Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1305
Grand Theft Auto : San Andreas

GTA S:A er det nyeste spillet i den ekstremt populære GTA serien som begynte som et ikke helt annerkjent 2D spill som kom på markedet i 1998, den gangen til PC.

Spillet var ikke særlig populært da det først kom ut i 1998, heller ikke oppfølgeren klarte å slå an siden ikke særlig mye var forandret.
Man hadde enda fugleperspektiv-synsvinkel og dette gjorde at spekteret ikke ble så stort.

Det var derimot da GTA III kom på markedet i 2001 at interessen virkelig skjøt fart og Rockstar begynte å håve in penger i lange baner, priser ble det også en del av ettersom kritikerne elsket den nye looken og det faktum at synsvinkelen var på hele 360 grader.
Man hadde nå langt flere muligheter og grafikken var ekstremt forbedret fra de forrige GTA spillene.Spilleren ble introdusert til en helt ny måte og spille spill på, man kunne gjøre tonnevis med ting som er ulovlige i virkeligheten, dette tirret spillernes interesse og det var nok det som gjorde at serien ble så populær.
Jeg husker de gamle GTA spillene som kjære minner og blir henrykt hver gang det annonseres over at en ny tittel er på vei.

Da GTA Vice City kom rushet folk til butikkene for å få seg en utgave av det allerede omtalte spillet.
Folk var blitt bitt av GTA basillen – som ble påført folket da GTA III kom på markedet.
I dette spillet var mapet en smule forstørret og sikten var bedre, man kunne nå fly helikopter og kjøre tohjulinger.
Det virket som en meget så forbedret versjon av GTA III , våpnene var forbedret, bilene var forbedret, grafikken var en smule forbedret og et tonn nye oppdrag bare ventet på å bli løst.
Det virker som om Rockstar bare blir mer og mer fantasifulle når det gjelder oppdrag for hvert nytt GTA som kommer og det er ikke å forakte, mange av oppdragene i GTA er nærmest geniale. Man får gjøre alt fra å styre radiostyrte fly og helikopter med bomber til å gjøre snikmorderanrep på «uskyldige» mennesker.

Men for få uker siden kom enda en utgave i serien, nemlig GTA San Andreas.
Allerede før spillet ble gitt ut fikk det toppkarakter av kritikerne, spillet ble også omtalt som det beste PS2 spillet noensinne.
Har nå spillt det siden dagen det kom ut og jeg er totalt enig med kritikerne, dette er et fenomenalt spill med helt utrolige effekter.
Mapet du spiller på er enormt, man har ikke bare èn by å vandre rundt i, men tre!
Jeg ble helt forbløffet over hvor stort dette egentlig er, man bruker en god stund på å kjøre rundt hele mapet med den raskeste motorsykkelen – og den går fort.

Oppdragene er heller ikke så værst siden det er så stor variasjon i de, alt fra å plukke opp personer og kjøre dem til forskjellige steder, til å plaffe ned hele bander og ta over territorier.
I dette spillet må man også spise, trene og gjøre seg fortjent til respekt. Det at man kan gå i gymsalen og trene for så å få digre muskler er stilig, man blir den breie gubben og man denger folk rett ned.
Spisinga kan diskuteres om er bra eller dårlig, jeg likte det ganske bra iogmed at spillet blir langt mer virkelighetstro. Problemet er bare at hvis man har lite liv igjen og man blir sulten samtidig som man er midt ute på landsbygda så har man et problem. Etterhvert begynner man å miste liv og til slutt detter man bare om. Dette er kjipt hvis man ikke har lagra og har skaffa seg masse våpen man vil holde fast på.
Ved å skaffe seg respekt i samfunnet så kan man føre større og større gjenger som du velger ut selv. Disse hjelper deg om du blir angrepet av andre gjenger eller av politimenn.
GTA S:A bygger på en historien om at Carl Johnson aka CJ , kommer hjem til hjembyen Los Santos i San Andreas county og finner ut at alt har gått skeis. Moren hans er død og broren og alle barndomsvennene står det relativt dårlig til med.Dette er grunnstrukturen for den videre historien, der du må rette opp det vonde som har skjedd. På denne questen må man dele med korrupte politimenn, fiendtlige gjenger som skyter etter deg med en gang de ser deg og sinnsyk kjøring av vanlige borgere.

For å nevne en av de kuleste nye featursa – sykkel. Genialt fremkomstmiddel i rushtrafikken og overalt egentlig. Etterhvert som man sykler mer så får man mer skills og detter ikke så fort av.Man lærer også å hoppe høyere og sykle fortere.
Ting kan kanskje virke litt feil proporsjonert når man kan sykle fortere enn biler og motorsykler, men dette er bare stilig syns nå jeg, og hendig ikke minst.

En annen morsom feature er homing missiles, helikopter og andre kjøretøy blir automatisk siktet inn og når man avfyrer så følger prosjektilet etter det man har siktet inn omtrent uansett hvordan og hvor objektet beveger seg.

Multiplayer:
Endelig har Rockstar inkludert multiplayer i GTA, dette er noe som ivertfall jeg har ønska lenge.
Det er ikke helt vanlig multiplayer iogmed man må finne spesielle ikoner som er plassert rundt på mapet, skjermen er ikke splitta og man må alltid holde seg innen synsvidde av hver andre.Dette er litt kjipt, men det trekker ikke ned på spillbarheten for det.
Når man først finner seg en UZI og en rask motorsykkel, kan begge sitte på.Den ene kjører og den andre plaffer ned det han ser. Jeg er imponert over hvor morro det egentlig er, trodde først at det skulle bli kjipt å bare måtte vente på den andre spilleren fordi du ikke kommer deg videre før han kommer nærmere, men slik var det ikke i det hele tatt.
Interessang edit, får håpe at Rockstar utvikler multiplayermuligheten i neste GTA.


Grafikk:

Grafikken i GTA S:A har blitt en god del bedre, man kan nå se langt lengre med «egne øyne» og menneskene er blitt mer «virkelige».
De kunne kanskje gjort en bedre jobb når det gjelder perspektiv når man kjører. For noen er dette litt kinky og det blir vanskeligere, jeg hadde ingen problemer, men mange av kammeratene mine klaga på det.
Når man kjører raskere biler eller motorsykler så kan man oppleve at det ikke er helt riktig med tekstures, man ankommer destinasjonen og tekstursa kommer kanskje et sekund senere. Dette gjelder bygninger, gjerder, blomsterbed etc.
Fortvil ikke, dette er ikke noe problem, men man KAN oppleve det.
Ellers er det ikke så mye å si om grafikken utenom at det er enormt bra.

Lyd:

Da man først ble introdusert til radio i bilene man tok i GTA III så var det en relativt liten liste med små sanger, i VC var dette betydelig forbedret. Artister som «The Buggles» og «Michael Jakcson» duret i vei på de forskjellige radiostasjonene man kunne velge mellom. Senere fikk man kjøpt en 6 cd'ers collector box med all musikken fra spillet. Også i San Andreas har de laget en fremragende playlist man kan nyte mens man er ute på biljakt eller bare cruiser gata. Artister som «DR.Dre» og «Toto» er inkludert i denne utrolige samlingen av kvalitetsmusikk som man kan høre hver gang man sitter i et kjøretøy.
Rockstar har også denne gangen tenkt til å gi ut collector box med all musikken fra spillet. Dette vil bli en ganske så perfekt julegave spør du meg, å ha GTA musikken i samlingen er ikke akkurat negativt.
I San Andreas er det Hip Hop som er det dominerende temaet.

Alt i alt så har GTA glimrende musikk, musikk for de fleste faktisk.


Sammendrag:
Dette er definitivt et av de beste spillene jeg har spilt noen gang, om ikke det beste.
Grafikken, lyden og gameplayet utgjør til sammen en perfekt blanding av rå action og spillglede.
Jeg har hatt stor glede av dette spillet og serien generellt, jeg har faktisk enda ikke kommet igjennom San Andreas, det er rett og slett FOR stort.
Jeg er glad at det endelig kunne komme et spill man ikke klarer over natta, slik som Crash Bandicot spillene.
Kvalitets spill har det vært lite av i det siste, men denne høsten ser ut som om den kommer til å bli den største spillperioden noensinne med tanke på alle de store titlene som er annonsert til å bli lansert.
Personlig så blir det MYE spilling på meg denne høsten, får bare håpe at været holder seg dårlig slik at jeg har en unnskyldning til å sitte inne å kose meg med spillene.

Spillbarhet: 10/10
Grafikk: 7/10
Multiplayer: 5/10
Lyd: 10/10

Totalt: 8/10


Andreas Log

Jeg skriver artikler og spillanmeldelser for ei liten nettside og inatt satt jeg og skreiv denne, tenkte bare jeg skulle poste den her å se hva folk syns

Hvis dere finner fakta feil eller noe så vær så snill å si ifra så skal jeg rette det opp

Sida jeg skriver for er forøvrig www.gamesfreak.net
Sist endret av Polmen; 14. november 2004 kl. 13:57.
bra annmeldelse!
Det heter vel GTA: SA (Grand Theft Auto: San Andreas, ikke GTA S:A (Grand Theft Auto San : Andreas).... eller er jeg gal?
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Beklager den virkelig, har fiksa nå.
Knall bra polmen!
Opprinnelig postet av polmen
Beklager den virkelig, har fiksa nå.
Vis hele sitatet...
Bra anmeldelse!
Du kunne vel kanskje ha nevnt noe om at spillet ble lekket ut på nettet?

Selvom GTA S:A blir helt feil er du gal DH
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Takk

Rubiks: eeh, skreiv denna halv 4 inatt. Jeg har ikke publisert den enda på siden jeg skriver for, dette er bare første utkast
Opprinnelig postet av polmen

Spillbarhet: 10/10
Grafikk: 7/10
Multiplayer: 5/10
Lyd: 10/10

Totalt: 8/10
Vis hele sitatet...
Hvorfor har multiplayerdelen så stor innvirkning på den totale poengsummen? Hvis det ikke hadde vært multiplayer i det hele tatt, ville karakteren da vært 9/10 eller 10/10? Dette er et singleplayerspill så jeg synes du med fordel kan ha én poeng-vurdering av singleplayerdelen og en annen poeng-vurdering av multiplayerdelen.
Eks:
Spillbarhet: 10/10
Grafikk: 7/10
Lyd: 10/10
Varighet ???

Totalt 9/10 ?

Multiplayer: 5/10

[quote]Dette er definitivt et av de beste spillene jeg har spilt noen gang, om ikke det beste.
[b] Definitivt et av de beste spillene du har spilt og så gir du det 8/10?
Sist endret av MokkaKaffi; 13. november 2004 kl. 12:04.
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Multiplayer delen har ikke mye å si, det er den karakteren jeg gir spillet rett og slett, jeg er kresen

men som sagt så er dette bare utkast dvs ikke ferdig
Et spill som du skryter sådan opp i skyene får 8/10 ? For det første så er GTA et singleplayer-spill, så det å ha med en multiplayer-karakter generelt er helt blåst.

For det andre så mangler anmeldelsen din dybde, og den er dessuten altfor personlig. En anmeldelse skal være objektiv, selv om det er greit at du gjør den litt mer personlige med visse små trekk. Det er likevel ikke bra å skrive "Jeg synes", "jeg er" og "jeg har" hundre ganger over hele teksten.

Alt i alt var det en grei tekst. Fyller vel standardene til Gamesfreak.
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Loeve: Takk for kritikk, det er som sagt et førsteutkast og jeg er selv klar over at den er alt for personlig, noe jeg skal endre på.
Karakterene er ikke satt helt enda, dette er det jeg tenkte inatt kl 4

Skal gjøre så godt jeg kan for å få den så objektiv og utfyllende som mulig
not bad;p

*kjøpe spillet når jeg får cash*
åssen får man spillt multiplayer sa du?
Opprinnelig postet av polmen
Beklager den virkelig, har fiksa nå.
Vis hele sitatet...
Du har vel strengt tatt ikke fiksa det enda, det står "GTA S:A" overalt i teksten enda.
går til huset til dama di. hvis du har kommet så langt enda. også går du opp mot døra så er det sånn rødt symbol ting der
Er forsåvidt enig i det Loeve sier, og en ting til: Du bruker mange rare låneord. Se over det. Featursa kan byttes ut med noe som funksjoner e.l. Engelske ord og utrykk er out.
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
mongeland: ja veit
Faen jeg tenkte på?:S

Men som sagt så skreiv jeg teksten halv 4 på natta...
Loeve anmeldelse er da en subjektiv sjanger.
går til huset til dama di. hvis du har kommet så langt enda. også går du opp mot døra så er det sånn rødt symbol ting der
Vis hele sitatet...
Det er et hjerte. Og det er 6 kjærster på spillet Denise,Michelle,Barbra,Millie,Helena og katie Så kan hende noen ikke skjønner hvem du snakker om
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Ett av toplayer ikonene ligger rett ved huset til smoke. Se rett på det og snu til høyre, deretter går du rett frem til du kommer til ett gjerde, hopp over og gå rett frem, der ligger toplayerikon.
en meget fin anmeldelse, god karakter!
Opprinnelig postet av turock
Loeve anmeldelse er da en subjektiv sjanger.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men alt med måte. Hvordan et spill oppfattes er utrolig individuelt, og man må derfor være svært forsiktig med å hevde ting, slik man ofte gjør hvis man skal bruke en såpass personlig tone.
Opprinnelig postet av Loeve
Selvfølgelig, men alt med måte. Hvordan et spill oppfattes er utrolig individuelt, og man må derfor være svært forsiktig med å hevde ting, slik man ofte gjør hvis man skal bruke en såpass personlig tone.
Vis hele sitatet...
Hvordan folk oppfatter spiller er da ikke anmelderns problem. En anmeldelse skal innholde en personlig vurdering av spillet. Da må man nødvendigvis bruke en personlig tone.
Skriver du "jeg elsket fiskedelen av spillet, jeg fikk nærmest følelsen av at laksen sugde meg", så skaper du forventninger til spillet. Forventninger som nødvendigvis ikke oppfylles hos en annen spiller. Folk liker forskjellige ting ved spill, og man må derfor ta hensyn til det.

Jeg sier ikke at man ikke skal skrive med en personlig tone - for all del. Men man må gjøre det med bevissthet.
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Jeg er enig med begge, en anmeldelse skal være objektiv samtidig som den skal være subjektiv. Men alt med måte.