Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  114 8276
Jeg kjørte i rundt 110-115 KM/T i 80-sonen i går, og ble tatt av en fotoboks. Vel, jeg tror det var 80-sone, kan ha vært 90... (noen som vet hva fartsgrensen på E6'en ved Minnesund er?) - hva kommer til å skje nå? Kan jeg miste førerkortet? Noen som vet?

Kjørte du i 116 i 80 mister du lappen. Kjørte du i 115 koster det 7800.- hvis det er 80-sone og 4900.- hvis det er 90-sone. Dyrt blir det iallefall, men er det 90-sone mister du uansett ikke lappen. Er det noen som vet om fotoboksene trekker fra litt fart, som slingringsmonn?
du mister førerkortet i 115, så hvis speedometeret ditt har vist under 120 så er det nok bare en bot som venter, men den kommer nok på et sted mellom 5-8000 gratulerer
Ut ifra nicket ditt, var det en sierra du dro opp i den hastigheten?
Her må du nok forberede deg på en pen bot, men tror du slipper unna med bota, ikke noe mer. Komemr veldig an på hvor fort de måler deg til. Foroboksene har et slingringsmonn, men hvor mye de trekker fra vet jeg ikke.

Du mister lappen hvis du kjører 36km/t for fort i 80-sonen. Altså 116km/t som DonTomaso sa.

Kjipt med bøter. Du får skaffe deg en GPS og legge inn alle kjente fotobokser som waypoints på den. Gå inn på http://www.vegtrafikk.net/ for å se hvor fotoboksene befinner seg og for å laste ned noen kart til din GPS.

Og du? Kjør etter forholdene ;-)
Sitat av FlyingVeeVee
Og du? Kjør etter forholdene ;-)
Vis hele sitatet...
Og du: kjør etter fartsgrensene :P
Sitat av Croyfer
Og du: kjør etter fartsgrensene :P
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid vits i å følge fartsgrensene da. På kveldstid for eksempel. Hvis du ligger på en motorvei og skal kjøre et lite stykke. Kjører du da i 90km/t eller sp fort som det passer seg uten at det går over stokk og stein? Personlig har jeg en bil som er bygget for autobahn kjøring (stor Mercedes) og ser ikke akkurat noen problemer med å ligge i 120, 130km/t på motorveien.

Men vi trenger ikke dra dette mer off-topic
Var det opp til meg hadde du mista lappen bare for å ikke vite hva fartsgrensen var!
Sitat av FlyingVeeVee
Det er ikke alltid vits i å følge fartsgrensene da. På kveldstid for eksempel. Hvis du ligger på en motorvei og skal kjøre et lite stykke. Kjører du da i 90km/t eller sp fort som det passer seg uten at det går over stokk og stein? Personlig har jeg en bil som er bygget for autobahn kjøring (stor Mercedes) og ser ikke akkurat noen problemer med å ligge i 120, 130km/t på motorveien.

Men vi trenger ikke dra dette mer off-topic
Vis hele sitatet...
Så det at du har en stor og forholdsvis bra bil gir deg rett til å bryte fartsgrensene når du mener det er "forhold" til det?
Sitat av |FSK|
Så det at du har en stor og forholdsvis bra bil gir deg rett til å bryte fartsgrensene når du mener det er "forhold" til det?
Vis hele sitatet...
Heiane da. Kverulering maks eller? Sa jeg at jeg hadde rett til det? Nei. Jeg sier bare at man skal kjøre etter forholdene. Det vil si at man i noen tilfeller kjører senere enn fartsgrensen og i andre tilfeller kan tillate seg å kjøre fortere. Det at man har en bra bil påvirker jo forholdene man kjører i. Ikke at man har noen form for "forkjørsrett" ellernoe.
Spreng fotoboksen med dynamitt!
Det har skjedd før: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7019

Nei, men er det ikke sånn at det ikke er film i alle fotobokser? (eller er det slutt på det)

Leste et lignende inlegg i et annet forum. Grensen for å miste lappen ser ut til å gå ved 35KM/t over grensa. (har ikke sjekka opp mot lovdata eller noe så dette kan være stein feil)

Trur du slepper med en bot...
Sitat av FlyingVeeVee
Heiane da. Kverulering maks eller? Sa jeg at jeg hadde rett til det? Nei. Jeg sier bare at man skal kjøre etter forholdene. Det vil si at man i noen tilfeller kjører senere enn fartsgrensen og i andre tilfeller kan tillate seg å kjøre fortere. Det at man har en bra bil påvirker jo forholdene man kjører i. Ikke at man har noen form for "forkjørsrett" ellernoe.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med FSK her....
Å tilpasse farten til en lavere fart enn fartsgrensen er ikke på langtnær det samme som å tilpasse den til over fartsgrensen. 10km/t kan være forskjellen på liv og død. Om du mener du "har rett eller ikke" har ingenting å si når du tillater deg selv å kjøre i 130 i 80-sona. Sjansen for å kolidere da er flere ganger høyere, og treffer du en bil da dreper du dem mest sannsynelig. Og hadde det vært min familie hadde jeg dritt i om du hadde en Mercedes som "er god nok til forholdene" eller ikke.

Det var min moralpreken for i kveld. Trodde du visste bedre VeeVee
Sitat av GeirBauer
Må si meg enig med FSK her....
Å tilpasse farten til en lavere fart enn fartsgrensen er ikke på langtnær det samme som å tilpasse den til over fartsgrensen. 10km/t kan være forskjellen på liv og død. Om du mener du "har rett eller ikke" har ingenting å si når du tillater deg selv å kjøre i 130 i 80-sona. Sjansen for å kolidere da er flere ganger høyere, og treffer du en bil da dreper du dem mest sannsynelig. Og hadde det vært min familie hadde jeg dritt i om du hadde en Mercedes som "er god nok til forholdene" eller ikke.

Det var min moralpreken for i kveld. Trodde du visste bedre VeeVee
Vis hele sitatet...
Plz Bauer

Du vet jo at jeg senker farten dersom jeg ser andre biler på veien da...
Ved vanlige lasermålinger politiet foretar, har de 4km/h i slingringsmonn... Dvs. de trekker ifra 4km/h fra den hastigheten de måler en bil til.
"Plz Bauer

Du vet jo at jeg senker farten dersom jeg ser andre biler på veien da..."

Det er vel ikke altid du ser bilene som kommer i en sving, eller jenta/gutten som ut på veien fra siden etter en ball, eller hunden.....

Er 10 km mer i timen verdt det??
Sitat av FlyingVeeVee
Gå inn på http://www.vegtrafikk.net/ for å se hvor fotoboksene befinner seg og for å laste ned noen kart til din GPS.
Vis hele sitatet...
Noen her inne som er medlem av den siden? Når du kjører fra Oslo mot Trondheim, og du kommer til Minnesundbrua, noen kilometer senere er det en fotoboks, kan noen kanskje finne ut hva fartsgrensen er på der? Tror det var 80, men jeg er ikke helt sikker. Setter pris på om noen kan undersøke dette for meg.
Det var 80 sist jeg kjørte der.
Vist mitt speedometer viser 130 så har jeg ikke mer enn 120 max.

og "er 10 km mer i timen verdt det??" , vell. skjer det noe som feks en jente med en ball i veien som PLUTTSELIG *WOW EN BANG* så har det lite å si med 10 km\t mer.

Jeg kjører alltids etter forholdene og vet min bil suger i høy fart, men så lenge jeg har oversikt og er alene i bilen og på veien liker jeg å flå han litt på girene og kjøre litt fort.
Magnus; du forstod vel hva jeg mente, det kan faktisk bety forskjell på liv og død

(men i veldig liten grad da...)
joda, forstod va du mente
Når det gjelder meg selv, kjører jeg skjeldent over fartsgrensen i 60 soner og mindre.
Jeg bor selv i en 30 sone og blir temmelig irritert når folk suser forbi i 100 og helvette, siden det bor en del onger her som ikke er gamle nok til å forstå faren.
Sitat av shlong2long
Det var 80 sist jeg kjørte der.
Vis hele sitatet...
Sikker på det? Faen ta de jævla boksene ass, helvetes gledesdrepere!

Med tanke på at bremsestrekning øker med kvadraten av fartsøkningen så vil nok 130 km/t kreve dobbel så stor bremsestrekning. Med tanke på at sammenstøt med andre biler eller levende vesner skjer i begynnelsen av bremsestrekninga så er 130 km/t ufattelig farligere enn 80 km/t.

Men for all del! Kjør som du vil. Det er bare ditt og andres liv som står på fare.

(btw: du ser ikke oljeflekken på veien og den havarerte bilen rundt neste sving før det er for seint.)
Sitat av sierra-zulu
Sikker på det? Faen ta de jævla boksene ass, helvetes gledesdrepere!

Vis hele sitatet...
Staten har plassert dem der for å hindre glede blant folk flest. Du tror ikke det har noe med at de helst vil unngå at folk bryter fartsgrensene? Forøvrig gjør croyfer et godt poeng om bremseslengde og slikt.
"mokkamann"
steili's Avatar
Viss dere er interesserte i fartsgrenser og fotobokser, så er det en tråd her på nFF hvor det er diskutert opp og ned i mente.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...light=fotoboks
Offtopic: Når jeg og Bjølg(forumet) var på vei hjem fra Oslo ble min far knipset av fotoboks men han var så heldig at snø hadde sklidd ned foran Nr.Skiltet så han ble ikke tatt.
"Sprit de l'escalier"
Hedges's Avatar
Sitat av Tommen
Offtopic: Når jeg og Bjølg(forumet) var på vei hjem fra Oslo ble min far knipset av fotoboks men han var så heldig at snø hadde sklidd ned foran Nr.Skiltet så han ble ikke tatt.
Vis hele sitatet...
Ja, da tror jeg det var snakk om ca. 130 km/t i 80 sone. Han sa at han hadde havnet i fengsel hvis han ble tatt for det, og mista lappen i over ett år elns.
Med tanke på at vi neste krasjet med en trailer siden han var så trøtt. Trur ikke han kunne se fotoboksen.
Sitat av sanders
du mister førerkortet i 115, så hvis speedometeret ditt har vist under 120 så er det nok bare en bot som venter, men den kommer nok på et sted mellom 5-8000 gratulerer
Vis hele sitatet...
FEIL

116 som Dontomaso sier
Lurer på om jeg bare skal gi faen i hele greia? Var tross alt ikke min bil, og eieren kan jo bare fortelle purken at han ikke vet hvem det var som kjørte.
Vel du så jo saken som nettopp var oppe i media hvor han lastebileieren nekta å si hvilken sjåfør det var som hadde kjørt for fort forbi en fotoboks. Han ble satt i varetekt. Jeg tror nok ikke at noen av dine venner gidder å gå i fengsel for deg, så du vil nok sansynligvis høre det hvis bota dukker opp hos dem i nesteuke...
(link her)
Vi har jo fastslått at 1. du ikke vil miste lappen for dette, 2. at du vil få en enorm bot, og 3. at du kanskje ikke helt forstår sammenheng mellom fart, reaksjonsevne og mulige konsekvenser av det du gjør.

Case Closed! =)
"The Ultimate allergy pill"
zyrtec's Avatar
Sitat av Croyfer
Vel du så jo saken som nettopp var oppe i media hvor han lastebileieren nekta å si hvilken sjåfør det var som hadde kjørt for fort forbi en fotoboks. Han ble satt i varetekt. Jeg tror nok ikke at noen av dine venner gidder å gå i fengsel for deg, så du vil nok sansynligvis høre det hvis bota dukker opp hos dem i nesteuke...
(link her)
Vi har jo fastslått at 1. du ikke vil miste lappen for dette, 2. at du vil få en enorm bot, og 3. at du kanskje ikke helt forstår sammenheng mellom fart, reaksjonsevne og mulige konsekvenser av det du gjør.

Case Closed! =)
Vis hele sitatet...
En vanlig mann i gata kommer ikke i varetekt på grunn av noe slikt, politiet har ikke akkurat overflod av plasser.
Om du ikke er gjenkjennelig på bildet er det overraskende lett å komme seg unna boten. Bror og en kompis testet alle fotoboksene fra Sverige og hjem hit, kun én eller to virket.

Metoden de brukte var at de tok ned solskjermene maks, dermed var ikke fjesene deres synlige. No problem!

Men seff, tror nok politiet bruker litt mer ressurser på å få tak i vedkommende om man ligger i 140km/t i en 50-sone, enn en som bryter grensen med ti-tjue km/t.
Sitat av Semfic
FEIL

116 som Dontomaso sier
Vis hele sitatet...
Jeg vet veldig godt hvordan forenklet forelegg reglene lyder,

i 60 km/t og lavere er det 25 km/t over fartsgrensen som er grensen for forenklet forelegg, dvs at du beholder sertfikatet.

i 70 km/t og høyere er det 35 km/t over fartsgrensen som er grensen for forenklet forelegg.

Men poenget mitt var at hvis speedometeret viser 120 så er det stor sannsynlighet for at
du beholder sertfikatet pga:
a) de fleste speedometere viser et sted mellom 5-10 km/t høyere fart enn du faktisk har
b) fotoboksene er stilt inn litt "feil" sånn at man har tatt høyde for feil i målingen.. (som ex ved justering osv) akkurat samme prinsipp som ved laser måling. Så man har som regel 1-3 km/t til gode der også.

Jeg vil også støtte han som sier at fartsgrensene ikke nødvendigvis er like relevante..

Fartsgrensen på norske motor veier er satt et sted mellom 80 og 100 hvor 100 fartsgrensen er forebeholdt til veier med dobbelfelt, midtdeler og belysning. (det er forresten opp til høring om den skal økes til 110). Men fakta er at motor veiene i norge med 100 grense ble designet for 130 km/t. Det som også er bevist er at det nesten ikke er dødsulykker eller ulykker med alvorlig personskade på veiene som har fått innført midtdeler.
Det er et par skritt som kan gjøres for å få ulykkes statestikken ned.

1. Fartsgrensen kan settes ned. Dette har god effekt men skaper mye frustrasjon og forbannelse blandt bilister, i og med at vi kun kan ha 1 fartsgrense med dagens skilt teknologi. Så da blir fartsgrensen satt etter når det er høyeste trafikk tetthet. Den trafikktettheten er ikke tilstede hele døgnet kansje bare 5-10% av døgnet.

2. Midtdelere kan innføres. Dette er et tiltak som har enormt god effekt, døds ulykkene og alvorlige personskader blir nesten fraværende, ufordelene med dette er at forbikjøringer blir umulig. Og at man ikke har mulighet til å komme seg vekk i fra veibanen (i og med at autovern omtrent alltid vil være tilstede samtidig)

3. dobble felt bør bygges. Dette har liten effekt hvis det ikke kombineres med midtdeler.
men dette i kombinasjon er helt fenomenalt. Dette fjerner nesten alt av alvorlige ulykker.

Det jeg vil fram til er at i tider med lavere trafikktetthet er det ikke noe galt i å ligge over fartsgrensen.. Fartsgrensen er i 90% av døgnet kunstig lav og det har lite for seg.

Grunnen til dødsulykker er i en stor overvekt av tilfellene pga at bil nr1 går over i bil nr2 sitt kjørefelt, dette skjer enten ved at man kjører forbi uten å ha sikt. ved at folk sovner bak rattet, ved generell vimsing i bilen, bytte cd'er, trøste skrikende unger i baksetet mens man kjører. Dette pluss alle andre distraksjoner som er i trafikken er det som skaper de fleste ulykkene.. Hvis vi kunne angripe dette problemet ville ulykkene gå vekk. Men fokusen ligger ikke på dette, fordi det er vanskelig å håndtere.

Men fartsgrenene er et lett mål, det er lett å kontrollere, det skaffer mye penger inn til statskassene, og det gir folk mer tid til å bremse, det skaper ikke færre farlige situasjoner men det gir folk mer tid til å bremse.

Så til dere som har bil, tenk over dette neste gang dere skal bytte sang på cd-spilleren eller finne fram cola/vann'et. hvis dere ikke kan klare å holde fokus på veien, stopp eller brems ned til en mer passende hastighet (så sant forholdene tillater det)

NB.. Jeg prøver ikke her å forsvare alle som kjører for fort her i landet.
Selvsagt er det mange idioter som aldri skulle vært på norske (eller andre) veier.
For høy fart er alltid galt, og man må tilpasse fart etter forholdene. Jeg kan ta meg selv som et eksempel, for noen år siden hadde jeg min periode med kjøring som ikke var forsvarlig på noen som helst måte. Jeg har aldri prøvd å forsvare dette heller, det var idioti. Jeg og et par kammerater hadde moro av å sette tider mellom forskjellige byer, og konkurrere med oss selv. Vi hadde forsåvidt en ide på at dette var farlig og vi la det til tider da det var minst mulig trafikk (midt på natten, natt til mandag osv). Men det var ingen unnskyldning. Men uten å høres ut som jeg unnskylder meg selv vil jeg også få påpeke at det var positive sider ved dette også. Vi opparbeidet oss kjøreferdigheter som jeg ihvertfall har hatt nytte av, jeg unngikk senest i fjor er stygg ulykke ved å kunne teknikkene ved "høyrebremsing" og korrekt bruk av håndbrekk. Dette er ting som jeg aldri hadde lært meg hvis det ikke hadde vært for denne kjøringa.

Men uansett hvordan jeg vrir og vender det er det fortsatt idioti, og jeg kommer ikke til å gjenta dette.

Moralen er vel egnetlig så enkel som dette: Kjør etter forholdene
forholdene kan tilsi både høyere og lavere hastighet enn fartsgrensene.

im out
(tar forebehold om skrivleifer, og alvorlig blingser som gjør at ordlyden kansje blir litt feil )
Jeg synes at det er positivt med fotobokser rundt om i Norges land, men da må de også virke. Husker ikke om det var i Dagbladet eller Vg, der kom det fram i en rapport gjort i regi av tryggtrafikk at kun hver 3 fotoboks virket.
Hva er vitsen med å ha de der hvis de ikke virker? Der jeg bor så har vi på en ca 5 km 4 fotobokser og det er kun én som har kamera.[offtopic]
Sitat av r33l
Jeg synes at det er positivt med fotobokser rundt om i Norges land, men da må de også virke.
Vis hele sitatet...
Den dagen du blir fersket, synes du nok ikke det er sååå jævlig positivt.
Sitat av r33l
Hva er vitsen med å ha de der hvis de ikke virker? Der jeg bor så har vi på en ca 5 km 4 fotobokser og det er kun én som har kamera.[offtopic]
Vis hele sitatet...
Hva som er vitsen? De har en preventiv effekt. Om man ikke er lokalkjent er det umulig å vite om det er kamera i boksene, og kameraene rulleres regelmessig. Dessuten er de kameraene svindyre.
Sitat av svaagan
Ved vanlige lasermålinger politiet foretar, har de 4km/h i slingringsmonn... Dvs. de trekker ifra 4km/h fra den hastigheten de måler en bil til.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det er 4 km/t de trekker fra? har nemlig hørt at de trekker ifra 10% av farten. av den grunn at slingringspunktet blir større hvor høyere hastighet du kommer opp i.
Sitat av zyrtec
En vanlig mann i gata kommer ikke i varetekt på grunn av noe slikt, politiet har ikke akkurat overflod av plasser.
Vis hele sitatet...

Neida, men du så nå hvordn det gikk i den saken jeg refererte til. Det går dermed ann.

BTW: er det ikke slik at fotoboksene _IKKE_ tar bilde av ansiktet til sjåføren eller noen andre i bilen. Tar den ikke bare bilde av nummerskiltene. Det er ihvertfall det jeg har hørt... Noen som vet dette ?
Sitat av Croyfer
BTW: er det ikke slik at fotoboksene _IKKE_ tar bilde av ansiktet til sjåføren eller noen andre i bilen. Tar den ikke bare bilde av nummerskiltene. Det er ihvertfall det jeg har hørt... Noen som vet dette ?
Vis hele sitatet...
De tar bilde av hele frontpartiet på bilen. Altså tar de også bildet av sjåfør/passasjer. Det brukes dersom eieren av bilen påstår at det ikke var han som kjørte.

Men om du vipper ned solskjermen vil ikke ansiktet synes på bildet, og du har stor sjangs til å slippe unna.
Sitat av sierra-zulu
(noen som vet hva fartsgrensen på E6'en ved Minnesund er?)
Vis hele sitatet...
He he, ble selv fotografert ved minnsesund, på vei sørover. Hadde langt høyere hastighet enn du hadde, men heldigvis kom det aldri noe brev i posten. Var redd i lang tid, men kameraet måtte ha vært fult. Kryss fingrene og nekt som faen.. Hvordan kan du vite eller de som skal skrive ut bota til deg at det kameraet, fartefølerne, avstanden osv er korrekt innstilt......
Sitat av freeeed
Hvordan kan du vite eller de som skal skrive ut bota til deg at det kameraet, fartefølerne, avstanden osv er korrekt innstilt......
Vis hele sitatet...
Fordi det er det som er jobben deres, og at de alltid tester slik utstyr. Tror ikke det argumentet der vil slå så godt ann hos UPen =)
offtopic:
Husker noen idioter som suste ned veien i 200 km/t for litt siden siden.
De trodde de lurte fotoboksen ved å kjøre i motsatt kjørefelt.
Noen dager etterpå var det et stort dobbeltsidet bilde i avisa hvor man ser de sitter i bilen og gir kameraet fingern
Jeg bor ett ganske øde sted, og her kjører de fleste ungdommene etter forholdene, ikke etter fartsgrensen. Dette er på kveld/nattetid og i 80-soner vel og merke. Og det ser jeg faktisk ikke noe som helst problem i. Hvem faen gidder å ligge i 80 når du aldri møter på en bil uansett? Hus er langs veiene er det også lite av. Da ser jeg faktisk på det som sunn fornuft å kjøre litt fortere. Etter at jeg fikk lappen har det ikke gått en dag jeg ikke har vært over 130 km/t, det sier jeg ikke for å skryte eller no sånt, men bare for å få frem at med slike forhold som jeg her har beskrevet, så ser jeg ikke noe som helst problem med å bryte fartsgrensene..
Sitat av ZuPrEmE
Jeg bor ett ganske øde sted, og her kjører de fleste ungdommene etter forholdene, ikke etter fartsgrensen. Dette er på kveld/nattetid og i 80-soner vel og merke. Og det ser jeg faktisk ikke noe som helst problem i. Hvem faen gidder å ligge i 80 når du aldri møter på en bil uansett? Hus er langs veiene er det også lite av. Da ser jeg faktisk på det som sunn fornuft å kjøre litt fortere. Etter at jeg fikk lappen har det ikke gått en dag jeg ikke har vært over 130 km/t, det sier jeg ikke for å skryte eller no sånt, men bare for å få frem at med slike forhold som jeg her har beskrevet, så ser jeg ikke noe som helst problem med å bryte fartsgrensene..
Vis hele sitatet...
My point exactly...
Sitat av ZuPrEmE
Vis hele sitatet...
Og plutselig er det en full tulling som surrer seg ut i veien. Eller en elg som bestemmer seg for å gå over veien. Ike for å leke moraliserende, men det er faen så skummelt når man har "nære døden"-opplevelser som det.
Been there, done that..
sierra-zulu's Avatar
Trådstarter
9 dager har gått siden jeg ble tatt av fotoboksen, men jeg har fremmdeles ikke fått noe brev i posten. Hvor lang tid pleier det å gå før man får boten?
Kan ta veldig lang tid.
Sitat av froskenfredrik
De tar bilde av hele frontpartiet på bilen. Altså tar de også bildet av sjåfør/passasjer. Det brukes dersom eieren av bilen påstår at det ikke var han som kjørte.

Men om du vipper ned solskjermen vil ikke ansiktet synes på bildet, og du har stor sjangs til å slippe unna.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det, egentlig? Man skulle jo tro at myndighetene antar det er eieren av bilen som kjører den med mindre man ser at det er en annen person på bildet.
tnt
"Mr Robbie Williams"
tnt's Avatar
Sitat av sierra-zulu
9 dager har gått siden jeg ble tatt av fotoboksen, men jeg har fremmdeles ikke fått noe brev i posten. Hvor lang tid pleier det å gå før man får boten?
Vis hele sitatet...
Det tar hvertfall lengre tid. Husker ikke hvor lang tid det tok for meg, men mener det tok over 2 uke hvertfall.
Idiot, alt jeg sier... du får som fortjent, hold deg til fartsgrensene. Er faktisk en grunn til at de finnes.
Moderer