen arter er dog bedre enn andre. Av de bedre er Jacko og Amazonpapegøye. Tror ikke du får en av de til under 10k, med mindre du kjøper en som allerede er noen år gammel.

Har en gulkinnet-amazonpapegøye selv, ga 6,5K for den da den var 5år gammel. Selv om den tilhører en av de mest 'snakkesalige' artene, har vi ikke klart å lære den noe særlig.

En ting du bør tenke på ved kjøp av papegøye, er at de kan bli slitsomme i lengden. Får de ikke oppmerksomhet kan de være skikkilig plagsomme, skriker noe helt vannvittig
Sitat av adrixx
Fleste papegøye artene kan lære seg å herme etter ord. Noen arter er dog bedre enn andre. Av de bedre er Jacko og Amazonpapegøye. Tror ikke du får en av de til under 10k, med mindre du kjøper en som allerede er noen år gammel.

Har en gulkinnet-amazonpapegøye selv, ga 6,5K for den da den var 5år gammel. Selv om den tilhører en av de mest 'snakkesalige' artene, har vi ikke klart å lære den noe særlig.

En ting du bør tenke på ved kjøp av papegøye, er at de kan bli slitsomme i lengden. Får de ikke oppmerksomhet kan de være skikkilig plagsomme, skriker noe helt vannvittig
Vis hele sitatet...
Stemmer i det du sier det, Vi hadde 2 arer, og 4 kakaduer. Vi hadde dem ganske lenge. Til slutt blei det bare skriking og naboene klaget, og vi solgte dem. Gikk nesten ikke an og såve om nettene.
et par jeg kjente hadde 2 eller 3 undulater og alle snakket greit og ifølge dem selv hadde de ikke brukt tid på og lære så det er som de fleste har sagt her: de hermer!
Naboen sin undulat hermer... Matmor har lært den masse ord, men han klarer ikke å si dem i riktig rekkefølge :P Når han hermer, så høres det ut som matmor som prater, for det går i akkurat samme toneleie, sykt!
Finnes det noen fugler som ikke er så jævla store som kan "snakke" ganske bra?
Kakaduer er artige fulger. En kompis av meg hadde en gulltopp kakadue som ikke snakket noe spesielt, men han ble helt gal når det kom blondier på besøk
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Nymfeparakitter kan herme. De koster vel rundt 600 kroner.
Sitat av RoadKill
Kakaduer er artige fulger. En kompis av meg hadde en gulltopp kakadue som ikke snakket noe spesielt, men han ble helt gal når det kom blondier på besøk
Vis hele sitatet...
Ja dem er noen spesiele fugler, Fantastisk flotte farger under vipen på den.
Dem kan være ganske rolige, men når dem første begynner og skrike så slutter dem ikke på mange timer.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Vi har en nymfeparakitt, og man sier at dersom du har hatt en siden den var nyfødt så kan den lære seg og prate.. Min kan desverre ikke det, men han plystrer sånn som man plystrer etter damer når det kommer jenter inn i rommet. Nabodama skulle mate han når vi var på ferie og hun ble rent innbilsk når hun kom inn i stua
Tøff pippipp...
-totto
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Herme, det gjør jo vi mennesker og da. Tror heller papegøyne kun har litt større problemer med å sosialisere seg
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av totto
Vi har en nymfeparakitt, og man sier at dersom du har hatt en siden den var nyfødt så kan den lære seg og prate.. Min kan desverre ikke det, men han plystrer sånn som man plystrer etter damer når det kommer jenter inn i rommet. Nabodama skulle mate han når vi var på ferie og hun ble rent innbilsk når hun kom inn i stua
Tøff pippipp...
-totto
Vis hele sitatet...
Vi hadde fire sykker. Var i hvert fall én av dem som plystret slik.
Men pappegøyer snakker fordi dei har eit liknande stemmeband som menneska? Kråka har vel ikkje det?
▼ ... over et år senere ... ▼
Det er spesielt han fuglene som har lettere for å prate...etter hva jeg leste i en bok om nymfeparakitter Så lurer på om det gjelder andre fugler også...
Når dere kranglet litt over om de kan prate eller herme, så er det litt interessant å høre etter hva som faktisk foregår i den lille videoen ztaale postet en link til helt i starten av tråden. Den papegøyen har sikkert blitt lært opp til å svare noen ting når den blir fortalt noe annet. F.eks "Tell me your name" fikk svar "Einstein". Om man har en god nok fugl og kan trene den opp, så kan man sikkert ha det utrolig morro. Det klippet var i hvertfall uhyre morsom.
Jeg var på en resturang i Øst Tyskland en gang og der var det en fugl som snakken helt freak, den faktisk mjauet og bjeffet og lagde sånne skumle "the grudge" lyder. Jeg trodde det var en eller annen drittunge som satt og kødda, men så fant jeg ut at det var en fugl=P
Sist endret av Cocytus Spectre; 5. januar 2007 kl. 21:17.
Nymfeparakitter snakker pent!
bestemoren min hadde en undular som pratet ganske greit det, men bare når den følte for det. Og når den sov mumlet den ting den hadde lært

Men for å få dem til å snakke er man neste nødt til å ha en hann, han den fra den er veldig liten og ikke ha mer enn en.
på jobben til mamma er det en undulat som sier hei, nesten vær gang noen går forbi den, av og til så nynner den meldoier også.
fikk nesten litt lyst på en papegøye
De er jo kule da... Da slipper du og kjede deg, siden du kan "prøve" å snakke med papegøyen din!

OT: -=Xtra=- Litt gammel tråd å ta opp?