Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2719
Steve Jobs har i dag offentliggjort ryktene angående bytte fra IBM til Intel prosessorer til bruk i deres kommende maskiner.

Apple har helt siden 1994 brukt IBMs Power PC-prosessorer på samtlige mac-modeller. I følge planene vil billigmodellene som Mac mini komme med Intel-prosessorer om rundt et år, mens proff-maskinene som PowerMac må vente opptil to år på denne oppgraderingen. I dag under Apples Worldwide Developer Conference i San Francisco ble dette ryktet offentliggjort.

Byttet av prosessor krever kun små endringer i software-fronten, i følge Jobs. Dette kan også føre til at Apples maskiner blir billigere, og åpner for å kapre en større markedsandel. Insight 64-analytikeren Nathan Brookwood skal ha uttalt å være overrasket og bekymret ved et slikt hardware-bytte, og regner med at Apple vil tape kunder, noe som har skjedd ved tidligere store arkitekturbytter.

Jobs offentliggjorde at Apples neste operativsystem i OS X-serien vil få navnet Leopard. Videre blir to millioner kopier av OS X Tiger solgt denne uken, i tillegg til ny versjon av iTunes og Quicktime tilgjengelig for PC-brukere i løpet av kvelden.
JEG gleder meg til dette hvis det gjør at jeg kan kjøre OS X på min PC, men fører det også til dårligere ytelse er jeg negativt innstilt til en slik massiv endring.
Håper at de kommer med en utgave til amd 64 bits CPUer, uansett kommer det endelig alternativ til Windows som ikke bare er for nerder.
*Ønsker at Emperiet (MS) faller*
Må ærlig innrømme at førsteinntrykket mitt er noe sånt som: OMG WTF?!?!?!!!

Men jeg har nok såpass tiltro til Apple at det ikke blir så dødfødt som det kan virke ved første øyekast
Trodde aldri dette skulle være mer enn løse spekulasjoner. Vel, nå har vi iallefall fått et svar. Satan ringte forresten, Johnny har det bra.
Sist endret av Nichotin; 6. juni 2005 kl. 20:40.
Jeg vet ikke helt om jeg liker dette. Blir ikke like moro å eie en mac lenger. Blir alt for likt Windows på hardware-fronten
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Synes det er ganske dust å være en elitist som er sur fordi Apple bytter. Det holder ikke å grine fordi "alle andre" også får en "Mac". Selv er jeg glad for dette, det fører til mye mindre virus og spam, noe som infiserer våre kjære innbokser hver bidige dag.

Men... jeg tror også det er mer bak dette byttet enn kun operativsystem til en vanlig x86. Apple har nok noen ekstratriks på lager.
Må da være best for alle parter dette?

Windows får en kunkurent på deres hjemmebane.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
After Jobs' presentation, Apple Senior Vice President Phil Schiller addressed the issue of running Windows on Macs, saying there are no plans to sell or support Windows on an Intel-based Mac. "That doesn't preclude someone from running it on a Mac. They probably will," he said. "We won't do anything to preclude that." However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac."
Vis hele sitatet...
Jepp, som vi tenkte.
Det regner ild ute, jesus flyr forbi på griser og jeg kommer til å finne kjærlighet til menneskeheten innen et par timer. Dette er en God Ting TM.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Jeg må helt ærlig si det at jeg ikke skjønner hvorfor folk ser på dette som dommedag.
Kan noen venligst fortelle meg det?
Har egentlig samme forhold til Apple som jeg har til Micro$oft. Selv om Apple faktisk kan snekre i hop sikkelig maskiner. Begge parter bruker samme stragegi for å sikre seg kunder, dvs fange dem inn i sitt nett og sikre seg at kundene "bare" kan handle hos dem.
Dette er selvfølgelig ikke den hele og fulle sannhet, men det er ikke langt unna.

Det er og har i en god stund vært mulig å kjøre linux på en Mac, og man trenger overhode ikke være nerd for å få det til. Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor man ikke kan bruke "annen" hardware i maskinene. Er man så redd for at alle de andre produsentene har bedre utstyr å tilby, eller er man bare redd for at man må senke de latterlig sinnsyk høye prisene på Mac ?
Sitat av Golder
Jeg må helt ærlig si det at jeg ikke skjønner hvorfor folk ser på dette som dommedag.
Kan noen venligst fortelle meg det?
Vis hele sitatet...
For min del er det ikke dommedag, det var bare det at det kom enda et/en rykte/spekulasjon, og jeg avfeide den like brått som vanlig. Plutselig var det sant.
Er dette egentlig noe å rope "hei hurra" og slå hæla i taket etter? Apple-brukere har i alle år vært privilegerte med lang batterilevetid og lite ofte viftefrie dekstop-maskiner. Grunnen er jo utelukkende at PowerPC 7xx CPU'en har en latterlig lavt effekt på mellom 4-8W, alt etter frekvens. Og det er under full last.

En fullblods Intel Pentium 4 HT har derimot en svimlende effekt på 80 til 115W. Dette er energi som må kjøles ned. Intels mest strømsparende CPU; Pentium M klarer å holde seg på 27W under normal drift og kan halvere dette i tilfeller uten aktivitet. Men fortsatt ikke i nærheten til PowerPC's 4-8W.
Sitat av Steve
"I stood up here two years ago and promised you 3.0 GHz. I think a lot of you would like a G5 in your PowerBook, and we haven't been able to deliver that to you," said Jobs. "But as we look ahead, and though we've got great products now, and great PowerPC products still to come, we can envision great products we want to build, and we can't envision how to build them with the current PowerPC roadmap," said Jobs.

Intel processors provide more performance per watt than PowerPC processors do, said Jobs. "When we look at future roadmaps, mid-2006 and beyond, we see PoweRPC gives us 15 units of perfomance per watt, but Intel's roadmap gives us 70. And so this tells us what we have to do," he explained.
Vis hele sitatet...
Ser ut som den "latterlig lave effekten" backfire'a du...
Fin kommentar til dette: http://www.andwest.com/blojsom/blog/...tel_Chips.html

Ellers, tror jeg at viss apple gjør det riktig, så kan de tjene på det, men det blir veldig vanskelig. Faktisk tror jeg at det er MS Windows som taper mest på dette iom at de får skikkelig desktop konkurranse. Selv om gnu/linux har blitt bra som desktop, er det langt igjen til OS X(og ja, jeg bruker gnu/linux som OS), og når g/l har taket på server-markedet, og OS X får tatt desktop-markedet; har ikke windows mye å stille opp med. Særlig siden kompabiliteten mellom OS X og linux er mye bedre enn mellom windows og OS X, eller g/l.
Kleevah: Heh. Gusto prater om G4.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Miss-N: TipeX mind you.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Mac basert på*Intel vil kunne kjøre Windows og x86 Linux distroer
Mac OS X for Intel vil kun kunne kjøre på Mac basert på Intel

Bare for å klarere ting Ingen Mac OS X for den hjemmesnekra PCen din med vindu og neonlys dessverre

Kommer kanskje en slags hack eller noe. Men uten drivere vil det nok bli ganske dårlig og ustabilt. Intel baserte Macs kommer nok uansett fortsatt til å*bruke OpenFirmware som BIOS.

Personlig synes jeg dette er.. okey. Ser ingen klare fordeler eller ulemper. Overføringen vil gå rimelig smertefult, og maskinene vil kanskje bli litt mer kraftige.
Dette er PowerPCs død! PS: Jeg bare gjetter. PPS: Rart at dette kommer rett etter at Slashdot kjører en story om blant annet PPC vs Intel: http://apple.slashdot.org/article.pl...&tid=3&tid=106

Sitat av Miss-N
Trodde aldri dette skulle være mer enn løse spekulasjoner. Vel, nå har vi iallefall fått et svar. Satan ringte forresten, Johnny har det bra.
Vis hele sitatet...
Selv om det snør som faen der nede?

Sitat av |fatman|
Har egentlig samme forhold til Apple som jeg har til Micro$oft. Selv om Apple faktisk kan snekre i hop sikkelig maskiner.
Vis hele sitatet...
Men... Microsoft snekrer ikke i hop maskiner i det hele tatt.

OK. Dette er bare opptakten. Debian Sarge kommer ut, og Mac bytter til Intel. Sjette juni 2005 frøs helvete over, men bare for å vise hva som kan vente oss sjette juni om et år - 06.06.06, altså 666. Kan DET bli heftig, eller?
Sist endret av Spug; 7. juni 2005 kl. 01:12.
Gusto: Åh. Vent. Synet mitt har ikke blitt helt bra igjen.

Spug: Har du ikke lagt merke til at et par nye konsoller bruker PowerPC? Forresten, IBM har et ganske kraftig utvalg av PPC til servere.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, jeg undres om dette kanskje er begynnelsen på en console-ledet RISC verden samt en PC-basert CISC-industri. RISC kommer til å brukes hovedsakelig til gaming og andre kalkulasjoner, mens CISC forblir PC-kongen.

Hmmm
Miss-N: PS, jeg bare gjetter.
Spug: Eh... PCCs død? Den skal jo brukes i både Xbox 360 og PS3. Pluss at Cell prosessoren har en PPC kjerne(les: PS3). Dessuten vil PCC bli fortsatt brukt i IBMs servere, som har en helt klar markedsledelse.
Cell kommer til og komme mer og mer, kanskje vil vi se noe av denne arkitekturen mer fram over. IBM har jo kommet med en blade server allerede med denne cpuen, når man tenker seg om, er det ikke så galt at dem bytter, PPC er ikke død, den lever ganske enkelt videre i cell. Cell har jo mange ting sikkert som vi ikke vet helt om som er fra PPC.

Og får mac, så tror jeg Apple kommer til å lage OS X, slik at det forblir MAC. Det er liksom det som er spesielt med MAC, ingen virus, osv mer eller mindre.

Og selve PPC tror jeg nok kommer til å dø ut i form av "navn" i fremtiden, vi har cell og andre cpuer som blir mer og mer brukt. F eks så har vi jo produsenter som teamer opp for å lage cpuer hele tiden som f eks cell. Andre ting som kan komme er f eks at IBM, AMD og Sun lager cpuer sammen. La meg nevne at Sun var en av de første til å lage en skikkelig Multi Core CPU for nesten to år siden da dem annonserte Sun Niagara som hadde 8 kjerner og hver kjerne hadde en HT liknende teknologi (en teknologi som gjør at hver enkelt fysiske cpu for f eks 2 eller flere cpuer). Dette ble vist på et bilde der dem kjørte 2 cpuer i en server, det viste 64 cpuer i et system.

Det er slike ting vi kommer til å se mer av fremover tror jeg. At platformer blir mer og mer felles og at de store lager opp og lager ting i sammen i stedet for å ligge på side banen som f eks mac.
Sist endret av zykes; 7. juni 2005 kl. 11:24.
Leste ett sted at de nåværende G5 maskinene kjører med CPU'er som har "Power4" teknologi (eller noe sånt), og at IBM sitter med en ny "Power5" teknologi i ermet (som visstnok skal være rå). Om Jobs og co. bytter til Intel, så må det bety at Intel har et enda bedre alternativ og større langsiktige planer en det IBM kan tilby for maskiner på hjemmemarkedet.

Er det en selvfølge at OS X må kjøre på en x86 om de går over til Intel? Kan ikke de komme opp med noe helt nytt og spennende? *drømme*

Jaja ... vi får spekulere og debatere. Jeg har såpass stor tiltro til Apple, de vet nok hva de gjør.
Vil ikke x86-prosessorer --> masse virus?
Kalkov: Nope, GNU/Linux kjører (blant annet) på x86 og det er ikke akuratt en overflod av virus til linux..
Ok, bon

Tenkte alle ASM-virus-hore-koderne ville enkelt kunne lage virus til OS X da? Har egentlig ikkje peiling på slikt då.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Kalakov: Det er veldig få som lager hele virus i assembly. Og uansett så må du rette viruset mot et bestemt OS, siden APIen og exploitene er forskjellige fra de forskjellige OSene.

Jeg kom nettopp på: Hva betyr dette for PearPC? Kan de bruke en open-source Virtual machine, og forandre den slik at den kjører Mac OS X raskt? Hmm
Sitat av otaku
Håper at de kommer med en utgave til amd 64 bits CPUer, uansett kommer det endelig alternativ til Windows som ikke bare er for nerder.
*Ønsker at Emperiet (MS) faller*
Vis hele sitatet...
Vel, eh. Hvis det er Unix-lignende systemer du tenker på nå, så må du for all del ikke glemme at OS X er bygd opp på et tidligere unix-system.

Jeg for min del ønsker at OS X bare skal være for mac-maskiner.
Det er jo dette som gjør hele systemet dems så utrolig bra.

Det som skjer er at det er en hel haug med intetvitende fjortisser som skal legge inn det "kuuuule" operativsystemet, så får de ikke til, og starter å whiner over at det er så dårlig og sånt.

Mac er jo spesiell på grunn av deres valg av hardware, design og software. Hvorfor bytte nå?

Sitat av SkyFex
Kalakov: Det er veldig få som lager hele virus i assembly. Og uansett så må du rette viruset mot et bestemt OS, siden APIen og exploitene er forskjellige fra de forskjellige OSene.

Jeg kom nettopp på: Hva betyr dette for PearPC? Kan de bruke en open-source Virtual machine, og forandre den slik at den kjører Mac OS X raskt? Hmm
Vis hele sitatet...
Hvis arkitekturen byttes, så vil nok dette gjøre at OS X kan kjøres raskt, ja.
Grunnen til at OS X IKKE kjøres raskt, er fordi det er utrolig vanskelig å emulere devices som ikke eksisterer
Sist endret av colamannen; 8. juni 2005 kl. 09:49.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg ser en positiv effekt og en negantiv. Den positive er at macen sansynligvis blir raskere. den negative er at prosessormarkede få enda færre aktører. Konkuranse er bra, men om en levrandør viser seg teknisk overlegen og på den måten presser andre av markede, er det muligens likevell et skritt i riktig retning. Darwin hadde i allefall synes det

Nå er det ganske mange som mener at apple gjorde et feiltrinn når de en gang på 80 tallet valgte motorola og ikke intel som sin prosessor levrandør. Og på den måten tapte i konkurnasen mot microsoft.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Leste at Dell er veldig interessert i å kjøre OS X på sine PC-er.

http://www.fortune.com/fortune/fastf...072719,00.html
hanmannsann
Men det er vel viss apple åpner for fritt salg av OS X.

Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac."
Vis hele sitatet...
Noko dei sannsynlegvis ikkje kjem til å gjere.
Her er en veldig god FAQ om Apple+Intel. Her kommer Neowins bedre side frem.
http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=329728
Betyr dette at det blir samme prosessor arkitektur på påde Apple og vanlig win/linux ++ PC?

som også kans sies sånn: Vil operativsystemene og datamaskinene gå overens når Apple begynner å bruke Intel?


edit: var litt treig derja
I like turtles
Skyfex's Avatar
Dark: Hvis du lurte:
Mac OS X vil ikke kunne kjøres på*vanlige x86 PCer
Windows XP vil kunne kjøres på*Mactel maskiner

Jeg tviler på at noen vil klare å hacke OS X til å gjøre det. De sleit nok med å*få Linux til å*kjøre på Xbox, og der har de tilgangen til kilden til OSet det er snakk om. Dårlig eksempel, men det er ikke lett å patche et helt OS til å kjøre på et system den ikke er designet til å kjøre på uten kildekoden til OSet.

Nå ligger jo kildekoden til Darwin ("kjerne" OSet til Mac OS X) der, og kjører på alle slags maskiner, men blokkeringen vil vel ligge på*Aquanivå.
Takk SkyFex.

Ja ok, da er det ikkeno vits i å legge av penger til OS X til PC'n min da