Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 2249
Tenkte å starte en post om ka skrekkfilm folk syns er den beste. Det finst så mange dårlige filmer som ser bra ut på coveret, men er ufattelig dårlig. Har noen sett White Noise f.eks?
LOL, du skal aldri dømme filmen etter coveret.

The Shining er en god skrekkfilm.
Ikke Kings filmatiske versjon, men den fra Kubrick (som King har skrevet).
Andre greie skrekkfilmer er Tetuso - The iron man.
Så har du de gamle *of the dead-filmene (ikke de etter 1990).
Omen Trilogien.
Bubba Ho Tep var også kanskje fet.

Den personen som nevner The Grudge fortjener nakkeskudd.
Sist endret av zpn*; 11. mars 2005 kl. 12:14.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Hellraiser-serien, the birds og The Exorsist kan jeg vel nevne at har gitt meg noen støkk oppigjennom tiden.
Ser ikke så alt for mye på skrekkfilmer så...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg syns The Shinking "Fryktens hotell?" var skuffende. Er mulig den var mye mer skremmende da den ble laget på 80 tallet, men jeg kan ikke huske å ha fått høy puls under den filmen.
Det finnes en lang tråd allerede. Bruk den.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ghlight=skrekk
Zpawn: Wow- hadde glemt den Tetsuo-filmen. Så den for mange år siden. Heftig og blodig!

tnt: The SHINING er en klassiker. Ikke fordi den er skremmende, eller gir deg høy puls, men fordi Jack Nicholson er så sinsykt god til å spille sinsyk!
The IT, syk skrekk.
The Grudge, sorry Zpawn
The Exorsist.

Kommer ikke på flere i farten.
Er det bare jeg som synes Halloween serien er skummel?
Sitat av Oddgeirf
Tenkte å starte en post om ka skrekkfilm folk syns er den beste.
Vis hele sitatet...
Halloween.
Sist endret av utmeldt; 11. mars 2005 kl. 17:51.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Frozk
Zpawn: Wow- hadde glemt den Tetsuo-filmen. Så den for mange år siden. Heftig og blodig!

tnt: The SHINING er en klassiker. Ikke fordi den er skremmende, eller gir deg høy puls, men fordi Jack Nicholson er så sinsykt god til å spille sinsyk!
Vis hele sitatet...

Enig, jeg syns ikke filmen var dårlig. Men den skremte meg ikke, med andre ord ingen vellykket skrekkfilm for meg. Men han spiller glimrende der også som vanlig.
The Ring syntes jeg var ganske creepy.
Hvis en kan anse Gothika som en skrekkfilm så er den også til å anbefale. Helt syke "kveppescener" i den.
Liker de gamme skrekkfilmene fra slutten på 70-tallet og begynelsen av 80-tallet halloween fredag den 13:n, Poltergist (sånn det skrives?), Nightmere on elm street. Også den som heter noe med Pet handler om å vekke volk fra det døde.
omen- filmene er fete
Vel, personlig så må eg innrømme at eg likte Villmark godt Syntes at den var litt skummel eg... Hehe...
Liste over goe grøssarar: Villmark, The Ring, Dawn Of The Dead, Resident Evil 1&2
Liste over dårlige: Skirik, The Grudge, mm..

Men eg må innrømme det at Skrik har vore gøy ein gong da og
Får sjokk hver gang jeg ser hu dama på badet i "The Shining" [den nye versjonen]. Resten av den er ikke noe spesielt. (Hvorfor jeg blir skremt?...Så den på kvelden da jeg var rundt 11 år)...
Rose Red er fin.
Sitat av Tommen
Er det bare jeg som synes Halloween serien er skummel?
Vis hele sitatet...
Det er nok bare deg ja, Men herrejesus så kule filmer det er!!!
Michael Myers
Nå har jeg ikke sett det grudge men har hørt at Ju on ( eller hvanå den japanesiske versjonen heter) er langt bedere
Sitat av Badeballen
Nå har jeg ikke sett det grudge men har hørt at Ju on ( eller hvanå den japanesiske versjonen heter) er langt bedere
Vis hele sitatet...
Jeg er vanligvis ikke en som pleier å mase om at originalene alltid er best, men i dette tilfellet stemmer det faktisk.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Det samme med the ring. Den amerikanske verisjonen er grei nokk. Men den Japanske gjorde meg virkelig skjelven etterpå. Spesielt da jeg og kammaraten jeg var med da jeg så filmen kjøpte to glass cola flaser. Begge korkene inneholt teksten "Du har en time igjen" Det freaka meg litt ut.

Desuten er det ikke kos å se Villmark da en må gå hjem gjennom en mørk skog på tilbaketuren
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Bare sånn når temaet først er oppe:

Her om dagen var jeg og noen venner på kino og så en av de virkelige klassikerene i sjangeren. - Nosferatu. Det var en liten, koselig kinosal som ligger to etasjer under bakkenivå. I et opplyst hjørne satt det to personer som spilte levende musikk under framvisningen. De var meget flinke og hadde spilt seg igjennom filmen 27 ganger på forhånd.
Det var helt klart en opplevelse som jeg aldri vil glemme.
jeg sier deg: Hvis du noen gang får muligheten til å se denne filmen med levende musikk, ikke la den slippe unna.
Pet Cemetery, Omen, Elm street osv..
Sitat av Dionysos
Jeg er vanligvis ikke en som pleier å mase om at originalene alltid er best, men i dette tilfellet stemmer det faktisk.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg syns faktisk den orginale var bedre.. Ble skikkelig skuffa over den japanske. Skvatt som en dass når jeg så den orginale på kino og fikk grøssninger lenge etterpå.. en måned senere titta jeg ju on grudge.. Ble SKIKKELIG skuffa, skvatt ikke en eneste gang... og var generelt rent søppel
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Raymond
Hmm, jeg syns faktisk den orginale var bedre.. Ble skikkelig skuffa over den japanske. Skvatt som en dass når jeg så den orginale på kino og fikk grøssninger lenge etterpå.. en måned senere titta jeg ju on grudge.. Ble SKIKKELIG skuffa, skvatt ikke en eneste gang... og var generelt rent søppel
Vis hele sitatet...
Kaller du den som nylig gikk på kino for den originale?
Sitat av tep0sen
Det samme med the ring. Den amerikanske verisjonen er grei nokk. Men den Japanske gjorde meg virkelig skjelven etterpå. Spesielt da jeg og kammaraten jeg var med da jeg så filmen kjøpte to glass cola flaser. Begge korkene inneholt teksten "Du har en time igjen" Det freaka meg litt ut.

Desuten er det ikke kos å se Villmark da en må gå hjem gjennom en mørk skog på tilbaketuren
Vis hele sitatet...
hehe hadde en sånn en jeg også når jeg så the ring(usa versonen)akkuratt når dama hadde sett ferdig filmen og det startet og ringe på telefonen startet min mobiltelefon og vibrere.... (heldigvis var det en sms men hvis det hadde stått ukjent nr hadde jeg ikke tatt den for og si det slik)

synes usa versonen var veldig bra men har ikke sett japse versonen....gleder meg til ring 2
Stephen King(?)'s IT er jo sjuk... Har fått varig klovneskrekk av den.
Har nettopp sett The Grudge, og ble ikke særlig imponert. Den levde ikke akkurat opp til forventningene, men den er bedre enn filmer som One Missed Call eller hva den nå heter, den er bare teit. ;p
Sitat av supertruza
The IT, syk skrekk.
The Grudge, sorry Zpawn
The Exorsist.

Kommer ikke på flere i farten.
Vis hele sitatet...
Et nakkeskudd er postet.

Men til seriøsiteten.
Vi må ikke glemme vår norske skrekkfilm, Villmark.
Jeg vil også benytte sjangsen til å dra opp en av mine favoritter, Bram Stokers Dracula.


Benytter forresten også sjangsen til å klippe inn min mening om filmen: "The Grudge".

The Grudge
“Forbannelsen”
Takashi Shimizu


Dette har blitt gjort før.
Takashi Shimizu hadde stor suksess i Japan med filmen Ju-On Grudge i 2003 og ettersom filmen ble så godt tatt imot av det japanske publikum ville Shimuzu sørge for at resten av verden kunne nyte den skrekkfulle historien.
Shimuzu skapte da enda en versjon av filmen, med samme historie, fryktelementer og "skapninger".
Denne gangen bestemte han seg for at hovedpersonene skulle være amerikanere, slik at filmen skulle nå en bredere målgruppe.

Filmen tar utgangspunkt i et lite mystisk hus i Tokyo.
Hele historien dreier seg rundt dette huset hvor det har skjedd forferdelige ting, noe som har ført til at det hviler en forbannelse over det, alle som besøker huset skal dø.

Vi følger en rekke amerikanske skuespillere gjennom denne japanske horrormovien, vi møter bla. Sarah Michelle Gellar (Buffy, Scream 2) som Karen Davis, den amerikanske pleiersken.
Karen blir da naturligvis hovedrollen ettersom hun vikarierer for en kollega som har forsvunnet på mystisk vis.
Karen kommer da til et hus midt i Tokyo hvor hun har fått i oppdrag å stelle for en eldre kvinne.
I huset finner Karen den eldre kvinnen som sitter på gulvet og stirrer i taket, sjokkert og livredd.
Karen forstår øyeblikkelig at det er noe mystisk som skjer i huset og tar derfor initiativet til å undersøke.

Filmen kommer utrolig godt ut i starten hvor den virkelig skaper forhåpninger og frykt, men originaliteten forsvinner fort og vi møter en rekke klisjeer og avbrutte scener.
Shimuzu har lagt stort vekt på retrospektiv-fortellerteknikk i filmen, hvor han nærmest hopper frem og tilbake stort sett under hele filmen, vi følte dette stressende da det virket dårlig gjennomført og skapet stor forvirring i forhold til standariseringen av bruken på tidsrom.

Skuespillerprestasjonene i filmen er høyst skuffende hvor man møter på overfladisk skuespill fra hovedrollene Sarah Michelle Gellar og Jason Behr.
Filmen har også sin “lyse” side hvor den klarer å skremme vettet ut av ethvert publikum med Shimuzu’s raske klipping og godt plasserte dystre bakgrunnsmiljø.

Betaler du for å få en god skrekkhistorie, vil vi da anbefale å se originalen da den er bedre gjennomført og holder et større preg av originalitet.

Jeg føler at alle skrekkelementene i filmen har blitt gjort før og det blir som en kombinasjon av ”The Ring” og ”Eksorsisten”.
Men for all del, man får det man betaler får når man drar for å se denne filmen,
du betaler for å bli skremt, og det klarer denne filmen brillefint.

Vi gir denne filmen terningkast: 3

- Jan Erik Paulsen



EDIT:
Kom just hjem fra filmen "Naboer", som jeg fant høyst urovekkende og provoserende, anbefales for folk som liker thrillers(vi snakker ihvertfall fremdeles i nærheten av skrekk)
Sist endret av zpn*; 12. mars 2005 kl. 01:09.
The Ring og It ga meg noen støkk. Halloween filmene var ikke mer enn helt greie slaktefilmer etter min mening.
It er vel litt kjedelig? Det overrasker meg at den er blitt nevnt noen ganger her.
Sitat av marjuice
One Missed Call eller hva den nå heter, den er bare teit. ;p
Vis hele sitatet...
Vi så den sammen og den var rett og slett ikke skummel, og alt ble bare teit.

og the ring "den er så skummel" (som mange sa før jeg så den) var dødskjedelig
Sist endret av Rakettsau; 12. mars 2005 kl. 11:23.
Omen er bra, slår eksorsiten ned i støvlene spørr du meg...

vil nesten ikke kalle ..."of the dead" serien skrekkfilm, jeg syntes de er meget bra, men jeg er sånn som har litt svart humor, og ler meg igjennom sånne filmer...

syntes den nye dawn of the dead var ganske veldig bra også jeg da, meget meget god underholdning, et godt alternativ til hjernedøde actionfilmer
ikke glem 24 dager senere da.
noe av det verste jeg har sett var når den ene fyren dengte løs på en unge med balltre (ungen var infisert av viruset vell og merke)
den er arti, kjenner megan burns, som spiller i den filmen(hun ene jenta som overlever)
Sitat av Rakettsau
ikke glem 24 dager senere da.
noe av det verste jeg har sett var når den ene fyren dengte løs på en unge med balltre (ungen var infisert av viruset vell og merke)
Vis hele sitatet...
Filmen heter 28 dager senere.
Alle King-filmer(bortsett fra Shawshank Redemption og slike non-skrekkfilmer) bør jo også egentlig bli nevnt, men jeg er redd dette bare blir en lang listetråd.
Sist endret av zpn*; 12. mars 2005 kl. 13:33.
Sitat av Zpawn
Filmen heter 28 dager senere.
Alle King-filmer(bortsett fra Shawshank Redemption og slike non-skrekkfilmer) bør jo også egentlig bli nevnt, men jeg er redd dette bare blir en lang listetråd.
Vis hele sitatet...
Vel, ingen av Kings filmatiseringer har vel vært spesiellt vellykkede, hvis man ser bort i fra The Shining og muligens Misery.
Sitat av Dionysos
Vel, ingen av Kings filmatiseringer har vel vært spesiellt vellykkede, hvis man ser bort i fra The Shining og muligens Misery.
Vis hele sitatet...
Hans filmatisering av The Shining var jo en fiasko, det var Kubrick's versjon som slo'ann dog den er basert på Kings roman.
Men det er ikke for ingenting at King har blitt stemplet som verdens største skrekkforfatter, dog filmatiseringen har blitt relativt mislykket.
Jeg må jo nevne at Cujo skremte vettet av hele foreldregenerasjonen.
Sitat av Zpawn
Hans filmatisering av The Shining var jo en fiasko, det var Kubrick's versjon som slo'ann dog den er basert på Kings roman.
Men det er ikke for ingenting at King har blitt stemplet som verdens største skrekkforfatter, dog filmatiseringen har blitt relativt mislykket.
Jeg må jo nevne at Cujo skremte vettet av hele foreldregenerasjonen.
Vis hele sitatet...
Formulerte meg kanskje litt rart, det var selvfølgelig Kubricks versjon jeg siktet til, som et skjeldent eksempel på en vellyket filmatisering av en King-roman.

Når det er sagt så har jeg litt forhåpninger til filmatiseringen av "Bag of Bones" og "Desperation" som er i gang nå. Disse er vel to av de beste bøkene hans i mitt syn, og man kan jo bare krysse fingrene for at de klarer å videreføre noe av stemningen fra bøkene over på lerretet.
Hørt at The Ring 2 kommer. Lurer på hvordan den blir jeg?
Sitat av Tommen
Hørt at The Ring 2 kommer. Lurer på hvordan den blir jeg?
Vis hele sitatet...
Stemmer at den kommer ja...veldig snart..Verdens premiere den 18 mars
TRAILER til ring 2
Sitat av Rakettsau
og the ring "den er så skummel" (som mange sa før jeg så den) var dødskjedelig
Vis hele sitatet...
Dødskjedelig er den ikke, den går jo egentlig an i lengden. (;
Tipper den Japanske versjonen er bedre, selv om jeg ikke er så fascinert over Japanske skrekkfilmer.
Sitat av Kakcoo
Kaller du den som nylig gikk på kino for den originale?
Vis hele sitatet...
vet, dreit meg ut.. skrev bare feil!
Rose Red er noe av det bedre, Omen film nr1, og IT er vel favorittene.
IT er scary ja.. fi fan ta klovner. Og somsagt er "of the dead" filmene rein humor i mine øyne også.
Heihei, må vel nesten svare jeg også da *Elsker skrekkfilmer*

Synes ikke IT var så grusomt skummel, Hellbreeder var bedre etter min mening... Så Dark city i går, den var grei nok. Synes Alien Vs. Predator, Freddy Vs. Jason, Dawn of the dead, Fear dott com, Nattsvermeren, 28 dager senere, residen evil 1&2, Dawn of the dead og ginger snaps er ganske bra skrekk filmer.

28 dager senere, resident evil 2 og dawn of the dead er vel så og si samme greia... menmen, bra alle tre