Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 753
Noen som vet av en side med lover angående forsikringssaker? Eller har noen kjennskap til hvilke §'er jeg skal lete etter i lovdata.no?

spørsvell helt annpå hva det gjelder slags sak da?
Sannsynligvis denne.
Men det er fler.
ja har vel vært en fordel hvis jeg har sagt litt mer.

Det skjedde et uhell for 8 mnd siden, å jeg fikk ikke brev først nå om at saken var tatt opp og at jeg skylder dem peng. Jeg lurer på om dette er rett, fordi det føles ikke slik ut.
forbrukerombudet bør jo kunne ta seg av dette... en liten mail, så slipper du å lete gjennom lover...
hmm ,men kravet er nok ikke foreldet uansett etter 8mnd om det er det du tenker på iallefall :/
av det du forteller så kan man slutte at noen har rapportert inn uhellet til sitt forsikringsselskap... dette har så igjen funnet ut hvor du er forsikret og har krevd at disse skal gjøre opp for de utgifter som har påløpt etter uhellet, er det slik å forstå?

uansett så er det skadeserstatningsloven av 1967? som regulerer dette.... den sier at man er pliktig å erstatte skade som man har forårsaket enten ved uaktsomhet eller culpa(skyld) §2 eller noe sånt.... (jussen er ikke helt stø lenger, noen år siden jeg hadde det på uio)... uansett så vil det i de fleste tilfeller være enklest for "offer" å gå på ditt forsikringsselskap og kreve pengene.... I slike tilfeller er det gitt regler både i denne loven og den enkelte forsikringskontrakt om at de kan kreve penger som de har måttet utbetale for skader, fra deg personlig. Dette kalles et regresskrav og er også regulert i skadeserstatningsloven.... ikke helt sikker på §§...

av hva jeg kan skjønne skulle det heller ikke komme inn noe foreldelse... så det kan virke som om forsikringa er på trygg grunn... (dessverre for deg...)

siden du kaller det et uhell så tror jeg at jeg hadde prøvd saken litt... for det skal litt til før en handling er tilstrekkelig uaktsom....

hvis du vil kan du sende pm... eller sjekke hvor saken din står med juss-buss i oslo... gratis rettshjelp...