Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2708
Merker at det snart er på tide å finne seg en jobb. Men problemet er at når du ikke enda har fylt 18, så er du nesten nødt til å ha "kontakter" som kan fikse en jobb til deg.

Derfor lurer jeg på om noen vet om steder hvor det nødvendigvis ikker er slik. Jeg er 17 år (2. klasse videregående). Avisbud er helt utelukket, ettersom jeg ser på dette nærmest som slavedriving :P
Prøvd å møte opp på en dagligvare butikk med en generell jobbsøknad? Det funker som oftest. Og ikke tro at du får jobb på ditt første søk. Det gjelder folk over 18 også. Men prøv på mange butikker.
De fleste butikker er glad så lenge du er 16 eller mer, Avisbud går ikke siden Aftenbladet har sparka alle og ansatt et firma til bud tjeneste.
Morphy's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av xblast
Prøvd å møte opp på en dagligvare butikk med en generell jobbsøknad?
Vis hele sitatet...
Nei.. men jeg har hørt med de i kassen om de vet hvordan det ligger an med ansatte... og de har til nå sagt at de ikke trenger flere, og at de nettopp har ansatt ett par andre (som selvfølgelig er søsken av de som allerede arbeider der)
Ehm. Snakker du om 1 butikken eller en hel kjede av rema butikker? Du finner deg nok en jobb om du går fra butikk til butikk med en søknad.

Og det med å møte opp personlig er viktig, så de får sett deg.
Opprinnelig postet av Effect
De fleste butikker er glad så lenge du er 16 eller mer, Avisbud går ikke siden Aftenbladet har sparka alle og ansatt et firma til bud tjeneste.
Vis hele sitatet...
Da kan han vel søke til det firmaet da? Masse unger som går med Aftenbladet her.

Men han ville jo ikke gå med aviser.
De har/skal sparke dem. Så vidt jeg vet. Men men, jeg nevnte det mest for andre som og ville lese
Hvis du bare er ute etter en jobb nå i juletider stikker du et sted der de selger juletrær. De trenger masse folk i de neste ukene.
Morphy's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Laurentius
Hvis du bare er ute etter en jobb nå i juletider stikker du et sted der de selger juletrær. De trenger masse folk i de neste ukene.
Vis hele sitatet...
Tenker på en deltidsjobb på lengre sikt. Trenger penger til sommeren.
Opprinnelig postet av Morphy
Tenker på en deltidsjobb på lengre sikt. Trenger penger til sommeren.
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig vil ha jobb så får du jobb. Det er bare å begynne å søke overalt du ser nesten! Jeg kjenner 16 åringer som jobber for bensinstasjoner, gullsmeder, telefonselgere, vaskefirmaer osv. Det er ikke slik at hvis man er under 18 så får man ikke annen jobb en avisbud og butikkjobb.

edit: kan du mekke på sykkler? på sykkelverksteder i Sandnes trenger de billig hjelp kjenner et par som jobber på verksteder og!
Sist endret av Sabbi; 11. desember 2004 kl. 16:42.
Det er jævlig med steder som heller vil ha folk under 18 enn over. Mix kiosker f.eks. Det er billigere for dem hvis de ansetter folk under 18, for de får mindre lønn.
Opprinnelig postet av ninja5000
Det er jævlig med steder som heller vil ha folk under 18 enn over. Mix kiosker f.eks. Det er billigere for dem hvis de ansetter folk under 18, for de får mindre lønn.
Vis hele sitatet...
+ så har de noen til å gjør alle drittjobbene ingen andre vil gjøre
Europris eller Nille ville være perfekte arbeids plasser
Jeg fikk min jobb på første forsøk. Jeg hadde hørt om at en Expert-butikk trengte noen unge, nye folk som kunne jobbe på lørdager og ferier framover.
Så hør med folk du kjenner om de vet om et sted du kan jobbe.

(Er 15 og tjener 68,50 kr i timen)
Opprinnelig postet av Morphy
Tenker på en deltidsjobb på lengre sikt. Trenger penger til sommeren.
Vis hele sitatet...
hehe juletrær kan du tjene fett med spenn på. I tillegg til lønn, kan du ta og selge Blågran som Edelgran og putte mellomlegget i lomma om du er en uærlig sjel

easy money... kul jobb da 0700-2300, it pays, regn med å sope inn nok til sommeren de evt. 2 ukene du selger juletrær.
Jeg jobber på en ica maxi butikk og er 16 år.
Jeg er det som kalles en "gutt".
Det vil si at vi gjør de fleste drittjobbene og jobber for en luselønn på 77,50 +tillegg.

Er greit nok.
Tjener 6.000 brutto å måneden og jobber 3(pluss, minus en dag) i uken.


Slik fikk de jeg vet om jobb der:
Den første jeg vet om fikk jobb gjennom faren.
Så fikk vennen hans jobb gjennom han.

Så får jeg jobb gjennom søsteren min.
Så får en venn av meg jobb gjennom meg.
Enda en gjennom meg.

Sønnen til sjefen får jobb.
Vennen til sønnen til sjefen får jobb.


Det vil si at de ansetter nesten ingen under 18 år uten de vet hvem det er snakk om.

Men møt opp på alle plassene som er i interesse personlig og ha en jobbsøknad klar...

PS: Du må huske å smile å være glad.
Ingen som ansetter goter som har sminka fjeset sitt svart og er deppa.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Ett par ting, du må ALDRI snakke med de i kassa.. Be om å få prate med butikksjef, er ikke han der, så spør når han kommer, og dra tilbake igjen senere. De i kassa er vel sjelden keen på å la flere slippe til ettersom det kan bety mindre jobb for de, og dermed mindre penger i måneden..
Nummer to, det med at du sier at hvis du er under 18 så må du ha "kontakter" for å få jobb, er bare tull. Jeg jobba i 4 1/2 år på en "nille/big" aktig butikk, fra jeg var 15 til jeg dro i forcen.. Genialt egentlig du tjener greit, kan stå i kassa og sånn også, uten at det gjør noe... Kanskje ikke den feteste jobben, men det er da noe..

Arbeidserfaring kan du egentlig ikke få tidlig nok, anbefaler alle å begynne i 15/16 års alderen, du blir mer strukturert. Ellers er jo telefonsalg en slager, jobba med det også, står du på så er det mye penger å tjene.

Just a couple of thoughts..
mvh
-totto
du kan jo lete etter en stedlejobb, men kanskje litt vansklig visst du ikke bor i nærheten av noen gårder?

jeg fikk meg nettop en slik jobb og er meget fornøyd med den, tjener 750kr helgen, jobber 5ganger pr helg og det eneste jeg gjør er å måke drid. en god gammeldag skitt jobb, men penger blir det.
Du skal ikke se på avisbud som slavedriving...! Jeg var avisbud før og tjente 44.000,- det siste året jeg jobba, og slutta i oktober, ikke galt det akkurat, når du jobber en time om dagen i snitt
StylePower, hvilke aviser gikk du med da, og hvor mange hadde du? jeg gikk med stavanger aftenblad og tjente ca.50kr gangen og det tok meg en halvtime. så hver mnd fikk jeg 1400kr.
ganger du det opp får du jo usle 16800kr.
må si meg enig med de fleste andre her. vil du virkelig ha jobb er det bare å gå på alle plasser du er interesert.. til slutt får du noe.

aftenbladet går gradvis over til et nyt budfirma. avisene skal ut med bil og alle stillinger i det firmaet fylles fort av arbeidsløse 30 åringer.
Telefonselger er alltid en utvei. Det er såpass stor utskiftning, siden ingen klarer å holde ut lenge, så de har alltid bruk for folk. Det er heller ingen problem å få en slik jobb hvis man er under 18 år.

Sjekk innom finn.no og deltidsjobb.no et par ganger i uken, det dukker alltid opp noe.
esr: Hadde aftenrute med Budstikka og Aftenposten, og jobbet noe ekstra i feriene må egentlig nevnes også. Var vel rundt 150 aviser totalt på ruten.
Sånn fikk jeg jobb, som 16 åring i butikk;

1. Skrev meg en skikkelig cv, med alt den skal inneholde.
2.Gikk rundt på de fleste butikkene i sentrum og nevnte at jeg var interresert i jobb. (Spør alltid om å snakke med sjefen, hvis han/henne ikke er der spør du hvilken dag du kan snakke med han/henne. Husk å levere fra deg en kopi av cv'en (til sjefen).
3. Vente...

Det kan virke vanskelig, men det er bare å ta seg selv i nakken og gjøre det. De ansetter ikke folk som ikke "gidder" å prøve å få jobb engang.
Morphy's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av MacGyver
Telefonselger er alltid en utvei. Det er såpass stor utskiftning, siden ingen klarer å holde ut lenge, så de har alltid bruk for folk. Det er heller ingen problem å få en slik jobb hvis man er under 18 år.

Sjekk innom finn.no og deltidsjobb.no et par ganger i uken, det dukker alltid opp noe.
Vis hele sitatet...
Har du vært telefonselger selv? Har nemlig tenkt litt på det, men har hørt at du ikke holder ut så lenge... Hvorfor det egentlig? kan det være så stress å være telefonselger, selv om folk sier nei i andre enden?
Du får som regel en bok du slår opp i med masse "gode" argumenter for å selge produktene.

Typisk:
kar: "jeg er ikke interessert"
selger: "men er du klar over at ved å velge dette produktet..."

Men det finnes dem i den bransjen som sverger til email, millioner av dem... og dem er jo alle så glad i.
Opprinnelig postet av Morphy
Har du vært telefonselger selv? Har nemlig tenkt litt på det, men har hørt at du ikke holder ut så lenge... Hvorfor det egentlig? kan det være så stress å være telefonselger, selv om folk sier nei i andre enden?
Vis hele sitatet...
Ja. Det er ikke stress å være telefonselger. Det er derimot utrolig kjedelig over en lengre periode.

Du ringer et sted mellom 20 og 40 samtaler i timen. Avhenger selvsagt hva du ringer på og hvilken portefølje osv. Du jobber la oss si 2-3 ganger i uken av 4 timer om gangen. Dette tilsvarer godt over 100 samtaler om dagen og ca. 300 samtaler i uka. Du kan regne med en ja prosent på rett rundt 10%. Med andre ord så får du da nei hos nærmere 9/10 husstander du ringer.

Det er akkuratt dette du blir lei av. Nei etter nei etter nei. Du lærer deg tenknikk og etterhvert så ignorerer du bare alle nei du får fra andre enden. Jobber du derimot over en lengre periode kommer du over hissige nordlendinger som truer med å drepe deg hvis du ringer dem ingen, og sure fitter fra Bergen som skriker i røret i det du prøver å presentere deg.

Lykke til med letingen thou.
Opprinnelig postet av Fredrik
Jeg fikk min jobb på første forsøk. Jeg hadde hørt om at en Expert-butikk trengte noen unge, nye folk som kunne jobbe på lørdager og ferier framover.
Så hør med folk du kjenner om de vet om et sted du kan jobbe.

(Er 15 og tjener 68,50 kr i timen)
Vis hele sitatet...
hehe, en kamerat(16) av meg fikk i går jobb hos Expert Bonus .p
Sånn med jobb på Expert/elkjøp og lignende. Jeg har jobbet i snart fire år på en KIWI butikk her i Kristiansand, men nå orker jeg ikke mer matbutikk så jeg sier opp fra og med 20. januar. Planen da var å se om jeg ikke kunne skaffe meg en jobb i en eller annen detaljhandel. Typisk Expert. Er 18 år og har egen bil hvis det skulle ha noen betydning. Det faktim at jeg kan slå i bordet med en attest som viser litt om hvem jeg er og hvor jeg har jobbet vil jeg tror teller litt.

Men tilbake til spørsmålet. Hvordan er det å jobbe på Exprt/Elkjøp? Noen som står i disken på disse stedene?